Gras eten tijdens rijden zonder bit : hoe corrigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Gras eten tijdens rijden zonder bit : hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:25

Sinds enkele weken rijd ik boom- en bitloos (met Barefoot Atlanta en CRB).
De pony waarmee ik dat doe, heb ik al 12 jaar (is nu 14), en vertrouw ik met mijn ogen dicht.

Als we gaan wandelen staat op verschillende plaatsen het gras heel erg hoog, wat voor hem erg verleidelijk is... Aangezien ik met lange teugel rijd, kan hij gemakkelijk gaan eten van het lange gras, wat hij ook regelmatig doet. Op sommige plaatsen hoeft hij gewoon maar zijn hoofd te draaien, en zit het al in zijn mond, op andere plaatsen doet gewoon zijn hoofd naar beneden, blijft staan en pakt elke keer een paar plukken gras.
Benen geven, zacht of op een zeer duidelijke manier, daar trekt hij zich niets van aan.

Met bit is dit nooit een probleem geweest, maar hij heeft door dat ik er toch niet zoveel aan kan doen buiten zijn hoofd omhoog halen met de teugels en benen geven. Ik ben al een paar keer zeer duidelijk geweest, al tik met de teugels tegen zijn kont gegeven, benen gegeven tot hij in draf was... maar hij blijft dus proberen.

Verder luistert hij enorm goed, zowel onder het zadel als bij grondwerk.

Hoe corrigeren jullie je paard/pony in zo'n geval. (Ik rijd niet met zweep/sporen, en als een idioot gaan trekken aan de teugels lijkt me ook niet zo'n goed idee.)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:01

Nog een kleine toevoeging : hij staat momenteel 24/7 buiten met een vriendje, dus krijgt zeker genoeg gras, hoewel de weides natuurlijk al iets kaler aan het worden zijn. :-)

siskeh

Re: Gras eten tijdens rijden zonder bit : hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:26

heb je er ook last van als je aan de hand loopt?
dan los ik het nl. altijd op door heeel goed op te letten, en zodra je merkt dat je paard zakt en wil duiken geef je even een kneepje.
bij de meeste is dat genoeg...

in principe zou je in het zadel hetzelfde kunnen doen...
het kneepje hoeft echt niet hard te zijn, als het maar duidelijk is dat je dat niet accepteerd

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:24

Nee, aan de hand doet hij het niet, dan heeft hij voldoende respect voor mij.

Onder het zadel probeer ik het ook niet toe te laten, maar omdat het een paar keer gelukt is, probeert hij natuurlijk extra.

Een kneepje kan enkel als je contact met de teugels houdt, wat niet het geval is als ik ga buitenrijden... Anders zou een kneepje niet veel effect hebben.

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:51

riempje om de kin doen, dat wil wel eens helpen.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:55

als hij het zo doet heeft hij te weinig respect :) ik zou eerst meer grondwerk gaan doen, telkens als hij eet van z'n plek vragen. (niet aan een touw ,gewoon los)
dit heeft bij mij erg goed geholpen :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:19

Misschien kun je het inderdaad oplossen dmv het grondwerk wat GreenRider zegt.
Als ik rustig ga wandelen met mijn paard mag ze best af en toe een hap gras eten.
Maar als we een beetje gaan trainen dan wil ik het absoluut niet hebben en moet ze wachten totdat we bij een plek komen waar ik zeg dat ze mag gaan eten.
Flash reageert op mijn stem een hard nee is geen gras.
Denk dat je hem eerst helemaal moet verbieden te eten, evt je teugels wat korter nemen of naar de andere kant laten kijken zodat hij er niet bij kan.
Goed je benen eraan en hem leren laten eten wanneer jij het wilt.
Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:19

je moet het gewoon voor zijn. Als jij voelt dat ze naar het gras trekt, dan been eraan en wegrijden.

eigenlijk moet je het al voelen voordat je het daadwerkelijk voelt :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:26

Inderdaad; beter opletten en aanvoelen (voor je uit kijken waar je langs rijdt, dan zie je al van tevoren plekken waar het kniehoog staat enz). Storm probeert het alleen als we langs rietstengels of torenhoog gras rijden en ik houd dan mijn teugels gewoon op zo'n lengte dat hij er net niet bijkan en vraag hem dan met zijn hoofd de andere kant op.
Ik rijd altijd met lange teugels alleen op die momenten dat het nodig is pak ik ze iets op. Heb dan nog steeds losse teugels, maar niet lang zeg maar.
Ik rijd buiten ook bitloos.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:31

die van mij heeft er ook een handje van..of snel een tak van een boom meegraaien...zoo leuk als er iemand achter je rijd he?

ik zie het aan zijn oortjes al dat ie zit te broeden op een hap gras..
dan gaat ie op de rem staan, schuurt zijn neus es aan zijn been langs( jaja!) en neemt dan zo ontzettend snel een hap gras hahah. _O-
hij doet het alleen in stap trouwens...in draf durft ie niet.

goed opletten dus!

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:53

Wat je kan doen is je paard leren zijn hoofd op commando omhoog te doen. Dat heb ik ook gedaan. Ik gebruik het woord HOOG! als hij zijn hoofd naar beneden wil doen om bijv. te gaan eten. Sta naast je paard en zorg dat je je paard aan een halstertouw of leadrope aan zijn halster vast hebt. Wacht net zo lang tot hij vanzelf zijn hoofd naar beneden doet (kwestie van geduld, kan soms best even duren) als hij zijn hoofd naar beneden doet beweeg je je hand snel van links naar rechts en terug zodat het touw begint te zwiepen waardoor hij irritante druk op zijn halster krijgt. Gebruik tegelijkertijd je stemcommando (dus bijv. HOOG!) ga net zo lang door tot hij zijn hoofd omhoog gaat. Laat het touw dan gelijk los en beloon hem uitbundig. Oefen dit dagelijks een aantal keren. vervolgens ga je dit te paard oefenen. ook al rij je met lange teugels, juist dan kun je met beiden teugels ook de teugels laten zwiepen.
Maar dan nog heb je geen garantie dat je paard nooit zijn hoofd naar beneden zal doen om gras te eten tijdens het buiten rijden.
Gras is nu eenmaal heel erg verleidelijk en het gras buiten zijn eigen wei is altijd lekkerder ;)
Leer je paard tegelijkertijd om op commando zijn hoofd omlaag te doen. zodat hij ook leert dat hij met jou toestemming WEL zijn hoofd naar beneden mag doen. En dat het dus niet altijd NEE MAG NIET is.
Veel succes ermee

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:54

Ik heb met mijn paard 'afgesproken' dat ze een hapje mag nemen, zolang ze maar door blijft lopen. Omdat ik dus ook nog wel eens langs dat hele hoge gras rijd, en het dan helemaal tegenhouden vond ik wel erg lastig; het is tenslotte wel héél verleidelijk als 't op die hoogte groeit :P

Ze mag er natuurlijk niet de teugels voor uit m'n handen trekken. En zodra ze blijft staan drijf ik aan, desnoods tikje met de zweep als ik die mee heb, en hoofd opzij 'trekken' zodat ze niet verder kan eten. Opzij is vaak effectiever dan omhoog.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:21

ellepel schreef:
ik zie het aan zijn oortjes al dat ie zit te broeden op een hap gras..
dan gaat ie op de rem staan, schuurt zijn neus es aan zijn been langs( jaja!) en neemt dan zo ontzettend snel een hap gras hahah. _O-
hij doet het alleen in stap trouwens...in draf durft ie niet.

goed opletten dus!

Grappig he :D , ik moet ook altijd zo lachen als die van mij weer iets verzint om toch een hap te nemen.
Ze zijn zo ontzettend slim op hun manier :+ .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:44

Citaat:
Wat je kan doen is je paard leren zijn hoofd op commando omhoog te doen. Dat heb ik ook gedaan. Ik gebruik het woord HOOG! als hij zijn hoofd naar beneden wil doen om bijv. te gaan eten.

Ik moet hier wel een beetje om lachen. waarom? Omdat ik ook zo'n paard heb, een haflinger wel te verstaan. En in het leven van een haflinger draait alleen maar om eten, eten en nog eens eten.

Toen ik overstapte op bitloos (touwhalster,voor de korte ritjes van 10 minuten die ik nog kan maken) kwam ik dat probleem ook tegen.
Nu is mijn haflinger niet alleen en vreetzak maar ook super slim. Hij gaat bijna met zijn hoofd in de sloot staan voor een hap gras, hij staat dan rustig 45 graden naar beneden met mij op zijn rug := . Het zal niet de eerste keer zijn dat ik de kikkers gezelschap houd of een kneiterharde smak maak op het asfalt }> (nu is het bij de kikkers wel gezelliger dan op het asfalt)

Nu neem ik gewoon een zweepje mee , dan is er geen getrek, geen noodstoppen en zeker geen gevaar voor een zwempartij met de kikkers of een enkeltje asfalt. Slaan doe ik er niet mee maar het is wel een handig hulpmiddel voor als ie even scheit heeft voor je benen.

Oja...ik rijd altijd zonder zadel...ik kan best goed zitten maar ben ook wel bang te vallen.

Ach ja en het oplossen met grond werk.... :o mijn haf is 18 die 'streken' zullen wel niet over gaan. Ik zeg maar dat op sommige fronten de opvoeding niet helemaal is gelukt :D .
Mijn fjordje doet het niet.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:49

Jeetje, moeilijk probleem. Maar ik denk dat je het voor moet wezen, dan corrigeer jij je paard voordat hij wat kan doen. Na een tijdje heeft he=ij erg geen zin meer in en houdt hij er vanzelf mee op.

jerommeke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:58

Belangrijkste: Consequent zijn. Hij mag het niet als jij hem rijd, dat betekent dus ook niet voor een keertje, nee is nee.