vertrouwens oefeningen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

vertrouwens oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:16

hoi,
in mijn bericht 'te lange hoeven' staat een verhaal over shetlanders.
1 van de shetlanders kan ik niet eens aaien, ze komt aan je snuffelen, en loopt dat weer weg.
het leuk me leuk om wat oefeningen te doen, zodat ze mensen wat meer gaat vertrouwen.
zelf zit ik sinds kort op NH, maar ik ken nog geen oefening die ik bij haar zou kunnen proberen.

kennen jullie iets?

El_vis

Re: vertrouwens oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:50

je zit 'op NH' wat houdt dat in? krijg je les? zo ja, raad ik aan het eens aan je instructrice te vragen.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:00

Ik zou ze vaak gewoon bij me laten komen. Niets van dr vragen, zeker geen longeeroefeningen, waarbij je ze weg van je stuurt.
Geen plotse bewegingen maken. Heel rustig.
Ze moet leren dat bij jou komen leuk is en niets is om bang van te zijn.
Als ze naar je toekomt zou ik proberen om haar de eerste stap te laten zetten. Doet ze dat niet kan je je hand wat uitsteken, zo komt ze misschien wel.
Ook als beloning aaien en geen klopje geven.

Hoop dat je er wat aan hebt

Babette

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:44

:') Je zit 'op NH' :')
Sorry, maar moet er even heel hard om lachen, het klinkt zo grappig en zo van deze tijd :+
NH is a way of life, een manier om te communiceren en je zult dit altijd en overal moeten toepassen en niet alleen op les.
Hihi, ik zie mezelf al balletdansend door de stad lopen :')

Sorry, hersenspinsel en echt niet gemeen bedoeld hoor! :oo :P

Ik zou het eerst aan je instructrice vragen, en haar vragen of ze 'approach and retreat' kent. Naar de pony toelopen, in een cirkel om m heen, dus niet in een rechte lijn naar hem toe. Loop twijfelend, maar niet achterbaks. Als hij je recht aankijkt met twee oren, loop je langzaam naar m toe. Kijkt hij weg, wend je je af en ga je weer op een cirkel lopen.
Zo kun je steeds dichterbij komen, mét toestemming!

Succes!

Ohja, en als je er bent, aaien en resoluut weer weglopen en de volgende dag opnieuw proberen. Hééle kleine stapjes per keer!

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:14

Probeer niet rechtstreeks te kijken mensen hebben namelijk een roofdier uitterlijk!
Probeer ook niet teveel in 1 dag te proppen,maar stapje voor stapje..
Vooral rustig blijven en alle tijd geven..

Ook kun je gewoon een keer wat gaan lezen bv. in het land en wachten tot hij dichter bij je komt (dit kan soms uren duren:P)
Zo kan hij zien dat jij niets "engs" vanplan bent ;)

Wat bedoel je overigens met "ik zit op NH" ??
Aparte uitspraak namelijk,als je daarmee lessen bedoelt..
NH is namelijk een manier waar je achter staat of niet,dit pas je niet alleen af en toe bij je paardje toe maar in iedere situatie ;)
Gaat om princiepes ect ect..

(mijn spelling is bagger :+ )

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:14

Zorg dat de pony inziet wat ze aan jou heeft. Waarom zou ze niet zonder jou kunnen, hoe kan ze jou niet gaan negeren, zonder dat je naar haar toe toenadering zoekt?

Een methode: zorg dat ze alleen water bij jou kan krijgen. Sluit het water af of zorg dat ze daar niet bij kan komen (uiteraard niet op een hete zomerdag). Ga 1x per dag naar haar toe en zorg dat ze bij jou uit een ton of emmer (vanaf de grond,, op een vaste plek, maar jij in de buurt) onbeperkt kan drinken.
Ze zal inzien dat ze, als ze water wil drinken, jou niet kan negeren of weg kan lopen voor je. Jij bent immers van belang voor haar!
Zielig is dit op zich niet: paarden in het wild drinken ook niet de hele dag door, die zoeken ook vaak maar 1x per dag een waterbron op. Bovendien is de shetlander ook een sober ras. Je moet je er alleen wel bewust van zijn dat dit op een hele warme dag misschien wat minder vriendelijk is. Water zorgt dan ook voor afkoeling namelijk!

Ander idee is een stuk afzetten, niet al te groot, waar je haar in zet. Zelf ga je gewoon rustig aan de kant een boek lezen ofzo. Ze ziet dan in dat je geen gevaar bent, haar verder gewoon negeert. Toch ben je al wel bij elkaar in de buurt en kan aan jouw aanwezigheid wennen.
Zorg ervoor dat ze geen enkele reden heeft tot argwaan, dus rustig bewegen, maar idd niet achterbaks, niet aankijken (roofdier!) en geen onverwachte geluiden en bewegingen.

Succes!

Miku

Re: vertrouwens oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:42

Ga gewoon lekker op de grond zitten in de wei, dan komt ze vanzelf wel even nieuwschierig doen, van 'he, wat zit je daar toch.'