Paard 'agressief' bij grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naide_and_me

Paard 'agressief' bij grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:21

Ik was met een paard grondwerk aan het doen. Hij deed het heel goed. Zijn oor richtte zich naar mij, toen bleef hij in een cirkel rond mij lopen en ineens kwam hij met oren in zijn nek naar me toe. Ik deed hem verder gaan door men longe naar hem te richtte en hij ging verder. Hierna probeerde hij het nog eens.

Zelf neem ik les in NH maar nog maar even dus met 'probleemgevallen' weet ik nog niet hoe te werken. Maar dit paard was ook geen probleempaard in om omgang. Ik deed het uit intresse en had daarvoor al 3 geslaagde join ups en follow ups gedaan bij 3 andere paarden (dit was op een manege). Kan het omdat er mensen langs de kant even waren aan het roepen? Want ik zei nog dat ze stil moesten zijn maar natuurlijk deden ze dat niet :(
Dan ben ik maar gestopt want ik wist niet zeker wat ik moest doen en aangezien het paard niet van mij was.

Kan iemand mij vertellen hoe dit misschien kan komen?
Laatst bijgewerkt door Naide_and_me op 24-06-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Re: Paard 'agressief' bij grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:23

Als het geen probleemgeval was waarom doe je er dan join-ups mee?

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:25

reininglover schreef:
Als het geen probleemgeval was waarom doe je er dan join-ups mee?

Omdat deze paarden van jonge kindjes zijn die eens wouden dat ik dit voordeed.
Ik doe het ook bij mijn paarden, al zijn deze geen probleempaarden.
Grondwerk gebruik ik regelmatig, gewoon voor afwissel en een sterkere band op te bouwen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:26

je moet alleen een join up met een paard doen als er niets mee te beginnen is/erg dominant is. een join up is om een paard terug op z'n plek te zetten als hij/zij zich misdraagt, en dan nog moet je het niet te vaak doen. ik laat de rest aan de andere bokkers over. heb je iets opgezocht over join up voordat je het uitvoerde?

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:30

beestenfreak schreef:
je moet alleen een join up met een paard doen als er niets mee te beginnen is/erg dominant is. een join up is om een paard terug op z'n plek te zetten als hij/zij zich misdraagt, en dan nog moet je het niet te vaak doen. laat de rest aan de andere bokkers over. heb je iets opgezocht over join up voordat je het uitvoerde?

Ik krijg les in grondwerk. Omdat je het niet van de eerste keer kan, probeer ik het bij verschillende paarden om het te leren en om hun reacties te zien.
IS het niet normaal dat je eerst grondwerk doet bij normale paarden? Of om hieruit bv. leidrollen op te bouwen zoals bij mijn dominante merrie die me soms bijna omver stapt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:31

Ik had begrepen dat je join-up nooit zomaar moet doen (bv omdat het zo leuk is) en al helemaal niet regelmatig.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:32

ben hier verder geen expert in maar zou voor verdere uitleg even wachten op andere bokkers ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:33

Grondwerk zelf is best goed voor normale paarden,
een Join-up is alleen een hele 'agressieve' vorm van grondwerk.
Je moet een Join-up echt alleen gebruiken bij paarden die een groot dominantie probleem hebben,
want het geeft ze nogal een geestelijke opdonder.
In feite ben je ze aan het bedreigen (met de dood, je zegt eigenlijk:
'als jij niet doet wat ik zeg ben je aan je uppie overgeleverd',
en dat staat dus gelijk aan doodgaan ;))

Maar ik zou zeggen, ontopic, want als je daar meer over wil weten is er een centraal topic voor ;)
Laatst bijgewerkt door TE5 op 24-06-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:33

Brainless schreef:
Ik had begrepen dat je join-up nooit zomaar moet doen (bv omdat het zo leuk is) en al helemaal niet regelmatig.

Denk dat hier gewoon een verkeerd begrip is dat ik gebruik :P
Ik bedoel het eigelijke grondwerk om dus verder op te bouwen naar dubbele lijnen enz.
Ik dacht dat als je je paard zo in het begin vraagt om bij jou te komen, dit join up of grondwerk noemt maar misschien is dit niet hetzelfde.

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:34

TE5 schreef:
Grondwerk zelf is best goed voor normale paarden,
een Join-up is alleen een hele 'agressieve' vorm van grondwerk.
Je moet een Join-up echt alleen gebruiken bij paarden die een groot dominantie probleem hebben,
want het geeft ze nogal een geestelijke opdonder.
In feite ben je ze aan het bedreigen :j

Maar ik zou zeggen, ontopic, want als je daar meer over wil weten is er een centraal topic voor ;)

Ah oke bedankt.
Nee, ik dacht dat join up en grondwerk hetzelfde waren :P
Sorry mensen!:P

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:37

Als je niet precies weet wat je aan het doen bent, kun je dan niet beter onder begeleiding oefenen van iemand die dat wel weet? Dat is prettiger voor jezelf want je leert dan veel meer.
Bovendien bespaart het veel frustratie bij je paard omdat die niet snapt dat je hem - kennelijk - steeds op z'n nummer zet in paardentaal terwijl hij z'n best doet. De volgende stap van je paard om jou zíjn signalen te laten begrijpen is dus zo'n 'agressieve' reactie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:37

ik kan je wel vertellen waarom dit komt........

er staat een mens in het midden heel hard te proberen dominant te zijn............. terwijl ze dat niet is, en paarden spelen zo een spelletje maar tot bepaalde hoogte mee......... dan maken ze korte metten met het toneelspelende mensje..........

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:40

maarrrrr even voor de duidelijkheid: je paard als het waren de bak door jagen, wachten tot ie een oor naar je toedraait vervolgens kwauwbewegingen gaat maken enzovoorts is een join up ;)(heel kort uitgelegd)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:41

kan je bij mijn paard lang wachten........ die maakt uiteindelijk wel kauwbewegingen hoor........ in je lijf!! :D :D :D

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:41

MarChak schreef:
Als je niet precies weet wat je aan het doen bent, kun je dan niet beter onder begeleiding oefenen van iemand die dat wel weet? Dat is prettiger voor jezelf want je leert dan veel meer.
Bovendien bespaart het veel frustratie bij je paard omdat die niet snapt dat je hem - kennelijk - steeds op z'n nummer zet in paardentaal terwijl hij z'n best doet. De volgende stap van je paard om jou zíjn signalen te laten begrijpen is dus zo'n 'agressieve' reactie.

Ja ik volg les maar niet zo vaak door men school heb ik vaak geen tijd.
Ik weet wel hoe je het moet doen maar ik wist dit dus niet :)
Bedankt

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:42

beestenfreak schreef:
maarrrrr even voor de duidelijkheid: je paard als het waren de bak door jagen, wachten tot ie een oor naar je toedraait vervolgens kwauwbewegingen gaat maken enzovoorts is een join up ;)(heel kort uitgelegd)

Wel, dat heb ik mijn eerste les geleerd.
Maar ik dacht dat je dat bij elk paard wel eens mocht doen en dat dit geen kwaad kon :P
Wist ik dus niet |o

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:47

Ik zou het gewoon vragen als je weer een les neemt of het (zeer) schadelijk is voor een paard/pony als je een join-up/follow up doet als het paard aardig is en geen problemen heeft!

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:49

tjitze schreef:
Ik zou het gewoon vragen als je weer een les neemt of het (zeer) schadelijk is voor een paard/pony als je een join-up/follow up doet als het paard aardig is en geen problemen heeft!

Ja, ga ik zeker doen.

Maar wou hier niets kwaad mee doen bij die paarden |( wou er eigelijk zelf meer van leren hierdoor. En omdat de kindjes me het vroegen om dat eens te laten zien. Maar ik was al van plan het niet nog eens te doen omdat ik daar niet meer verzekerd ben.

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 20:53

Heb het gevraagt. Wat we deden was een training op lichaamstaal :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:08

Zoals het hier is verwoord zou ik het ook durven stellen.
Je bent gewoon verkeerd bezig, hou je eerst maar bezig met je eigen merrie die zoals je in voorgaande beschreef je soms gewoon omver loopt, dit is een bewijs dat je verkeerd bezig bent, grondwerk hoe simpel het oook lijkt kan alleen maar lukken als de mens die het doet ook echt de leider is, het is geen spelletje om een beetje met je paard te dollen.

KiWiKo schreef:
ik kan je wel vertellen waarom dit komt........

er staat een mens in het midden heel hard te proberen dominant te zijn............. terwijl ze dat niet is, en paarden spelen zo een spelletje maar tot bepaalde hoogte mee......... dan maken ze korte metten met het toneelspelende mensje..........

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:47

Een join up is helemaal niet leuk voor een paard.
Dit moet je echt onder de knie hebben, voor je het doet.
Het is zowat 'een laatste mogelijkheid'. Als je een join up doet, dan stuur je je paard uit je kudde van 2, wat heel erg is voor hem want dan staat ie alleen.
Ik snap dat je met andere paarden werkt, doe ik ook. Maar doe er gewone leidoefingen mee. Join up zeker niet doen bij een paard dat je niet kent.
Je had het misschien al door, maar ik ben niet voor een join-up. Voor mij is dat meer iets van 'je paard uitputten, zodat hij naar je toe zal komen'. Zo werkt het volgens mij niet.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:08

Ik denk dat je paard agressief is gaan doen omdat jij te veel wou. Je vertelde dat het heel goed ging, dan gaan mensen al snel een stapje te ver, waardoor ze iets van het paard 'willen'.

Hoe longeerde jij je paard? Als met de zweep zwaait om een geluidje te maken, kijk je dan naar het paard? Of als je met het touw zwaait/gooit, richt jij je dan helemaal op het paard?
Want dit komt hartstikke agressief over.
Een paard kan dan vaak 2 dingen doen, bang worden of agressief gaan doen. En jouw paard is blijkbaar een sterk paard wat gewoon logisch reageerd: terug vechten.

NHE_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:15

Ik heb net jouw verhaal gelezen en de goed bedoelde adviezen van mede-bokters gelezen.
Er is inderdaad een verschil tussen join-up en, zoals jij het noemt, grondwerk. Ik noem het freestylen, maar het maakt niet uit hoe je het noemt. Het is het met jouw of een ander paard los in een longeerkraal werken, waarbij het paard op jouw lichaamstaal reageert.
Mijn ervaring is dat als ik klaar ben met de sessie het paard dan uit zichzelf naar je toekomt en dan ook achter je aan loopt.
De insteek van join-up is dat het paard jouw leiderschap accepteert en zich, uit zichzelf, overgeeft door aan te geven dat hij graag bij jou wil zijn en je wil volgen. Daar gaat nog aan vooraf dat het paard door middel van signalen aangeeft te overwegen om jouw “leiderschap” te accepteren door te kauwen, zijn hals te laten zakken en uiteindelijk (maar pas na jouw uitnodiging) naar je toe te komen en je ook te willen volgen (follow-up).
Het freestylen zoals ik het doe is gewoon oefeningen doen met een los paard en ik doe het bijvoorbeeld in plaats van longeren. Je kunt overgangen oefenen en wat je verder maar wilt. Het paard wordt nergens toe gedwongen en doet deze oefeningen omdat jij het van hem/haar vraagt, geheel vrijwillig. Dat vind ik juist het mooie hiervan.
Zoals je vertelde vragen mensen wel eens aan je om dit met hun paard te doen en dat doe ik ook wel eens. Ik zie ook helemaal niet wat hier op tegen zou kunnen zijn, want het is een leuke ervaring om te zien dat een paard wat dit nog nooit heeft gedaan, feilloos begrijpt wat je vraagt en graag meewerkt omdat het meer op spelen lijkt dan werken. Het lijkt wel alsof ze dit dan al veel vaker hebben gedaan, best frappant eigenlijk.
Dat dit paard zijn oren in zijn nek legde kan best zijn omdat hij niet zo goed snapte wat de bedoeling was. De manier van freestylen is gebaseerd op de “paardentaal”, maar het kan ook wel eens voorkomen dat een paard deze taal niet zo goed spreekt, omdat hij bijvoorbeeld nooit in een kudde of in de opfok heeft gestaan. Ik heb dit wel eens meegemaakt met een jong paard die na het afspenen meteen op stal was terecht gekomen en de interactie met andere paarden totaal had gemist. Ik was geschokt dat een paard van een mens de paardentaal moest leren.
Ga lekker door met je NH lessen en leg dit soort dingen dan ook voor aan je instructeur. Onthoud goed hoe en wanneer de reactie van het paard plaatsvond en misschien kun je hier aan herleiden wat het paard bedoelde.
Ik wil nog even zeggen dat ik absoluut geen expert ben, maar in de loop der tijd veel heb geoefend en dus geleerd van mijn paard.
Groetjes
Anne
P.s. zie dat mijn reactie wat aan de late kant is, maar misschien heb je er alsnog iets aan ;)

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:23

Jaja :) dankje :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:59

Als het paard het niet met je eens is, geeft hij dat aan. Het is niet heel erg als hij een keer met z'n oren in je nek naar je toekomt als jij maar weet hoe je moet reageren.
Een paard heeft het ook een keer bij mij gedaan, kont toekeren, ben er zo hard op afgerend dat ie een stuk vooruitvloog, daarna nog een paard rondjes en mevrouw was hartstikke braaf en kon er alles mee.
Als je een paard terug op z'n plek wil zetten, moet je dat ook wel echt kunnen;)