grondwerk, wie kan mij meer vertellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

balin

grondwerk, wie kan mij meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:29

hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een leuk verzorgpaardje, maar hij heeft een hoefprobleem, dus ik kan een hele langetijd niet rijden.
dus nu ben ik sinds een paar weken bezig met wandelen en longeren, maar het is een erg slim paardje dus hij raakt snel verveeld. alleen longeren is dus niet echt interressant genoeg. ik heb hem al wel over balkjes ed. laten lopen enzo, ook terwijl ik hem longeer, maar ook dat vind hij na een halve week weer saai. dus:

weet iemand leuke oefeningen?

als iemand mij hierover kan vertellen zou ik dat erg leuk vinden :)
het mogen simpele dingen zijn, maar ook ingewikkelder.
Ik zou hem graag wat meer uitdaging en afwisseling willen kunnen geven..

kan iemand mij helpen?

TurdusMerula

Re: grondwerk, wie kan mij meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:07

Schriktraining, daar kan je echt alle kanten mee op.
En clickertraining, als je dat leuk vind. Kan het boek van Inge Teblick je aanraden. De dvd heb ik binnenkort ook wel een mening over, heb hem nog niet helemaal gekeken. ;)

Wat mag je wel met hem doen, en wat niet? Longeren is ook belastend toch, of gaat het puur om het gewicht wat erop zit?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:09

misschien zou je eens moeten kijken naar dubbele lange lijnen?
als hij dat lichamlijk aan zou kunnen zou dat heel veel kunnen helpen met rijden

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:09

Ik heb op school een clinic gehad van Yvonne bijleveld over grondwerk. erg interessant!! Misschien dat dat ook iets voor jou paardje is! Als je een keer naar zo'n soort clinic gaat kijken daar steek je veel van op;) Dan kun je het ook een keer bij die van jou proberen:d

Groetjes

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:17

Je kunt ook de dvd van Emiel Voest Fase 1 en fase 2 bestellen op Marktplaats. In fase 1 wordt het grondwerk en loswerken uitgebreid besproken, als je de dvd goed bestudeerd kun je hier waarschijnlijk ook zelf mee aan de slag. Hier kun je vele kanten mee op.

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:18

slalom tussen balken door lopen of voetballen met een grote bal!XD is heel leuk!

balin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:32

hey allemaal, dank jullie wel alvast hoor! sorry voor de late reactie!

het gaat voornamelijk om het gewicht. hij heeft een scheefgegroeide hoef (de vorige eigenaar was niet zo aardig)
en dat is ook de reden dat dubbele lijnen lastig blijft, daarvan raakt hij duidelijk erg in paniek.

het is echt een heel lief dier, maar hij is ook vrij snel bang, we hebben hem al veel kunnen leren, maar dubbele lijnen blijft hij doodeng vinden. en ik wil het zeker leuk voor hem houden.

maar ik heb zeker wel een paar ideeen, die dvds is ook een hele goeie!

(en helaas, een clinic zit er niet in, heb ik eerder met hem geprobeerd, maar hij heeft ook dagen dat hij nog echt kreupel loopt, en als je een weekendclinich hebt en je moet je paard een dag rust geven.. tja..)

maar dankjullie wel, als mensen nog meer tips hebben zijn die natuurlijk welkom!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:53

TurdusMerula schreef:
En clickertraining, als je dat leuk vind. Kan het boek van Inge Teblick je aanraden. De dvd heb ik binnenkort ook wel een mening over, heb hem nog niet helemaal gekeken. ;)

Inmiddels al een mening kunnen vormen over de DVD? Ben erg benieuwd!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:21

Solis schreef:
TurdusMerula schreef:

Inmiddels al een mening kunnen vormen over de DVD? Ben erg benieuwd!

Nog niet, iets meer schooldrukte dan in de planning stond...
(Iets met je toets op 3/100e% niet halen en dan veel werk moeten steken in hers en afronding van het jaar enzo...)

Komt zeker nog wel na volgende week.
Het begin (inleiding, indroductie van de handtarget en de bridge vond ik in elk geval veelbelovend. :) )

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:46

Ai, succes ermee!

De DVD dekt 'alles' wat in het boek ook beschreven is, begrijp ik? Ben nog een beetje aan het twijfelen over aanschaf van het boek :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:02

Voor zover ik het begrepen heb, is de dvd meer een duidelijker samenvatting van de hoofdonderdelen van het boek; de zeven basics van het clickeren.

Het boek vind ik sowieso een aanrader. Er staat een hoop info in en je haalt er een hoop inspiratie uit, ook als je dingen niet via de clicker doet. In het boek staat een hoop meer info, denk ik, maar dat maakt de dvd weer duidelijker...

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:54

Hey

Omdat je zegt dat het een angstig paardje is, zou ik zeker schriktraining overwegen.
Moet niet direct met een reuze grote plastic doek nemen, begin gewoon met een zakje uit de winkel.
Eerst laten ruiken en zachtjes kijken naar zn reactie. Verder gaan tot zover hij het toelaat.
Wat vandaag niet lukt, kan morgen wel lukken. Het is niet de bedoeling dat hij een hele doek over zn dag krijg op 1 dag ;)

xxx