Zoveel verschillende bitloze hoofdstellen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

priekjuh

Zoveel verschillende bitloze hoofdstellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:09

Hallo, ik ben Marieke en heb een haflingermerrie Jara.
Ze heeft nu haar griffelbeentje gebroken.. en moet dus stilstaan. Maar daarvoor reed ik altijd met bit, en de laatste tijd ook wel alleen met halster, en had het idee dat ze dat hartstikke fijn vond. ook buiten ging het goed.

Ze is braaf, af en toe ontdeugend, en kan best trekken af en toe..
Ze heeft wel respect voor mij, en nu ze stilstaat doe ik ook wat grondwerk met haar.
Ze accepteert mij wel als leider, denk ik, maar af en toe is ze gewoon bang voor iets, en ik wil toch eigenlijk wel een rem hebben.. want met halster bijvoorbeeld, tjaa, als ze er van door gaat, is ze weg..

En voor je haar dan weer terug hebt..
Ze doet dat niet vaak hoor, maar ik wil toch wel een hoofdstel waar je wel een beetje een rem hebt zegmaar.. Ik weet ook wel dat een paard eigenlijk door minimale teugeldruk gewoon braaf moet stoppen, maar zo is mijn haflinger gewoon niet, denk ik.. :Y)

Maargoed, nu mijn vraag:
Welk bitloos hoofdstel zou ik goed kunnen gebruiken? Ik rij af en toe ook wel best serieus dressuur, dus liever wel een echt hoofdstel zegmaar..

Sorry dat er al zoveel zulke topics zijn, maar ik wil graag persoonlijk advies en in mijn buurt zijn ook niet echt mensen die dit ook doen, en omdat hier veel mensen zijn die er meer van weten, vraag ik het toch hier.. ksnap wel dat je niet echt zo kan zeggen: "dit hoofdstel werkt bij jou paard" ofzo, want jullie weten niet echt veel van haar en mij, maargoed.. Probeer het toch maar :D

alvast bedankt!
Groetjes,

marieke.

joyfordogs

Re: Zoveel verschillende bitloze hoofdstellen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:37

zelf gebruik ik een side pull, er zijn zeer veel bitloze hoofdstellen idd, ik heb er meerdere geprobeerd en ben daar dus op uitgekomen.
Wel heb ik degene met gewoon een leren bandje en ik heb daar nog een bontje omheen gedaan.

als je googled, vind je best veel verschillende hoofdstellen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:55

Als je iets wil wat er uitziet als een 'echt' hoofdstel, zul je waarschijnlijk moeten kijken naar sidepull of kruislings systeem. Beide komen in verschillende varianten, waarbij de ene een stuk beter en duidelijker is dan de ander, dus wel even zoeken welke beter aangeschreven staan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:30

Geloof niet dat ik reclame mag maken hier, maar ik maak wel hoofdstellen waar je zonder bit veel mee kunt doen.
Studeer voor zadel- en tuigmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:51

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:17

Okee, dankjewel voor de antwoorden.
Nog iemand?

Trouwens, ik heb nog een vraagje:
Ik heb nog even gegoogled, en kom ook vaak uit bij 'snaffle bit' enzo. dit staat ook vaak bij bitloze shops.
Is dit gewoon een heel vriendelijk bit? of heeft dat nog een speciaal effect?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:47

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:54

Okee, dankjewel :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:55

In mijn onderschrift staat een link naar een overzichtje, en in de rest van het topic staan een hoop ervaringen. Succes alvast!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:30

Ik ben ook net overgestapt op bitloos. Eerst een paar keer met een stalhalster geprobeerd en dat ging prima. Gisteren voor het eerst met een kruislings systeem gereden, maar dat vond ze erg vreemd. Remmen snapt ze prima, maar links en rechts vind ze maar raar. Als ik het dan puur op zit en benen doe gaat het prima (rijd momenteel zonder zadel). Ik denk dat bij een sidepull het kwartje beter valt bij haar. Maar zal ook een kwestie van wennen zijn , dus we gaan gewoon hier even rustig mee verder.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:09

Bandida schreef:
In mijn onderschrift staat een link naar een overzichtje, en in de rest van het topic staan een hoop ervaringen. Succes alvast!

mijn complimenten voor je heldere overzicht aan bitloze hoofdstellen!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:35