Wei is ontspanning .....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Wei is ontspanning .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:26

Bij mij is het 'Wei is ontspanning'. Daar word dan ook niet in gewerkt, alleen geknuffeld etc. Maar nu kan ik over ong 2 weekjes de wei zo afzetten in 2 delen, dan heb ik dus ook vort een gedeelte om te longeren etc wat ik nu niet kan (eerst wel maar nu niet meer). Maar zullen we het verschil zien? Als ik daarheen ga moet ik door de wei heen en dan even daar dat draad losmaken en dan weer vast. Zien ze dat dan als hun wei of niet?

GreenRider

Re: Wei is ontspanning .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:30

Tja in het begin zien ze het als hun weiland maar zullen snel weten dat het voor het werk is.
Verder vind ik werken in het weiland niet echt erg.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:31

ik vind werken in de wei ook absoluut niet verkeerd, als het goed is moet werken ook ontspanning zijn om het zo maar te zeggen.
zelf heb ik wel een bakje, waar ze altijd in kunnen, en naast het werkplekje is dat ook het rol en slaapplekje... dus volgens mij gaat dat prima samen

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:52

Ow dus als het evt helemaal in de wei zelf zou zijn zou het ook niet zo heel erg zijn ? (Dat is het uiteindelijk ook maar dan in 2 delen en het ene is wei andere werk)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:33

hier word de paddock tevens al rijbak, longeerbak gebruikt.
De paddock is hier de plek waar ze bij de loopstal kunnen, waar hun water staat en vanaf de paddock kunnen ze naar het bos en de wei.
Ik heb niet de indruk dat er 1 van de paarden last van heeft dat ik ze op "hun" plekje, aan het werk zet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:35

sorrie noet goed geplaatst

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:23

Ze weten toch wel of ze aan het werk moeten. Of dat in de wei, in het bos of in de bak is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:15

Ik denk dat je je paard altijd voor elkaar zou moeten hebben. Je zou hem daarom altijd moeten kunnen laten doen, wat jij wilt op dat moment.
Zeer waarschijnlijk een illusie, maar de weg daarnaar toe, dat is het belangrijkste. ;)

Kortom, ik denk dat dat prima gaat. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:19

Het probleem zit in jouw hoofd; jij ziet de wei als ontspanning. Gewoon loslaten, komt goed :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:08

Mijn merrie ziet de wei echt als eten (ze is nog maar twee) dus als ik haar daar aan het werk zet..uhum voor haar dan, dan wil ze echt niet opletten voor mij geen optie dus maar ik zie het niet alleen als haar "ontspanning" plekje dus als je haar zo krijgt dat ze jou leuker gaat vinden dan al dat lekkere gras dat er staat..hihi dan vind ik dat super!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:09

Ik vind het over het algemeen ook wel een goede test...
Heb je echt wat te zeggen, zelfs met lekker eten voor de neus?

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:41

Ik denk dat het juist goed is,
waarom zou je pas beginnen met communiceren met je paard als je buiten het weiland bent? Even aaien is voor een paard niet anders dan hem zeggen dat hij zijn achterhand moet draaien bijv. als het gaat om communicatie - de vorm is alleen anders.
paarden in het weiland spelen ook continue met elkaar en geven elkaar bevelen, dat verwacht een paard ook van jou als je naar hem toe komt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:30

Ik doe ook regelmatig grondwerk in de wei, vanuit ontspanning. De paardjes van mij voelen zich er vertrouwd en zodra ik in de weide kom zit de focus naar mij er gelijk op. Soms iets te, maar voor 2 fjorden die eerst mij kiezen en dan pas eten vind ik het super hoe ze het doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:11

Ik begrijp je probleem niet zo...
Ontspanning verwar je met quality time voor je paard. Want rijden doe je toch ook vanuit ontspanning.

Bovendien, maakt het een paard niet veel uit hoor. Werken is werken en als hij erna zelfs in dezelfde wei of paddock gezet wordt, dan gaat die echt niet anders doen.

In de wei, mits natuurlijk recht qua onderbodem, vind ik ze vaak netje een tandje bijsteken.

Dus maak je niet druk, rijden maar. En bovendien, je paard mag niet klagen e :-), er zijn er die het erger stellen hoor...
Succes

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:55

Als je paard goed meewerkt is er geen probleem :D

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:42

Zelf heb ik ook een stuk weide afgezet waarin ik "werk" met mijn pony`s..
Maar ook wanneer hun gewoon in de kudde lopen geef ik zo ook bevelen op als het waren,als 1 dominant gedrag vertoont tegen over een kudde genoot wat na mijn idee te dicht bij mij gebeurt stuur ik ze ook weg..
Ondanks dat zijn zij wel in goede ontspanning en vinden ze het niet vervelend als ik in het land ben,ik ben 1 van hun als het ware,wat ik er prettig vind..
Als er bv. iemand anders in het land is en die wilt ze weg sturen reageren ze niet (vind ik opzich prettig gevoel) en geef ik ze het teken dan vertrekken ze!

Vind dit ook wel zo veilig :P

Je hoeft je dus geen zorgen te maken over of het onspannings terrein is of niet ten alletijden moet er ontspanning aanwezig zijn en gewoon in "kuddeharmonie" om kunnen gaan;)