beleren van eigen paard,wel of niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zelf beleren,ja of nee?

1.heel rustig aan zelf zo doorgaan,en bij het echte beleren ook zelf aan de slag met een helper?
44 (70%)
2.het paard wegbrengen om te laten beleren?.
11 (17%)
3.anders...
7 (11%)

Totaal aantal stemmen: 62

oelewapper

beleren van eigen paard,wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:24

ik ben niet specifiek een natural,doe niet specifiek aan nh.

gebruik wat ik nuttig vind van diverse stromingen,maar ga vooral eerlijk en consequent om met mijn paard.

mijn paard is pas 3 geworden en ik ben aan het overwegen of ik het beleren zelf zal gaan doen of niet.

ik heb al meerdere paarden beleerd in het verleden,heb er al aardig wat jaren rijervaring opzitten maar heb de laatste paar jaar nauwelijks gereden.
een paar maanden terug ben ik wel op een 3 jarige gestapt die net onder het zadel was (alleen stuur rem en gas erop zeg maar) en ik had hier geen problemen mee,ook niet met wat bokkesprongetjes.(alleen het opstappen ging iets minder,maar goed die soepelheid moet weer even terugkomen natuurlijk)

stel dat ik ervoor kies om mijn paard zelf te gaan beleren dan zal ik dit wel doen met een helper op de grond,en ik zal eerst weer de nodige rijervaring op gaan doen op een ervaren paard voordat ik met mijn eigen paard aan de slag ga.

ik ben onlangs begonnen met longeren en lange lijnen/lange teugel werk,en dit gaat erg goed ze is (doorgaans) erg braaf.
van de week heb ik haar voor het eerst een longeersingeltje omgedaan,haar eerst laten ruiken aan het ding,haar er overal mee geaaid en een paar keer dat ding van haar oren tot haar staart heen en weer geschoven,op hara rug gelegd en wat op en neer laten flapperen,was allemaal goed.
singeltje vast op het loste gaatje,was goed,gaatje strakker was goed,nog een gaatje ook (er zat nog heel erg veel ruimte tussen,maar wilde hem toch zo strak hebben dat hij niet kon gaan glijden) ging allemaal goed.

ging met haar stappen met dat ding om en ze was heel braaf,zeker 5 minuten,en toen explodeerde ze!
heb zo'n heftige en vooral plotselinge reactie niet eerder meegemaakt bij een jong paard,en ben er best van geschrokken.
ik heb nogal een sensibel paard die ook niet snel vreemden aan zich laat zitten,en die van teveel druk/dwang erg gestressed raakt.
om deze reden zou ik haar graag zelf gaan beleren,maar na de ervaring met de longeersingel ben ik toch gaan twijfelen aan mn eigen kunnen.
ik weet dat ik het in het verleden kon,en denk ook dat ik het nu nog steeds wel zou kunnen,maar toch... dit paard is net weer even wat heftiger en anders.

ik ben bang dat het ook geen goede optie is om haar weg te brengen om te laten beleren,als ik hier wel voor kies dan wordt het toch een nh-gerichte stal,vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

waar zouden jullie voor kiezen?
heel rustig aan zelf zo doorgaan,en bij het echte beleren ook zelf aan de slag met een helper?
of het paard wegbrengen om te laten beleren?
of is het mogelijk om dit met een trainer samen te doen aan huis?of samen met paard ergens heen om te laten beleren?

W_W

Re: beleren van eigen paard,wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:30

Als je nu al twijfelt... Dan weet ik niet of het verstandig is.
Het zou heel goed kunnen, maar je moet natuurlijk niet bang voor je paard worden. Ik zou het ook niet zonder goed begeleiding doen!

Denk dat je het beste haar eerst zelf aan het zadel kan laten wennen, je weet nu hoe ze kan exploderen dus je kan er rekening mee houden. Zou het heel rustig zelf beginnen en kijken wat het paard aangeeft... Maar op den duur moet er wel doorgepakt worden imo.

Zoek deskundige begeleiding, niet zomaar een helper als je nu al twijfelt.

Mocht je het toch niet doen kan je haar weg brengen. Er zijn flink wat stallen die het super doen :)

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:35

W_W schreef:
Als je nu al twijfelt... Dan weet ik niet of het verstandig is.
Het zou heel goed kunnen, maar je moet natuurlijk niet bang voor je paard worden. Ik zou het ook niet zonder goed begeleiding doen!

Denk dat je het beste haar eerst zelf aan het zadel kan laten wennen, je weet nu hoe ze kan exploderen dus je kan er rekening mee houden. Zou het heel rustig zelf beginnen en kijken wat het paard aangeeft... Maar op den duur moet er wel doorgepakt worden imo.

Zoek deskundige begeleiding, niet zomaar een helper als je nu al twijfelt.

Mocht je het toch niet doen kan je haar weg brengen. Er zijn flink wat stallen die het super doen :)

tsja vind het heel moeilijk.
ben behoorlijk geschrokken door haar plotselinge heftige reactie,maar weet haar nu wel beter in te schatten nu ik weet dat ze zo plotseling om kan slaan.
ik weet dat ik het kan,dat is het punt niet,maar ik twijfel of ik de juiste persoon ben om DIT paard op te gaan leiden.
en zo nee,wie is dat dan wel?want ze is erg wantrouwend naar vreemden,dierenarts en anderen laat ze absoluut niet aan zich zitten.
als je niks van haar wilt dan komt ze bij je,mag je haar aaien als vreemde,maar zodra je echt wat wil dan kan ze behoorlijk lopen te stressen.
over het algemeen mag ik alles met haar doen van haar,alleen na deze longeersingel actie heeft ze zich 2 dagen lang moeilijk laten vangen in de wei.heb haar uiteindelijk zelf naar me toe laten komen,wat voer gegeven en lekker geborsteld,toen toch weer met het singeltje aan de gang gegaan (niet vastgemaakt dit keer) en daarna was alles weer prima.

edit: tips voor goede stallen bij het beleren zijn welkom,dan kan ik alvast wat rondkijken.
het liefst zou ik iemand hebben die nh georienteerd is en ervaring heeft met beleren en die aan huis kan komen helpen,bijv 2x per week.
zowel trainer/helper moet wel in noord holland werkzaam zijn,trainingsstal het liefst ook,maar niet noodzakelijk als het maar een goed adres is.
hoe meer tips hoe beter,kan ik de voors en tegens eens even rustig af gaan wegen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:39

Er zijn toch ook stallen waar je paard wordt beleerd, maar wel in uitvoerig overleg met jou? Dus dat je zelf ook vaak langskomt, en dat ze ook kijken naar jouw wensen en rijstijl, zodat het goed op elkaar aansluit. En dat in een vroeg stadium er ook zelf al opgaat. Dan ben je er wel bij betrokken. Heb wel eerder iets daarover gelezen iig..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:44

ik laat mijn paardje ook beleren, maar ik ga wel al na een week helpen bij dat beleren!
er zijn ook stallen waar je doormiddel van cursussen je paard kan beleren!
http://www.emielvoest.nl/hst/e05v30a/em ... endocument

ik doe ongeveer hetzelfde, maar dan alles achter elkaar aan( omdat de stal dichter is, en het moeilijk is om zo vaak een trailer te regelen)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:47

Als je paard zoveel stress heeft bij andere mensen zou ik het wel zelf doen. Maar echt goede begeleiding zoeken. Er zijn ook stallen waar je je paard kan neerzetten en waar je samen met je paard en de stal werkt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:54

Zelf doen...zo te lezen heb je het al vaker gedaan en het begin ( zoals je het aanpakt) is in elk geval al prima! Dat een paard een keer even lekker door het lint gaat is eigenlijk heel normaal. Mag natuurlijk ook en moet je niet echt afstraffen. Gaat het steeds meer worden en heb je geen controlle meer, dan wordt het een ander verhaal en moet je ingrijpen door strengerop te treden.Je bent het niet gewend dat een paard dit doet begrijp ik, maar het is heel normaal.
Lekker zelf doen dus, ik denk dat je dat prima aankan!

Gisteren een merrie gelongeerd van 17 jaar die compleet uit haar pan ging en ook daar had ik even mijn handen aan vol hoor!!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:58

waarom zou je het neit zelf doen, je hebt de nodige ervaring dus je weet wel hoe je moet omgaan met het beleren!
geef je paard gewoon rustig de tijd, en ga geen overhaaste dingen doen, voor de rest zou ik zeggen gewoon doen!

p.s ieder paard reageerd weer anders, maar meestal is het wel normaal dat paarden exploderen met iets op hun rug!
heeft gewoon regelmaat nodig! dan wendt je paard vanzelf.
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 01-06-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:59

Mijn jonge pony is bij mij geboren en opgegroeid. Ik heb besloten om haar zelf te beleren, maar heb voor het rijden de hulp van iemand anders ingeroepen. In het verleden heb ik meerdere paarden ingereden, maar dit durf ik nu niet meer. Wel vind ik mezelf sterk genoeg in het grondwerk en in het begeleiden vanaf de grond. Mijn pony is nu vier en sinds een paar maanden loopt ze af en toe onder het zadel. Ik moet zeggen dat dit altijd erg goed is gegaan. Ze heeft tot nu toe nog geen pas verkeerd gezet. Misschien heb jij ook de mogelijkheid om de begeleiding op je te nemen, maar het daadwerkelijke rijden aan een ander over te laten?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:01

aerdenhout1 schreef:
Zelf doen...zo te lezen heb je het al vaker gedaan en het begin ( zoals je het aanpakt) is in elk geval al prima! Dat een paard een keer even lekker door het lint gaat is eigenlijk heel normaal. Mag natuurlijk ook en moet je niet echt afstraffen. Gaat het steeds meer worden en heb je geen controlle meer, dan wordt het een ander verhaal en moet je ingrijpen door strengerop te treden.Je bent het niet gewend dat een paard dit doet begrijp ik, maar het is heel normaal.
Lekker zelf doen dus, ik denk dat je dat prima aankan!

Gisteren een merrie gelongeerd van 17 jaar die compleet uit haar pan ging en ook daar had ik even mijn handen aan vol hoor!!

ok dat geeft me weer wat meer moed!

ik heb idd vaker paarden beleerd of anderen geholpen met het beleren van hun paard.
het is al een tijd terug maar ik weet hoe het in zn werk gaat.
heb ook wel vaker paarden meegemaakt die even uit hun bol gingen,maar zij was nu zo rustig en opeens was ze helemaal over de rooie!had dit niet verwacht en ben nogal geschrokken van haar reactie,ze maakte de meest levensgevaarlijs sprongen,heb haar gelukkig wel vast kunnen houden en bij me kunnen houden en weer kunnen kalmeren,maar het afdoen van de singel vond ze doodeng (ze stond op scherp) en de dagen daarna mocht ik toch echt niet meer in haar buurt komen.overgevoelige muts dus.
aan de andere kant,zo leer ik haar wel steeds beter kennen natuurlijk,het is voor mij ook allemaal weer even wennen,maar ik weet nu wel wat ik de volgende keer kan verwachten van haar natuurlijk.....

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:04

Hobby schreef:
Mijn jonge pony is bij mij geboren en opgegroeid. Ik heb besloten om haar zelf te beleren, maar heb voor het rijden de hulp van iemand anders ingeroepen. In het verleden heb ik meerdere paarden ingereden, maar dit durf ik nu niet meer. Wel vind ik mezelf sterk genoeg in het grondwerk en in het begeleiden vanaf de grond. Mijn pony is nu vier en sinds een paar maanden loopt ze af en toe onder het zadel. Ik moet zeggen dat dit altijd erg goed is gegaan. Ze heeft tot nu toe nog geen pas verkeerd gezet. Misschien heb jij ook de mogelijkheid om de begeleiding op je te nemen, maar het daadwerkelijke rijden aan een ander over te laten?

ja dat is ook een idee,ik ken helaas in mijn omgeving geen mensen die nh gericht bezig zijn en/of echt ervaring hebben met beleren.
een helper zou op dit moment niet meer zijn dan iemand die haar begeleidt aan het halster touw of longeerlijn,dus ik moet voorlopig nog even verder zoeken naar een betere optie.

mochten jullie iemand weten bij mij in de omgeving die deze ervaringen wel heeft en zin en tijd heeft om te helpen van de zomer...

mijn pb box staat open!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:07

Ik zou het persoonlijk niet doen.. (zelf)
Want als je een paard beleerd moet dat wel echt goed gebeuren.
Volgens mij is het namelijk toch de basis.. En als je het laat beleren (door iemand wiens methoden helemaal bij jou passen en die je er ook bij betrekt)
dan heb je minder risico op latere problemen. Denk ik tenminste hoor ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:11

Sidera schreef:
Volgens mij is het namelijk toch de basis.. En als je het laat beleren (door iemand wiens methoden helemaal bij jou passen en die je er ook bij betrekt)

maar als de methoden niet bij je passen botsen jij en het paard later ook een keer!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:49

Dit is moeilijk in te schatten, omdat wij jou niet kennen en het paard niet echt kennen. Het gaat vooral om jouw eigen gevoel. Ben je zeker genoeg om door te zetten? Heb je het lef? Niet dat je 'slecht' bent, als je het niet hebt of kan, hoor, welnee. Ik ben zelf inmiddels een 'oudere' ruiter en ik durf rustig te zeggen dat ik geen held meer ben zoals vroeger. Toen durfde ik alles met paarden, nu ken ik mijn grenzen. ;)
Ik weet niet natuurlijk niet hoe jij dat ziet.

Overigens, dat een paard explodeert vind ik niet helemaal normaal. Ik heb diverse paarden ingereden vroeger en recent mijn eigen paard. Ik heb er niet een meegemaakt die 'explodeerde'. Natuurlijk kan het gebeuren, hoeft het niet erg te zijn, maar 'normaal' wil ik het niet noemen. Je zegt dat ze heel gevoelig is. Hoe is jullie band op de grond? Ik denk dat je sowieso een kundige helper moet zoeken, dat is altijd het allerprettigst. En voel je je te onzeker zoek dan een goede NH-stal, waar ze je betrekken. Emiel Voest of hmmmm, ik kan even niet op die naam komen, ik ga even googlen voor je.....

Edit: Stal 't Balingehof, maar je hebt er nog meer..... en die kan ik even niet vinden. :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:55

exploderen is meestal een reactie op spanningen, die niet zijn opgemerkt.
Een paard kan bij angst zich uiten of juist alles opslaan. Bij dat laatste zijn de signalen zeer minimaal; iets meer spanning in de spieren, starende blik, opgetild hoofd. Zo'n paard doet op dat moment niets. Het lijkt superrustig. Maar nauwkeurig opletten en zeer alert zijn op spierspanningen kan aantonen dat het paard iets stijver loopt en zoals gezegd; een wat starende blik in de ogen heeft en spanningen in zijn lijf.
En dit soort paarden exploderen.

Ik zou eens kijken of dit hier het geval is. Werk ermee en ben superallert op spierspanningen/starende blik/gespannen oren (kun je voelen)/ opgetild hoofd.
Als je merkt dat dat aan de hand is, is dat een teken dat je voor dit paard te snel gaat en dat je meer moet werken aan vertrouwen/zelfvertrouwen van het paard.
Uitgerekend bij sensibele paarden kun je dit tegenkomen.
De kleine signalen worden veelal gemist, waardoor het lijkt of de explosie uit het niets ontstaat.

En ik weet hoe moeilijk het is om dat te herkennen, want ik heb een merrie die bliksemsnel naar die introverte angst/wantrouwen gaat en moet er zelf ook allert op zijn.
Op dat moment druk opleggen/iets vragen is dan net de bekende druppel.
Het enige wat dan werkt is een stap terug en heel, heel erg veel, tijd geven.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:24

DDW1190 schreef:
Sidera schreef:

maar als de methoden niet bij je passen botsen jij en het paard later ook een keer!

Ik snap je niet helemaal, sorry. Zou je willen uitleggen wat je bedoeld?
In mijn eerste post schreef ik namelijk dat je inderdaad iemand moet zoeken wiens methoden bij
jouw manier van rijden passen. Ik denk dat je trouwens altijd wel eens eventjes met je paard zal
botsen.. Maar dit komt niet doordat je het laat inrijden door een ander. Toch?

Maargoed zoals ik al zei begreep ik de post niet zo goed, misschien bedoel je iets heel anders

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:44

In jouw geval lekker zelf doen met iemand ernaast die je volledig vetrouwd en die je paard ook goed kent en vetrouwd. Dat werkt echt het beste en ben je er zelf bij ieder stap bij en kun je zelf kijken of het te snel of te langzaam gaat.
Succes!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:48

onder begeleiding kan iedereen een paard zadelmak maken en beleren............

en das nog leuk ook :D :D :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:09

Onder begeleiding zou ik het gewoon lekker zelf doen :) Daar ben ik nu ook mee bezig.
Je leert er ontzettend veel van :) En het is echt een hele leuke spannende leerzame ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 03:06

Ik zou het niet zelf doen, ook niet onder begeleiding. Omdat jij niet kunt voelen wat een ander voelt, omdat jij de timing niet hebt die iemand heeft die er al de nodige ervaring mee heeft, en omdat jij een jong paard misschien niet uit kunt zitten met al zijn capriolen die hij kan maken bij het zadelmak maken en ook in de periode van het doorrijden na het zadelmak maken. Om een paard in te rijden moet je lef hebben. Je zegt dat je zelf aardig onder de indruk was van de hevigheid van de reacties die je kreeg. Breng het paard weg naar een stal die volgens NH methodes te werk gaat en al vaker met het bijltje hebben gehakt, zij hebben er meer ervaring mee, en weten hoe ze dingen moeten aanpakken.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 05:50

Cassidy schreef:
Ik zou het niet zelf doen, ook niet onder begeleiding. Omdat jij niet kunt voelen wat een ander voelt, omdat jij de timing niet hebt die iemand heeft die er al de nodige ervaring mee heeft, en omdat jij een jong paard misschien niet uit kunt zitten met al zijn capriolen die hij kan maken bij het zadelmak maken en ook in de periode van het doorrijden na het zadelmak maken. Om een paard in te rijden moet je lef hebben. Je zegt dat je zelf aardig onder de indruk was van de hevigheid van de reacties die je kreeg. Breng het paard weg naar een stal die volgens NH methodes te werk gaat en al vaker met het bijltje hebben gehakt, zij hebben er meer ervaring mee, en weten hoe ze dingen moeten aanpakken.

wat jij hierboven schrijft he,dat zijn precies de punten waarom ik twijfel.

ik heb vroeger wel meer paarden beleerd,ook zelf doorgereden,toen was ik daar zo makkelijk in.
nu heb ik een tijd niet gereden,en begin je toch wat meer over eventuele gevaren na te denken.
voorlopig maak ik nog geen keus over wat ik ga doen,ga eerst maar weer een tijdje in het zadel,op een ervaren paard,
zelf het gevoel en alles weer goed terug krijgen,en wie weet hoe ik er daarna over denk!
ben wel alvast aan het informeren hier en daar wat de gang van zaken is bij het laten beleren op die stallen.
ik ben nu nog heel rustig bezig met het oefenen met de longeersingel,heb m tot nu niet meer vastgemaakt.
besef heel goed dat als een paard zo heftig reageerd dat dat dan toch echt aan mij ligt,dat ik een aantal signalen gemist heb van het paard,en een paar passen te snel gegaan ben.
doe het nu dus heel rustig aan om te voorkomen dat dit weer gaat gebeuren,ga verder nog lekker trainen aan de lange lijnen en met lange teugel werk,singeltje af en toe even oefenen,en er komt vanzelf een moment dat ik deze wel rustig vast kan maken.
heb ook absoluut geen haast met het beleren hoor,heb liever dat het goed gebeurt dan snel!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:42

Nou meis ik had 2 jaar niet gereden en mijn knollebol is aan de hand soms echt geen lekkertje maar ohz echt de braafste poownie ter wereld. Gevoel heb je met een half uurtje weer terug, dat verleer je niet.
Niet elk paard is zo achterlijk met zadelmak maken en inrijden hoor. Zeker niet als je er lekker de tijd voor neemt en het spelenderwijs doet tijdens het werken aan de lange lijnen, dat wat ze wel kent.
Singel zeker niet te strak doen de eerste keren, kan toch weinig schuiven in stap, anders heb je meteen een paard met singeldwang. Gewoon heeeeeeeel rustig opbouwen dat gaat het snelste vaak.

Je kunt ook even informeren bij www.dressuurnatuurlijk.nl die zitten niet zo heel ver bij jou vandaan denk ik en werken volgens systeem van Emiel Voest. Heel fijn adres waar ze juist graag samen met de eigenaar werken.

Succes met beleren!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:07

oelewapper schreef:
Cassidy schreef:

wat jij hierboven schrijft he,dat zijn precies de punten waarom ik twijfel.

ik heb vroeger wel meer paarden beleerd,ook zelf doorgereden,toen was ik daar zo makkelijk in.
nu heb ik een tijd niet gereden,en begin je toch wat meer over eventuele gevaren na te denken.
voorlopig maak ik nog geen keus over wat ik ga doen,ga eerst maar weer een tijdje in het zadel,op een ervaren paard,
zelf het gevoel en alles weer goed terug krijgen,en wie weet hoe ik er daarna over denk!
ben wel alvast aan het informeren hier en daar wat de gang van zaken is bij het laten beleren op die stallen.
ik ben nu nog heel rustig bezig met het oefenen met de longeersingel,heb m tot nu niet meer vastgemaakt.
besef heel goed dat als een paard zo heftig reageerd dat dat dan toch echt aan mij ligt,dat ik een aantal signalen gemist heb van het paard,en een paar passen te snel gegaan ben.
doe het nu dus heel rustig aan om te voorkomen dat dit weer gaat gebeuren,ga verder nog lekker trainen aan de lange lijnen en met lange teugel werk,singeltje af en toe even oefenen,en er komt vanzelf een moment dat ik deze wel rustig vast kan maken.
heb ook absoluut geen haast met het beleren hoor,heb liever dat het goed gebeurt dan snel!

Volgens mij ben je zo heel erg goed bezig. Inderdaad zeer allert zijn op de minimale signalen van spanning (goed op spierspanning, ogen, oren ed letten), dan kun je een explosie wellicht voorkomen. Maar voor zover ik begrijp doe je dat al en neem je de tijd.
Complimentje.
Hoe je de laatste fase gaat doen, zie je dan wel weer. Meestal voel je zelf wel aan wat het beste is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:04

Ik heb sowieso nooit begrepen wat het verschil is tussen "gewoon inrijden" en "NH inrijden"? In het begin is het gewoon een kwestie van - even onrespectvol geformuleerd - zadel erop, gewicht van de ruiter erop, en vervolgens rem en stuur erop monteren. Bij voorkeur nadat er vanaf de grond het nodige grondwerk is gedaan. Daarna komt het doorrijden, en daar kom je vaak de problemen tegen. Mocht je onverhoopt dingen tegenkomen bij het inrijden of doorrijden, moet je die wel op dat moment op kunnen lossen. Dan kun je niet afstappen, bokt opduiken of je begeleiding bellen met de vraag wat je nu moet doen. Zelfs als de begeleiding ernaast staat, en iedere keer ernaast staat als jij met het paard bezig bent, kan het nog verkeerd gaan. En 1 sessie waarin het mis gaat en je op het verkeerde moment afstapt, kan een heel groot probleem veroorzaken waar dan een ander veel harder in gaat moeten grijpen dan je misschien wel wilt.

Lees eens even dit topic door:

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

En ik sta helemaal achter de reactie van Jasmijn78 (pagina 4)

*Edit:

Nog wat topics

[RT-D] De Traditionele Manier van inrijden

[OPG] Inrijden NH of traditioneel?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:27

liljebo schreef:
oelewapper schreef:

Volgens mij ben je zo heel erg goed bezig. Inderdaad zeer allert zijn op de minimale signalen van spanning (goed op spierspanning, ogen, oren ed letten), dan kun je een explosie wellicht voorkomen. Maar voor zover ik begrijp doe je dat al en neem je de tijd.
Complimentje.
Hoe je de laatste fase gaat doen, zie je dan wel weer. Meestal voel je zelf wel aan wat het beste is.

dank je wel voor de positieve reactie!

@cassidy;begrijp je reactie heel goed,dit zijn ook dingen waarom ik twijfel.
voorlopig hak ik de knoop nog niet door,blijf om me heen kijken en informeren en ga lekker verder met het voorbereidende werk.
ze is net 3 geworden dus ik heb absoluut geen haast!