Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
W_W schreef:Als je nu al twijfelt... Dan weet ik niet of het verstandig is.
Het zou heel goed kunnen, maar je moet natuurlijk niet bang voor je paard worden. Ik zou het ook niet zonder goed begeleiding doen!
Denk dat je het beste haar eerst zelf aan het zadel kan laten wennen, je weet nu hoe ze kan exploderen dus je kan er rekening mee houden. Zou het heel rustig zelf beginnen en kijken wat het paard aangeeft... Maar op den duur moet er wel doorgepakt worden imo.
Zoek deskundige begeleiding, niet zomaar een helper als je nu al twijfelt.
Mocht je het toch niet doen kan je haar weg brengen. Er zijn flink wat stallen die het super doen

aerdenhout1 schreef:Zelf doen...zo te lezen heb je het al vaker gedaan en het begin ( zoals je het aanpakt) is in elk geval al prima! Dat een paard een keer even lekker door het lint gaat is eigenlijk heel normaal. Mag natuurlijk ook en moet je niet echt afstraffen. Gaat het steeds meer worden en heb je geen controlle meer, dan wordt het een ander verhaal en moet je ingrijpen door strengerop te treden.Je bent het niet gewend dat een paard dit doet begrijp ik, maar het is heel normaal.
Lekker zelf doen dus, ik denk dat je dat prima aankan!
Gisteren een merrie gelongeerd van 17 jaar die compleet uit haar pan ging en ook daar had ik even mijn handen aan vol hoor!!
Hobby schreef:Mijn jonge pony is bij mij geboren en opgegroeid. Ik heb besloten om haar zelf te beleren, maar heb voor het rijden de hulp van iemand anders ingeroepen. In het verleden heb ik meerdere paarden ingereden, maar dit durf ik nu niet meer. Wel vind ik mezelf sterk genoeg in het grondwerk en in het begeleiden vanaf de grond. Mijn pony is nu vier en sinds een paar maanden loopt ze af en toe onder het zadel. Ik moet zeggen dat dit altijd erg goed is gegaan. Ze heeft tot nu toe nog geen pas verkeerd gezet. Misschien heb jij ook de mogelijkheid om de begeleiding op je te nemen, maar het daadwerkelijke rijden aan een ander over te laten?

Sidera schreef:Ik zou het persoonlijk niet doen.. (zelf)
Want als je een paard beleerd moet dat wel echt goed gebeuren.
Volgens mij is het namelijk toch de basis.. En als je het laat beleren (door iemand wiens methoden helemaal bij jou passen en die je er ook bij betrekt)
dan heb je minder risico op latere problemen. Denk ik tenminste hoor
DDW1190 schreef:Sidera schreef:Ik zou het persoonlijk niet doen.. (zelf)
Want als je een paard beleerd moet dat wel echt goed gebeuren.
Volgens mij is het namelijk toch de basis.. En als je het laat beleren (door iemand wiens methoden helemaal bij jou passen en die je er ook bij betrekt)
dan heb je minder risico op latere problemen. Denk ik tenminste hoor
maar als de methoden niet bij je passen botsen jij en het paard later ook een keer!
Daar ben ik nu ook mee bezig.
En het is echt een hele leuke spannende leerzame ervaring. 
Cassidy schreef:Ik zou het niet zelf doen, ook niet onder begeleiding. Omdat jij niet kunt voelen wat een ander voelt, omdat jij de timing niet hebt die iemand heeft die er al de nodige ervaring mee heeft, en omdat jij een jong paard misschien niet uit kunt zitten met al zijn capriolen die hij kan maken bij het zadelmak maken en ook in de periode van het doorrijden na het zadelmak maken. Om een paard in te rijden moet je lef hebben. Je zegt dat je zelf aardig onder de indruk was van de hevigheid van de reacties die je kreeg. Breng het paard weg naar een stal die volgens NH methodes te werk gaat en al vaker met het bijltje hebben gehakt, zij hebben er meer ervaring mee, en weten hoe ze dingen moeten aanpakken.
oelewapper schreef:Cassidy schreef:Ik zou het niet zelf doen, ook niet onder begeleiding. Omdat jij niet kunt voelen wat een ander voelt, omdat jij de timing niet hebt die iemand heeft die er al de nodige ervaring mee heeft, en omdat jij een jong paard misschien niet uit kunt zitten met al zijn capriolen die hij kan maken bij het zadelmak maken en ook in de periode van het doorrijden na het zadelmak maken. Om een paard in te rijden moet je lef hebben. Je zegt dat je zelf aardig onder de indruk was van de hevigheid van de reacties die je kreeg. Breng het paard weg naar een stal die volgens NH methodes te werk gaat en al vaker met het bijltje hebben gehakt, zij hebben er meer ervaring mee, en weten hoe ze dingen moeten aanpakken.
wat jij hierboven schrijft he,dat zijn precies de punten waarom ik twijfel.
ik heb vroeger wel meer paarden beleerd,ook zelf doorgereden,toen was ik daar zo makkelijk in.
nu heb ik een tijd niet gereden,en begin je toch wat meer over eventuele gevaren na te denken.
voorlopig maak ik nog geen keus over wat ik ga doen,ga eerst maar weer een tijdje in het zadel,op een ervaren paard,
zelf het gevoel en alles weer goed terug krijgen,en wie weet hoe ik er daarna over denk!
ben wel alvast aan het informeren hier en daar wat de gang van zaken is bij het laten beleren op die stallen.
ik ben nu nog heel rustig bezig met het oefenen met de longeersingel,heb m tot nu niet meer vastgemaakt.
besef heel goed dat als een paard zo heftig reageerd dat dat dan toch echt aan mij ligt,dat ik een aantal signalen gemist heb van het paard,en een paar passen te snel gegaan ben.
doe het nu dus heel rustig aan om te voorkomen dat dit weer gaat gebeuren,ga verder nog lekker trainen aan de lange lijnen en met lange teugel werk,singeltje af en toe even oefenen,en er komt vanzelf een moment dat ik deze wel rustig vast kan maken.
heb ook absoluut geen haast met het beleren hoor,heb liever dat het goed gebeurt dan snel!

liljebo schreef:oelewapper schreef:
Volgens mij ben je zo heel erg goed bezig. Inderdaad zeer allert zijn op de minimale signalen van spanning (goed op spierspanning, ogen, oren ed letten), dan kun je een explosie wellicht voorkomen. Maar voor zover ik begrijp doe je dat al en neem je de tijd.
Complimentje.
Hoe je de laatste fase gaat doen, zie je dan wel weer. Meestal voel je zelf wel aan wat het beste is.