Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:23

Ik ben erg benieuwd wie er bitloos rijd en zijn paard dressuurmatig zo voor elkaar heeft dat het paard gedragen loopt.

Ik vraag dit omdat ik niet twijfel aan het feit dat dit bitloos kan maar omdat wat je op bokt voorbij ziet komen aan bitloze combinaties het toch vaak op dat punt laten versloffen.

Axel_Valerie

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:24

Goeie ik ga dit volgen!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:26

ben ook benieuwd naar de reactie's, je ziet toch vaak dat paarden die dressuurmatig zonder bit rijden wat meer 'hangen'

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:29

Ik denk dat ik mijn paard redelijk goed aan het lopen had, ze is nu net mama geworden dus het rijden staat al een tijdje op een lager pitje ;)
We trainde daarvoor ongeveer op M niveau, en springen rond de meter. Zie foto's in mijn profiel.

Je kunt bitloos écht wel goed dressuurmatig rijden :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:34

Niet mijn eigen paard. Ik reed tot voor kort een andalusiër bitloos op een MR-halster. Deze loopt netjes verzameld. Nog wel wat moeite met het tempo vasthouden, maar het is dan ook een merrie met een behoorlijk verleden.

Bitloos dressuurmatig is goed te doen hoor. (Ik krijg het alleen met dat ellendige touwhalstertje bij mijn paard níet voor elkaar _O- )

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:36

Daan_Ordeal schreef:
Ik denk dat ik mijn paard redelijk goed aan het lopen had, ze is nu net mama geworden dus het rijden staat al een tijdje op een lager pitje ;)
We trainde daarvoor ongeveer op M niveau, en springen rond de meter. Zie foto's in mijn profiel.

Je kunt bitloos écht wel goed dressuurmatig rijden :j

Jeetje ziet er echt goed uit!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:38

Leg eens even uit wat je bedoelt met "gedragen" loopt. Een foto erbij zou nog meer spreken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:55

opala schreef:
Leg eens even uit wat je bedoelt met "gedragen" loopt. Een foto erbij zou nog meer spreken.

Lopen met een ontspannen rug, goede aanspanning van de buikspieren en een goed ondertredend achterbeen. Op die manier kan een paard het ruitergewicht goed dragen.

Te vaak zie je paarden, ook niet bitloos trouwens, op de voorhand lopen met alleen het hoofd in een krul. Ik zeg overigens niet dat het niet bitloos kan, ik ben er van overtuigd van wel, maar bij de bitloze combanities zie ik het helemaal zelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:00

Het schijnt dat wij niet zo slecht bezig zijn?
Ik weet het zelf niet hoor, ga maar uit van reacties die ik ontvangen heb. Rij momenteel bijna niet, en heb nooit echt dressuurmatig gereden. Als we dus rijden is het gewoon puur basiswerk, maar dat moet er natuurlijk ook zijn ;) Het ziet er zo uit: [RIJ-ITP] Stoere New Forest @ bitloos dressuurwork

Ben wel van plan het meer uit te breiden en meer 'echt' te gaan rijden :j Ben benieuwd wat we er allemaal gaan uitkrijgen :) Maar dat is voor in de (verre) toekomst hoor :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:21

fransje23 schreef:
Lopen met een ontspannen rug, goede aanspanning van de buikspieren en een goed ondertredend achterbeen. Op die manier kan een paard het ruitergewicht goed dragen.

Die van mij loopt goed dragend en kan heerlijke stukken lopen swingen en veren als hij goed opgewarmd is (paard is 19, beetje een diesel aan het worden ;-)). Hij heeft ook een erg aangename jog gekregen.
Maar dressuurmatig als in 'in een rijbak' daar doe ik niet aan, en aan krul of aan de teugel ook niet. Hij moet zelf maar weten waar z'n hoofd moet zijn ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:26

fransje23 schreef:
Ik ben erg benieuwd wie er bitloos rijd en zijn paard dressuurmatig zo voor elkaar heeft dat het paard gedragen loopt.

Ik vraag dit omdat ik niet twijfel aan het feit dat dit bitloos kan maar omdat wat je op bokt voorbij ziet komen aan bitloze combinaties het toch vaak op dat punt laten versloffen.

Dit zijn met name bitloze combinaties die gewoon niet erg dressuurmatig bezig zijn en dus ook mét bit dezelfde teleurstellende plaatjes zouden vertonen.
Die wél met dressuur bezig zijn, hebben ook bitloos dezelfde resultaten.
Het is dus maar net waar je klijkt.

Het dressuurmatig voor elkaar hebben heeft weinig te maken met de optoming als je écht met dressuur bezig bent.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:37

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:45

Goed topic, ga ik ook even volgen, want sluit erg aan bij mijn vraag (die ik hier dan ook maar even stel): welke optoming gebruiken jullie daarvoor?

En wat ik 't liefste wil zien/horen, is er iemand die dressuur rijdt met een cross rope bridle?

Erg leuk om die foto's te zien, moet ik misschien ook eens doorsturen naar mijn stalgenootjes, die redelijk overtuigd lijken dat dressuur en bitloos een onmogelijke combinatie is..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:59

DaniBanani schreef:
En wat ik 't liefste wil zien/horen, is er iemand die dressuur rijdt met een cross rope bridle?

Ik maar geen actiefoto's van. Alleen deze geposeerde: http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... deiro2.jpg
Merk wel dat juist bij die optoming stelling een punt is (buiging gaat wel).
Zelfde geldt voor hoofdstelloos.

Ik rijdt/reed met alle paarden waar ik bitloos mee rijdt/reed ook nog gewoon met bit (allerlei soorten zelfs, inclusief stang, stang en trens en pelham bv). Ik kan me geen typische overgangsproblemen voorstellen. De inwerking op een hoofd is anders dan de inwerking op de mond en hoeven ze niet via die inwerking op de mond te leren ofzo, dus dat staat echt los van elkaar.
Maar ik weet niet of je daarvóór bedoelde of daarvoor (hiervoor).
Ik gebruik voor bitloos een crossrope, maar rijdt ook zonder hoofdstel als het zo uitkomt.
Bij mijn andere merrie reed ik aan een halster als ik bitloos reed.
Wat ik met Catita gaan doen weet ik nog niet.
In elk geval komt er bij mijn geen echt bitloos hoofdstel in huis. Daar ga ik echt geen geld aan uitgeven.
Ik verkoop kaptooms, wellicht wordt het dat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:59

Lusitana schreef:
Dit zijn met name bitloze combinaties die gewoon niet erg dressuurmatig bezig zijn en dus ook mét bit dezelfde teleurstellende plaatjes zouden vertonen.
Die wél met dressuur bezig zijn, hebben ook bitloos dezelfde resultaten.
Het is dus maar net waar je klijkt.

Het dressuurmatig voor elkaar hebben heeft weinig te maken met de optoming als je écht met dressuur bezig bent.

Dat ben ik wel met je eens maar je ziet het helaas te weinig, of ik kijk verkeerd :D
Maar het is wel jammer want veel vooroordelen m.b.t tot bitloos rijden worden toch weer versterkt door foto's van ruiter die hun paard niet voor elkaar hebben.

Bit of geen bit het is altijd van belang dat je paard lichamelijk in staat is goed het ruiter gewicht te dragen. Daar heb je dressuur, gymnastiseren, voor nodig

[***], in je fototopic zitten zeker goede stukken!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:54

fransje23 schreef:
Dat ben ik wel met je eens maar je ziet het helaas te weinig, of ik kijk verkeerd :D
Maar het is wel jammer want veel vooroordelen m.b.t tot bitloos rijden worden toch weer versterkt door foto's van ruiter die hun paard niet voor elkaar hebben.

Mja..maar, dat is iets wat ik zelf als bitloze ruiter ook over foto's van bitruiters zeg, zo ongeveer alles wat ik voorbij zie komen versterkt mijn vooroordelen over bit, FEI dressuur, bakruiters, 'sport' enz..
Ik word van 'horses @ work' alleen maar meer ongezond fanatiek *anders* :P ;) 't is niet anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:50

Bandida schreef:
Mja..maar, dat is iets wat ik zelf als bitloze ruiter ook over foto's van bitruiters zeg, zo ongeveer alles wat ik voorbij zie komen versterkt mijn vooroordelen over bit, FEI dressuur, bakruiters, 'sport' enz..
Ik word van 'horses @ work' alleen maar meer ongezond fanatiek *anders* :P ;) 't is niet anders.

Pas je wel op dat je door die vooroordelen niet blind wordt :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:01

Heb hier op bokt ook wel eens gezien ene meisje die haar paard zowel met en zonder bit dressuurmatig reed, haar paard liep beter op het bit.. maar denk dat dat ook veel ligt aan het paard zelf en hoe zijn hoofdhouding van nature is...

Misschien is het ook nog gewoon wel een beetje onbekend' de echte dressuurruiters zonder bit' en ja ik ben ook zeker geen fan van het stang en trens gebeuren.. maar mits er op de juiste manier met een bit wordt omgegaan is het denk ik eerder een verrijking in de hulpen dan een middel om iets voor elkaar te krijgen.. helaas rijden vrij weinig mensen hun paard op die manier

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:02

fransje23 schreef:
Pas je wel op dat je door die vooroordelen niet blind wordt :)

Ja hoor, ik doe mijn best, maar anderzijds..'t is Bokt ook 'maar' he. In het echte leven gaan de dingen hier hun gewone bitloze gangetje, zijn m'n paarden en ikzelf daarmee tevreden, hoor ik daar zelden reacties op van andere ruiters, en al helemaal nooit negatieve, en val ik zelf helemaal niemand lastig met fanatieke overtuigingen. Verandering in de omgang met paarden (of dieren in het algemeen) komt vanzelf en sluipend, ik zie het overal rustig aan bezig..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:50

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:53

Zie ik ook niet echt een paard dat helemaal gedragen loopt?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:56

nee ik ook niet.. vind tot nu toe dat alleen Daan_Ordeal t paard echt correct dressuurmatig heeft lopen, de rest is ook mooi rond en ontspannen maar niet voor in de wedstrijdring

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:57

Precies

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:58

we zitten nu gewoon even in een vicieuze cirkel: maar weinig mensen rijden bitloos, omdat het op wedstrijden ook niet mag. En omdat het op wedstrijden niet mag, zullen mensen ook niet proberen om bitloos te gaan.

Waarom zou een GP ruiter op dit moment bitloos gebruiken? Daar heeft ie geen enkele reden toe.

Het is nog een kwestie van tijd voordat het wel mag, hopelijk zeer binnenkort al. En dan zullen ook echt goede dressuur ruiters wellicht eens proberen bitloos te gaan.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:00

@ Arabesk

dat is inderdaad waar, er zijn nu weinig ruiters die bitloos en dressuurmatig goed rijden. Daardoor associeert het grootste dele van de paardenmensen bitloos ook meteen met alternatief en recreatief.. terwijl dta helemaal niet hoeft!