Nieuw met bitloos hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Purky

Nieuw met bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:31

Hee, ik mijn verzorgpaard word nu een half jaar een beetje mijn eigen omdat de eigenaar op vakantie gaat. Het paard is 25, in vreselijk goede staat voor haar leeftijd maar ik ben geïnteresseerd geraakt in NH. Heb er nog niet veel over gelezen, maar ben van plan dat nog te doen. :+
Nu rijd ik sowieso al zonder zadel op haar, alleen ben van plan ook nog een bitloos hoofdstel te kopen. Alleen heb ik geen idee wat goed is, wat niet goed is etc. Waar hebben jullie goede verhalen over? En wat is me afgeraden? Het is een C pony met New Forest bloed.

O ja, en mijn pony is niet actief maar zodra ik het zweepje erbij heb loopt ze wel door, ook zonder gebruik. Wat kan ik hier tegen doen :P

Puchje

Re: Nieuw met bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:33

Les nemen? :+

Wij kunnen vanachter ons toetsenbord niet zeggen hoe je dingen rijtechnisch zou moeten oplossen meid, daar zul je echt iemand voor naast je moeten hebben staan.

Je kunt verschillende optomingen proberen, misschien als je een oproepje plaatst bij EA- GZ?
Of als je lid wordt van de NVBP (Nederlandse vereniging voor bitloos paardrijden), kun je ook alle bitloze hoofdstellen testen.

Het goedkoopste is de teugels aan de onderste ring of de twee zijringen (heeft andere werking) van een stalhalster doen :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:35

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:38

Ik zou eerst beginnen met een touwhalstertje :) . Kun je bestellen op http://www.touwhalsters.nl zo kun je op een goedkope manier kijken hoe jou paard reageert op bitloos. Als dit goed werkt kun je misschien wat testhoofdstellen aanvragen en zo bekijken wat het beste werkt voor jou en je paard.

Voor een wat voorwaartsere pony zou ik werken aan -goed aan het been zijn-. Dus fases gebruiken:
1. Bovenste kuithulp
2. Onderste kuithulp
3. Hak
4. Zweep

In jouw geval zou ik kiezen voor een lange fase 1 (en 2) en daarna een effectieve fase 4. Laat je paard wel wennen aan de fase 1 maar geen reactie -> zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:03

Er is niet één hoofdstel te noemen die iedere ruiter en ieder paard goed of niet goed bevalt.
De ervaringen/meningen met de diverse hoofdstellen (en systemen) lopen uiteen; wat de één goed bevalt, bevalt de ander weer niet en andersom.
Lees deze pagina bijv. eens, waar diverse ervaringen te lezen zijn: http://www.bitloospaardrijden.info/erva ... tellen.htm

Over het niet-actief lopen van je pony: goed les nemen. ;)