Ervaringen met verschillende bitloze hoofdstellen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Ervaringen met verschillende bitloze hoofdstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:42

Ga nu niet van alles uitleggen, maar in 't kort: ik heb een crb, dat rijdt heerlijk, alleen merk ik dat het soms lastig is om hele fijne hulpen te geven. Ik denk dat dit komt doordat het een vrij 'losse' optoming is. Ik zoek een bitloze optoming waar ik wedstrijddressuur mee zou kunnen rijden; niet dat ik wedstrijden wil gaan doen, maar ik kan me toch voorstellen dat dressuur op een stalhalstertje lastiger is dan met een dr. cook hoofdstel. Alleen weet ik niet welke optoming daar in het bijzonder geschikt voor zou kunnen zijn.

Een bit is ook een optie, ben ik héél voorzichtig mee bezig (want: Erg Eng), maar ik rijd zelf liever bitloos..of 't bit nou slecht is voor een paard of niet, ikzelf vind bitloos prettiger.

Ik kan alles uitproberen, I know. Alleen heb ik een aantal vragen vóórdat ik alles ga proberen, omdat 't ook over de langere termijn gaat en dat kan ik natuurlijk niet zien in drie kwartier testen. Dit zijn vooral dingen die ik regelmatig heb gelezen en ik wil graag weten hoe het nou echt zit.

Dus:

Sidepull: iets onduidelijker met zijwaartse hulpen, hele kleine hulpen voelen ze niet zo. Bij mij is het grootste probleem de 'dubbele druk' van twee teugels (voor halthouden/begrenzen/etc.), volgens mij is die druk hierbij hetzelfde als bij een crb, dus dan zou dit weinig verschil maken.

Merotisch: dat metaal in de neusriem lijkt me niet heel prettig voor een paard, en hoe zit dat met zijwaartse hulpen, komen die duidelijk door?

Kruislings: klinkt best goed, zou ook kunnen helpen bij het naar beneden vragen van mijn paard - met bit kon ik dit heel vriendelijk en gemakkelijk doen, nu met crb lijkt ze niet te snappen wat ik van haar vraag. Maar ik heb erg veel gelezen over een slechte release, hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Hackamore: bloem heb ik gehad en beviel niet bijzonder, echte scharen wil ik zelf niet.

Nou goed..nogmaals, dit is niet per sé wat ikzelf heb bedacht, maar vragen die in me opkomen aan de hand van topics hier of op andere sites. Ik wil graag de ervaringen weten, positief en negatief.

En alsjeblieft..geen discussie over dat ik mijn rijkunsten moet verbeteren, of dat je met élke optoming moet kunnen rijden, of dat nageeflijkheid niets met het hoofdstel te maken mag hebben. Ik weet het allemaal, denk er ook niet zo gemakkelijk/verkeerd over als dat het hier mogelijk lijkt, maar ik ben nou eenmaal van mening dat de optoming echt wel invloed heeft; anders kocht niemand nog iets duurders dan een simpel halster met twee halstertouwen.

trustHim

Re: Ervaringen met verschillende bitloze hoofdstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:49

lastig, ik heb zelf een sidepull gehad die vond ik echt niks, kruislings redelijk maar ook niet echt heel fijn.

verder heb ik geen ervaringen maar je zou myukii een pb kunnen sturen over de merotische die heeft zij gehad

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:06

Overigens, als iemand nog suggesties heeft anders dan wat hier al staat, hoor ik het graag.

Wat voor sidepull/kruislings had je? Omdat er zoveel verschillenden zijn, en de ene misschien prettiger werkt dan de ander..

Zal een pbtje sturen, dankje! :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:29

ik had een sidepull van marylott en de kruislinkse van antilope, release is wel goed daarvan maar mijn merrie werd lastig te sturen

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:43

Ik zelf heb de Nurtural. heb hiervoor een cook gehad en ben nu overgeschakeld. ik vind deze veel leuker, de signalen komen veel beter door.
De Nurturalbridle is anders dan de Cook hoofdstellen omdat het een "cirkcle X" heeft. Het werkt een beetje als een kruising tussen de cook en een sidepull. De release is heel goed, beter als bij cook vind ik.
Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als een Cook. De Circle X zorgt ervoor dat de kruisriempjes niet meer kunnen verschuiven onder de kin en dat er minder druk ontstaat aan de zijkant van het hoofd. Ook zijn de kruisriempjes korter waardoor de teugels dichter bij de neusringen komen zoals bij een sidepull.

Ik ben hier dan ook Hoofinvoerder voor geworden voor Belgie en Nederland. mijn voorlopige site is: http://irissav.webs.com/ ik ben aant overstappen van host, dus werkt mijn echte site even niet.
kunnen ook testhoofdstellen verkregen worden.