kruislings bitloos en stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kionana

kruislings bitloos en stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:05

hallo bokkers,
ik heb mijn net 5 jarige tuiger bitloos beleerd met het kruislingse systeem.
nu we op het punt van mooie voltes en stelling zijn aangekomen, heb ik toch het idee dat mijn paard en ik zelf de weking hiervan erg onduidelijk vind.

want hoe kun je je buitenhand eraanhouden en je binnenhand overdreven opzij doen, als je dan infeite aan de buitenteugel komt?

ik heb het hoofdstel omgebouwd tot een side pull en vraag me af of ik er toch maar zo een moet aanschaffen.

graag jullie mening over stelling met een kruislinks systeem.

Ayasha
Blogger

Re: kruislings bitloos en stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:08

Ik denk zomaar dat ook stelling vragen anders gaat met een kruislings systeem... Ik denk dat je meer op je benen terugvalt dan. Buiging door het lichaam vragen met je been en met de teugels alleen aangeven welke kant je die volte wil hebben...

Tenminste, als ik me even voor de geest haal hoe zo'n hoofdstel werkt. Dat is toch dat als je naar links stuurt, het aan de rechterkant druk geeft zodat het paard er voor "wijkt"?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:31

Ja, dat klopt. Ik rijdt met een cross rope bridle, ook kruislings dus. En kan gewoon normaal stelling vragen..binnenbeen + licht vragen met de binnenteugel, en voila.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:34

Ik rij ook met het kruislingse systeem, de hulpen zijn in principe niet anders, maar mijn ervaring is wel dat je hierdoor meer met benen en zit gaat rijden. Iets wat an sich alleen maar positief is in mijn ogen. Ik ben zeer tevreden over het systeem.

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat een sidepull beter werkt bij jullie dan het kruislingse systeem. Als dit jouw ervaring is zou ik lekker met een sidepull rijden.

Is het paard wel al voor de wagen beleerd of ben je helemaal groen begonnen?

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:39

ik denk zelf inderdaad ook dat je het daardoor meer op je zit moet doen, toch vind hij de sidepul duidelijker, heb ik het idee.
ikzelf persoonlijk ook, wel jammer want ik heb lang gezocht naar een goed kruislingshoofdstel.

daan, volgends de vorige eigenaar is hij een halfjaar voor de kar geweest. ik heb hem gekocht toen hij net 3 was

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:43

Ik zelf heb de Nurtural. heb hiervoor een cook gehad en ben nu overgeschakeld. ik vind deze veel leuker, de signalen komen veel beter door. Net zoals je zegt bij je stelling enzo. Ik kan mijn paard hier veel fijner mee rijden.

De Nurturalbridle is anders dan de Cook hoofdstellen omdat het een "cirkcle X" heeft. Het werkt een beetje als een kruising tussen de cook en een sidepull.
Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als een Cook. De Circle X zorgt ervoor dat de kruisriempjes niet meer kunnen verschuiven onder de kin en dat er minder druk ontstaat aan de zijkant van het hoofd. Ook zijn de kruisriempjes korter waardoor de teugels dichter bij de neusringen komen zoals bij een sidepull.

Ik ben hier dan ook Hoofinvoerder voor geworden voor Belgie en Nederland. mijn voorlopige site is: http://irissav.webs.com/ ik ben aant overstappen van host, dus werkt mijn echte site even niet.
kunnen ook testhoofdstellen verkregen worden.