Bitloos en stelling vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irmalouise

Bitloos en stelling vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:28

Ik had van de week voor het eerst les op de club waar we vanaf 1 mei lid van zijn geworden, en nu zei degene die les gaf, dat ik met een bitloos hoofdstel, mijn paard moeilijk of helemaal niet in stelling/buiging kan krijgen. En dat ik daarom beter weer met bit kan gaan rijden.

Ik rij nu ongeveer een jaartje zonder bit maar dan alleen recreatief en heb zeker al geen 1,5 jaar les gehad. Daarvoor wel maar met bit, en toen kreeg ik hem wel ronder/en in stelling.

Wat denken jullie hiervan, kun je dit ook zonder bit voor elkaar krijgen??
Door veel te oefenen, en echt aan het werk er mee te gaan.
Misschien heeft er iemand goeie tips voor me.
Ik wil opzich ook wel een keer met een bit rijden, maar mijn voorkeur gaat liever naar bitloos.
Hij is op het moment wat scheef en heeft idd moeite met stelling/buiging, maar dit kan komen doordat ik weinig met hem gedaan heb, met betrekking tot echt werken zeg maar.
Hij was in een slechte conditie toen ik 30 april verhuisd ben, en dat gaat nu al een stuk beter.
Ziet er ook goed uit. En op oude stal was hij niet vooruit te branden en nu is hij al lekker voorwaards.

Arabesk

Re: Bitloos en stelling vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:42

Die uitspraak zegt meer over je lesgeef mens dan over het bitloos rijden.

Dat betekent dus dat je lesgeef mens stuurt, remt etc alles met het bit en dat ze dus niet op haar zit rijdt. :n

Ander lesgeefmens zoeken ;-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:24

Ik heb een scheef paard die ik zowel met als zonder bit rij.
Met bit gaat t rechtrichten en gmnastieken soepeler en makkelijker.

Volgende week ga ik trektocht en dat doe ik t liefst bitloos. Hij gaat echter headshaken als hij scheef loopt. Ik doe t bit in op de tocht.

Mijn haffie dressuur ik met een sidepull en dat gaat super!

Gewoon lekker op de grond beginnen, met een kaptoom om werkt fijn!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:35

Ik rij mijn haf ook bitloos, hij heeft nog nooit een bit in gehad, ik heb hem ook bitloos ingereden. Ik werk nu samen met mijn instructrice aan rechtrichten en stelling en buiging, gaat prima. Ik heb natuurlijk geen vergelijkings materiaal met bit, maar ik vind het zo prima te doen hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:47

Soms is het moeilijk om een goede instructrice te vinden die bekend is met bitloos dressuur rijden.
Dat blijkt hier maar weer uit, want je instructrice heeft ongelijk. Vermoedelijk door onwetendheid, want bitloos rijden, laat staan dressuurmatig rijden, leren ze niet op de gemiddelde instructrie-opleiding. ;)

Je kunt bitloos prima stelling vragen. Voor zover ik altijd geleerd heb heeft stelling vragen te maken met je benen (binnenbeen aanleggen/buitenbeen laten begrenzen om het uitzwaaien van de achterhand te voorkomen) en daarbij je teugels zo; buitenteugel op maat en op de binnenteugel met wat lichte druk 'vragen'.
Toch? Of kom ik uit een ei? :+

Waarom zou dat niet met een bitloos hoofdstel kunnen?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik in jouw geval meteen op zoek zou gaan naar een andere instructrice. :j
En lekker bitloos blijven rijden. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:34

Ik heb sinds kort les van iemand die zelf op hoog niveau les krijgt en zo mij ook kan helpen. Ze wist weinig van bitloos af, maar heeft nu ondervonden door mij gewoon les te geven zoals ze aan iedereen doen: dat dit geen BIPS verschil uit maakt.
Ik rijd mijn paardje prima rond, over de rug, en vraag linker en rechtstelling op een rechte lijn.
Ook is ze er zelf even opgeklommen, en tot haar verbazing ging het inderdaad net zo makkelijk. Super ervaring voor haar, en voor mij dat ik zo makkelijk iemand vind die me zo lekker les kan geven.
Andere instructrice zoeken meid!

edit: iemand die je kan helpen met het rechtrichten. Want alleen als je paard goed in zn lijf zit kan hij overal mee buigen, dat heeft niks met een bit of bitloos hoofdstel te maken. Dat zou die instructrice toch wel moeten weten!!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:32

Dank je wel voor jullie antwoorden.
Ik heb nu ook al besloten om gewoon bitloos te blijven rijden, eerst maar eens proberen om het wel voor elkaar te krijgen.
Degene die les geeft is een hele goeie, maar is niet van het naturel rijden, ben ook de enige van al haar "leerlingen", op eentje na die rijd met Hackneymore ofzo iets, weet niet precies hoe je het schrijft, die bit en boomloos rijd. Dus dan moet ze daar maar aan wennen.
Het is tenslotte mijn paard en ik ben niet meer van het met bit rijden.
Dus pech voor haar.
Ik heb ook weinig tot niks gedaan met Bono (mijn paard) en ja dan hoop ik dat als ik nu echt met hem gaat werken dat het vanzelf goed gaat komen.

Ik dacht zelf ook dat het niks met bit te maken heeft, dus ga niet iets tegen mijn gevoel in doen, vind het gewoon helemaal niks meer met bit, en Bono is veel relaxter zonder, dus... ??.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:34

Oh, ze kunnen best goed zijn les geven op een bepaald niveau natuurlijk. Maar als jij bitloos rijdt, is het wel fijner om iemand te hebben die daar persoonlijk ervaring mee heeft en er ook voor openstaat, want haar opmerkingen getuigen niet van veel verstand van bitloos rijden.

Fijn dat je lekker je eigen ding doorzet, gelijk heb je! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:36

stelling vraag je met je been :D :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:40

Doe ik het fout met mijn teugels en benen dan? Zeg maar, hoor, ik leer graag nog wat.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:44

hihi nee hoor ;) maar de basis van de stelling ligt bij het been waaromheen je stelling wil :)

De kop naar een kant trekken is geen stelling :) (niet dat jij dat doet, maar dat is vaak de verwarring van mensen :) )

Je kan namelijk ook stelling vragen zonder iets aan de voorkant te doen :)

als ik dat brommerende filmpje geupload krijg dan kan ik dat laten zien :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:47

Nee, dat klopt, het hoofd omtrekken, daar schiet je niet zoveel mee op. :D
Je legt toch je binnenbeen aan en je buitenbeen wat achter de singel om uitzwaaien e.d. te voorkomen? Buitenteugel ligt op maat stil. Overigens moet ik mijn binnenteugel nog wat overdreven gebruiken, aangezien mijn jonkie het nog goed moet leren...... Klinkt dat een beetje? :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:54

als een klok :D :D

bij jonkies ontkom je er gewoon niet aan om overdreven grote hulpen te geven :) en daar hoort in dit geval ook de binnenteugel bij :) :)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:56

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 12:03

Nou ik kan hier wel mee aan de slag dames, dank je wel.
Ik moet hem iig rechtrichten want hij is echt scheef en loopt erg op de voorhand. Dus heb wel wat te doen verlopig :).
We gaan er helemaal voor, lekker met mijn bitloze hoofdstel.
Misschien moet mijn instructrice er zich maar in gaan verdiepen want ik doe geen bit meer in.
Maar ik moet echt met hem gaan werken, en dan komt het vanzelf weer goed.
We hebben zo lang niks gedaan beetje gehobbeld zeg maar.
Ik ziek, Hij ziek en is naar leefgroep gegaan en dat was dus niks voor meneer, naar meer dan een half jaar was hij nog het banketstaaf van de groep, durfde niet bij de rest te eten, hij was sloom, niet vooruit te branden. Echt niet fijn iig. Gaf hem voer bij en als we op stal waren gaven we extra hooi/kuil aan hem, maar hij was een stuk afgevallen.
Dus op een gegeven moment toch maar op zoek gegaan naar een ander plekje, maar dat is niet zo gauw gevonden, want wilde wel een stekkie waar hij ook in de wintermaanden niet alleen maar in zijn stal hoefde te staan.
En toen kwam dit waar ik nu sta ineens op mijn pad, heel dicht bij huis (1st kwartier heen en terug, nu 5 minuten), op een boerderijtje met koeien.
We zijn lid geworden van de rijvereniging en daar kunnen we dus gebruik maken van de bakken en elke week les.
we zijn er nu afgelopen donderdag 2 weken en hij is veel meer in zijn sas, is weer voorwaards en is relaxed kan heerlijk rusten in de wei, (languit liggen ;),want word hier niet door andere paarden opgejaagd. Ze zijn hier met zijn vieren, en eerst waren het er 24 (in de zomer komen alle paarden bij elkaar in de wei, van de leefgroep en de aparte stallen).

Ik heb de goeie beslissing gemaakt en heb nu ook weer zin om lekker met hem aan de slag te gaan, dus we moeten flink oefenen en met jullie tips moet het wel lukken zonder bitje.

Nogmaals dank en als jullie nog meer goeie tips voor me hebben deze zijn van harte welkom.
Ga straks gelijk er mee aan de slag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:49

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:41

het begint vaak al hoe je op je paard zit en als je paard scheef is, gooit hij/zij je vaak al naar 1 kant, bij een linksgebogen paard zit je vaak zelf al naar rechts, daar begint het vaak mee.
Ik begin (bitloos) vaak met contra stelling aan beide kanten zodat ik zelf goed op de binnenkant kom te zitten, vanaf daar werk ik verder aan de stelling en buiging en doe ik oefeningen om mijn paard recht te richten.
ik ben ervan overtuigt dat er meerdere wegen naar rome gaan.
De oefeningen die ik doe zijn voornamelijk op je zit, kijken dat je goed zit maar je stuurd ook met je handen, met mijn benen doe ik weinig, geef hulpen om te versnellen, gebruik het niet met stelling en buiging. ik heb het idee dat dit juist verwarrend werkt voor mijn paard
het is vaak ook maar net wat voor "afspraken" je maakt met je paard.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:35

Ik rijd bitloos en bitloosloos op mijn paard, wat allebei super gaat!

Bitloos dressuur rijden werkt voor ons minder dan met bit, we kunnen zo net wat verfijnder met elkaar communiceren, zonder ruis. Stelling en buiging maken gaat net wat ssoepeler met bit en hij is beter recht te rijden en wat meer in de oprichting te vragen met. Ik liep bij bitloos gewoon een beetje tegen de beperkingen op, maar in principe is het goed te doen!

Bitloos gaat echter ook prima, laat je instructrice lekker kletsen en blijf lekker bitloos rijden als dat voor jullie werkt!

Afbeelding

Afbeelding

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:16

ik Ben vandaag begonnen met bitloos te rijden! :D
Ik wilde dit al erg lang, dus de knoop doorgehakt , nou ik wist niet wat ik mee maakte hahaha
Ik heb dan een kruislings hoofdstel , ik ga rijden en dacht he? :oo als ik links oppak voelt ie het rechts en andersom!
hahah maar hij liep wel de goede kant op!
Nou ik kwam er dus achter , want ik ben namelijk blond :o? dat als je links oppakt zijn hoofd naar links geduwd word zeg maar. dus je werkt met het hoofd en benen!
nu ben ik een been mens, en mijn pony luisterd ook goed naar been, hij was zoo vrolijk, hij ging zelfs hard *\o/* :j en normaal is ie niet vooruit te branden hahaha uit zichzelf galoperen? huh? _O- ik vond alleen de stelling vragen moeilijk , dat had hij ook nog niet door, maar goed wat wil je met de 1e keer! :o
Ik ben zooo blij , nooit meer een bit, cooper liep de hele tijd met zijn oortjes vrolijk naar voren en zeer ontspannen met zijn nek! :D
Alleen had hij de neiging om te gaan eten , dat vond ik even geen goed plan , de stoutert hahahahah.
Ik had dus een super uurtje met mijn pony en mijn pony was helemaal in zijn sas! :):) *\o/*
Dat wilde ik even vertellen! hahah *D :))
groetjes van bren en cooper! ;)

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:26

Myukii schreef:
Ik rijd bitloos en bitloosloos op mijn paard, wat allebei super gaat!

Bitloos dressuur rijden werkt voor ons minder dan met bit, we kunnen zo net wat verfijnder met elkaar communiceren, zonder ruis. Stelling en buiging maken gaat net wat ssoepeler met bit en hij is beter recht te rijden en wat meer in de oprichting te vragen met. Ik liep bij bitloos gewoon een beetje tegen de beperkingen op, maar in principe is het goed te doen!

Bitloos gaat echter ook prima, laat je instructrice lekker kletsen en blijf lekker bitloos rijden als dat voor jullie werkt!

Afbeelding

Afbeelding

Moet zeggen dat ik het verschil niet heel erg veel vind schelen hoor, vind dat je paard mooi loopt zonder bitje. En ik weet zeker dat ik met veel oefenen ooit ook bereik wat ik wil zonder bit.
Dank je wel voor de foto´s en mijn instructrice moet het maar accepteren dat ik bitloos blijf rijden.

Misschien ga ik wel even een keer een kruislingse proberen.
Was vannacht er over aan het brainstormen of ik dit niet zelf zou kunnen maken van mijn Sidepull.
Want als ik daar de keelriem weg haal een touwhalster touw gebruik met aan beide uiteinde een ring en deze dan door de ringen (en hieraan dan de teugels bevestig) aan de zijkant van mijn hoofstel doe dan heb ik toch hetzelfde idee.
Wat denken jullie.
Ik dacht dat ik ooit gelezen had dat je sommige hoofdstellen kan "ombouwen" tot bitloos hoofdstel.

Wat super Brennie, heerlijk dat je paardje er zo goed op reageerd.
De mijne is ook veel relaxter dan met bit. Nee ook voor mij geen metaal meer in de mond van mijn lieve knolletje, ben er helemaal klaar mee. Heb er geen goed gevoel bij als ik het in doe. Dus weg met dat ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:35

Super beslissing irmalouise!
Het is natuurlijk veel beter om het zelf rijtechnisch voor elkaar te krijgen (dmv je zit, houding, focus e.d.) dan een stuk metaal in de mond te stoppen en je paard op die manier in een houding te dwingen.

Wat het ombouwen van een hoofdstel betreft, dat kun je proberen natuurlijk. Maar ook dan ga je het zoeken in de optoming ipv in je eigen rijden. ;)

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:47

JoviBan schreef:
Super beslissing irmalouise!
Het is natuurlijk veel beter om het zelf rijtechnisch voor elkaar te krijgen (dmv je zit, houding, focus e.d.) dan een stuk metaal in de mond te stoppen en je paard op die manier in een houding te dwingen.

Wat het ombouwen van een hoofdstel betreft, dat kun je proberen natuurlijk. Maar ook dan ga je het zoeken in de optoming ipv in je eigen rijden. ;)

Dat is waar haha.
Tjonge wat een lesje op een nieuwe club toch wel teweeg brengt :o .
Word er dan weer onzeker van en wil dan weer van alles proberen.
En ik dacht misschien gaat hij minder hangen aan de teugels als je een kruislingse heb omdat er dan ook druk achter de oren komt??? Of heb ik dit laatste verkeerd begrepen.
Ik denk ook dat het voor Bono allemaal wennen is, afgelopen zaterdag was ik aan het rijden en toen ging hij toch al meer zijn hoofd zelf dragen en kreeg ook wel een beetje een beuging, dus acht kom er wel zonder al die andere dingen.
Veel oefenen.
Dan komt alles goed.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:04

Als je paard gaat hangen:
even loslaten en naar voren drijven. En weer oppakken :)
Dus je hoeft niet gelijk een ander hoofdstel hoor ;)

Ik rijd zelf dressuur op mn Sidepull. Mijn paardje hangt ook nog soms. LOSLATEN gilt lesgeefster dan en vooruit drijven!! Ze leert t vanzelf :j

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 22:09

Dat had ik al in smiezen ja alleen niet van het loslaten, wel als ik meer drijf. Ga morgen gelijk ook LOSLATEN.
Vind het erg fijn al jullie tips.
Ga er zeker mee werken en blijf gewoon mijn sidepull gebruiken. Waarom zou ik me weer aan het werk zetten om deze te veranderen haha, eerst maar eens goed oefenen. Heb er zin in.
Hou jullie op de hoogte hoe het gaat.