Definitie van grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Definitie van grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:44

Grondwerk is hip, grondwerk is in. Steeds meer mensen doen 'grondwerk'.

Maar wat is nou de definitie van grondwerk? Voor mij is het gewoon alles wat je naast je paard doet terwijl je zelf op de grond staat. Alleen ik zie hier vaak op bokt uitspraken voor bij komen als: 'Sinds ik begonnen ben met grondwerk..' 'De rest van de stal doet nu ook aan grondwerk.'

Hier lijkt het dan net alsof grondwerk weer iets anders betekent? Want volgens mijn eigen definitie is het eigenlijk onmogelijk om géén grondwerk te doen of nooit grondwerk te doen tenzij je je paard alleen maar in de wei laat staan. Hier lijkt het iets anders te betekenen, maar wat precies voor jullie? Bewust(er) bezig zijn met je paard op de grond? Wat doen jullie zoal als je bezig bent met grondwerk?

Ben benieuwd. :)

El_vis

Re: Definitie van grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:55

ik denk dat voor mij de definitie van grondwerk het wérken/trainen op de grónd is. Dat houdt dus niet alles in wat op de grond is zoals borstelen, maar dat houdt alles in wat je bewust doet om je paard te trainen (of jezelf). dus daar valt longeerwerk onder, maar bijvoorbeeld ook schriktraining, of vrijheidsdressuur.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:57

Voor mij houdt grondwerk ook in het trainen vanaf de grond, Bijv dus longeren.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:00

het gymnastiseren van het paard vanaf de grond. Alles wat het paard (in de dressuur) onder het zadel moet doen, alvast voorbereiden vanaf de grond. Op http://www.basisrijkunst.nl (ik zie dat het onderdeel waar ik naar refereerde nog niet online staat. Ook op www.paardenbegrijpen.nl)vind je leuke voorbeelden van wat ik bedoel.

Longeren valt daar ook onder, maar is mijns inziens wat saai en werken zoals ik hierboven heb gemeld is voor de afwisseling fijner.

Ook bouw je middels grondwerk een vertrouwensband op. Inderdaad vallen schriktraining en vrijheidsdressuur hieronder.

Ik begin áltijd met grondwerk. Voorbeeldje: Ik was met mijn paard bezig met piaffe en passage. Dit deed ik eerst oefenen vanaf de grond. Dan heb je net iets meer inzicht in en controle op het ondertreden van de achterhand, de aanleuning van voren en de hoofdhalshouding. Onder het zadel pikte ze het dan ook super op zonder enorme communicatiestoornissen :D

Met mijn nieuwe paardje ga ik ook alleen maar aan de grond werken voor meerdere redenen: Vertrouwensband opbouwen, gymnastiseren en het voorbereiden voor het werken onder de zadel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:54

Grondwerk kan ook vrijheidsdressuur zijn of dressuurmatig grondwerk uit de klassieke dressuur.

NH grondwerk is heel anders dan de bovengenoemde twee soorten.

Misschien moeten we maar eens een wiki maken :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:39

Die quotes herken ik uit mijn geschreven stukje in dat andere topic..

Voor mij is grondwerk alles wat je bewúst naast je paard doet om te trainen. Iedereen loopt wel eens naast z'n paard, maar als je dat doet zonder na te denken over waar het paard loopt enzo, ben je in mijn mening niet bezig met iets; alleen maar met jezelf en het paard verplaatsen.

Dan kan je natuurlijk met vanalles bezig zijn, gymnastiseren, VD, schriktraining, longeren..maar je doet het wel bewust. En longeren doen veel mensen niet om een paard écht te trainen, maar om beweging te geven als ze geen zin hebben om te rijden.

Niet iedereen, I know, maar een boel wel, dus longeren vind ik iets minder meetellen. :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:02

longeren is je paard hersendood maken met geestdodend werk :+, da's mijn defenitie ervan 8-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:11

Een paard kan 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden.
Doorgaans zijn wij niet blij met een paard dat erbij gaat liggen of gaat steigeren.
Blijven over: naar voor, naar achteren, en opzij (beide kanten uit)
Als je dat vanaf de grond kunt doen met de kleinste aanwijzigen, en daarbij de kleinste poging beloont, ben je in mijn ogen bezig met grondwerk.
Zie filmpje in onderschrift. Hoeft in het begin niet zonder halster of touw, en hoeft ook niet in die perfectie, maar het geeft een indruk.

Stomweg rondjes om je heen laten lopen (aka longeren) valt daar in mijn ogen niet onder.l

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:14

Arabesk schreef:
longeren is je paard hersendood maken met geestdodend werk :+, da's mijn defenitie ervan 8-)

dit topic gaat niet over longeren. ;) daarbij zijn er verschillende soorten longeren. kijk maar eens naar het longewerk dat Chris Irwin doet, dat is niet bepaald hersendodend hoor ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:28

Ik ken het longeren van Chris Irwin doet, maar loswerken is heel wat anders dan longeren.