Testzadel barefoot is binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

principal

Testzadel barefoot is binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:46

Ja gisteren gekomen, de barefoot cheyenne, dat was wel spannend vandaag namelijk geprobeerd.

Rij inmiddels al bitloos op me huurpaardje, en dus een barefoot om uit te proberen.

Nou opstijgen ging eigenlijk prima, zadel lag goed, de beugels op maat, en stappen maar oei, dat voelde alsof ik geen grip had, ben zo gewend aan het dressuurzadel met de steun vd kniewrongen, jeetje merkte wel dat ik beter op me kont ging zitten en beugels heb ik toch een gaatje korter gedaan, omdat ik ze steeds verloor, dus ook gedraaft.

Dat was lachen voor mezelf, en me paardje dacht ik ga harder en harder, dus voelde me helemaal wiebelen. Toen aandacht erbij en oefeningen doen, stap naar draf en terug enkele voltes oke ging eigenlijk beter, heb wel enkele keren tegen de voorkant gestoten vraag me niet hoe heb een flinke blauwe plek om me bovenbeen. Maar draf ging steeds beter, ze ging naderhand ook nageven en toen kon ik me zit beter balanceren, je voelde meer die ontspanning.

Ja heb uiteindelijk met veel plezier gereden, heb inmiddels blauwe plek en wat spierpijn, maar ben helemaal voor morgen om nog een x te rijden.

SIEMxFUNNY

Re: Testzadel barefoot is binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:18

Grappig is dat he voor de eerste keer. Inderdaad gewoon nog een paar keer proberen. Het gaat vanzelf wennen :)
Je hebt het leuk opgeschreven zo. We horen wel of je blauwe plekken blijft houden. Heb ik zelf eigenlijk nooit last van gehad. Ik vraag me ook echt af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:25

De eerste keer is inderdaad heel vreemd om mee te maken op een boomloos zadel vind ik. Ondanks dat reed het wel heel lekker en na de testperiode heb ik zelf ook een barefoot angeschaft.
Het is even wennen, maar komt wel goed :D

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:29

Dit komt me bekent voor.. Ook ik had een paar blauwe plekken van het zadel. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant (beugelophanging) Tis idd even wennen...

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 06:17

Ja die blauwe plek is aan de binnenkant v me bovenbeen, geen idee, de 1ste keer was het flink evenwicht zoeken namelijk.

Nu inmiddels voor de 2de keer gereden, wel het zat een stuk beter, lichtrijden in draf ging ook beter, kon meer me balans houden, voelde wel flink mijn spieren in me bil :o en bovenbenen.

Ze was wel loperig, ik denk dat me paardje er ook aan moet wennen, uiteindelijk loopt ze wel nagevelijk, maar hangt ontzettend, dus was beetje zwaar.

Verder heb ik het idee dat ik ver naar achter zit, heb namelijk maat 2, heb vrij wat ruimte over aan de voorzijde. Misschien ga ik nog een ander testzadel proberen, de London, ben namelijk dressuurzadel gewend.

Ik heb wel fotos gemaakt, op dressuur en barefoot, ik zit toch vrijwel hetzelfde, heb wel het gevoel dat ik me hakken beter uitdruk op de barefoot en me knieen zitten los, die hou ik meestal strak in een dressuurzadel, dus dat vind ik een voordeel voor mij.

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:15

Een jaar of vier geleden ben ik ook zo begonnen met het boomloze rijden, ook op de Barefoot. Zeer herkenbaar. Destijds had ik de eerste dagen grote twijfels of dit wel wat voor mij zou zijn. Spierpijn en idd ook de blauwe plekken. Ik ben heel blij dat ik de hele testweek volgehouden hebt. Ik zou nu nooit meer anders willen. Gebruik diverse types van de Barefoot al jaren. Ik ervaar het als heerlijke zadels en heb nooit problemen ervaren met drukplekken en zo terwijl er wekelijks toch heel wat uurtjes gereden wordt.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:58

ja heb inmiddels 3keren gereden erop, en ging zeker beter, eerste 10 minuten in draf moet ik even wennen, daarna zit het als gegoten.

Ik heb wel een andere maat aangevraagd een maat 1, cherokee, vind mezelf in een stoelzit zitten, dus ben benieuwd wanneer die binnenkomt, want de huidige testzadel moet morgen weer door gestuurd worden.

Zal wel wennen zijn als ik op het boomzadel ga rijden, maar even de volgende zadel afwachten en mocht die bevallen dan ga ik zeker voor een barefoot.

Dus ben benieuwd.

Is er iemand die gebruik maakt van de wrong seatsaver, want ik vind de cheyenne een goede prijsklasse, maar vroeg me af hoe het rijd met deze seatsaver?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:33

Ik heb op mijn Cheyenne met wrong seatsaver gereden, vond het een uitkomst, net dat beetje extra steun wat ik af en toe miste.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:56

Bedankt voor je antwoord, heb inmiddels maat 1 binnen, die ga ik vanavond proberen, als dit bevalt wil ik de cheyenne kopen maar dan wel met zo'n seatsaver, lijkt mij ook dat je nog wat steviger zit.

Dus even afwachten, ..

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:11

Even een update, heb met mt 1 gereden, uiteraard een kortere zitting dan mt2, ik wiebelde weer flink de eerste paar rondjes indraf, merkte dat ik de beugels minder kort hoefde te maken dan in mt 2, met lichtrijden kom ik dichter tegen de pommel aan, wat minder is in mt2.

Ben nog even aan het proberen voorlopig, ik heb mt 2 ook nog liggen, die ga ik van de weekend toch nog even proberen.

Heb galop geprobeerd, dat is lachen, had nog niet gedaan namelijk, leek alsof ik eraf vloog, erg grappig, waardoor paardje ook harder ging. Ga dit nog een x proberen met mt 2, kijken of dat net zo is of juist niet.

Nog meer die daar last van houden de onhandige zit met galop en doorzitten in draf.

Moet wel zeggen, dat als ze eenmaal ontspannen is, ik wel beter kan zitten. Dat is dus wel als voordeel dat ik wat geduldiger ben om haar te laten ontspannen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:31

Duurde bij mij 2 weken dat ik heerlijk zat in stap , en waardeloos in draf en galop , steeds m'n evenwicht kwijt !

Waardoor paardje ook niet gelijkmatig liep , en ik mijn evenwicht weer kwijtraakte , en paardje weer niet regelmatig liep maar steeds versnellen en inhouden weet je wel :P

Was echt waardeloos :P

Maar gewoon goed volhouden helpt , wel maak je het jezelf moeilijker als je op verschillende zadels af gaat wisselen , dan kun je niet goed wennen en vind je nooit je evenwicht , als je pech hebt ;)

Maar kun je nagaan hoe slecht je evenwicht eigenlijk is , dat is ook zo met een ander zadel alleen verdoezel je het dan wat zodat je er zelf weinig last van hebt.

Overigens : als je steun bij je been mist : daar is de wrong-seatsaver de ideale oplossing voor ! Rij ik zelf ook mee , geeft toch net wat meer grip , erg fijn voor springen , heuveltjes en watervlugge paardjes die ineens een rare beweging kunnen maken :j

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:55

Ik heb het vorige week voor het eerst geprobeerd,
maar ik merkte eigenlijk helemaal niks van het wiebelen.
Ik had juist het gevoel alsof ik veel steviger zat eerlijk gezegd :P
Vind het helemaal geweldig :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:02

Dan heb je van jezelf al een hele goede onafhankelijke zit , dan is de overgang heel makkelijk +:)+

Als je eenmaal gewend bent aan Barefootje dan is een boomzadel vaak , hoe fijn je het betreffende zadel vroeger ook vond , juist ineens een rare stugge dromedaris bult waarop je een eind boven je paard zit te wiebelen zonder goed contact te kunnen maken , echt heel apart !

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:38

Haha, nou, dat kan ook wel kloppen aangezien ik regelmatig zonder zadel rijd :j
Even vergeten er bij te vermelden :o

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:50

Nou heb toch maar blijven rijden op de mt 1, en gaat steeds beter, heb nu met aandraven, dat ik me rustiger voel zitten, me benen gaan niet alle kanten op. Heb galop geprobeerd, en ging ook beter, dus dat is nog een oefenpuntje.

Na een kwartiertje dan heb ik de goede houding gevonden, en kan ik zo rustig een uur vol maken. Heb zelfs een buitenrit gemaakt en ging heel goed. Merk dat me paardje toch ook beter reageert op me zit, en soepeler beweegt.

Dus conclusie, heb er inmiddels een tweedehands overgenomen. De normale boomzadel blijft voorlopig in de kast. ;)