paard word boos als je hem weg wilt sturen (NHS)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lesterlover

paard word boos als je hem weg wilt sturen (NHS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:12

ik heb sinds een half jaartje een 19 jarige haflinger. het is een heerlijk dier. [JITP] Boris mijn haflinger
heel kopppig en probeert vaak zijn zin door te drijven.
ik rij veel buiten met hem maar nauwelijks in een bak.(wei)
als ik hem in de bak zet is het voor horsemanship. ik kan mijn paard netjes naast mij laten lopen en kan ook gewoon stoppen dan stopt hij ook. door hem heen lopen is ook geen probleem.. maar als ik hem dan weg wil sturen dan word hij zo boos.. komt hij op me af, begint te steigeren en drijft hij mij terug.. als ik zou blijven staan dan schopt hij me. ik ben niet bang voor hem maar moet wel achteruit gaan voor zijn maaiende benen. .
longeren is ook een probleem.. ik kan hem niet aanzetten om bij mij weg te lopen. dan begint hij te drijgen met zowel voor als achterhand. kan ook niet bij hem weglopen want dan volgt hij...

wat moet ik hier bij doen?

groetjes

Palmera

Re: paard word boos als je hem weg wilt sturen (NHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:33

Ik denk dat dit een probleem is in de afdeling leiderschap. Als hij zo naar jou durft te dreigen (wat levens gevaarlijk is!) erkent hij jou waarschijnlijk nog niet als zijn leider.

Eerste optie is hem een pak rammel geven zodra hij weer zo naar je steigert. Met de zweep, zodat je wel wat afstand kunt bewaren. Klinkt misschien niet erg vriendelijk, maar het is ook niet vriendelijk als hij jou raakt met zijn benen. Daarnaast gaan paarden in de natuur ook niet altijd even zachthandig met elkaar om.

Optie 2 is terug gaan naar de basis, naar het grondwerk. Dus het longeren en alles even laten voor wat het is. Aangezien hij ook zijn zin probeert door te drijven bij een buitenrit kan dit best wel eens goed voor hem zijn. Hem belonen als hij braaf is, en afstraffen (streng zijn, streng toespreken en eventueel een tik) als het nodig. Wel heel consequent zijn hiermee!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:27

Dat-ie je aanvalt is natuurlijk uit den boze. Maar kan het niet uit onbegrip voortkomen? Ik merk het bij mijn paard ook..ze heeft nu geleerd netjes naast me te lopen, en als ik haar ineens weg ga sturen snapt ze er niets van. Gewoon achteruit is geen probleem, maar echt 'weg' voor longeren bijvoorbeeld..ze snapt het gewoon niet.

Kan zijn dat het paard zo reageert omdat hij dit ervaart alsof hij uit jullie 'kudde' wordt verbannen, en dat wil hij niet. Kun je hem bijvoorbeeld wel aan een halstertouw een klein rondje om je heen laten lopen? Dan zou je daar al mee kunnen beginnen.
Of samen met iemand anders, die hem aan zijn hoofdstel/halster meeneemt en naast hem loopt bij het longeren.

Ik heb bij mijn paard wel een 'vrij' commando, waarbij ze zelf mag weten wat ze doet. In het begin bleef ze achter mij aanlopen, maar na verloop van tijd kwam ze erachter dat ze echt zelf mocht weten wat ze deed, en nu loopt ze rustig bij me vandaan. Dat zou je ook nog kunnen proberen.

En wat ik ook heb gedaan, is zelf weglopen, maar dan consequent van je paard wegdraaien als ze achter je aankomen. Dus telkens met je rug naar hem toe gaan staan. Tenzij hij daar ook agressief van wordt, dan niet natuurlijk..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:28

Ik zou eerst eens even wat NH oefeningen doen terwijl je hem aan een halster en touw vast hebt, en de stick bij je hebt en hem ook echt durft te gebruiken als hij op je af komt en je aan wilt vallen.

Ik kan je alleen maar het advies geven om hulp in te roepen voordat er echt ongelukken gebeuren!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:53

Dit past beter bij het NH forum.
Zodoende dat ik het verplaats van OPG naar NH. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:31

Je noemt Boris 'koppig', maar is het niet meer een paard met veel eigen initiatief? (zoals veel Haflingers en dat soort paarden hebben?). Dat zijn paarden die het heel moeilijk vinden om het leiderschap over te geven, zeg maar.... Ik heb er zelf zo eentje, maar die toont dat op andere momenten (hij heeft me nog nooit aangevallen gelukkig). Ik moest bij hem echt door een enorme muur heen, zo moeilijk vond het het om het 'leiderschap' echt over te geven. En omdat het in hun persoonlijkheid zit, kom ik het nog regelmatig tegen, maar ik erken het en leer er steeds meer goed mee om te gaan. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik wel hou van paarden met een flinke kop er op, op zijn tijd. :D

Leuk dat je aan NH/grondwerk doet en misschien kan ik je helpen met dit probleem. Ik doe een poging ;) . Vraagje; staat Boris buiten in de groep? Hoe is hij in de groep met andere paarden? Valt hij dan ook aan, als een ander paard hem weg stuurt? Even uit nieuwsgierigheid....

Het is altijd lastig om op internet te zien waar het aan ligt. Doe je grondoefeningen aan een lange lijn (leadrope)? Ken je de oefening 'achterwaarts gaan', dus dat je voor je paard staat en met je lichaamstaal/-energie je paard naar achteren kan laten lopen, eventueel met behulp van lichte druk van het touw (de Parelli manier)? Of ken je die niet? Ik zou daarmee beginnen om je paard te leren wijken voor jouw (lichte) druk. Om hem te leren dat weg gaan van jou, niet vervelend hoeft te zijn. Het kwartje moet misschien even vallen.

Wat ik mijn paard heb geleerd is dus om te wijken voor druk met behulp van voornamelijk lichaamstaal (ga in de goede positie staan, ojee, hoe leg ik dit uit? Maak jezelf wat groter, vul jezelf met energie, ojee, nou wordt het zweverig....). Het is eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als wat paarden onderling doen, laat ik het zo zeggen. Gewoon op een vriendelijke manier vragen of je paard opzij of achterwaarts wil gaan. Snap je het nog? (vind het zo moeilijk uit leggen op internet). Ik zou dit bij zo'n paard eerst oefenen met een leadrope. Zelf heel rustig blijven, want het kan ook zijn dat je lichaamstaal te agressief overkomt. IK weet niet of dat zo is, hoor, daarom zou ik eigenlijk moeten zien, wat er nou precies tussen jou en Boris gebeurt.

Bij mijn paard werk ik voornamelijk los (freestyle) en dan gebruik ik ook altijd mijn wijzende handen (heb ik van Emiel Voest geleerd). Dus wijs ik naar links met mijn leadrope opgerold in mijn rechterhand, gaat mijn paard op afstand naar links, liefst naar binnen draaiend, zodat hij zijn aandacht op mij gericht heeft.

Verder denk ik dat als jij duidelijk bent in je lichaamstaal en duidelijk bent in je vraag naar je paard toe, je NOOIT mag tolereren dat hij in jouw ruimte komt, gaat steigeren en je terug gaat drijven. Dan mag je heel streng zijn. Maak jezelf groot, drijf hem terug met die leadrope desnoods (die zou ik zeker inzetten bij dat gedrag). Het is in mijn ogen heel dominant gedrag en hij moet leren luisteren naar jou.

Ik denk dat je eens moet gaan kijken naar boeken/dvd's van o.a. Parelli of iemand anders, zodat je een idee hebt hoe je de oefeningen beter uit kan voeren. Ik zou je graag willen helpen, maar je woont vast niet in de buurt.

Ik denk dus ook dat het een 'leiderschapsprobleem' is, die zeker op te lossen is, maar dat hangt ook af van jouw eigen inzet. Paarden met veel eigen initiatief zijn pittig, ik weet er alles van. Maar als je zijn vertrouwen EN respect krijgt, heb je er een topper aan, echt waar. :j

Ik hoop dat je er uit komt. Ik vind het erg lastig om op internet uit te leggen..... Succes, hoor!!! :)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:11

Cassidy schreef:
Ik zou eerst eens even wat NH oefeningen doen terwijl je hem aan een halster en touw vast hebt, en de stick bij je hebt en hem ook echt durft te gebruiken als hij op je af komt en je aan wilt vallen.

Ik kan je alleen maar het advies geven om hulp in te roepen voordat er echt ongelukken gebeuren!

idem dito, ik raad echt aan er iemand bij te halen, aangezien dit nogal gevaarlijk klinkt.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:37

Twiggy2008 schreef:
Vraagje; staat Boris buiten in de groep? Hoe is hij in de groep met andere paarden? Valt hij dan ook aan, als een ander paard hem weg stuurt? Even uit nieuwsgierigheid....

Hier kan ik wel even antwoord op geven, gezien meneer Boris bij mijn paardje in de wei staat.

Bo staat buiten met 2 andere ruinen; een ijslander van 13 en een singlefooter van 2. Tegen deze paarden is hij ook erg dominant, maar zolang ze voor hem aan de kant gaan zijn er geen problemen. Af en toe als mijn jonge paardje de boel uitprobeert kan Boris wel behoorlijk link worden, en er vallen wel eens klappen (vooral tijdens voedertijd ;) ). Maar naar mijn idee is dat vrij normaal in een kudde.
In de groep word Boris nooit echt weggestuurd door andere paarden, gewoon omdat hij de baas is.

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 18:16

Twiggy2008 schreef:
Je noemt Boris 'koppig', maar is het niet meer een paard met veel eigen initiatief? (zoals veel Haflingers en dat soort paarden hebben?). Dat zijn paarden die het heel moeilijk vinden om het leiderschap over te geven, zeg maar.... Ik heb er zelf zo eentje, maar die toont dat op andere momenten (hij heeft me nog nooit aangevallen gelukkig). Ik moest bij hem echt door een enorme muur heen, zo moeilijk vond het het om het 'leiderschap' echt over te geven. En omdat het in hun persoonlijkheid zit, kom ik het nog regelmatig tegen, maar ik erken het en leer er steeds meer goed mee om te gaan. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik wel hou van paarden met een flinke kop er op, op zijn tijd. :D

Leuk dat je aan NH/grondwerk doet en misschien kan ik je helpen met dit probleem. Ik doe een poging ;) . Vraagje; staat Boris buiten in de groep? Hoe is hij in de groep met andere paarden? Valt hij dan ook aan, als een ander paard hem weg stuurt? Even uit nieuwsgierigheid....

Het is altijd lastig om op internet te zien waar het aan ligt. Doe je grondoefeningen aan een lange lijn (leadrope)? Ken je de oefening 'achterwaarts gaan', dus dat je voor je paard staat en met je lichaamstaal/-energie je paard naar achteren kan laten lopen, eventueel met behulp van lichte druk van het touw (de Parelli manier)? Of ken je die niet? Ik zou daarmee beginnen om je paard te leren wijken voor jouw (lichte) druk. Om hem te leren dat weg gaan van jou, niet vervelend hoeft te zijn. Het kwartje moet misschien even vallen.

Wat ik mijn paard heb geleerd is dus om te wijken voor druk met behulp van voornamelijk lichaamstaal (ga in de goede positie staan, ojee, hoe leg ik dit uit? Maak jezelf wat groter, vul jezelf met energie, ojee, nou wordt het zweverig....). Het is eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als wat paarden onderling doen, laat ik het zo zeggen. Gewoon op een vriendelijke manier vragen of je paard opzij of achterwaarts wil gaan. Snap je het nog? (vind het zo moeilijk uit leggen op internet). Ik zou dit bij zo'n paard eerst oefenen met een leadrope. Zelf heel rustig blijven, want het kan ook zijn dat je lichaamstaal te agressief overkomt. IK weet niet of dat zo is, hoor, daarom zou ik eigenlijk moeten zien, wat er nou precies tussen jou en Boris gebeurt.

Bij mijn paard werk ik voornamelijk los (freestyle) en dan gebruik ik ook altijd mijn wijzende handen (heb ik van Emiel Voest geleerd). Dus wijs ik naar links met mijn leadrope opgerold in mijn rechterhand, gaat mijn paard op afstand naar links, liefst naar binnen draaiend, zodat hij zijn aandacht op mij gericht heeft.

Verder denk ik dat als jij duidelijk bent in je lichaamstaal en duidelijk bent in je vraag naar je paard toe, je NOOIT mag tolereren dat hij in jouw ruimte komt, gaat steigeren en je terug gaat drijven. Dan mag je heel streng zijn. Maak jezelf groot, drijf hem terug met die leadrope desnoods (die zou ik zeker inzetten bij dat gedrag). Het is in mijn ogen heel dominant gedrag en hij moet leren luisteren naar jou.

Ik denk dat je eens moet gaan kijken naar boeken/dvd's van o.a. Parelli of iemand anders, zodat je een idee hebt hoe je de oefeningen beter uit kan voeren. Ik zou je graag willen helpen, maar je woont vast niet in de buurt.

Ik denk dus ook dat het een 'leiderschapsprobleem' is, die zeker op te lossen is, maar dat hangt ook af van jouw eigen inzet. Paarden met veel eigen initiatief zijn pittig, ik weet er alles van. Maar als je zijn vertrouwen EN respect krijgt, heb je er een topper aan, echt waar. :j

Ik hoop dat je er uit komt. Ik vind het erg lastig om op internet uit te leggen..... Succes, hoor!!! :)

boris is zeker een leuk paardje waar een kop op zit. het achterwaarts..(back up) kent hij best goed. zowel op de grond als op de rug.
hij vind het dan ook niet erg als ik hem "weg stuur`op die manier
met dat stijgeren moet ik hem echt niet proberen weg te jagen want hij is 1.50 en tonnetje rond. dat dendert zo over me heen..
ik heb woensdag weer wat dingen met hem gedaan. hij reageerde er best wel goed op. maar toch weer proberen over je heen te lopen of je weg proberen te drijven.
maar ik vond het al best beter gaan.

bedankt voor al jullie adviezen!!

btw Djini. dank je voor het antwoorden, had het een beetje druk vandaar dat ik niet eerder kon reageren.

ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. en anders djini wel