Buiten door weer&wind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Buiten door weer&wind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:06

Hallo Bokkers,

Ik heb sinds gister een super gaaf fjordje, en ik heb nogal een hoop vragen O:)
Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat ze lekker buiten kan staan overdag.
Maar zoals vandaag regent het veel en is er soms een klap onweer.
Hoe doen jullie dat? Binnen halen of gewoon buiten laten?

Morgen gaat ze ook met haar 2 buren het weiland op, en ze was bij haar vorige eigenaar
de baas in het land. Ik ben best bang dat ze gaan vechten/ruziemaken?

Ook reed ik met mijn leasepaard vaak bitloos, nu wil ik dat met mijn eigen paard ook graag
doen, alleen is ze het niet gewend en ze is best sterk. Wel wil toch graag bitloos gaan rijden.
Kan ik dan beter even wachten? Dus eerst wel met bit totdat ze gewend is aan haar nieuwe huisje
of kan ik meteen rijden zoals ik dat graag wil? (bitloos dus)

Kunnen jullie mij hier jullie mening over geven?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:17

Lekker buiten laten staan, en de natuur zijn gang laten gaan!
Regen? Zijn ze in de natuur toch aan gewend? Kont in de wind en slapen maar!
Wind? Zijn ze gewend..
Onweer? Zullen ze best wat schrikkerig voor zijn, maar moeten ze ook leren. Ik ga altijd even langs om te controleren, maar moet er dan wel voor waken dat ze me niet zien, omdat ze mijn emoties nogal snel spiegelen, en ik ben geen held met onweer :P

Ruzie maken is niets anders dan rangorde bepalen en hoort er ook gewoon bij.

Bitloos is meer een overschakeling voor de mens dan voor het paard, dus gewoon lekker doen! :D

Succes en nog gefeliciteerd met je paardje!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:25

Dankjewel ! :D Tis ook echt een poepie :+:
En ze verdiend het allerbeste :D

Arabesk

Re: Buiten door weer&wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:57

als mijn fijn besnaarde arab de hele winter buiten kan staan, kan jouw fjord dat zeker ;-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:11

Leuk dat je zo ontzettend blij bent met je nieuwe Fjordje!!! Gefeliciteerd!!! :)

Mijn halve Fjord staat ook heerlijk buiten, hoor, het hele jaar door. Die kan wel wat hebben en hij heeft een gloeiende hekel aan opsluiting op stal, dus ik kan ook niet anders met hem (en zou ook niet anders willen). Dit weer valt allemaal wel mee, hoor. Paarden zijn geen mensen.

En dat 'vechten', ja, dat is idd rangorde bepalen. Die van mij is ook de baas van de club en die heb ik ook zien vechten met andere dominante nieuwe paarden (bij de softies is hij juist heel erg lief en voorzichtig), om vervolgens hele diepe vriendschappen met ze aan te gaan. :j

Bitloos rijden op een Fjord, tja, anders misschien eerst goed oefenen in de bak. Ik heb zelf ook zo'n heerlijke, sterke drammer, maar ik rij hem alleen maar bitloos (heb hem ook zo ingereden), zowel in de bak als in het bos en op de hei. Kwestie van goed leren wijken voor druk, grondwerken en veel oefenen op wenden, halt houden met je zit ondersteunt met je teugels en benen. Geef je Fjord nooit zijn zin, als hij de andere kant op gaat die jij wil, want ze zijn zo slim. Ik ben altijd heel consequent met mijn paard hierbij, anders kun je het schudden. :D
En toch rij ik zo heerlijk rond. :D

Veel plezier met je paardje!!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:26

Niet teveel zorgen maken hoor. Lekker buiten laten staan. Fjorden zijn oersterk, die kunnen wel wat hebben. Mijn andalusier, paardje van de zon, trekt het ook príma. En over het vechten, tsja, als de rangorde eenmaal bepaald is zal dat snel over zijn. Mijn paard is laagste in rang, maar die tref ik nooit met bijt- of trapwonden.

En bitloos zou ik inderdaad gewoon lekker doen, eerst oefenen binnen een omheining natuurlijk. Mocht je vast komen te zitten (figuurlijk) of je fjord is te eigenwijs :P zou ik je eens verdiepen in grondwerk (parelli bijv.), dat komt de communicatie tussen jullie behoorlijk ten goede en je zult er veel profijt van hebben onder het zadel.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en succes!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:49

Na het rijden heb ik haar vandaag gewoon in de wei gezet met 2 andere paarden.
En het was inderdaad ruzie joh , ik was wel een beetje bang, maargoed ze heeft genoeg
ruimte om weg te rennen :o Ze blijft daar nu tot een uur of half 8 vanavond, dan haal
ik haar weer binnen.

Alleen heeft ze een eczeemdeken op, en die wordt nu dus helemaal nat. Als ik haar binnen
haal issie dus nog nat. Krijgt ze het dan niet erg koud?

Ook was ze met rijden SUPER druk, dus ik heb nog wel met bit gereden. Zit tussen mijn
eigen oren maar ik laat haar eerst maar even zo lopen. Bitloos gaan we dan over een
week of 2 wel. :j

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:52

Kun je dan die deken niet afdoen? Neem aan dat ze m buiten meer nodig heeft dan binnen en dan krijgt ze t ook niet koud van die natte deken. Dan kun je de deken goed laten drogen en morgen als ze naar buiten gaat weer opdoen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:56

Een eczeemdeken droogt toch redelijk snel?

Dat 'vechten' is heel snel voorbij meestal, als ze 24/7 buiten staan in een vaste groep. Meestal gaan mensen er paarden in en uit zetten/halen en dat geeft gerommel in de kudde. Is mijn ervaring (en ik heb toch aardig wat kuddes gezien in mijn leven).
Daarbij is het altijd het fijnste als de groep uit een even aantal paarden bestaat. Kan er niet nog eentje bij?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:00

met dat vechten is het toch wel handig dat ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken om het zo maar te zeggen!
als dat aanwezig is moet het haast wel goed gaan...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:20

Twiggy2008 schreef:
Een eczeemdeken droogt toch redelijk snel?

Dat 'vechten' is heel snel voorbij meestal, als ze 24/7 buiten staan in een vaste groep. Meestal gaan mensen er paarden in en uit zetten/halen en dat geeft gerommel in de kudde. Is mijn ervaring (en ik heb toch aardig wat kuddes gezien in mijn leven).
Daarbij is het altijd het fijnste als de groep uit een even aantal paarden bestaat. Kan er niet nog eentje bij?

Nu hebben ze precies mooi deruimte, en alle paarden hebben al een plek in landjes eromheen..
En ik doe de deken wel af als ik haar binnenhaal vanavond, dan neem ik hem mee en droog hem
thuis en krijgt ze hem morgen weer om. :Y)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:26

Hey! Haha, dacht al dat jij het was. ;)

Dacht dat ze al langer van jou was, maar je hebt haar dus echt pas net..leuk joh!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:40

DaniBanani schreef:
Hey! Haha, dacht al dat jij het was. ;)

Dacht dat ze al langer van jou was, maar je hebt haar dus echt pas net..leuk joh!

Nee ik heb haar nu 2 dagen, :o Dus we kennen elkaar nog niet zo goed.
Wel leuk dat jij ook bitloos rijdt! :D Ik wil ook graag parelli gaan doen, alleen
na de aankoop van Kyra kan ik die paketten nog even niet betalen O:)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:25

Sting, mijn haflinger, staat ook 24/7 buiten. Gaat prima! Probeer wel te zorgen voor wat beschutting in de vorm van wat bomen ofzo. :).