kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:43

Naar aanleiding van een ander topic plaats ik dit.

Er is een meisje zij wil bitloos rijden omdat ze nogal boos kan worden.
Maar nu vroeg ik me af hoe vriendelijk is bitloos.

Kun je schade aanrichten met een bitloos hoofdstel en ja wat voor schade.
Kijk iedereen weet wat voor schade je kan aanrichten met een bit maar hoe zit het bitloos.

Ik wil niet bitloos gaan rijden maar ik wil wel wat leren :D

joopie7

Re: kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:44

Ja natuurlijk, met elke optoming kun je schade aanrichten. Iemand die niet het geduld heeft en steeds boos wordt op haar paard kan beter het paard verkopen en een leuke andere hobby zoeken waar geen onschuldige dieren bij zijn betrokken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:56

Ja graag meer info hoe.
Kan je wonden veroorzaken of is het enkel druk achter de oren, en op de neus

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:57

Je kunt zelfs het neusbeen of de kaak breken met een mechanische hackamore bijvoorbeeld.
Dus bitloos is niet meteen vriendelijk, kan heel heftig uitpakken als je niet weet waar je mee bezig bent.
Betreffende topicstarter doet er goed aan om aan haarzelf te gaan werken ipv in haar ogen "zachtere" middelen toe te passen zodat ze dat niet hoeft te doen. Grijpen naar een andere optoming is makkelijker dan aan jezelf te gaan werken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-04-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:59

ik heb geen ervaring met bitloos, maar stel me zo voor dat bij te hardhandig gebruik er schade aan de huid kan ontstaan...
en de enge verhalen van hackamore waar de neusbeen van zou kunnen breken ken ik natuurlijk ook.
verder heb ik geen idee, maar lees even mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:00

Als er met en systeem met druk achter de oren wordt gewerkt kun je ook de zenuwen die daar lopen beschadigen of zelfs nekwervels om zeep helpen. Bij een hackamore die iets te laag zit met een dunner neusje kun je idd het neusbot breken en met een kruislinks systeem onde de kin kunnen de zenuwen daar beschadigd raken.

Afgezien nog van de geestelijke schade aan het paard en het risico dat ze helemaal niet meer gaan reageren op hulpen of een trauma oplopen door de pijn.

Als iemand zo driftig is dat een bit schade oploopt moet zo iemand of eerst zichzelf onder controle leren houden voor ze weer op een paard stapt of stoppen met paardrijden. het is niet eerlijk ten opzichte van een paard.

edit veel tikfouten :o
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-04-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:01

Het meest bekende voorbeeld is natuurlijk het verkeerd bevestigen van een hack wat er voor kan zorgen dat je de neus breekt.

Mijn logische verstand zegt dat je in principe dezelfde gevolgen kunt krijgen als dat je bijvoorbeeld van een halster kunt krijgen. Maar dan moet je denk ik nogal...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:01

:o getver ik ga zowat geloven dat een bit dier-vriendelijker is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:03

Nee hoor daarmee kun je een onderkaak breken, de lagen openrukken zodat een paard niet meer kan eten en mondhoeken openscheuren en een paard krijgen dat zich zo vastzet in zijn kaken om maar de pijn niet te hoeven voelen.

Met alle hulpmiddelen kun je schade aanrichten als je er verkeerd mee omgaat.

Edit aargh nog meer typefouten :o
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-04-09 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:03

Als de hackamore op de goede hoogte hangt en zowel de kinketting als de neusriem goed zijn afgesteld. Dan breek je het neusbeen er niet mee hoor. Ervanuit gaan dat je omkaan gaan met zoiets en niet onwijs loopt te trekken. (maar dat geld voor bit ook ;) ).

Zelf rij ik buiten altijd met hack en dat gaat prima. Paard is buiten een stuk prettiger geworden(in de zin van rustiger, kalmer etc). Alleen dressuurmatig vind ik de hack weer niks.

Ik lees wel even mee, ben wel benieuwd wat er verder gezegd word ;) .

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:05

tita schreef:

In de verkeerde handen is elke optoming dier onvriendelijk. Daarom moeten bepaalde mensen gewoon niet bij een paard in de buurt komen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:06

joopie7 schreef:
tita schreef:

In de verkeerde handen is elke optoming dier onvriendelijk. Daarom moeten bepaalde mensen gewoon niet bij een paard in de buurt komen.

Dat wou ik net zeggen inderdaad ;) .
Je kan met alles schade aanrichten, als je maar hardhandig genoeg bent...

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:35

Bij verkeerd gebruik kun je inderdaad het neusbeentje breken.
Als ze zo snel boos wordt moet ze gewoon geen paarden erbij gaan betrekken. Ik zou eerst eens een wat aan haar eigen boze reactie's gaan doen voordat ze weer opstapt en leert wat ze een paard kan aandoen.

Maar om op bitloos terug te komen.
Je hebt verschillende hoofdstellen de een druk bij de oren de andere op de neus of op beide plaatsen de ander drukt bij de kaken. Laat je eens goed informeren en lees dit eens: http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=04

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:59

Dat kan zeker pijn veroorzaken. Momenteel vindt mijn paard het niet erg wanneer ik het halster omdoe, zodra ik het bitloos hoofdstel laat zien, wordt ze onvriendelijk. Rondom de paardenmond is het heel erg gevoelig. Bij een te harde inwerking krijg je dit effect.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:02

Bepaalde bitloze optomingen kunnen zeker pijn veroorzaken, net als optomingen met bit dat kunnen. ;)

Het is altijd belangrijk dat je de neusriem op de juiste hoogte hangt, dat je paard kan wijken voor druk en dat je netjes met de teugels omgaat. Simpel.

Overigens zou ik zelf nooit met een hack willen rijden. :n

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:38

Waarom niet Twiggy???
Gewoon interesse hoor ;) .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:40

Ik vind dat een te heftige optoming voor mijn eigen paard. ;)
Daarbij vindt mijn paard zo min mogelijk aan zijn hoofd het fijnst en daar hou ik zoveel mogelijk rekening mee.....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:48

Dat je met een hackamore een neusbeen zou kunnen breken, dat verhaal heb ik ook gehoord. Alleen ben ik nog nooit een ruiter tegengekomen die dat ook daadwerkelijk had meegemaakt.
Wel dat hackamores kapot gingen als het paard zich verzet.

Elk stukje tuig kan daarentegen wel pijn doen: het kan schuren, bijvoorbeeld omdat iemand teveel met de handen "zaagt" of domweg zichzelf in evenwicht houdt aan de teugels en als het uit bijvoorbeeld een dun touw bestaat of dun stuk leer, kan het snijden als er maar genoeg druk op staat. Reken maar dat dat pijn doet. Iemand die vanwege zijn eigen gebrek aan zelfbeheersing bang is zijn/haar paard pijn te doen, raad ik een fiets aan, van een fiets weet ik 100% zeker dat je die met bitloos rijden geen pijn doet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:49

Aah oke, dat snap ik ;) .
Maar ik dacht misschien heb je iets tegen de hack in het algemeen, dus was even nieuwsgierig :D .

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:51

Zoolgangster schreef:
Dat je met een hackamore een neusbeen zou kunnen breken, dat verhaal heb ik ook gehoord. Alleen ben ik nog nooit een ruiter tegengekomen die dat ook daadwerkelijk had meegemaakt.
Wel dat hackamores kapot gingen als het paard zich verzet.

Elk stukje tuig kan daarentegen wel pijn doen: het kan schuren, bijvoorbeeld omdat iemand teveel met de handen "zaagt" of domweg zichzelf in evenwicht houdt aan de teugels en als het uit bijvoorbeeld een dun touw bestaat of dun stuk leer, kan het snijden als er maar genoeg druk op staat. Reken maar dat dat pijn doet. Iemand die vanwege zijn eigen gebrek aan zelfbeheersing bang is zijn/haar paard pijn te doen, raad ik een fiets aan, van een fiets weet ik 100% zeker dat je die met bitloos rijden geen pijn doet.

Haha, die kun je ook gerust met bit pijnloos rijden :D :Y) .

Maar verder sluit ik me geheel bij je aan. Ik denk ook inderdaad dat de Hack zelf sneller breekt als het neusbeen... Maar dat wil niet zeggen dat je dan gewoon hard kan gaan trekken, want dat is gewoon nooit de bedoeling.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:53

Nee hoor, heb op zich niet per definitie iets tegen een hack.

Wat betreft dat meisje waar Tita het over heeft in haar beginpost: Mensen die snel boos worden op hun paard, horen naar mijn idee gewoon geen paard te hebben. Daar kan ik heel kort over zijn. Je beheerst je maar. Een paard is een levend wezen, geen ding, geen product zonder gevoel. En helaas zie ik toch regelmatig ruiters die het paard waar ze op rijden als product behandelen. :(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:53

Inderdaad, ga je fiets maar bitloos (of voor mij part met bit :D ) berijden. _O-

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:57

En niet alleen in het rijden. Ik zie hier ook vaak mensen waarbij het in de omgang een product word :n . Iets waar ik zelf niet zo goed tegenkan. En dan raar opkijken als paard op den duur ook echt boos teruggaat doen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:00

Oh ja, dat zie ik heeeeeeel vaak. Vooral als ze hun paard in het land willen gaan 'vangen' (en er maar achteraan rennen :)) ). Ik lach me suf, al doe ik dat dan wel een beetje discreet. :D

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:06

Twiggy2008 schreef:
Nee hoor, heb op zich niet per definitie iets tegen een hack.

Wat betreft dat meisje waar Tita het over heeft in haar beginpost: Mensen die snel boos worden op hun paard, horen naar mijn idee gewoon geen paard te hebben. Daar kan ik heel kort over zijn. Je beheerst je maar. Een paard is een levend wezen, geen ding, geen product zonder gevoel. En helaas zie ik toch regelmatig ruiters die het paard waar ze op rijden als product behandelen. :(

Helemaal mee eens! Ik zie het steeds vaker. Als mensen hun paard zo behandelen kunnen ze beter een houten hobbelpaard kopen!