Bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 17:24

Hoi allemaal,

Ik heb een KWPN merrie van nu net 7 jaar oud. Het paard heb ik vorig jaar gekocht, ze is op (rond) haar 3e ingereden en verkocht aan de vorige eigenaar. Deze mevrouw (een beginnende ruiter) heeft een jaartje met haar gereden, hierna heeft het paard ongeveer 1 ½ jaar stil gestaan. Ik heb haar toen gekocht. Ik ben een beginnende ruiter en heb zeer veel plezier met haar echter het laatste half jaar beginnen we tegen veel problemen op te lopen. Ze schudt voortdurend met haar hoofd (van boven naar beneden) waardoor ze me voortdurend uit balans trekt, mijn teugelvoering is niet “je dat” maar ik wordt hier voortdurend op gewezen door mijn lerares (3x per week). Paard is helemaal gecheked, zadel, tanden, rug etctec. Niets aan de hand. Verder is ze heel slecht voorwaarts. Ben al tijden bezig om haar goed aan mijn been te krijgen, dit gaat de ene keer beter dan de andere maar ik blijf bezig, ze doet weinig tot niets op mijn been uit en tikjes met de zweep werken niet (geen reactie). Haar stap is erg kort en tijdens het rijden flapt ze voortdurend haar tong naar buiten. Tijdens een onderlinge proef ben ik er door de jury op gewezen dat mijn paard een hele gevoelige mond heeft.
Ik kom er niet door ondanks mijn inspanningen . Zou het een idee zijn om het bitloos te proberen, en welk hoofdstel zou ik dan het beste kunnen nemen, ervan uitgaande dat ik geen gelouterde ruiter ben met geen “geroutineerd handje” maar wel veel wil en inzet en een paardvriendelijke aanpak?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:49

Aan de hand van je verhaal zou ik kiezen voor andere instructie, of je paard eerst eens een tijdje door laten rijden door een kundig iemand.

Dit klinkt namelijk als een combinatie die (ongewild) heel erg veel problemen in de basis heeft die niet zomaar opgelost kunnen worden.

Bitloos kan je op dit moment misschien een stukje verlichting geven, omdat je dan het paard minder stoort van voren.
Maar op een niet voorwaarts paard kun je NOOIT fijn zitten, en fijn zitten is de eerste vereiste om een stille en zachte hand te ontwikkelen.

Je kunt dit probleem echt alleen aanpakken met goede begeleiding.

De flappende tong is een symptoom, maar persoonlijk vind ik het totaal niet willen lopen veel zorgelijker.

Succes!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:31

Ik kan met je meegaan hoor. Wat ik nog verzuimde te schrijven is dat ze 1 a 2 keer per week wordt gereden door mijn buurmeisje (ze rijdt zelf ZZ met haar pony) en daar vertoond ze dit gedrag nauwelijks. Ik heb af en toe een fijn stukje met 'r en dan zit ik inderdaad ineens heel prettig, kan ik mijn handen netjes stil houden en draagt ze me echt. Ik ben me terdege bewust van mijn tekortkomingen, soms denk ik wel dat ik het te graag wil en te goed probeer te doen.... Met andere instructie ben ik bezig, moet voor mijn gevoel een stuk terug qua basis inderdaad, zowel voor mijn paard en zeker voor mijzelf. Bedankt voor je serieuse reactie!