Wat heeft het voor zin om boomloos te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij boomloos?

Ja
9 (29%)
Nee
13 (41%)
Soms
3 (9%)
Nee maar zou wel willen
6 (19%)

Totaal aantal stemmen: 31

Roozie1997

Wat heeft het voor zin om boomloos te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:18

???

ShirleyM

Re: Wat heeft het voor zin om boomloos te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:21

Ik rijd (nog) niet boomloos.

Was het wel van plan maar werd me afgeraden door de zadelmaker omdat hij zei dat het geen boom heeft en dus ook geen vorm.

Ben dus verder nog wat informatie aan het inwinnen dus zal dit topic wel even in de gaten houden.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:24

Dat zal vast dat de zadelmaker dat zegt, zou ik vast ook doen.
Die willen natuurlijk én hun eigen klanten houden, én staan ze denk ik toch meer open voor boomzadels dan voor boomloze, denk ik :)

Maargoed, ontopic.
ik heb nog geen boomloze ervaring, ben nu bezig met een testzadel, en als hij bevalt, wat ik wel denk, én hoop, dan ga ik de barefoot london halen, dus de dressuur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:25

wat is dat nou voor een vraag?
Wat heeft het voor zin om uberhaubt te rijden?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:25

op mijn pony is wel boomloos gereden door mijn bijrijdsters
zelf rij ik met een op maat gemaakt zadel, voor een boomlooszadel ben ik te zwaar [ boven 70 kg ]

en zelf vind ik mijn boomzadel fijner dan de Barefoot Nevada boomloos

als je een jong paard hebt dan zou je boomloos kunnen gaan rijden totdat hij volgroeid is, een boomloos belemmert je paard niet.
en veel mensen vinden zalig rijden :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:26

Ik rij Boomloos op buitenritten. Hier heb ik voor gekozen, omdat de zadels heerlijk zitten en mijn paardje er heerlijk ontspannen onder loopt. Een goede combi voor rustige buitenritten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:26

Nee, ik rij nu nog op een manege maar ik ga liever voor een geweldig passend boomzadel (WOW) dan voor een boomloos die toch wat mankementen heeft in de drukverdeling.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:29

stef schreef:
wat is dat nou voor een vraag?
Wat heeft het voor zin om uberhaubt te rijden?

Wat is jou vraag dan voor vraag? :roll:

Ik rijd zelf niet boomloos maar het lijkt me wel heel fijn omdat ik ook graag zonder zadel rijd!:D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:30

dat bedoel ik dus ook hannah....
was sarcastisch bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:33

Ik rijd boomloos.

Mijn fjord heeft een erg moeilijke rug en kon echt geen goed liggende boomzadel vinden en ben ik over gegaan op boomloos.
het nadeel van een boomzadel is dat het niet flexibel kis, het beweegt niet mee. Hij kan nog zo perfect liggen als t paard stilstaat maar zodra het beweegt dan beweegt de vorm van de rug maar t zadel beweegt niet mee dus ligt t ineens niet meer zo perfect! Ik ben van mening dus dat een boomzadel nooit perfect kan liggen ( alleen als ie stilstaat ).
Met een boomloos zadel is dat niet t geval. Dit zadel is erg flexibel en beweegt dus mee in de bewegingen van t paard.
Bovendien voel je de bewegingen van t paard ook beter omdat er geen hout of kunstof of iets dergelijks tussen jou en je paard zit.
Ik vind t ook nog eens veel lekkerder zitten :)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:36

mirgino schreef:
zelf rij ik met een op maat gemaakt zadel, voor een boomlooszadel ben ik te zwaar [ boven 70 kg ]

als je een jong paard hebt dan zou je boomloos kunnen gaan rijden totdat hij volgroeid is, een boomloos belemmert je paard niet.

Je bent niet te zwaar, hoor, als je 70 kilo weegt :D
Je hebt sowieso van die dubbeldikke inlages en met dat nieuwe VPS systeem, is 't ook zeker geen probleem
Ik weet niet tot welk gewicht je op enkele inlages kunt rijden.

Ik heb een Barefoot Cheyenne en heb deze ten eerste gekocht, omdat ik hem zeer comfortabel vind zitten. Volgens mij voor een paard ook, naar het gedrag en manier van lopen kijkend. Je dat echter niet op de man af vragen :D , dus 100 % zeker weten doen we dat nou eenmaal nooit. Ten tweede is mijn paard nog in de groei en deze zadels gaan met de groei mee

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:37

Ik rij ook buiten boomloos. Ik vind het heerlijk zittende zadels en kan er eindeloos op rijden, mijn paard vind het heerlijk loopt er lekker onder dus waarom niet.
Alleen voor het 'echte' dressuurwerk rij ik liever op een boomzadel omdat ik dit prettiger vind.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:43

shirley1981 schreef:
Ik rijd (nog) niet boomloos.

Was het wel van plan maar werd me afgeraden door de zadelmaker omdat hij zei dat het geen boom heeft en dus ook geen vorm.

Jouw zadelmaker heeft niet echt veel verstand van boomloos rijden dus. :+
Laat hem het bij zijn boomzadels houden en verder moet hij zich maar niet echt uitlaten over boomloos. ;)

Boomloze zadels zijn 'gewone' zadels zonder boom. Enkele voordelen: Het zit veel zachter, de zadels zijn flexibeler en vormen zich naar het paard. Door de juiste pads eronder en/of door bepaalde kussens (ik heb beiden in mijn Barefoot, VPS-systeem) wordt de ruggengraat vrij gelaten en het gewicht van de ruiter verdeeld over een groter oppervlak. Nog een belangrijk voordeel van dit soort zadels is dat je veel meer van je paard voelt (bewegingen/eventuele (ont)spanning) en je paard van jou, wat bv heel fijn is als je op je zit rijdt. Daarbij hoef je niet steeds de boom aan te passen als je paard van lichaamsgewicht verandert (wat ik dus heb met de mijne ;) ) gedurende het jaar. Het zit heerlijk zacht, geen harde boom meer onder mijn kont, ik vind het zalig rijden. :D

Natuurlijk moet het zadel wel goed passen (net als met boomzadels!!!), want bv bij paarden met een hoge schoft moet je extra opletten, al hoewel je dat met boomzadels ook hebt natuurlijk. Kijk eens op http://www.boomloosrijden.nl of google wat, dan kom je meer te weten dan van dit soort zadelmakers. ;)

Verder heb je nog de bareback pads, maar dat zie ik niet als boomloos rijden. Wel als rijden zonder zadel, aangezien je zonder beugels op een bareback pad hoort te rijden. Ook daar rijd ik graag op, mijn paard vindt dat ook heel relaxt. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:45

Tobila schreef:
mirgino schreef:

Je bent niet te zwaar, hoor, als je 70 kilo weegt :D
Je hebt sowieso van die dubbeldikke inlages en met dat nieuwe VPS systeem, is 't ook zeker geen probleem
Ik weet niet tot welk gewicht je op enkele inlages kunt rijden.

Ik heb een Barefoot Cheyenne en heb deze ten eerste gekocht, omdat ik hem zeer comfortabel vind zitten. Volgens mij voor een paard ook, naar het gedrag en manier van lopen kijkend. Je dat echter niet op de man af vragen :D , dus 100 % zeker weten doen we dat nou eenmaal nooit. Ten tweede is mijn paard nog in de groei en deze zadels gaan met de groei mee

ik ben ruim boven de 70 kg :D

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:53

Nou weet ik natuurlijk niet hoe ruim, maar mijn partner bijvoorbeeld wil ook met dit zadel gaan rijden en weegt 95 kilo. Voor hem heb ik in elk geval de dubbele inlages gekocht en dan zou 't geen probleem moeten zijn

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:57

Tobila schreef:
Nou weet ik natuurlijk niet hoe ruim, maar mijn partner bijvoorbeeld wil ook met dit zadel gaan rijden en weegt 95 kilo. Voor hem heb ik in elk geval de dubbele inlages gekocht en dan zou 't geen probleem moeten zijn

:D iets minder 86kg,maar ook met dubbele inlages had ik het gevoel dat mijn zitbeenknobbels te voelen waren voor haar
en ik zak in elkaar op boomloos en op mijn boomzadel zit ik in de goede houding
mijn 2 bijrijdsters vonden het heerlijk rijden :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:00

ik heb een boomloos met vps en dubbele inlages, en weeg iets meer dan jij mirgino.. paardje lijkt nergens last van te hebben hoor. boomloos zadel weegt van zichzelf al minder dan een boomzadel, dus voor het totaal gewicht is het juist prettiger lijkt me.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:04

juval schreef:
ik heb een boomloos met vps en dubbele inlages, en weeg iets meer dan jij mirgino.. paardje lijkt nergens last van te hebben hoor. boomloos zadel weegt van zichzelf al minder dan een boomzadel, dus voor het totaal gewicht is het juist prettiger lijkt me.

ik kan zeggen dat de mijne echt geen last heeft van het gewicht van mij en zadel [ 14 kg ]

maar ik zit gewoon lekkerder op een boomzadel :D
heb het echt wel geprobeerd toen ik haar pas had ben ik begonnen met een Randolls en daarna BF Cheyenne en toen de BF Nevada en daar hebben de meiden mee gereden.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:05

Dat in elkaar zakken herken ik wel, ja :D
Ik reed voorheen (nu ook nog 1 keer in de week) altijd op een KN zadel. Het was voor mij ook behoorlijk wennen, al heb ik toch nog een aardige onafhankelijke zit. Je bent toch al die steun gewend.
Na een half uur vond ik't echt heerlijk rijden! De een vindt ze gelijk lekker zitten, de ander heeft langer nodig en sommigen kunnen er helemaal nooooooit aan wennen! :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:38

Vanwege het ontbreken van een openingspost en bovendien een poll die niet overeenkomt met de topictitel is het nut van dit topic niet duidelijk, en daarom hier een slotje.