Parelli manier slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irisworkum

Parelli manier slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:01

Hee,

Ik was een beetje informatie aan het opzoeken over natural horsemanship en toen kwam ik op de site van Nevzorov. Ik had wat info van zijn site gehaald en uitgeprint en nog eens een keer doorgelezen. Maar wat ik er van begreep was dat hij Natural Horsemanship ook slecht vond en ik heb ook een paar keer gelezen dat het de geest en het lichaam van een paard kapot maakt. Maar ik dacht juist dat NH er juist voor zorgde dat je met zijn geest bezig was, met communiceren zeg maar. Nu ben ik niet de slimste op het gebied van NH maar het is toch niet zo slecht voor zijn geest? Maar nu ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig geworden waarom Nevzorov dit vind. Kan iemand mij dit uitleggen of natuurlijk uitleggen waarom Nevzorov misschien een beetje overdrijft?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:06

Ik ben heel benieuwd door wie en hoe er nu gereageerd gaat worden... :=

Persoonlijk vind ik dat er niet 1 goede methode is, je gebruikt van elke methode wat bij jou en je paard past. Ook kan je tijdelijk onderdelen van een bepaalde methode gebruiken om verder te komen.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:10

ik vind dat methodes niet natural zijn.
Paarden werken niet met een bepaalde methode, ze werken op hun manier, en daar kan je gewoon geen methode van maken. Dat is puur commercieel.
Nu zeg ik niet dat ze slecht zijn, maar ik vind ze niet natural.

liljebo

Re: Parelli manier slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:50

NH is niet slecht. Maar iedereen kan NH (of iedere andere vorm van training) slecht maken.

NH is in feite niets anders dan het ontwikkelen van een gemeenschappelijke 'taal' en op een natuurlijke wijze met paarden omgaan, dmv communicatie, leiderschap en vriendschap.

Daar is niets mis mee.
Wat er wel mis kan gaan, is dat een boel mensen aan de hand van een boekje ed aan het werk gaan en daarmee alles uit het verband rukken en dingen gaan aanleren als kunstjes, grepen toepassen die ze niet begrijpen enz enz. Maakt niet uit welke trainingsvorm het betreft. Het komt overal voor.

Dat betekent niet dat er iets mis is met NH, maar wel met de uitvoering/interpretatie ervan bij een aantal mensen.

Dat is jammer. Maar Nevzirov loopt het risico dat mensen die hem kopiëren dezelfde fout maken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:51

Ik ben het met liljebo eens. Het is maar net hoe je een bepaalde methode uitvoert en hoe je hem intepreteerd. Dat geld voor alle meningen en 'methodes', ook in de paardenwereld.

Zowel Nevzorov als Parelli zijn geweldige paardentrainers, maar hun manier van overbrengen is totaal anders. Ik heb de dvds van Nevzorov en heb ook toegang tot zijn forum, persoonlijk moest ik echt even door de dramatiek heen prikken en toen kwam ik erachter dat afgezien van de anti-bit/sportprestatie etc. de twee methodes niet veel van elkaar verschillen.

En dat is bij de meeste stromingen zo, uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer; je paard zo gelukkig en gezond mogelijk houden.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:58

Precies! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:46

liljebo schreef:
NH is niet slecht. Maar iedereen kan NH (of iedere andere vorm van training) slecht maken.

NH is in feite niets anders dan het ontwikkelen van een gemeenschappelijke 'taal' en op een natuurlijke wijze met paarden omgaan, dmv communicatie, leiderschap en vriendschap.

Daar is niets mis mee.
Wat er wel mis kan gaan, is dat een boel mensen aan de hand van een boekje ed aan het werk gaan en daarmee alles uit het verband rukken en dingen gaan aanleren als kunstjes, grepen toepassen die ze niet begrijpen enz enz. Maakt niet uit welke trainingsvorm het betreft. Het komt overal voor.

Dat betekent niet dat er iets mis is met NH, maar wel met de uitvoering/interpretatie ervan bij een aantal mensen.

Dat is jammer. Maar Nevzirov loopt het risico dat mensen die hem kopiëren dezelfde fout maken.

Amen _/-\o_

Dat "aantal" lijkt steeds groter te worden, krijg ik soms de indruk. Ik lees steeds vaker dat mensen er heilig van overtuigd zijn dat je, bijvoorbeeld Parelli, uit een boekje en van een DVD kunt leren. Met name DAT is de oorzaak van veel misstanden in paardenland en bij NH-volgelingen in he bijzonder. De boodschap wordt niet begrepen en wat dan overblijft is "het plaatje" en daar staart men zich vervolgens blind op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:57

Nevzorov is een heel aparte in de paardenwereld, en van wat ik zie op zijn site heeft hij een heel stel egotrippers met paarden voor de status om zich heen als voorbeeld van hoe het inderdaad niet moet.
Verder spreekt hij dacht ik ook geen engels.

Er is een groot verschil tussen de oude Parelli cursussen en wat er nu aan lesmateriaal is. Daarnaast is Parelli zelf super met paarden, maar lang niet alle cursisten bakken er iets van dat er op lijkt. Ik weet niet hoe oud zijn ervaring met Parelli is en ook niet van wie hij de voorbeelden heeft gezien. Beide kunnen een zeer vertekend beeld geven van de kunde van de trainer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:31

Ik heb het niet zo op Nevzorov, omdat hij van je eist dat je je aansluit bij zijn school. Hij biedt geen andere manier aan van overdracht van kennis dan via zijn school, en ziet alles lichtelijk zwart/wit: waar Parelli de mogelijkheid geeft om uiteindelijk door te gaan met de discipline waar je mee bezig was, en dan per definitie MET bit, zie ik dat bij Nevzorov niet. En zijn manier van reclame maken zint me ook niet.

Parelli geeft eerlijk toe dat hij de kennis van anderen heeft, en biedt je een programma er omheen aan die het voor een beginner makkelijker maakt om in te stappen en succes te boeken met de handvaten die hij je aanreikt. Het is toegankelijker, iedereen kan het pakket kopen, hij zegt zelfs dat je terug kunt gaan met de methode waar je mee bezig was: hij staat open voor diverse disciplines van de paardensport, en MET bit! Zie ik Nevzorov bijv. niet doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:17

ach ja, nevzorov heeft een enigzins negatieve insteek :+ alles is slecht, is zo ongeveer de samenvatting. Ik kan er niet van wakker liggen.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:21

Ik denk dat het aan jezelf ligt als persoon of jij openstaat voor de verschillende manieren van een paard natuurlijk te benaderen. Of jij nu aan Parelli doet, KFH, emiel voest of gewoon een trainingscentrum in uw buurt het maakt toch niet uit zolang jij en jou paard maar pezier hebben.
Moet daarvoor Parelli of andere methodes veroordeld worden?
Uit mijn eigen ervaring heb ik ook verschillende manieren uitgeprobeerd. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en verder opgebouwd op Parelli wat voor mij een goede manier is voor het werken en spelen met mijn paarden. natuurlijk gooi ik er nog eens wat anders tussen. waarom niet? Als jij openstaat voor andere manieren en games of wijzen. Zou ik zeggen probeer het, volg een cursus of woon een demo bij!

Grt

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:18

Feit is gewoon dat iedereen elke methode slecht kan maken. dat heb je in de traditionele rijmethodes, natural horsemanship, natuurlijk bekappen, noem maar op. het is de hand van de ruiter zeggen ze wel eens.

Om even wat nader in te gaan over NH (Pareli) en Nevzorov. Natural Horsemanship leert je op hoger niveau (half niveau 2, en 3) om beter naar je paard te gaan luisteren. De band die je krijgt is gebaseerd op een combinatie van vertrouwen, respect, rapport (engels voor het hebben van een goede band) en communicatie. Het vertrouwen krijg je van je paard omdat hij leert dat jij zijn gevoelens en emoties erkend, herkend en respecteerd. Hij kan dus op jou vertrouwen dat je hem niet door zijn grenzen heen forceert. Daar scoor je mega punten mee.
Daarbij leer je technieken om je paard gehoorzamer te maken. Dit is het respect gedeelte. Je leert technieken om je paard zover te krijgen dat hij altijd doet wat je vraagt. Als je geen acht neemt met zijn emoties en het vertrouwen over slaat, kun je heel hard worden in het respect gedeelte. Je vraagt dan teveel van je paard en je paard heeft er niets meer over te zeggen. Dit is niet wat Parelli promoot. Hij wil zien dat alle drie de aspecten van de relatie (vertrouwen, respect, rapport en communicatie) in balans zijn. Dan pas wordt het een partnership en een kunst, omdat je samen hetzelfde gaat willen. Dat is het uiteindelijke doel.

Wat Nevzorov betreft. Hier speel ik wat mee als amateur. Ik zal dus niet oprecht kunnen oordelen, maar aangezien ik er wel een mening over heb zal ik hem delen. Nevzorov werkt met heel veel rapport. In mijn ogen wijst de balans dus ook iets meer naar Rapport, vertrouwen en communicatie dan naar respect. HIJ kan dit wel krijgen, maar de manier waarop hij respect krijgt is waar hij de kunstenaar in is.
Maargoed om terug te komen op het rapport en motivatie verhaal! Hij traint paarden door de training leuk te maken. Door ze mentaal energie te geven omdat ze opgewonden worden (in de goede zin) Hij wisselt korte trainingen af met pauzes waarin hij de paarden wild laat spelen (dit is het motiverende stuk omdat ze dat leuk vinden) vervolgens bouwt hij de trainingen met der tijd op. Als hij die motivatie niet kon bieden aan de paarden, zouden ze alleen presteren onder dwang (licht/zwaar dat maakt niet uit, maar omdat ze het moeten) Dit is dus in mijn ogen waarin hij verschilt met andere NH methodes. Deze methodes zijn bestemd voor iedereen ook onervaren mensen, mensen met problemen etc. Hier staat veiligheid dus voorop. Om die veiligheid te waarborgen zorgt NH ervoor dat de paarden wat meer gedwee en gehoorzaam worden, met als gevolg dat mensen ze dan (meestal!!!) iets wat meer moeten pushen om prestaties te krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat wellicht een reden kan zijn waarom hij tegen deze methodes is.

Dit is ook waar ik tegen ben aangelopen. Ik heb moeite mijn LB introvert (voor de Parelliers) te motiveren. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een motivatie voor haar. Ik kwam onder andere bij Nevzorov uit. Dit werkt super, maar het probleem is dat het best gevaarlijk is. Je moet dus wel nadenken of je dit verantwoord kunt toepassen.

Dus voor de mensen die over deze discussie twijfelen. Ik zelf ben helemaal voor Parelli. Ik kan het iedereen aanraden, mits je wel goed je huiswerk doet en minimaal tot en met niveau 2 komt. anders heb je nog niet een goed genoeg idee van het concept. Andere NH methodes ben ik geen voorstander van.

Nou ben benieuwd naar jullie meningen op dit verhaal,
Groetjes

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:41

Excuses hiervoor. Ik ben niet zo'n hele handige bokker.

wat betreft de methodes van Parelli, uiteraard zijn die er. Daar geloof ik ook heilig in. Helaas hebben de methodes die ik tot noch toe heb geprobeerd van parelli (tot en met niveau 3), niet genoeg verandering teweeg gebracht. Ik ga ervan uit dat dit onder andere komt omdat ik dat niveau gewoon nog niet bereikt heb. Daarentegen heeft Nevzorov me nu al wel mogelijkheden geboden.
Zeker is wel dat ik met Parelli verder ga en zal op den duur wel voor oplossingen zorgen.

Wel bedankt voor de links, ik zal kijken of er wat bijzit wat ik nog niet gezien heb.

Groetjes

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:51

NH haakt in op het natuurlijk instinct van paarden en maakt gebruik van hun onderlinge manier van communiceren. Je hoeft het natuurlijk niet met alles eens te zien (ieder doet het op zijn eigen manier), maar de basis van het weten hoe jij op een "paarden" manier kunt communiceren met je paard vind ik persoonlijk heel nuttig en een toevoeging.
Het draait om het duidelijk aangeven van leiderschap en richting, zonder daarbij het welzijn van het paard uit het oog te verliezen. Daar kunnen sommige paarden eigenaren echt nog wat van leren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:36

Vandaag kocht ik het tijdschrift Bit, en daar stond een artikel over Parelli in en een interview met hem bij Equitana.
Er werden wel wat kanttekeningen gemaakt over hem en zijn ideeën.
Bijvoorbeeld het risico bij de paarden op 'learned helplessness". Dat is als een paard niet meer voor zichzelf opkomt. Het paard heeft letterlijk geleerd dat hij hulpeloos is. Hij staat er ogenschijnlijk braaf en rustig bij, maar hij heeft zich afgesloten van de buitenwereld en neemt geen initiatief meer.

Als Parelli tijdens het interview wordt gevraagd hiernaar, zegt hij eerst de term niet te kennen.
Later zegt hij nog nooit eerder een verband tussen zijn trainingsmethode en learned helpness heeft gehoord.
Later zegt een Duitse journalist dat er in Duitsland veel discussie is geweest over learned helplessness door de Parelli methode.

Ik had hier nog nooit van gehoord, iemand anders misschien?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:52

Er wordt in zijn cursussen gesproken over learned helplessness, dus ik neem aan dat hij er wel eens van gehoord heeft ;)

Ik vind het een beetje vreemde discussie. Learned helplessness is een term voor dieren die op alles wat ze doen alleen maar negatieve ervaringen hebben gekregen, als reactie daarop doen ze niets meer. In proeven met ratjes, die ongeacht wat ze deden schokken kregen toegediend, zitten de ratjes alleen nog maar stil in een hoekje en doen helemaal niets. Het is een copingsmechanisme, waarschijnlijk om de stress op het lichaam in zo'n situatie te verminderen.
Een paard wat goed getraind is, is juist het tegenovergestelde. Het weet namelijk precies wat het moet doen om de straf te ontlopen/beloning te krijgen. Dat het paard dan minder zelfinitiatief toont, is natuurlijk waar (en logisch, anders deed het wel wat het zelf wilde en niet wat de trainer wilde ;) ). Dat heeft alleen echt niets met learned helplessness te maken.
Fout uitgevoerd is elke "methode" slecht. Met je sporen blijven prikken terwijl je paard al loopt, aan je teugels hangen zonder dat je een reactie verwacht, met je touw blijven wiebelen als je paard al gaat...

Heel vaak zie je bij parelli paarden dat die heel goed gedesensiteerd worden op allerlei enge dingen. Men vind het zo normaal om te zien dat een paard bij elk scheefliggend grassprietje achterstevoren staat, dat het soms als abnormaal wordt gezien als datzelfde paard in een keer rustig is en niet meer van alles schrikt. Daar heb ik zelf wel eens mensen negatief commentaar op horen geven. De meeste mensen zien liever een hyperactief dier, dan een paard wat ontspannen is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:13

Nog wat andere kanttekeningen volgens Bit over parelli:

'Wat niet klopt is hoe hij de verhoudingen in de kudde ziet, dat is wetenschappelijk allang weerlegd.'

'In het boek staan nog meer ongeloofwaardigheden, rare logica en punten die met elkaar in tegenspraak zijn'.

' Hij insinueert dat andere methodes niet niet goed zijn. Dat wedstrijd rijden niet goed is. De enige manier om met je paard om te gaan, is die van hem. Anders ben je harteloos.'.

Dit waren een aantal kanttekeningen in het tijdschrift Bit.
Dat wil niet zeggen dat het een negatief artikel was.

Er worden ook complimenten gemaakt:
'zijn methode om eerst naast je paard de controle te hebben, dan op je paard zonder bit, en daarna pas met bit als je zelf als ruiter voldoende ontwikkeld bent'

'Hij laat je nadenken over hoe je paard de wereld -en jou- ziet. Doet je paard niet wat jij wilt, dan ben jij het probleem en moet jij eraan werken. Klasse!'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:05

Ik ben niet meer geabonneerd op de Bit, dus ik zal even kijken of ik een dezer dagen het artikel even zelf kan gaan lezen.

Maar ik kan een ding wel zeggen: Parelli is niet tegen wedstrijden. Maar hij vindt dat je de relatie met je paard voorop moet stellen, en pas als dat goed zit, kunt gaan kijken naar wedstrijden.
Zelf heeft hij zich in het verleden gefocussed op de wedstrijden, alleen om zelf te zien dat hij daar niet gelukkig van werd.
En hij ziet heel terecht dat er maar een heel klein percentage wedstrijden rijdt, en het overgrote deel van de paardenbezitters (in de USA, en ook in Nederland) recreatief bezig is, en daar tegen problemen aanloopt.
Procentueel zijn er gewoon meer recreanten dan wedstrijdruiters.
Er zijn een aantal interviews van Parelli met Pye, te vinden op Parellitube, waar hij het nodige over zijn manier van denken verteld.
Dus misschien hebben de journalisten van de Bit hun huiswerk wel niet goed gedaan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-05-11 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:30

Misschien het bekijken waard:

Get started:
http://www.youtube.com/watch?v=wZQ-RZjBOdA
http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14
http://www.youtube.com/watch?v=W2dMGwmI ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Yrxh9pbd ... re=related

Interview over level 1/2

http://www.youtube.com/watch?v=1PM56J5W ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=um16l83Xlpc&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=ewmEbq9IVJ0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=fEAt-6yOyg4&NR=1

Level 3

http://www.youtube.com/watch?v=K1NFucU8Bdg
http://www.youtube.com/watch?v=h5NYImHy ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=nuaze3tHG4g&NR=1

Level 4

http://www.youtube.com/watch?v=ufO1dBKN ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=hK__hB2HwJw&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=wzApqoNC ... re=related

En als iemand als Olympisch medaillewinnaar David O'Connor, en zijn vrouw Karen aan "Parelli doen" en evengoed wedstrijden rijden op Olympisch niveau, en godbehoede daar nog mee in de prijzen rijden....waarom zou je slecht zijn voor je paard als je wedstrijden rijdt?

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

"Put the relationship first"...dat is wat Parelli zegt.
Zelf kwam hij erachter dat bij het rijden van wedstrijden hij zich niet meer zijn eigen credo hield. En dan is het gewoon heel eerlijk om te zeggen dat het voor hem niet werkt.
Als een ander wel met een zuiver geweten en met een super relatie met zijn paard Olympisch niveau kan bereiken, is dat alleen maar mooi.
Ik denk alleen dat je soms door grenzen heen moet gaan, helemaal als je topsport wilt gaan doen, die de relatie kunnen schaden.
En dan is het alleen maar afhankelijk van hoe je zelf er tegenover staat, of je dat wilt of niet.
"Put the relationship first."
Niet iedere wedstrijdruiter doet dat....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:58

Sorry, Cassidy, maar wat je zegt klopt echt totaal niet.

De parelli's hebben een engels en een western wedstrijd team, waar Pat zelf ook aan mee doet. Zijn protegees doen daarmee ervaring op met wedstrijden en de relatie met je paard op een houden, ook wanneer er spanning bij komt kijken, zoals tijdens een wedstrijd of demo. De prijzen die Pat wint gaan direct naar zijn horsemanship fonds. Het gaat hemzelf inderdaad niet om zo hoog mogelijk komen, maar hij rijd wel degelijk wedstrijden ;)

Bit is weleens vaker maar een beetje half geinformeerd :Z

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:13

Er gingen twee journalistes (of wat hun functie ook was) van Bit naar Equitana, voor het interview met Parelli. Dit waren hun ervaringen en meningen. Het was geen negatief artikel, alleen wel een aantal kanttekeningen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:15

Het artikel in de bit heb ik niet gelezen, alleen van gehoord (krijg het als het goed is nog van een stalgenote). Een punt wat daar geloof ik wordt aangestipt gaat over de rangorde van paarden in de kudde. En die is inderdaad niet zo strak als wat sommige NH mensen uitdragen. Dat zie ik bijvoorbeeld ook terug in de kudde waarin mijn paard staat.
Hij verdeelt het leiderschap met een andere ruin. Dat houdt bijvoorbeeld in dat hij op bepaalde momenten voor die ruin aan de kant gaat, maar op andere momenten de ruin voor mijn paard aan de kant gaat. Ze waken om om de beurt. Heel grappig om te zien.
Voor mij zelf merk ik dat parelli op veel punten gewoon gelijk heeft.

Bit is nu eenmaal geen objectief blad. Het lijkt er soms op dat ze wat onderwerpen willen behandelen zoals bitloze optomingen, natuurlijk bekappen etc om wat lezerpubliek te trekken, maar vrijwel nooit voeren ze daarvoor goede research uit.

Om even terug te komen op nevzorov. Ik kan daar juist weer niet zoveel mee. Het leuk maken voor het paard is ook een wezenlijk onderdeel van parelli, daar wordt juist ontzettend veel aandacht aan besteed.
Als je gereinteresseerd bent in wat meer wilde spelletjes kun je misschien ook eens kijken bij AND http://www.artofnaturaldressage.com/
Bijvoorbeeld chase the tiger vinden veel paarden ontzettend leuk http://www.youtube.com/watch?v=E5rESt-HEPI

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:16

mika11 schreef:
Er gingen twee journalistes (of wat hun functie ook was) van Bit naar Equitana, voor het interview met Parelli. Dit waren hun ervaringen en meningen. Het was geen negatief artikel, alleen wel een aantal kanttekeningen.

Dan is het geen artikel, maar een opiniestuk. Verre van objectief dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:34

sanne83 schreef:
Sorry, Cassidy, maar wat je zegt klopt echt totaal niet.

De parelli's hebben een engels en een western wedstrijd team, waar Pat zelf ook aan mee doet. Zijn protegees doen daarmee ervaring op met wedstrijden en de relatie met je paard op een houden, ook wanneer er spanning bij komt kijken, zoals tijdens een wedstrijd of demo. De prijzen die Pat wint gaan direct naar zijn horsemanship fonds. Het gaat hemzelf inderdaad niet om zo hoog mogelijk komen, maar hij rijd wel degelijk wedstrijden ;)

I stand corrected. Ik heb op Youtube idd weleens filmpjes gezien dat Parelli aan cutting deed, maar ik had begrepen dat dit onderlingen wedstrijden zijn en geen officieel wedstrijdcircuit.