Doe ik hier wel goed aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Doe ik hier wel goed aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 10:58

Hallo lieve medebokkers. :wave:
Ik kom meteen even met de deur in huis vallen, dat ik dit topic NIET open om een rel of discussie aan te gaan, ik wil alleen iets vragen, en jullie mening.

Ik heb sinds een maand of 3 een nieuw paard. Olivier,
Nou heb ik altijd al moeite gehad, met mijn boosheid onder controle te houden. En ik heb nou daar ook les voor.
Ik wou aan jullie vragen, of ik er goed aan doe, om bitloos te rijden. ik heb zo'n mooi stuk gelezen.. En was al overtuigt. maar nu dus helemaal.
Vriendin van mij zij, Je moet er goed over nadenken, het is niet makkelijk. het is niet zomaar van, oh laat ik eens bitloos gaan rijden.
Maar ik heb er overnagedacht, en écht, Ik wil dat echt! Het lijkt me geweldig. Ik hou helemaal niet van dat bit. En ik kan er helemaal niet mee overweg gaan.
Denken jullie dat ik er goed aan doe om bitloos met mijn paard te rijden?!

Ik hoop en ik wacht op een mening van jullie.
Alvast bedankt.

Liefs,

[Giolli]. :)

EDIT@ Het stuk waar ik het over had!

Marchador

Re: Doe ik hier wel goed aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:09

Verplaatst van NA --> NH

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:13

ik denk dat je er opzich geen goed aan doet..
ik denk dat je door je boosheid strax meer inwerking gaat geven op de neus..
kun je het niet eens proberen met een leenhoofdstel.

ik vindt het een risico je hebt kans dat je paard er goed op reageerd maar het kan ook een andere draai geven.

succes

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:15

Wat bedoel je met boosheid ?
Als iets niet lukt, wordt je strenger in je hand of hard ?

Ik denk dat als dat het geval is, je beter gewoon kan afstappen, en afkoelen.
Dan maakt het niet uit als je met of zonder bit rijdt, het is zoiezo
niet fijn voor het paard.

maar ik vind het goed van je dat je het probleem wilt oplossen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:16

Wat is precies je insteek? Je wilt bitloos gaan rijden omdat je je boosheid niet onder controle kan houden? Dat snap ik niet helemaal.

Ten eerste is het al hartstikke goed dat je je probleem inziet en dat je daar hulp bij krijgt, petje af hiervoor! ;)
Mijn persoonlijke mening is dat het per paard, en zeker in het begin, verschilt hoe zij reageren op het bitloze rijden.
Over het algemeen zit er geen verschil in of dat je nu rijd met bit of zonder bit.
Zoals in het stuk ook beschreven staat, gaat een paard aan de kletter dan gaat hij toch wel ongeacht of er nu met bit gereden word of niet.

Mits het bitloze rijden goed word toegepast, is het een mooie manier van rijden. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:19

@marchador: vanwaar het verplaatsen van het topic? NH heeft niks met bitloos te maken?

Verder ga ik eigenlijk gewoon met de rest mee. Bit of bitloos maakt weinig uit, het is gewoon heel belangrijk om goed met jeb boosheid te leren omgaan :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:27

Allemaal: Met boosheid ja, dat ik inderdaad strenger word. En kan soms wel janken als het gewoon niet lukt.
Goed idee! Even afstappen. Zal dat volgende keer meteen doen! Heeft Olivier er ook geen last van. Na de eerste les, voelde ik al verandering. Ik was rustiger, en Olivier.
Ik ben dus ook van plan hier mee door te gaan. Maar het gaat niet alleen om mijn boosheid, over het algemeen.
Bitloos, zou ik er goed aan doen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:46

Waarom zou je er niet goed aan doen? :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:48

Gewoon, de overstap. olivier is 12, Altijd met bit gereden. maar hij is ontsettend gevoelig.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:28

Zeker dat je er goed aan doet denk ik hoor! Bij mijn pony is het precies zelfde verhaal, altijd met bit gereden en zij is 15 :) . Gaat nu super alweer 'n jaar bitloos :D

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:35

Wat voor bitloze optoming had je in gedachten? Hoe scherp bitloos is loopt namelijk behoorlijk uiteen...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:44

A_Fotografie schreef:
Zeker dat je er goed aan doet denk ik hoor! Bij mijn pony is het precies zelfde verhaal, altijd met bit gereden en zij is 15 :) . Gaat nu super alweer 'n jaar bitloos :D

Oké.. Is het een grote overgang zover je weet?
Dat er de eerste maanden ook echt verandering in zit? Of is dat bij elk paard verschillend?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:53

Babje_84 Bedankt voor je uitleg! :)

Ik denk niet dat ik een scherp bitloos hoofdstel van plan ben te kopen. Olivier is ontsettend gevoelig, en zou daar dus niet tegen kunnen. Opzich kan ik ook een hele lichte kopen. Want het is eigenlijk alleen maar voor mij dat ik me vast kan houden en wat van de rest. De rest moet en kan ik alles met me benen doen bij hem. Dat is gewoon ideaal dat hem dat is aangeleerd.

Ik zit op dit moment zwaar in een dip met Olivier. Daarover graag pb voor meerdere vragen.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:57

JustaLive schreef:
A_Fotografie schreef:

Oké.. Is het een grote overgang zover je weet?
Dat er de eerste maanden ook echt verandering in zit? Of is dat bij elk paard verschillend?

Ik heb veel verschillende hoofdstellen(en halsters) geprobeert, en op elk reageerde ze anders dus het bitloos in het algemeen zal inderdaad per paard en optoming verschillend zijn. Nu rij ik met touwhalster en dat gaat, na wat oefening, super! :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:59

Oke dan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:01

Wat heeft bitloos met een opvliegend karakter te maken? Ruk je het dier dan uit frustratie in de mond? Ik begrijp niet zo goed de reden, eigenlijk..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:03

Ik ben niet helemaal voorstander van bit moet je begrijpen ;)
Ik heb veel verkeerde dingen gezien. En zie het nut er ook niet van in waarom je je paard pijn zou doen, terwijl het ook op een heel andere manier kan.. En dan is er natuurlijk de mogelijk heid van "Dan moet je er leren mee om te gaan" maar dat wil ik helemaal niet.. Ik heb een hele andere kant gezien van een voorwerp waar ik dagelijks mee omga. En die andere kant, is niet geweldig laat maar zeggen.;

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:04

maar wat heeft je boosheid onder controle houden er dan mee te maken? of is dat niet de issue?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:04

het geen wat jij heb wbt die boos heid heb ik ook last van. Alles moet PERFECT zijn. imo doet mijn paard vaak ook niet genoeg zijn best alhoewel mijn instructrice altijd zegt dat Noble zo goed zijn best doet. Wat ik doe als ik kwaad word (ik zeg dit nu omdat ik denk dat je daar veel meer aan heb als je bitloos wil gaan vanwege je perfectionisme want dan voelt je pony de pijn op zijn neus) maargoed wat ik doe is tot 10 tellen (is dat niet genoeg dan tot 100 even een rondje langeteugel (omdat mijn pony wel heel erg zijn best doet) dan pak ik hem weer op en rijd ik de oefening nog 1 a 2 keer en dan stop ik met de dressuur of spring training en ga ik iets anders doen zoal bijv. buitenrijden. Dat werkt voor mij het beste, Ook rijd ik bitloos met een marylot crosslink, En dit gaat ook heel goed :)
maar met dressuur trainingen rijd ik met bit

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:08

Waarom probeer je het gewoon niet eens?
Vraag eens aan iemand om een bitloos hoofdstel te proberen of vraag een testhoofdstel aan.
Ik vind het heel knap dat je les neemt om je boosheid in bedwang te houden. :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:12

Ik denk dat het wijzer is om aan je eigen boosheid te gaan werken, dan om bitloos te gaan rijden, dit lost het probleem niet op, met bitloos kun je je paard ook erg pijn doen, of zelfs zijn neusbot breken !
Dus zul je toch echt bij jezelf moeten gaan kijken wat je kunt veranderen en het niet bij je paard zoeken :)
Wel goed van je dat je inziet dat je last hebt van je driftige/boze gevoel, je zult merken dat wanneer je hieraan gaat werken, je hier echt profijt van zult hebben in je verdere leven ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:16

JustaLive schreef:
Babje_84 Bedankt voor je uitleg! :)

Ik denk niet dat ik een scherp bitloos hoofdstel van plan ben te kopen. Olivier is ontsettend gevoelig, en zou daar dus niet tegen kunnen. Opzich kan ik ook een hele lichte kopen. Want het is eigenlijk alleen maar voor mij dat ik me vast kan houden en wat van de rest. De rest moet en kan ik alles met me benen doen bij hem. Dat is gewoon ideaal dat hem dat is aangeleerd.

Ik zit op dit moment zwaar in een dip met Olivier. Daarover graag pb voor meerdere vragen.

No problem :)

Als je zoekt naar iets om je vast te houden... begrijp ik hieruit dat je jezelf in evenwicht houdt met de teugels? En dat je pony daar gevoelig op reageert? Dan kun je namelijk beter een bokriempje kopen voor aan je zadel zodat je je daar aan vast kunt houden tot je zit onafhankelijk genoeg is om de teugels niet vast te hoeven houden voor je evenwicht... een bitloos hoofdstel is dan geen oplossing!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:24

MelaniePK en Babje_84: Het gaat helemaal neit alleen om mijn boosheid, merendeels eigenlijk om het bit.
Olivier is zeer gevoellig. En als ik dan ook nog eens wat chaggerijnig ga doen, dan weet je hoe het gaat. olivier geirriteerd etc. etc.

Ja het lessen gaat heel goed! :) Ben ook blij dat ik er voor gekozen heb!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:31

Ive: Dat is een goed idee!
Waar zou dat kunnen ?

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:07

JustaLive schreef:
Ive: Dat is een goed idee!
Waar zou dat kunnen ?

Wij verwachten binnen enkele weken testhoofdstellen..
Je zou dan eventueel bij ons een hoofdstel kunnen aanvragen..