hoe lang zonder hooi staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welke optie kiezen?(en waarom?graag ook antwoord op de andere vraag)

optie 1.
3 (9%)
optie2.
18 (58%)
iets anders....
10 (32%)

Totaal aantal stemmen: 31

izi

hoe lang zonder hooi staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:03

ik ben wel eens benieuwd hoe dat bij jullie gaat,stel deze vraag ook bij naturals omdat die hun paarden toch meestal op vrijwel alleen ruwvoer,en vaak onbeperkt ruwvoer hebben staan.

ik zit momenteel in tweestrijd,mn paard staat op een super stekkie,in een leuke kleine kudde,met verschillende leeftijden samen.
ze staat zo'n 12 uur per dag buiten in een grote paddock,en 12 uur per dag (snachts) op stal.

ze krijgen sochtends met zn allen wat hooi,maar dat is toch meestal na hooguit 4 uurtjes op.

pas rond een uur of 19 savonds komt er weer iemand.
dat betekend dat de paarden geregeld zo'n 7 a 8 uur per dag zonder eten staan,snachts krijgt ze op stal onbeperkt hooi,wat ze vaak sochtends nog niet eens op heeft,mijn idee is dus dat ze wel genoeg krijgt,ik vind alleen de periode waarin ze zonder hooi staat eiegnlijk te lang.

helaas kunnen we niet vaker op de dag komen,en meer voeren willen de andere paardeneigenaren niet,omdat hun paarden al tonnetje rond zijn.
die van mij is echter snel schraal,ze is ook nog in de groei (2,5 jaar),dat scheelt natuurlijk ook.
nu heb ik 2 opties;

1.of ik laat het zo,en accepteer dat ze zo'n 8 uur per dag zonder voer staat,haar hooi voor de nacht heeft ze vaak niet helemaal op,dus ze zal wel genoeg krijgen.

2.of ik zet haar dan apart met 1 ander paardje,voordeel is dat ze dan kan eten wat ze wil,staat dan wel in een kleinere paddock,en niet meer in een grotere kudde,maar slechts met zn 2en.
voordeel is dan wel dat ik ze met zn 2en dag en nacht buiten kan laten,als ze met het ritme van dit groepje mee blijft draaien (wat op zich best goed bevalt) gaat ze voorlopig nog snachts op stal.

ik zou graag van jullie willen weten voor welke van deze 2 opties jullie zouden kiezen,en waarom,en wat voor jullie een acceptabel
aantal uren is waarin een paard (achter elkaar) zonder eten kan staan.

Arabesk

Re: hoe lang zonder hooi staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:39

of je zoekt een andere stal waar ze nog langer buiten kunnen staan en wél voldoende eten krijgen. Ik vind het niet zo'n superstek hoor met 12 uur per etmaal stalarrest en zo weinig vreten overdag, paarden staan dan chronisch honger te lijden, verveling, maagverzuring, rangorde problemen etc

Optie 2 is nog het beste, maar ik zou toch ondertussen even verder zoeken naar wat beters.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:43

Die van ons krijgen rond 5 uur hun hooi en dan sochtends weer.
Staan wel de hele dag al op de wei van 9 tot 4 en dan dus rond 5 uur op de paddock met hooi, waar ze zo'n 2 uurtjes van eten.

Ik zou dan kiezen voor optie 2, zodat ze meer hooi krijgt (lijkt me niet verkeerd voor een schraal paardje in de groei) maar de vraag is een beetje hoe groot is die paddock waar ze dan in staan? dag en nacht buiten is veel lekkerder, zeker nu het zomer is!

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:59

opisop_shop schreef:
Staan wel de hele dag al op de wei van 9 tot 4 en dan dus rond 5 uur op de paddock met hooi, waar ze zo'n 2 uurtjes van eten.

Ik zou dan kiezen voor optie 2, zodat ze meer hooi krijgt (lijkt me niet verkeerd voor een schraal paardje in de groei) maar de vraag is een beetje hoe groot is die paddock waar ze dan in staan? dag en nacht buiten is veel lekkerder, zeker nu het zomer is!

paddock waar ze dan in komt te staan zal rond ongeveer 25x10m zijn,dan komt er een kleine pony bij te staan.

op de wei kunnen ze voorlopig nog niet omdat ie net ingezaaid is.
ik zou dan wel eventueel (als ik mn eigen paddockje heb zeg maar) ook nog een stukje kunnen betegelen rond de voerplaatsen (wil dan 2 voerplaatsen maken zodat ze heen en weer kunnen lopen),dat is natuurlijk ook weer goed voor de hoeven.
nadeel is wel dat er geen schuilmogelijkheid is,en ik maar 1 stal tot mn beschikking heb voor als het echt noodweer is.ze moeten dan dus eigenlijk altijd buiten blijven met zn 2en,of bij heel slecht weer,samen in een stal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:15

Nou, klinkt mij goed in de oren, daar zou ik meteen voor gaan!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:18

izi schreef:
opisop_shop schreef:

paddock waar ze dan in komt te staan zal rond ongeveer 25x10m zijn,dan komt er een kleine pony bij te staan.

op de wei kunnen ze voorlopig nog niet omdat ie net ingezaaid is.
ik zou dan wel eventueel (als ik mn eigen paddockje heb zeg maar) ook nog een stukje kunnen betegelen rond de voerplaatsen (wil dan 2 voerplaatsen maken zodat ze heen en weer kunnen lopen),dat is natuurlijk ook weer goed voor de hoeven.
nadeel is wel dat er geen schuilmogelijkheid is,en ik maar 1 stal tot mn beschikking heb voor als het echt noodweer is.ze moeten dan dus eigenlijk altijd buiten blijven met zn 2en,of bij heel slecht weer,samen in een stal.

Kan de stal dan niet als inloopstal worden gebruikt?

Onze pony´s krijgen 2x per etmaal hooi (1x ´s ochtends 1x ´s avonds), dat gaat vrij snel op. Daarbij is er altijd stro (wordt ook in bakken gevoerd) en kunnen ze knabbelen op de wei (is nu nog heel kort gras).

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:23

laura1986 schreef:
Kan de stal dan niet als inloopstal worden gebruikt?

nee dat gaat helaas niet,stal staat een heel stuk van de paddocks af.

vinden jullie een paddock van zo'n 25x10m niet te klein voor een paard en pony?
en vinden jullie het niet een groot nadeel dat ze dan niet echt meer in een kudde staan?

wat de ruimte betrefd zou ik er ook voor kunnen kiezen om ze overdag op het kleine stukje te zetten,en savonds,als de anderen naar binnen gaan,het hek tussen de 2 paddocks open te gooien zodat ze snachts meer ruimte hebben.
zou het wel erg jammer vinden als ze apart moet van deze groep paarden,want ze kunnen het erg goed vinden met elkaar!

ik vraag me ook af of het wel echt nodig is,aangezien ze snachts bijna nooit al haar hooi op heeft,ze heeft per 24uur dus wel genoeg hooi te eten,alleen overdag is er dus een periode van 8 uur dat ze zonder staat,vraag me af of dat nou echt zo ontzettend slecht is,de meeste paarden staan snachts wel meer dan 8uur zonder hooi immers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:28

wat ik mis is de optie om smorgens gewoon meer te voeren zodat ze er langer mee doen??

waar word het hooi in gevoerd,is er geen kans dat ze gewoon meer krijgen in hooiruiven of iets dergelijks?

wij hebben hooiruiven staan, 1 per paard,zodat er in elk geval genoeg is.
smorgens worden ze volgegooid en daar doen ze dan ruim tot in de middag mee,als ze dan even zonder staan is niet erg tot de avond

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 19:05

ellepel schreef:
wat ik mis is de optie om smorgens gewoon meer te voeren zodat ze er langer mee doen??

waar word het hooi in gevoerd,is er geen kans dat ze gewoon meer krijgen in hooiruiven of iets dergelijks?

wij hebben hooiruiven staan, 1 per paard,zodat er in elk geval genoeg is.
smorgens worden ze volgegooid en daar doen ze dan ruim tot in de middag mee,als ze dan even zonder staan is niet erg tot de avond

meer voeren willen ze niet,de andere paarden (die al behoorlijk dik zijn) worden dan echt veel te dik.
ze krijgen dus een beperkte hoeveelheid.t zit wel al in een ruif waardoor ze al wat langer doen met het hooi,maar ik kan om deze redenen dus niet een hoeveelheid gaan geven die voor mijn paard genoeg is,omdat dat voor de andere paarden te veel is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:19

izi schreef:
opisop_shop schreef:

als er noodweer voorspeld wordt kan je altijd vantevoren nog een ongevoerde regendeken opdoen ;-)

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:47

wij hebben hier een voerton, een oude palletkrat. die word elke dag gevuld. en eigenlijk staan ze nooit zonder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:37

izi:
dan zou ik toch gaan voor apart zetten,je dier moet wel genoeg krijgen he

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 07:43

ellepel schreef:
izi:
dan zou ik toch gaan voor apart zetten,je dier moet wel genoeg krijgen he

maar ik heb het idee dat ze per 24uur wel voldoende heeft,omdat ze vaak snachts haar hooi niet op heeft gegeten.

mijn verstand zegt;apart zetten,ponietje erbij,lekker dag en nacht buiten laten met zn 2en.
8 uur zonder eten is veel te lang.
voor de ruimte zou ik ze savonds,als de andere naar binnen gaan,beschikking kunnen geven over de 2 paddocks bij elkaar,overdag blijven ze dan op de kleinere paddock.

mijn gevoel zegt; ze krijgt genoeg per 24uur,ze laat eten liggen,dus het is goed zo.ze heeft het erg naar haar zin in de kudde,vind het erg jammer om ze uit elkaar te halen.

pfff moeilijk hoor.

heb ik de situatie zo genoeg uitgelegt?ben wel heel benieuwd waar jullie voor zouden kiezen in deze situatie.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:04

Ik zou verder zoeken naar een andere stal.

8 uur zonder ruwvoer vind ik te lang als en gezien dat standaard gebeurt al helemaal.

Een kudde van 2 op een klein paddockje is ook niet bepaald ideaal.

Is stro bijvoeren aan de kudde (voor als het hooi overdag op is) geen optie? Want daar zit veel minder energie in dan in hooi.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:10

8 uur zonder ruwvoer vind ik eerlijk gezegd niet zo lang. Het is toch redelijk standaard op maneges bijvoorbeeld, dat om 10 uur voor het laatst gevoerd wordt, en dan om 8 uur 's morgens weer. En dat betekent 16 uur mét ruwvoer. Dat kan niet zo'n probleem zijn.

Ik zou het zo laten als ik jou was. Ik denk dat je paard wel genoeg binnenkrijgt en op deze leeftijd zijn ze vaak nog steeds een beetje schraal. Als het je echt niet lekker zit: kan ze niet een deel van de dag apart met haar hooi en een niet-dikke pony, en de rest van de dag bij de andere paarden?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:17

Yinari schreef:
8 uur zonder ruwvoer vind ik eerlijk gezegd niet zo lang. Het is toch redelijk standaard op maneges bijvoorbeeld, dat om 10 uur voor het laatst gevoerd wordt, en dan om 8 uur 's morgens weer. En dat betekent 16 uur mét ruwvoer. Dat kan niet zo'n probleem zijn.

knip

:\ Wat op veel maneges wordt gedaan is niet bepaald goed te noemen.....
Aan zo´n vergelijking heb je imo echt helemaal niks. Het gaat vin dom wat je zogenaamd vind, het gaat erom wat het betekent voor het paard :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:36

Zo te lezen, is het niet alleen een keuze tussen overdag geen hooi versus altijd onbeperkt hooi, maar ook een keuze tussen 12 uur per etmaal op stal (hoewel dit in de winterperiode vast veel meer zal zijn) versus 24/7 buiten in de paddock.

Ik heb voor optie 2 gekozen, omdat het niet goed is om een paard zo lang zonder ruwvoer te laten lopen èn 'm dagelijks zo lang op stal te zetten.
Dus: lekker buiten laten, samen met een ander paardje, en onbeperkt hooi ter beschikking stellen.

Yinari schreef:
8 uur zonder ruwvoer vind ik eerlijk gezegd niet zo lang. Het is toch redelijk standaard op maneges bijvoorbeeld

Helaas is dat redelijk standaard op maneges inderdaad. Dat wil nog niet zeggen dat het daarom goed of niet zo erg is om paarden de hele dag van ruwvoer te onthouden. Beetje naïef om de gang van zaken op maneges als voorbeeld of vergelijking te stellen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:42

Ik zou voor optie 2 gaan.

Mijn paard staat ook maar met 1 andere vriendin. Maar wel mooi 24/7, 365 dagen per jaar op de wei. Ik zou voor geen goud willen ruilen met een pensionstalling waar ze van 9 tot 4 in een kudde op een schraal weitje staat..

Als ik jou was zou ik eerst kijken of er echt niet wat beters te vinden is in de buurt (dus weidegang, liefste zo lang mogelijk).
Als dat er niet is, dan optie 2.

Onze paarde krijgen trouwens momenteel geen hooi meer omdat er nu genoeg gras staat, ze eten het hooi wat we neerleggen gewoonweg niet meer op.. :+

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:02

Sodeletuut schreef:
Ik zou voor optie 2 gaan.

Mijn paard staat ook maar met 1 andere vriendin. Maar wel mooi 24/7, 365 dagen per jaar op de wei. Ik zou voor geen goud willen ruilen met een pensionstalling waar ze van 9 tot 4 in een kudde op een schraal weitje staat..

Als ik jou was zou ik eerst kijken of er echt niet wat beters te vinden is in de buurt (dus weidegang, liefste zo lang mogelijk).
Als dat er niet is, dan optie 2.

Onze paarde krijgen trouwens momenteel geen hooi meer omdat er nu genoeg gras staat, ze eten het hooi wat we neerleggen gewoonweg niet meer op.. :+

iets beters is echt niet te vinden.
paarden komen of niet buiten,of maar een paar uurtjes,of allemaal apart.
ik ga haar dus toch maar apart zetten!

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:38

Yinari schreef:

Ik zou het zo laten als ik jou was. Ik denk dat je paard wel genoeg binnenkrijgt en op deze leeftijd zijn ze vaak nog steeds een beetje schraal. Als het je echt niet lekker zit: kan ze niet een deel van de dag apart met haar hooi en een niet-dikke pony, en de rest van de dag bij de andere paarden?

een deel van de dag apart gaat niet lukken,we werken namelijk allemaal overdag en kunnen alleen sochtends en savonds komen.
tsja als je het zo bekijkt is 8 uur zonder hooi ook niet lang natuulijk,en een jong paard wat schraal is is ook normaal,dat weet ik wel,maar 4 uurtjes zonder ruwvoer vind ik toch echt het maximale.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:44

Eigenlijk vind ik je beide opties idd niet zo lekker klinken, beiden hebben voor en nadelen. Zeker weten dat er geen andere optie is? 8 uur is lang, maar op zich nog wel te overleven, maar dan moet het voorkomen dat het nog langer zal duren.

izi schreef:

Nee, als het een paddock betreft eigenlijk niet. Gaan ze verder in het seizoen hiernaast ook nog op de wei?

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:52

Maya schreef:
Eigenlijk vind ik je beide opties idd niet zo lekker klinken, beiden hebben voor en nadelen. Zeker weten dat er geen andere optie is? 8 uur is lang, maar op zich nog wel te overleven, maar dan moet het voorkomen dat het nog langer zal duren.

izi schreef:

Nee, als het een paddock betreft eigenlijk niet. Gaan ze verder in het seizoen hiernaast ook nog op de wei?

dat is wel de bedoeling,maar is voorlopig nog niet mogelijk,de wei is pas opnieuw ingezaaid dus dat kan nog wel even duren.
ze zullen overdag met zn 2en in de paddock van zo'n 250m2 staan,en snachts hebben ze de beschikking over zo'n 600m2.

ik vind het ook heel erg jammer dat ze apart moet,ze heeft het erg naar haar zin in de kudde,en ik zou haar liever in de kudde laten staan maar zo lang zonder eten vind ik ook niet goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:50

Ik vind allebei de opties ook niet echt geweldig....

Hoe het nu is , met meerdere paarden dan in een paddock van zo'n 20x30 meter , zonder hooi....dat is al niet om van in een jubelstemming te raken. En dan ook nog de halve dag stal-arrest....

Op zich krijgt ze over 24 uur inderdaad wel genoeg hooi gezien ze het 's nachts niet opeet , maar dat is natuurlijk wel heel simpel gedacht :)

Het gaat niet zozeer om een bepaalde hoeveelheid per 24 uur , maar juist om de hele dag wat te knabbelen te hebben zodat het lijf er lekker mee aan het werk kan.

Dan zou ik , puur om die reden , toch eerder voor de kleinere paddock kiezen. Maarja dan staat ze weer niet tussen de anderen en het is ook een nòg slechtere mogelijkheid om de benen te strekken , dat kan in de grotere paddock al amper...

Zit de kleine paddock direct naast de grotere ? Dan hebben ze toch nog prima contact met de andere paarden misschien...?

Dan is het niet zo'n ramp.

En je weet zeker dat het kan om 's avonds de beide paddocks open te zetten zodat ze in allebei kunnen ? Ben je er dan zelf elke ochtend om die van jou weer terug te zetten in de kleine paddock ? Anders gaan je stalgenoten wellicht opspelen , kan me voorstellen dat die het niet altijd leuk vinden om eerst de grote paddock vrij te moeten maken.

Weet je ook zeker dat de wei wel wat gaat worden ? Dat dit nu maar tijdelijk is en ze straks overdag lekker op de wei kunnen zodat je van dat overdag-eet-probleem af bent ?

Als de wei maar klein is o.i.d. waardoor je daar ook niet veel aan gaat hebben zou ik toch echt wat anders zoeken.

Tijdelijk even zo met overdag de kleine paddock en 's nachts de grote en de hele dag eten en ook contact met de andere paarden over het hek , dat is best okee voor een tijdje.

Maar als het altijd zo moet blijven....onderschat niet hoe fijn het voor paarden op de wei is :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:25

Tsja, hoe is dat bij mij en wat is acceptabel? Onbeperkt en niets anders (mits het gewicht van het paard dit toelaat natuurlijk). Ik hou er niet zo van om mijn paard etenstijden op te leggen.

Succes met de keuze in ieder geval, als je me voor deze keuze stelt zou ik zeggen optie twee, maar persoonlijk zou ik daar nog geen genoegen mee nemen eerlijk gezegd.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 08:40

Dani62 schreef:
Tsja, hoe is dat bij mij en wat is acceptabel? Onbeperkt en niets anders (mits het gewicht van het paard dit toelaat natuurlijk). Ik hou er niet zo van om mijn paard etenstijden op te leggen.

Succes met de keuze in ieder geval, als je me voor deze keuze stelt zou ik zeggen optie twee, maar persoonlijk zou ik daar nog geen genoegen mee nemen eerlijk gezegd.

ik blijf ook druk zoeken naar iets anders...

heb met de stalhouder overlegd,en die doet nu moeilijk,wil de boel niet in 2en verdelen,vind ie veel te lastig.

voorlopig blijft het dus even zo,en ik ga meteen uit mn werk heen om haar nog even wat eten te geven,dan staat ze dus 4 uur zonder eten,krijgt ze van mij wat buiten de paddock,en staat dan weer 2 uur zonder.
snachts heeft ze nu ook steeds haar hooinet (gaat n halve baal in) helemaal leeg,plus nog de 2 losse plakken die ze erbij krijgt.

snap niet waarom het altijd zo moeilijk moet!
voorlopg blijf ik het zo even doen,maar blijf doorzoeken naar iets beters,ik denk dat dit wel de laatste stal is waar ik nu gestaan heb,ben het zo ontzettend zat dat ik eigenlijk nog maar 1 ding wil,en dat is een stukje land voor mezelf,waar ik met niemand wat te maken heb!!