bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjepietje

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:03

hey,,

Ik keek eens rond op het internet en toen kwam ik opeens bij een site waar ht volgende stond: door bitloos te rijden krijg je een betere band met je paard en zul je hoger in de sport komen.
Jammer genoeg sloot de pc af en ben ik de site kwijt.
WErkt dit echt wel zo/
Mijn pony is erg fel en zeer vlug (35% arabische bloed)
Ik ga in april mijn eerste wedstrijd rijden en na deze keer wel wat vaker og om de 2 weken.
Zodra ik een winstpunt heb wil ik gaan springen.
ik moet mijn pony altijd aan de teugel rijden alleen ze zitvast in haar nek en ik moet best wel wat druk geven.
Ik weet niet wat voor bitloos hoofdstel ik moet pakken.
en of dit wel werkt

vuurneon

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:06

Als je het wil proberen zou ik toch het wel doen onder goede begeleiding, want het is echt geen oplossing voor elk paard!
Maar misschien is er iemand in de buurt van wie je het hoofdstel een keer kan lenen om te proberen :) Zou zonde zijn als je direct iets aanschaft en het werkt niet.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:06

Nou de band zal er niet gauw beter op worden en hoger in de sport zul je er waarschijnlijk niet gauw komen. Wél kan het zijn dat je paard er erg fijn op reageert, maar ik zal het een keer uitproberen in een rustige binnenbak.

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:08

ik ken ammer genoeg niemand die dit heeft

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:17

Ik ken toch echt veel websites over bitloos rijden, maar dit heb ik nog nooit gelezen, hoor. ;)
Ben benieuwd van welke website je dat hebt....

Als jij je paard met veel druk aan de teugel rijdt, krijg ik het idee dat hij meer in de krul getrokken wordt, dan dat hij zich daadwerkelijk fysiek goed beweegt onder jou. Als je met veel druk op de teugels rijdt, vind ik bitloos rijden niet geschikt voor jullie. Je wordt dan toch behoorlijk terug geworpen in het rijden op je zit. Daarbij is het altijd fijn om dit te ondersteunen met goed grondwerk, zodat je paard ook gevoeliger wordt voor lichaamstaal, wat je weer meeneemt in het rijden.

Ik rij zelf alleen maar bitloos op mijn eigen bitloos ingereden paard, en ja, ik heb een hele hechte band met hem, maar dat komt niet alleen door het bitloze rijden. Daar is wel wat meer aan vooraf gegaan.

Overigens, als jouw paard zo vast zit in de nek, is er dan wel eens een chiropractor geweest om te kijken of alles goed zit in die nek? Mijn paard had door ooit te hangen als jonkie ook een verschoven nekwervel. Gelukkig is die rechtgezet. Daarbij kun je met grondwerk je paard losser in zijn lijf krijgen, zonder belasting van de ruiter. Recht richten is bv ook heel belangrijk.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:19

Min ervaring met bitloos rijden is erg goed. Wij hebben onze tinker jaren met bit gereden, maar dit was altijd vechten. Als ze geen zin had ging ze hangen en dan was het echt flink werken om dit te veranderen. Als ze te veel energie had en per se wilde rennen, was ze bijna niet te houden. Via via en omdat we niet over wilden stappen op een scherper bit, kwamen we bij bitloos uit. We hebben dit geprobeerd en sindsdien loopt ze zoveel beter! Ze ontspant beter, heeft er merkbaar meer plezier in, reageert beter op de teugelhulpen en draagt haar eigen hoofd beter.

Ook bij een paard van een stalgenoot die flink dominant uit de hoek kan komen en soms ook maling heeft aan het bit, heeft een bitloos hoofdstel enorm geholpen.

Het is geen wondermiddel, zeker niet, maar mijn ervaring is dat veel paarden er erg goed op reageren. Maar als je er graag meer over wil weten, ga dan eens een avondje googlen, er is erg veel over geschreven, positief en negatief! Let er wel op dat er veel mensen zijn die het allemaal maar onzin vinden en die zeggen dat het bij sommige paarden echt niet kan. Dat is prima, iedereen heeft zijn eigen mening, maar let er wel op dat mensen uit eigen ervaring praten en niet gewoon een ander napraten!

Succes :)

Edit: Bovenstaand stuk sluit ik me ook bij aan! Bitloos is een goed hulpmiddel, maar het dwingt je wel kritisch naar je eigen hulpen, zit en paard te kijken! Dat moet je ervoor over hebben!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:34

De band met je paard wordt niet beter door de keuze van je hulpmiddelen, maar door wie jij voor je paard wilt zijn.
Wat betreft dat rijden met druk: zoek een beter lesgeefmens, rijden met veel druk is niet goed, je rijdt dan namelijk alleen aan de voorkant, terwijl je juist de achterkant erbij moet rijden. En een paard dat vastzit in de nek haal je een osteopaat of fysiotherapeut bij om dat los te maken en daarna zorg je dat je het met rijden ook los houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:05

ietjepietje schreef:
ik moet mijn pony altijd aan de teugel rijden

Hoe bedoel je dit, 'aan de teugel'? En in welk opzicht 'moet' dat en van wie?
ietjepietje schreef:
ze zitvast in haar nek

Fysio of osteo erbij halen!
ietjepietje schreef:
ik moet best wel wat druk geven.

Waarom?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:48

Citaat:
Als jij je paard met veel druk aan de teugel rijdt, krijg ik het idee dat hij meer in de krul getrokken wordt, dan dat hij zich daadwerkelijk fysiek goed beweegt onder jou. Als je met veel druk op de teugels rijdt, vind ik bitloos rijden niet geschikt voor jullie. Je wordt dan toch behoorlijk terug geworpen in het rijden op je zit. Daarbij is het altijd fijn om dit te ondersteunen met goed grondwerk, zodat je paard ook gevoeliger wordt voor lichaamstaal, wat je weer meeneemt in het rijden.

Ik denk juist dat deze combi overstappen moet op bitloos...dan moet ze wel op haar zit gaan rijden en zult ze de dingen duidelijk tegen komen die nog niet goed zijn.
Vast in de nek zitten zal zo te lezen een rijtechnische aangelegenheid zijn. Zal ook alleen overgaan met behandeling en een andere manier van rijden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:25

naar mijn idee krijg je een betere band met je pony door andere dingen. dat zijn meer factoren dan of je met bit of zonder bit rijd.
en momenteel kom je echt niet ver in de sport als je bitloos rijd ;) want alleen Z springen, en eventing (dacht ik, kan ook endurance zijn) mag bitloos

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:30

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:33

Ik rijd nu al een tijd bitloos, maar mijn band is nog steeds even goed als toen ik nog met bit reed. Ik denk dat je het rijtechnisch moet oplossen. Als je veel druk moet zetten, vind je pony 'aan de teugel' mss niet prettig en kun je er beter een osteopaat bij halen of het kan rijtechnisch zijn dat je teveel met je teugels (wilt) doen en te weinig met je been en zithulpen.

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:31

Als je je paard aan de teugel rijd, maakt het neit uit of je met of zonder bit rijd, heb ik in een ander topic gelezen.
Maar als ik wil dat me pony aan de teugel rijd, en dan vraag ik, soms gaat hij, soms niet, dan lijkt het of hij helemaal in de krul getrokken wordt. maar dat doet hij zelf. Hij gaat overdreven rond en omlaag, terwijl ik alleen vraag of hij wil ontspannen.
in stap ontspant hij wel, maar in draf echt neit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:56

Salista schreef:
Als je je paard aan de teugel rijd, maakt het neit uit of je met of zonder bit rijd, heb ik in een ander topic gelezen.
Maar als ik wil dat me pony aan de teugel rijd, en dan vraag ik, soms gaat hij, soms niet, dan lijkt het of hij helemaal in de krul getrokken wordt. maar dat doet hij zelf. Hij gaat overdreven rond en omlaag, terwijl ik alleen vraag of hij wil ontspannen.
in stap ontspant hij wel, maar in draf echt neit.

Wat "vraag" je precies? En waarom? En wat bedoel je met "soms gaat hij"?

Het komt nl. bij mij over alsof je in z'n mond zit te hannessen om 'm in de hals te laten knikken. Geen "aan de teugel" dus, maar "in de krul".
En dat heeft geen enkele zin.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:17

Ik heb zelf 7 jaar op een manege gereden en altijd met bit!
Een paar maanden geleden ben ik bitloos beginnen te rijden!
Ik merk geen verschil!
Ik vind bitloos rijden veel vriendelijker dan zo'n ijzer staaf in hun mond...
Vaak denken mensen dat ze veel meer grip op het paard hebben met een bit, maar dat is helemaal niet het geval!
Als je je paard terug wilt nemen doe je dat met je zit, en dan gaan je niet lopen trekken aan die teugels!
dat is mijn mening over rijden met bit :P