Hoe lang deden jullie over de Levels van Parelli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Hoe lang deden jullie over de Levels van Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:09

Hoi hoi!
Ik zit erover te denken om Parelli op een paardje toe te passen (met de benodigde spullen ;) ); het is een erg angstig en druk paardje en denk dat Parelli misschien wat meer rust en vertrouwen(in de mens) in het paardje zal brengen.
Ben ook al een (klein) beetje bekend met NH; heb het op mijn paard in het begin ook toegepast. :D

Ben nogal nieuwsgierig hoe het jullie vergaan is?
Ging het moeizaam of makkelijk? Snel of langzaam?

Ik weet dat dit geheel van het paard afhangt, maar ben gewoon benieuwd naar jullie verhalen! :Y)

Puchje

Re: Hoe lang deden jullie over de Levels van Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:29

Level 1: 3 maanden, eigenlijk te lang, moet in 3 weken klaar kunnen zijn.
Level 2: 9 maanden

Ben nu bezig met 2 en 3.
Ik heb aan het begin van level 2 wel een dip gehad, ik had niet echt het idee dat ik mijn paard er een plezier mee deed, totdat ik hem beter ging lezen en daar ook veel beter op kon anticiperen. Ik heb wel veel aan inspiratie die ik aan alle kanten verkrijg.

Succes :D

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:37

level 1: 6 maanden, maar dat kwam ook grotendeels omdat ik gewoon te weinig tijd nam voor parelli.
Level 2: ben ik eigenlijk al een kleine 2 jaar mee bezig. Heb het grondwerk gedeelte al wel gehaald en daar ben ik in level 3 mee bezig. Qua rijden ben ik (omwille van een blessure) nu pas bezig met level 2.

Maar ik moet zeggen dat met die patterns het eigenlijk véél gemakkelijker is vlugger door je levels heen te gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:27

Ik ben er nu 6 jaar mee bezig, ben nog begonnen in de tijd van de levels met alleen een video bandje erbij :+
Het ligt er maar aan hoeveel tijd je erin steekt, hoe snel je leert, welke paketten je aanschaft, wat voor paard je hebt, hoeveel tijd je hebt, hoe grondig je het aanpakt :D ... Kan er niet meer echt iets zinnigs over zeggen.
Je moet in ieder geval ongeveer een maand over level 1 doen. Level 2 duurt een stuk langer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:28

Level 1: 3 weken
Level 2: 7 maanden
Level 3: momenteel iets meer dan een jaar, maar daar zitten ook een boel level 2-3-4 patterns etc. bij. We lopen een beetje vast op de wissels en het trailerladen (bij gebrek aan een trailer, maar dat is nu opgelost). Verder kunnen we de meeste taken van de nieuwe audities wel en spelen we met sommige dingen in level 4. Sommige dingen nog level 2, andere level 3 en level 4. Ik weet het soms niet meer welk level we nu zijn.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:07

Inderdaad wat Sanne al zegt; het is geheel afhankelijk van jou, de tijd en je paard. Level 1 ben je vrij snel doorheen, level 2 en verder verschilt dus erg per situatie. Gewoon lekker beginnen en je ziet het vanzelf :)

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:08

Hoi!
Bedankt voor jullie reacties!
Ben van het weekend een beetje begonnen met aanraken/aaien, maar nog niet verder gekomen dan de voorkant (borst/hals/hoofd) :o . De rest vind ze nog niet zo prettig, maar ach, dat komt wel. Ik heb de tijd. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:11

Level 1 alles bij elkaar een maandje of 2 denk ik. Alles was ook nieuw voor mij en natuurlijk ook het paard.

behalve bij mijn fjord daar wil het gewoon niet bij lukken...hij wordt niet enthousiast en staat alleen maar dom te kijken.

Level 2 wil ik graag aan beginnen maar vind de dvd zo saai , zou leuker zijn om samen met iemand te 'trainen'.
Mijn haf is gemotiveerd genoeg maar toch wil het niet lukken (ligt aan mij denk ik)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:13

Cowgirl schreef:
Level 1 alles bij elkaar een maandje of 2 denk ik. Alles was ook nieuw voor mij en natuurlijk ook het paard.

behalve bij mijn fjord daar wil het gewoon niet bij lukken...hij wordt niet enthousiast en staat alleen maar dom te kijken.

Level 2 wil ik graag aan beginnen maar vind de dvd zo saai , zou leuker zijn om samen met iemand te 'trainen'.
Mijn haf is gemotiveerd genoeg maar toch wil het niet lukken (ligt aan mij denk ik)

Heb je de horsenalities al eens bestudeerd? In welk quadrant valt je paard als die in zijn normale doen is?
Als je dat weet, weet je metteen ook hoe je je paard wel kan motiveren en enthousiast kan krijgen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:55

En waar vind ik die horsenalities? In een boek?
gaat dat over paarden gedrag of over de persoonlijkheid van een paard.

Ik heb wel gedeeltelijk het boek van hempfling gelezen en dan met name de persoonlijkheden. Maar ik kon mijn paard nou niet echt in 1 bepaalde persoonlijkheid plaatsen (dit was dan mijn haflinger die ik toen even nam).

Anya

Re: Hoe lang deden jullie over de Levels van Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:58

Duurde allemaal niet zo lang. Lan langer dan Wiz, die had het in een week of twee wel door en na 5 weken kon hij zonder touw keurig circlen, meelopen, achterwaarts, meedraven en van draf uit stoppen. Hij komt als je hem roept en zet zijn achterwerk bij op kijken. Maar verder ben ik nooit gegaan. Ik hoef geen levels te halen (interesseert me niet) en onderdelen die ik niet zinvol vind, doe ik niet. Ik gebruik het als basis en spel en ter aanvulling op het rijden.