compacte opstapkruk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kahvay

compacte opstapkruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:50

Heeft iemand hier weet van een opstapkruk(je) dat opvouwbaar of opplooibaar is, en dus ook handig mee te nemen bij buitenritten. Op m'n rug of in een zadeltas of banaan ofzo?
Een paar jaar geleden heb ik zo'n geval gezien op een Engelse site maar ik vind het helemaal niet meer terug. Bij dat krukje zat er dan ook een spiraalkabeltje aan zodat je het vanuit je zadel kon ophalen om daarna weg te bergen...
Het is wellicht mogelijk om zelf iets in mekaar te flansen, maar dan ben ik misschien bezig met het wiel opnieuw uit te vinden.
Hartelijk dank voor eender welke hulp of verwijzing.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:54

kahvay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:05

Dit had ik eerder moeten posten.
Niet zozeer door de honderden reacties die ik verwacht maar: na m'n vraag hier google ik voor de zoveelste maal met de moed der wanhoop. En ik kom meteen een opvouwbaar krukje tegen aan een kleine 50$
Ik zoek nog verder en zal hier dan de relevante links plaatsen? Ja?

...
(zwijgen is toestemmen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:11

Als je iets goeds vindt, vooral plaatsen. Er is zeker wel belangstelling voor. Persoonlijk vind ik dat er buiten best voldoende opstapjes zijn, maar dat ligt misschien ook aan mijn rijgebied :D

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:09

Ik heb zo'n zelfde soort krukje onlangs bij Horseplaza in Nieuwegein gekocht. Was dacht ik € 17,50.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:14

Toen ik de western horseman nog regelmatig kocht, stond er altijd een pagina in met allerlei handige hebbedingetjes... zo ook een compact (volgens mij opvouwbaar) krukje dat je als je eenmaal zat omhoog kon "takelen" en mee kon nemen... ik ga even zoeken of ik thuis een western horseman magazine kan vinden... :D

*Edit: gevonden ; http://www.kathys-show-tack.com/stable- ... d_606.html :)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:59

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:23

mauvestraat schreef:
Ik zag vanochtend bij Divoza Heteren van Eurostar een opvouwbaar krukje te koop voor € 14,95. Hoe handig het is om mee te nemen te paard weet ik niet (misschien in een rugzak?) maar voor op de trailer lijkt het me in ieder geval super handig. Daarom heb ik er zelf ook een gekocht.

Met een rugzak wil je niet rijden, dat is afschuwelijk. Maar inderdaad kan het heel handig zijn om zo'n krukje mee te nemen, want het is natuurlijk voor vanalles te gebruiken.
Die opklapdingen die ik tot nu toe heb gezien lijken me niet handig om op een paard mee te nemen. Dat ding dat vikki aangeeft zou misschien nog wel kunnen, maar dan moet je wel een hele goede bevestiging hebben aan het zadel zodat het het paard niet hindert. Dat is bij een westernzadel misschien beter te doen dan bij een engels zadel, maar ik denk dat de beste opbergplek op de achterkant (bovenop de skirts) van het zadel is en hoe gemakkelijk je zittend in het zadel daar iets kunt opbergen, vraag ik me toch af.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:07

Je hebt speciale zadeltassen voor achter de cantle (westernzadel), ik denk dat het opstapje vast ontworpen is met het idee deze daar op te bergen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe compact het precies is in opgevouwen staat, misschien past het ook nog wel in andere zadeltassen...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:19

mauvestraat schreef:
Ik zag vanochtend bij Divoza Heteren van Eurostar een opvouwbaar krukje te koop voor € 14,95. Hoe handig het is om mee te nemen te paard weet ik niet (misschien in een rugzak?) maar voor op de trailer lijkt het me in ieder geval super handig. Daarom heb ik er zelf ook een gekocht.

Foto (van andere website geplukt want staat niet op site van Divoza) http://www.tackshop.nl/shop_be/popup_image.php?pID=2066&osCsid=53a325270c40b5630d32ce9e1f46a2a1

Heb dat krukje ook bij divoza gekocht en gelijk al bij de eerste keer opstappen ging het mis. Gelukkig heb ik een bomproof paard.... Blijkbaar heb ik mijn voet precies druk op kwetsbaar scharnier gezet en klapte zo door het het krukje heen en lag op m'n kont !! Ik ben niet een van de lichtste, maar ook niet zwaar. Heb de verkoper bij divoza nog gevraagd of het krukje ook volwassenen kon dragen; " geen probleem...".

Ik ben met het krukje teruggegaan naar divoza en kreeg daar m'n geld netjes terug. Men vertelde me ook nog dat het het krukje erg veel verkocht werd.....ik weet niet of meerdere mensen er een 'klapper' mee gemaakt hebben.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:21

Hm, ik heb me altijd afgevraagd of zoiets überhaupt al ooit was uitgevonden, zeker wanneer ik er tijdens een lange buitenrit weer eens achter kwam dat ik vooraf beter die thee had kunnen laten staan, zodat ik niet weer op zoek moest naar een handige boomstronk, droog greppeltje of een sluitboom.

Die van Vikki vind ik toch best prijzig eigenlijk en het lijkt me dat de pootjes wegzakken als je hem op een zandbodem (bospad) gebruikt. Het krukje dat Mauvestraat laat zien lijkt me steviger, maar ja, zie dat maar eens aan een dressuurzadel te knopen := . *Edit* Hm, is kennelijk toch minder stevig dan het er uit ziet lees ik nou bij Freespirit.

Nu ik weet dat ze bestaan ga ik in elk geval wel even verder zoeken :j .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:27

vikki schreef:
Je hebt speciale zadeltassen voor achter de cantle (westernzadel), ik denk dat het opstapje vast ontworpen is met het idee deze daar op te bergen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe compact het precies is in opgevouwen staat, misschien past het ook nog wel in andere zadeltassen...

Ik weet dat die zadeltassen bestaan, maar hoe gemakkelijk stop je daar iets in als je op je paard zit? Als je op trektocht gaat zorg je dat je de dingen die je tijdens het rijden nodig zou kunnen hebben in voortasjes hebt zitten, nooit achter je. En zo'n opstapje is toch gemaakt van harde materialen en wil je dus niet tegen het paard aan laten komen, daar moet een zadel of stevig dek tussen zitten. Aan de voorkant kun je zo'n opstapje niet gecentreerd aan het zadel bevestigen, dus krijg je een disbalans doordat het aan één kant van het paard zit.
Ik zou graag van iemand horen hoe dit nou in de praktijk zou werken, want ik zie nog wel wat "uitdagingen" 8-)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:47

Ik heb zelf een beter idee... :') gewoon een touwladder maken die je met een geknopte ring om de zadelknop kan bevestigen... _O-

Zo'n tas achter de cantle zou met mijn merrie (en met Eclipse vast ook geen probleem) trouwens heel makkelijk zijn, je kan gewoon rondjes draaien in het zadel, dat vindt madam allemaal prima :D . Even 180 graden draaien...tas inpakken of uitpakken... en nog een x 180 graden draaien :D . Dingen die je tussen het rijden door nodig hebt kan je denk ik idd beter in zadeltassen om je zadelknop doen :j .

kahvay

Re: compacte opstapkruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:28

De meeste linken die ik kon vinden verwijzen rechtstreeks, of via een omweg, naar het ding van "Kathys showtack". Vikki gaf dat al eerder aan.
Het mogelijk wegzakken in losse grond, en de winst van ocharme 25cm houden deze aanschaf tegen.
Ik ga met polyester en glasvezel aan de slag en probeer zelf wat uit. Een nylondoek tussen de pootuiteinden zou het wegzakken moeten verhelpen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:31

Ik wil ook die van Divoza, ben er al tijden naar opzoek!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:35

Dat nylondoek is wel een goed idee :j , maar die 25 cm vond ik ook wat karig, zéker als dat ding ook nog in de grond kan wegzakken. Dan houd je een opstapje over van pakweg 12 cm en dat zet toch niet echt zoden aan de dijk :+ . Daarbij vind ik het oppervlak waar je je voet op moet zetten ook wat klein, je moet toch even een hupsje maken om op te stappen meestal. Ben wel benieuwd wat je gaat fabriceren!

Vikki, die touwladder had ik ook al bedacht, maar het lijkt me zo onelegant als ik dan mijn voet er in zet en een zwieper maak onder het paard z'n buik door :D . Daarbij vermoed ik dat de eigenaresse van paard en zadel het niet zo'n goed idee vindt als ik een mooie knop voor op haar dressuurzadel plant 8-) .

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:33

Een opvouw-trampoline? O:)

freeHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:14

Haay, ik persoonlijk vind dat je voor paardrijden maar gewoon lenig genoeg moet zijn om zelf op je paard te kunnen komen. :o Als je echter een heel groot paard heb, begin je toch gewoon met lenigheids oefeningen? *D Je hebt een paard dat bijv. 170 is, de meeste mensen krijgen hun been dan wel in de beugel, maar wat ook helpt is de rechter beugel ( je opstap beugel) eerst wat gaatjes langer maken, zodat je erbij komt. }> en als je erop zit maak je je beugel weer wat korter. dit werkt niet altijd, omdat bij sommige gevallen je je been dan ook niet over het zadel ktijgt. 8-) Try it out!

Cheeers!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:10

FreeHorses, in de eerste plaats was de vraag niet of je het er wel of niet mee eens bent dat mensen graag een krukje gebruiken, de vraag was of en waar zulke krukjes verkrijgbaar zijn. Je antwoord is dus offtopic in dit geval :) .

Heb je er aan gedacht dat het lang niet bij elk paard even veilig is om je been op te trekken, op één zitbeenknobbeltje te gaan zitten met een been in de lucht en dan de (linker)beugel op maat te maken? In het meest ideale geval heb je een paard dat prima stil blijft staan, maar zover is nog niet ieder paard en er zijn bloedkikkertjes bij die nogal snel schrikken van iets. Niet handig om dan half in het zadel te hangen, zeker niet wanneer je met je paard ergens in de bossen bent en er bijvoorbeeld ineens een motorcrosser langs komt. Wanneer de beugels onder het zweetblad liggen kan het sowieso lastig zijn vanaf de rug de beugel korter te maken, dat gaat soms erg stroef.

Verder heeft het lang niet altijd iets met 'lenigheid' te maken of je er wel of niet op komt vanaf de grond, maar bijvoorbeeld met heupen, knieën en/of enkels die niet meewerken of geblesseerd zijn. Natuurlijk is ook gewoon niet iedereen even lenig, simpelweg omdat we allemaal een andere lichaamsbouw hebben, dat is echt niet zomaar een kwestie van een beetje oefenen (daarbij wil je voor je uitgeoefend bent toch ook al graag rijden ;) ). De één kan zijn been verder uitstrekken dan de ander, mensen die ouder worden blijven ook niet allemaal even soepel, etc. Kleine mensen met korte benen hebben de beugels relatief hoog hangen, dat kan ook lastig zijn, en zo zijn er nog heel veel redenen te bedenken waarom mensen niet vanaf de grond op kunnen of willen stappen.

Ik ben het met je eens dat het ideaal zou zijn wanneer we allemaal vanaf de grond zouden kunnen opstappen in geval van nood, maar de mens is nu eenmaal niet altijd ideaal/perfect gebouwd :) .

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:14

Ik zou omwille van de rug van mijn paard alleen al liever met een krukje opstijgen, dat is veel minder belastend (en dus veel beter voor zijn rug) dan wanneer ik vanaf de grond opstijg freeHorses :) .

kahvay, heb je eigenlijk al iets in elkaar geknutseld? :D

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:17

Daarbij is het voor je zadel en paard ook veel beter op te stappen via een kruk oid *oftopic, I know, was aanvulling, vergeef me*

*edit* En te laat.....zucht

kahvay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:05

Met m'n 49 ben ik niet zo lenig als toen ik 20 was, dat moet ik toegeven.
En mijn paard (tinker) is zo koel als wat. Ook als ik stuntelig langs lussen en beugels, hangend aan de kortstbijgelegen zadeldelen op hem zou klauteren, blijft die staan. Hij probeert alleen om niet omver te vallen als ik daar hijgend aan zijn zijkant sta te sleuren. Dus lenig of niet, ik geraak wel op zijn rug zonder kruk.
De voornaamste reden om zo'n kruk te gebruiken is om de rug van m'n paard te ontzien. Ook op internet zag ik omstandig uitgelegd waarom het 'klassieke' opstappen, zelfs lenig uitgevoerd, niet zo gezond is voor een paardenrug. Uiteraard is iedereen vrij om er het zijne van te denken. Ik wil het zekere voor het onzekere nemen en krukgewijs opstijgen. Zonder een oordeel te willen vellen over mensen die wel elegant en zwierig in het zadel wippen.
Tijdens wandelingen stop ik graag eens. Turlough graast dan terwijl ik lees of teken. Onderweg is er niet altijd een geschikte opstaphulp in de buurt. Of iets minder romantisch, ik kan er ook stomweg afdonderen. Op zulke momenten lijkt het me handig om een kruk in de tas te hebben.

vikki schreef:
kahvay, heb je eigenlijk al iets in elkaar geknutseld? :D

Wel, Vikki, ik ben bezig met het eerste deel van een gietmal te maken. De kruk zal uit een opstapplaat van met glasvezel versterkte polyester bestaan, met daaraan drie ijzeren (of aluminium) poten. Die poten ga ik gewoon laten inklappen. Het zou compacter kunnen als ik de poten met een 'bajonetsluiting' zou in- of uitdraaien, maar het geheel wordt dan te omslachtig waarschijnlijk? Wat denk jij? Snelheid en gemak boven compact?
Op die opstapplaat zorg ik voor een antislipoppervlak, en de rand maak ik fosforescerend zodat die kruk ook in het donker te zien is.
Het is wel veel meer werk dan ik had voorzien. Maar wel leuk. Met dezelfde mal kan ik er trouwens enkele bijmaken om een paar mensen op het paardenpension blij te maken... al lijken die lenig genoeg om zonder kruk eu... (sorry, kon ik niet aan weerstaan) :-)
Als je wil laat ik wel iets zien van de kruk, zodra er iets min of meer deugdelijk van de experimenten komt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:19

Zo te zien niet, deze lijkt me veel lager dan die van Eurostar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:28

Zag net in de folder van de Aldi dat ze vanaf de 29e april zo'n vouwkrukje in de aanbieding hebben voor 4,99.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:02

zag hem ook staan, maar volgens mij is ie niet zo hoog?