Hackamore of Bosal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hackamore of Bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:15

Na veel wikken en wegen met doorkomende tandjes en hierdoor niet kunnen rijden wil ik bitloos gaan.
Een sidepull endergelijke hebben we geprobeerd maar is het niet voor ons ;)

Nu wil ik dus een hackamore of een bosal proberen, maar weet niet precies welke en daarom jullie hulp gewenst met het maken van een keuze?

Wat is nu het verschil en waarom juist wel of niet?
Het is voor een 4 jarige haflinger die nog niet echt goed bekend is met bitloos, in princiepe braaf maar zoals elk jong paard zo nu en dan nog wel zijn streekjes :+ heeft dus het is wel van enige noodzaak dat ik wat te zeggen heb :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:16

Geen van beide. Beide optomingen maken gebruik van een hefboomwerking die behoorlijk wat pijn teweeg kan brengen.

En pijn vinden wíj geen communicatiemiddel. Andere vriendelijkere optomingen kan je vinden op

www.bitloospaardrijden.info

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:19

Een hack kan prima werken, een kwestie van uitproberen.
Er zijn mensen die er dressuur mee rijden en dan hebben dan net dat beetje verfijning wat ze nodig hebben.
Heb je al eens aan een bloem hackamore gedacht?

Enne, een middel wat pijn teweeg kán brengen, mits goed gebruikt geeft het geen pijn.
Ik heb ook een hack, nog nooit gebruikt, maar ik heb er een zodat ik het als ik wil kan uitproberen.
Liever weinig aan een hack komen als hangen aan een sidepull.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-03-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:22

moonfish13 schreef:
Enne, een middel wat pijn teweeg kán brengen, mits goed gebruikt geeft het geen pijn.

Dan kun je net zo goed een optoming kiezen die géén pijn doet, waarom dan nog die 'pijnfunctie' er bij houden?

Anoniem

Re: Hackamore of Bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:26

Hefboomfunctie bij een bosal? Die snap ik niet Arabesk, kun je die toelichten?

Ik vind eerlijk gezegd over het algemeen de sidepull een erg prettige optoming. TS kun je eens aangeven wát er precies niet goed gaat met dat hoofdstel? Dat maakt het makkelijker om een beter alternatief te bedenken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:30

Sonja schreef:
Hefboomfunctie bij een bosal? Die snap ik niet Arabesk, kun je die toelichten?

Ik vind eerlijk gezegd over het algemeen de sidepull een erg prettige optoming. TS kun je eens aangeven wát er precies niet goed gaat met dat hoofdstel? Dat maakt het makkelijker om een beter alternatief te bedenken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom

Citaat:
Het natuurkundige principe dat aan de hefboomwerking ten grondslag ligt is de arbeid: kracht maal weg. De kleine kracht grijpt aan op het uiteinde van de lange arm van de hefboom. De verrichte arbeid is het product van de uitgeoefende kracht en de verplaatsing. De last bevindt zich aan het korte uiteinde van de korte arm van de hefboom en ondergaat een kleinere verplaatsing dan de uitgeoefende kracht. De last kan daarmee (veel) groter zijn dan de uitgeoefende kracht. Kracht en arm kunnen elkaar compenseren in hun product, maar de arbeid blijft gelijk. De katrol werkt volgens hetzelfde principe.

Afbeelding

de rest mag je zelf beredeneren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:35

Ja je hebt gelijk, natuurkundig gezien is dat idd een hefboomwerking :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:42

Arabesk, met alle optomingen kan pijn of ongemak veroorzaakt worden. Het is maar hoe het gebruikt en bevestigd wordt.

TS, wat gaat er precies niet goed met de sidepull? Wil je met constante aanleuning rijden of niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:24

@ RP, als jij mij kunt laten zien hoe je pijn kunt veroorzaken met een stalhalster...?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 07:46

Hmmm, met hoofdstellen die werken als sidepull loopt Wodan gewoon dwars doorheen :+ hij heeft soms gewoon een erg eigen willetje haha!

Voorheen toen ik met bit reed had ik eigenlijk ook niet echt een constante aanleuning, hij gaf na en liep moii laag en rond en dan ontspan ik ;)
Wel rijd ik graag veel buigingsoefeningen en moet het natuurlijk wel mogenlijk zijn aanleuning te kunnen nemen....?

Bloem hacjkamore ga ik onder andere dit weekend ook naar kijken, zag het bij verschillende site's staan dus zeker de moeite waard.
Maar verder weet ik dus niet heel erg veel van andere optomingen en hun werking af.

Maar ik geloof niet dat een hackamore of bosal bij goed gebruik pijn doet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:03

Vergis je niet in de hardheid van een bosal hoor, die werkt echt heel veel harder in dan je denkt.

Je zou een hackemoortje met korte schaar kunnen proberen, maar eerlijk gezegd vind ik dat je paard gewoon meer respect voor druk moet krijgen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:01

Ja dat hij dat moet krijgen snap ik ook en ben ik met je eens maar hij kan natuurlijk niet alles ineens leren.
Hij is net 4 en net zadelmak en eigenlijk zadelmak gemaakt en gereden met een trensje, dit heeft hij net allemaal door en nu zit hij al een tijd met zijn tanden.
Dus voor hem is dit ook allemaal ingewikkeld genoeg, en eigenlijk ook niet aan de orde....... :o

Verder is het zo dat ikzelf bekend ben met het gebruik van een hackamore, vandaar dat mijn eerste keus ook daarheen gaat, hiervan weet ik zeker dat ik niets doe wat niet goed is. ;)

Het is ook maar een tijdelijke oplossing tot zijn tanden goed en wel doorgekomen zijn en gewisseld, dan zal ik waarschijnlijk weer op trens overstappen, of hij moet het zo goed doen op bitloos dat we niet anders meer willen :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:12

Ik rij sinds kort mijn jonge paard (4 jaar) met Bosal.
Je moet er mee om kunnen gaan, maar het kán een hele fijne optoming zijn.
Mijn paard loopt er super mee :j heeeel ontspannen.

Mijn 17 jarige rij ik ook nog af en toe op Bosal en ook zij reageerd er lekker op....

Kortom, persoonlijk vind ik het wel wat :j

Maar vanaf hier kan ik echt niet zeggen wat voor jou en je paard fijner is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:28

Ik vind een bosal eigenlijk vooral geschikt voor western/neckreining. Voor constant contact is die veel te ruw en hard (niet te verwarren met pijnlijk :roll: ). Ik rijd er altijd buiten mee, als ik dressuurmatig rijd gebruik ik het glucksrad. Die is wel te vergelijken met de bloemhackamore. Ook in te stellen als soort sidepull, dus zonder hefboomeffect. Verder heb ik een kinbandje i.p.v een kinketting, het ding hangt op de juiste hoogte en ik heb een zachte hand dus van pijn is bij mijn paard echt geen sprake. Het is een hartstikke duidelijke optoming, ik ben er erg tevreden over.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:30

Ik vind een bosal er ook altijd erg hard en ruw uitzien. Ik rij mijn ijslander met een s-hackamore, met dik neopreen over het neusstuk, hij is hier super op te rijden. Ik doe hem wel vrij losjes aan, dus dat het stuk onder de kin niet te strak zit.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:12

Zelf heb ik een tijdje met een 'gewone' hackemore gereden (met van die scharen), maar die klapperde de hele tijd waardoor er een constante ruis was en niet echt drukloos...
Nu heb ik een 's-comfort' hackemore, die hangt veel beter stil en dus minder ruis. De bloemhackemore hoor ik ook heel vel goeds over maar kan ik niet uit ervaring spreken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:42

Bedankt allemaal, ik ga zo verschillende optomingen bekijkern en een keus maken.
Maar een bosal word het zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:39

Dat topic is van gisteren JoviBan, en zoals ik het lees heeft ze pas vanmorgen besloten dat het geen bosal wordt. ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 21:39

Ik had dat andere topic idd al eerder in het western forum geplatst voor advies specifiek voor de bosal aangezien ik western rijd.
Maar heb dus naar veel info en rondbellen vanochtend besloten de bosal nog even aan de kant te zetten.

Heb vanmiddag gereden met een hackamore met korte scharen en het ging wonderbaarlijk goed.
Kon gewoon lekker relaxt met lang teugeltje rijden, dus ga hier voorlopig even mee door.

Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:23

Eigenlijk heel grappig dat 'ie dat wél meteen oppakt, en dat het met sidepull moeilijker is. Terwijl sidepull volgens mij een duidelijkere bitloze optoming is voor een paard dan een hackemore, omdat je met sidepull duidelijker zijwaarts kunt werken in je aanwijzende hulpen met de teugels.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 21:32

Ja zelf vind ik dat dus ook erg vreemd.
Ga het van de week nog eens proberen met sidepull, mijn vriendin rijd er al tijden mee dus lenen is geen probleem.
Vaandaag ging het zelfs nog beter, had op de neus en over het kinriepje bontjes ;) genaaid, super!
Morgen bosritje, heerlijk om weer te kunnen rijden!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:23

@ TS : Waarom denk je alleen aan een bosal of een hackamore ? :)
Er zijn heel veel bitloze optomingen zonder hefboomwerking die een stuk paardvriendelijker zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:37

Ik heb verschillende paarden die alleen een bit gewend waren, met een hackamore gereden, en allen hadden hoefden ze niet te wennen aan de optoming, het was direct duidelijk wat de bedoeling was. Ik vind het erg fijn rijden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:40

ja, ik rijd ook al een poos met hackamore.
ik weet wat ik doe me tmijn handen,
Als je erg beweeglijk bent met je handen kan de hackamore inderdaad wel heftig zijn, zelfde geld voor een bit.

ik ben er van overtuigd dat ik mijn paard geen pijn doe met deze optoming. hij ontspant, heeft geen vluchtgedrag, toont geen verzet en kan sinds ik zonder bit rijd ineens heel fijn ontspannen en opgericht lopen, zelfs in galop. dat was voorheen niet zo.

een bosal heb ik geen ervaringen mee.