Hoe doe je precies een join-up?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olivie

Hoe doe je precies een join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:00

Heee

Ik ga beginnen met NH, maar ik wil eerst een join-up doen om het vertrouwen van mijn paard.
Maar hoe doe je dat precies?? Ik heb al veel sites bekeken en op youtube naar filmpjes gekeken, maar k kan er niet veel over vinden.

kunnen jullie me misschien helpen??

EquiPhoto

Re: Hoe doe je precies een join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:16

Een join-up.. hoe leg je zoiets uit.
Allereerst moet je weten wáárom paarden op een bepaalde manier reageren. Als je achter ze staat te zwaaien, rennen ze van je weg, als je voor ze staat te springen, draaien de meeste paarden zich om.

Waarom doen ze dat?
In de natuur heb je de drijvende hengst en de leidende merrie. De leidende merrie loopt voorop, die beslist of naar de drinkplaats word gegaan, naar de slaapplaats ect.
De drijvende hengst loopt achter, die beslist in welk tempo de kudde dat doet. Als er gevaar drijgt zorgt de hengst ervoor dat de kudde op tijd weg is.

Bij een join-up ben jij de hengst&de merrie. Je zorgt ervoor dat je met jou lichaamstaal je paard van je weg kan sturen, harden en zachter kan laten gaan ect.
Als je je paard dat goed kan overbregen, zal je zien dat je paard je begint te snappen. Hij doet z'n hoofd lager, ontspant zich en gaan smakken. Als hij gaat smakken is het tijd voor de volgende stap. Sta stil, kijk naar de grond. En ontspan je. Ga met je rug naar je paard toe staan. Als je paard je volledig vertrouwd, wil hij weten wat er aan de hand is. Je steekt je hand uit en laat je paard daaraan ruiken. Vind hij dat allemaal goed, dan loop je rustig weg. Ziet het paard jou als leider, dan zal hij volgen. Dan weet je dat de Join-Up is gelukt.

Succes!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:19

Meis, als je er nog zo weinig van afweet, niet aan beginnen :n

Voor je aan zoiets begint, zorg dan dat je begeleiding krijgt van een zeer ervaren paardenmens. Een join up is geen spelletje maar bloedserieus.

olivie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:27

Ik zie dit ook egt niet als een spelletje!
Ik wil gewoon meer vertrouwen met mijn paard hebben,, maar k wil ook erg graag dit doen.

Het is ook niet dat ik er niet zo veel van af weet. Heb veel websites en boeken bekeken,, maar kan nooit egt iets goeds vinden over een join-up. en omdat mensen op bokt dit ook allemaal doen, vroeg ik me af iemand zelf een heel goed boek of site of zelf informatie weet.
Remy schreef:
Meis, als je er nog zo weinig van afweet, niet aan beginnen :n

Voor je aan zoiets begint, zorg dan dat je begeleiding krijgt van een zeer ervaren paardenmens. Een join up is geen spelletje maar bloedserieus.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:36

Waarom wil je een join up doen? Is je pony zo dominant naar jou toe dat hij eens even flink op zijn plaats gewezen moet worden? Of bedoel je eigenlijk dat je gewoon lekker aan de slag wilt met je pony en een goede vertrouwensband opbouwen?

Misschien wat hebben aan het boek van Inge Teblick, "Grondwerk met paarden". Om een goede band met je pony op te bouwen hoef je nl normaal gesproken helemaal geen join up te doen. Dat zou zijn als een braaf kind zonder aanleiding een pak rammel geven omdat je denkt dat je daardoor een goede band zou krijgen.

olivie schreef:
en omdat mensen op bokt dit ook allemaal doen

Ik denk dat de meeste mensen op bokt nog nooit een join up hebben gedaan of er zelfs maar over peinzen om het te gaan doen, mijzelf incluis.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:38

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:39

Zeker niet doen.... Je moet echt goed weten waar je mee bezig bent, anders kan je zulke foute dingen doen met je paard...

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:43

Zou ik mogen vragen waarom het eigenlijk zo fout kan gaan?
(Ik ben het absoluut neit van plan hoor, heb ook geen eigen paard maar ben er wel benieuwd naar)

olivie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:46

Nee ze is totaal niet dominant,, maar wil graag een goede band met haar opbouwen.

Bedankt voor de informatie
Remy schreef:
Waarom wil je een join up doen? Is je pony zo dominant naar jou toe dat hij eens even flink op zijn plaats gewezen moet worden? Of bedoel je eigenlijk dat je gewoon lekker aan de slag wilt met je pony en een goede vertrouwensband opbouwen?

Misschien wat hebben aan het boek van Inge Teblick, "Grondwerk met paarden". Om een goede band met je pony op te bouwen hoef je nl normaal gesproken helemaal geen join up te doen. Dat zou zijn als een braaf kind zonder aanleiding een pak rammel geven omdat je denkt dat je daardoor een goede band zou krijgen.

olivie schreef:
en omdat mensen op bokt dit ook allemaal doen

Ik denk dat de meeste mensen op bokt nog nooit een join up hebben gedaan of er zelfs maar over peinzen om het te gaan doen, mijzelf incluis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:22

olivie schreef:
Heee

Ik ga beginnen met NH, maar ik wil eerst een join-up doen om het vertrouwen van mijn paard.
Maar hoe doe je dat precies?? Ik heb al veel sites bekeken en op youtube naar filmpjes gekeken, maar k kan er niet veel over vinden.

kunnen jullie me misschien helpen??

Je hebt dus geen flauw idee waar je over praat!!
Verdiep je eerste eens in diverse zaken, voordat je zoiets gaat roepen. Zoek een goed lesgeefmens die je wegwijs maakt in de zaken die ECHT belangrijk zijn en die geen franje nodig heeft om interessant te doen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:30

Een band opbouwen doe je niet met een join-up, punt.
Een band opbouwen kun je op veel verschillende manieren doen, bijvoorbeeld lekker spelen met je paard (7 games van Parelli zijn hierbij een leuk begin) samen buiten wandelen, schriktraining, enz.
Op 1 van deze manieren kun je een hele goede band met je paard krijgen, mijn haf loopt me los overal achterna (in alle gangen) staat stil als ik stil sta (vanuit alle gangen), loopt achterwaarts als ik dat doe, enz. Hier is geen join-up aan te pas gekomen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:45

Judje schreef:
Verplaatst van GVL naar NH.

Op NH staat ook een heel mooi topic waarin je héél veel informatie kan vinden: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Hier staat heel erg veel informatie, mocht je na het lezen hiervan nog een gerichte vraag hebben dan kun je daarover een nieuw topic openen ik sluit deze.