Leuke vertrouwensoefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Leuke vertrouwensoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:43

Ik ben met een soort freestyle versie van parelli bezig.
Heb de dvd eens bekeken, maar bij deel 1 houd het al op in dit geval omdat het om een drachtige merrie gaat. Kan er pas van de zomer op gaan zitten. (Als ze braaf blijkt te zijn.)
Het is een ontzettend lief dier. Erg verlegen, alles is eng, maar als je je als leider opwerpt, dan wijkt ze nooit meer van je zijde. Ze heeft echt zoiets van oké, je roept maar, als jij maar eerst langs die enge bloempot gaat. :D
Echte vrijkous, er moet en zal gepoetst worden, op de paardenmanier.
Ik kan haar alle kanten opsturen, longeren (met draaien etc. en naar mij toekomen) met enkel een halstertouwtje. Dat gebruik ik zoals een paard z'n staart gebruikt.
Alleen heb ik dus gemerkt, dat ze bijv. jojo'en niet leuk vind. Dus haar van me afdrijven. Ze lijkt er onzeker van te worden, ook al doe ik maar een klein stukje.
Tja ik doe dit eigenlijk enkel voor haar lol, beetje bezighouden, zodat ze niet alleen maar op stal staat.
Ik zou dus eigenlijk wat leuke oefeningen willen, gewoon om wat vertrouwen te kweken.

Schriktraining kan ik wel doen, maar dat doe ik op het erf al. (Enge tractor, oeiiii, strobaal, hellup wapperend plastic, baas kijk nou een bloempoot, onee, plas water!)
Ik wel wel eens een plastic zeiltje ofzo gaan proberen, dat heb ik nog nooit gedaan.

Wie weet leuke oefeningen? Ze vind volgen etc. leuk, of samen rennen, longeren, maar vooral dicht bij elkaar zijn. Alvast bedankt!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:51

Wat aan de hand springen, slalommen of achteruit tussen balkjes lopen. Vrijheidsdressuur? En wat misschien goed is is haar leren wachten op jou bevel te komen, zoals e hondje, dat ze moet blijven staan, jij gaat weg en zegt dan dat ze mag komen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:59

Springen weet ik niet of dat mag, maar kan het vragen.
Vrijheidsdressuur, ik probeer haar op commando te laten liggen. (Kan ik van de zomer er makkelijk zonder zadel opkomen. :Y) ) Dat gaat wel, ze rent nu al niet meer keihard weg na het rollen.
(Ik probeer haar als ze gerold heeft met snoepjes bezig te houden. Commando down erbij geven.)

Pfff dat wachten word denk ik een lastige, maar zou mischien kunnen.
Het is vooral ik die wegrent, en zij die er met haar dikke buik achteraan hobbelt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:15

Wat naar het schijnt ook goed werk bij paarden die het niet zo op mensen hebben is dat zij jou gaan longeren, dan ga jij rondjes rond je paard lopen, maar moet oppassen dat het geen machtsspel wordt das nogal gevaarlijk, hangt van het paard af. Met vrijheidsdressuur kun je veel doen, buigen, spaanse pas, apporteren...

Dat ze achter je aan gaat is wel tof! misschien met slalom er bij, balkjes op de grond? En naast je laten lopen en op commando stoppen, weer vertrekken enz, tenzij ze dat al kan natuurlijk.

Arabesk

Re: Leuke vertrouwensoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:25

idd plactic zeiltje kopen en kijken of je haar daar overheen kunt vragen, zonder dat je zelf voorop loopt

je kan ook nog een soort muur maken van het zeiltje en je paard erlangs laten lopen of een smalle doorgang er van maken

*gnork*

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:32

Hihi ja idd Arabesk, het is gnork snuif bries eng eng eng! :')
Soms denk ik dat haar ogen er uit zullen vallen als ze weer eens een erfkabouter gespot heeft. :roll:
Ben benieuwd hoe ze ohz is, dan moet zij immers eerst langs alles wat eng is.
Daarom probeer ik nu al overal in de bak te komen, en de bak leuk en vertrouwd te maken.

Oja, als haar veulen gespeend is word ze verkocht, ze is niet van mij ofzo.
Maar gewoon een ontzettend knap, lief en sensibel dier, ben er direct verliefd op geworden.

Oja, het is soms wel lastig haar geconcentreerd te houden, als er niks "leuks" gebeurt loopt ze net zo lief naar het hek.
Omkopen met snoepjes helpt daarvoor wel, maar is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Spaanse pas ga ik niet leren, vind ik, net als steigeren, een beetje gevaarlijk.
Ze moet immers wel gewoon verkocht kunnen worden. ;)

Targetten ofzo zou wel kunnen. :j
En echt steigeren zowiezo niet, dat doet ze soms al te snel.
(Staat ze met spelen naast me op en neer te hupsen, kom nou kom nou dit is leuheuk! :') )

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:36

Ik heb een paar maanden terug ook een onzekere bange merrie gekocht en ben daar ook lekker mee aan de slag gegaan. Ze wordt steeds zekerder en ook brutaler. Ik ben begonnen met clickertraining en dan vooral targetten zodat ze leert dat iets aanraken met de neus een belong aanlevert. Nu targetten we op alles wat los en vast zit. Inderdaad begonnen met een pastic zeil. Rood wit afzetband wat zo lekker ritselt in de wind. Paraplus )begin met 1 en bouw uit naar een woud vol paraplus waar je haar doorheen laat lopen'. Balonnen waar je erg veel lolligs mee kunt doen van gewoon aanraken tot kapot leren stampen. Er zijn ook goede ttouch oefeningen om je paard zekerder mee te maken. Veel staartwerk en de zgn `bodywrap` helpen ook goed bij balans en zekerheid. Ze gaat nu ook mee aan de hand naar wedstrijden in de buurt om te leren wennen aan rare dingen en harde geluiden. Gaat erg goed zo op deze manier.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:06

Nou vandaag ben ik aan de slag geweest met het plastic zeil. Klein opgevouwen (wel lang) en eroverheen. Dat ging wel aardig, zo achter mij aan. Ja de eerste keer wou ze er zo snel overheen dat ze tegen mij aanbotste, geen ongelukken, ze schrok er zelf van. :+

Alleen groter maken vond ze drie keer niks, dat deed ze echt niet. :n
Daarna wou ze ook direct niet meer over de kleiner versie, zucht...
Heb wel wat foto's gemaakt van 't freestylen, beetje longeren, meelopen, laten komen, achteruit lopen, etc.
Zal ze wel eens op bokt zetten. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:27