longeren of join up?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

longeren of join up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 06:57

Hoi,
Ik lees hier op bokt best vaak dat je een join up maar 1 of 2 keer moet doen, en vaker absoluut niet! Nu zat ik eens na te denken en het lijkt mij dat een paard misschien niet eens het verschil zit tussen een join up en longeren (met of zonder touw). Feit blijft toch dat het paard wordt weggestuurd dmv druk met een touw of een zweep. Alle kalmeringssignalen zoals kauwen, lippen aflikken, etc zal een paard dan ook doen. Dus had ik even twee vragen: Zijn jullie het eens of oneens met mijn stelling en waar? en waarom mag je maar een beperkt aantal keer join-uppen en mag je wel vaker longeren?

Arabesk

Re: longeren of join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 07:21

Ik denk dat jij freestyle bedoelt, het loswerken zonder touw. Dat is wel vriendelijker dan de join up.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 07:36

Goeie vraag westernjo. Ik longeer graag los en doe graag grondwerken... maar waar zit het verschil met longeren en de join-up?
Bij mij kwam dezelfde vraag bovendrijven :j . Nu doe ik ook met haar spelen en merk duidelijk dat ze dit leuker vind, dan het los longeren. Stuur je een paard niet van je weg met longeren, terwijl er geen aanleiding voor is? (het moet immers dáár blijven, op de cirkel)

Als ze het echt te bont heeft gemaakt met gedrag (het is een zeer dominante merrie) doe ik een join-up, wat maar een paar minuten duurt en dan weet ze weer wat de bedoeling is en dan is het ook klaar..
Maar de meeste (bij mij op stal dan) longeren tegen de 30 minuten. Is het dan niet psychisch erg belastend voor een paard? Ik zie veelal paarden die smakken en de hals laten zakken, binnenoortje naar baas gericht en duidelijke overgave laten zien en naar binnen willen komen als de eigenaar gewoon stilstaat.. Paard ontvangt een zwiepert, want het moet op de hoefslag blijven..... en we gaan nog even een kwartier door met longeren :\

Ik had een paar dagen gelongeert i.v.m tijdgebrek en ik merkte aan het gedrag van mn merrie dat ze het wel gescheeten vond, waarschijnlijk ook omdat ze er geen donder aanvind aan het hele lopen in een cirkeltje, maar wellicht ook vanwege de psychische belasting? Ben toen direct lekker gaan spelen en toen kwam het feestgedrag weer boven *\o/* . Had er op dat moment niet bij stil gestaan..

Ik werk met mijn peerd met het Dually-halster en kan hier veel duidelijk mee zijn naar mijn paard, voor ons werkt het in ieder geval erg goed.
Met spel werk ik volledig los of aan de hand, hierbij maak ik gebruik van het halster en een leadrope, ze wordt erg fanatiek in het spel. Met het Dually halster in combinatie met een leadrope, kan ik duidelijk aangeven waar de grenzen liggen en toch zo lekker met haar rauzen in de bak. Ik heb mede hierdoor eigenlijk nooit een join-up nodig denk ik. Er zit al een soort van 'join-up' in het spel verweven, ik kom-jij wijkt, persoonlijke ruimte blijft in spel ook erg belangrijk... Ik heb in ieder geval al heel lang geen join-up hoeven doen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:05

Zoals veel mensen longeren, is dat idd een soort van join up, en dan wel een hele foute. Omdat het paard idd continue weggestuurd wordt en de longeerder alle signalen van het paard mist en negeert. Dit dus:
WolinLotte schreef:
Maar de meeste (bij mij op stal dan) longeren tegen de 30 minuten. Is het dan niet psychisch erg belastend voor een paard? Ik zie veelal paarden die smakken en de hals laten zakken, binnenoortje naar baas gericht en duidelijke overgave laten zien en naar binnen willen komen als de eigenaar gewoon stilstaat.. Paard ontvangt een zwiepert, want het moet op de hoefslag blijven..... en we gaan nog even een kwartier door met longeren :\

Ik longeer mijn paarden dan ook niet. Ik zie het nut er niet van in en niemand kan me wijsmaken dat het paard 't leuk vindt.

Bij het loswerk op de cirkel stuur ik mijn paarden ook niet weg, maar probeer een samenspel met ze te hebben, wat inhoudt samen hetzelfde tempo lopen (stap of draf, tempowisselingen en overgangen). Ik loop dus altijd met mijn paarden mee (veel longeerers staan stil) en we doen het samen, waarbij ik dus aangeef welk tempo en welke gang we lopen. Dit doen we dan hooguit 5 à 10 minuten, dat vind ik voor cirkeltjes lopen al lang genoeg. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:18

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 19:07

Wat een fijne reacties! ik kan hier namelijk echt iets mee.
Dus: als je stilstaat in het midden ben je dominant (wie het minst beweegt is de leider...zoiets?) dus als je gaat meelopen in tempo is het voor het paard minder een join up? Dus minder mentaal belastend? Of is dat te kort door de bocht?
De reden dat ik mede op dit onderwerp kwam is trouwens dat mijn paardje (2 jaar) zo mak is dat ik hem verdenk van 'liever lui dan moe'. Ik dacht als ik hem nu wat vaker tempo laat maken, krijgt hij er misschien lol in. Dussss een beetje off topic dan, maar misschien hebben jullie wat tips om je paardje op een paard vriendelijke manier te laten lopen?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 19:08

@ wolinlotte wat bedoel je precies met 'spelen'?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:26

Degene die het minst beweegt is volgens mij vanuit de Parelli, ik geloof hier niks van.. want in een kudde is degene die zegt dat de ander moet ophoepelen, degene die toch echt eerst loopt om de ander te verjagen.

Met Spelen bedoel ik iets wat JoviBan beschrijft.. samen in een tempo lopen en op elkaar in spelen. Zo ging ik vandeweek keihard naar de andere kant van de bak rennen met mijn paard achter me aan.. zoals vriendjes samen spelen of wedstrijdje doen 8-) (nog goed voor mijn conditie ook). Vervolgens maak ik een schijnbeweging en ren weer heel hard de andere kant op,, fanatiek dat ze er van wordt!! Hierbij dient altijd de persoonlijke ruimte in acht te worden genomen, dus geen gebijt of geschop, wijken als ik recht van voren op haar af kom lopen (directe lichaamstaal) en mij volgen in de bewegingen. Het wordt dan een soort samenspel, zij reageert op mijn lichaam. Zo ga ik dan ook heel zachtjes joggen door de bak, dan 'jogt' zij mee naast mijn schouder en dan PLOTS ren ik keihard over de lange zijde weg en dan komt zij mij met gierende banden achterna..
Ik sta plots stil en mijn zeer dominante schitterende merrie staat braaf stil naast mijn schouder... :+ vervolgens lopen we samen achterwaarts. Ik loop naar achteren en zij volgt mee naar achter. En dan schieten we weer weg en maak ik een paar gekke bochten en dan doet zij gek mee.

Even als voorbeeldsituatie van gister :P , heerlijk dat rauzen met je paard!! En de rollen worden nooit uit het oog verloren. Als ik met mijn lichaam aangeef dat het genoeg is, dan is het ook klaar. Ze snapt het feilloos en vind het heerlijk, net als ik.

Ik weet niet of dit spelen heet :P , ik noem het spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:30

Ja da's spelen. Gaaf hè. :D

@westernjo: ik denk dat het voor jouw 2-jarig paard veel beter en bovenal ook veel leuker is om met hem te spelen zoals WolinLotte dat met haar paard doet. Longeren is best geestdodend en vooral ook voor een jong paard lichamelijk en mentaal een verkeerde en te grote belasting.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 19:46

ja die reactie had ik al verwacht, maar... ik longeer niet. Was alleen een beetje aan het experimenteren met drijven, dus echt grondwerk. Dat spelen doe ik ook wel eens, maar ik had al gezegd, mijn paardje sjokt steeds achter me aan, maar draven doet ie gewoon niet uit zichzelf.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:20

De mijne is de alpha-merrie in het land, zij komt aan; de kudde splitst zich op.. wijkt uiteen, maakt plaats voor haar. Ze heeft al een soort 'air' om zich heen die uitstraalt dat zij de leider is, no matter what, ze is de leider zonder een ongetogen woord... Dit zijn de echte leiders, zij stralen bij voorbaat al gezag uit, is een ruzie in de groep, dan komt Wolin aandraven en de twee merries drijven uiteen. Uiteraard wordt er ook wel eens een klap uitgedeelt, de enige klap die ze ooit heeft uitgedeelt is naar een paard die een ander paard in elkaar stond te meppen. Ze heeft nooit een klap hoeven uitdelen voor haar positie, alleen oren in de nek, hals hoog en een stevige tred, ze laat zich niet aan de kant lopen. Zo komt ze al aan lopen en het andere paard laat het wel afweten.

Mijn merrie heeft bij voorbaat al moeite met overgave, zij moet bij mij haar leiderschap afstaan, tenminste.. zij wil duidelijk maken dat zij nog wel degene is die in charge is. Zolang er respect is van beide kanten, kan je een win-win situatie krijgen, samenwerking. Zo hoeft zij dus niet te vechten en vertrouwd zij mij dat ik alleen om haar vertrouwen en vriendschap vraag. In het begin was zij ook totaaaaaaaaaaaal niet volgzaam, "Ik draaf niet achter niet-dominanten aan, ben jij mal" >;) . Toen begon ik haar uit te dagen, meer brutaal te doen, wegduwen (ik kom dus aan een alpha-mare, ik ben dus zeeeeeeeer brutaal) en dan weer wegrennen.. Zij schudden met de kop, dit was niet wat ze in de planning had... Ik om haar heen rennen en soort van tikkertje doen, om uit te dagen. Nog meer schudden met de kop en stampen. Dan ren ik heeeeeeeeeeeeeel hard weg en toen kwam zij achter mij aan, zo van; dan kan je het krijgen ook!! Vervolgens stop en ren ik een andere kant uit.. hieruit blijkt; zij heeft niet de regie over mijn bewegingen, wat ze in de kudde wel heeft bij haar volgelingen. Ik spring voor haar neus als we rennen, met mijn gezicht direct naar haar toe, de brutale snotaap die ik was, wat doet zij; Recht op de achterbenen, zij is de sterke, zij is de dominante en zou mij overreden. Echter, wat deed ik? Ik bleef staan, sterker nog; ik liep recht op haar af.. Dit begreep ze niet, zij is namelijk bij voorbaat altijd de alpha-mare geweest. Met mijn leadrope duwde ik haar als het ware naar achteren door er een slag mee in de lucht te draaien. Poeh.. ik durfde wel dacht ze!! Steiger en ze sprong naar achteren en schudden met die kop.. maar hieruit bleek; ik eiste mijn persoonlijke ruimte op, die zij in eerste instantie niet op wilde geven. Ik stond stil, zij ook.. vervolgens kwam ze dichterbij gelopen. Wat bleek; Ik maakte mijn lichaam direct weer zacht nadat ze stilstond, ronde schouders, aan de zijkant van het paard staan, ik haar strelen over haar hele lijf, ze was alert, maar ze was ontspannen. Ze gaf zich hieraan over. Er was geen strijd helemaal niks, ik had geen kwaad in de bedoeling. Ze liet het volledig toe. Ik knuffelde haar, ik liep weg.. zij volgde..

Wat ik hiermee wil zeggen; mijn paard wilde ook niet achter mij aan rennen.. De mijne is dominant en wilde niet haar positie opgeven, maar ze begreep ook niet wat ik van haar moest, wie gaat er nou een dominante uitdagen? :p Vandaar dat schudden met de kop.. Het is dus een kwestie van het paard prikkelen, een reactie lospeuteren, uiteindelijk kan je zijn reacties gaan beïnvloeden.
Zo is bij ons het spelen begonnen. Nu staan we stil en staan we al een soort van klaar voor start te doen, dan schieten we weg en dan sla ik opeens linksaf :P en dan komt ze bokkend achter me aan ("Hé dat is niet eerlijk!!!"). Ik 'draaf' zachtjes en zij draaft zachtjes achter mij aan. Dat samenspel vind ik zo leuk. Ik heb haar nu geleerd dat als ik naast haar schouder sta en ik knip met mijn vingers voor haar borst dat we samen achterwaarts gaan. Mijn eigen ontdekte stukje vrijheidsdressuur bij mijn paard :D .

Die van mij heeft geleerd dat ze niet haar positie hoeft op te geven, echter neem ik duidelijk mijn persoonlijke ruimte in en zet ik NOOIT een stap opzij of achteruit bij uitdagingen van haar, uiteraard wel in het spelen doe je dit wel eens, maar nooit omdat ik het uit angst of ontzag doe. Zet ik een stap achterwaarts, kom ik altijd weer met een voorwaartse beweging, of een schijnbeweging.

Ik vind het spelen echt fantastisch, het samenspel met de alpha-mare.
Mensen komen echt kijken als ik aan het spelen ben :P , Wolin steigert naar me, lijkt het, als ik heel hard ren en omspring. Ziet er natuurlijk heftig uit, want ze steigert ook nog eens vol rechtop, echter kan ik met mijn neus tegen haar voorbeen aanstaan, ze zal niet uitslaan.

Ik doe dus eigenlijk zeg maar... nooit.... een join-up, door middel van spel kan je ook je positie opeisen, hierdoor is het psyschisch minder belastend voor een dier. Door spel leren paarden dus ook wat ze aan elkaar hebben en wie er de overmacht heeft. De join-up wordt door de alpha-mare gedaan in de kudde, als een brutale snotaap haar dus uitdaagt ;) .

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:12

das een hele mooie manier! Zoals je t omschrijft zie ik het helemaal voor me!
Mijn ruintje is gewoon heel rustig van nature en is niet snel uit z'n tent te lokken, die doet allesop z'n dooie gemak.