Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Nu doe ik ook met haar spelen en merk duidelijk dat ze dit leuker vind, dan het los longeren. Stuur je een paard niet van je weg met longeren, terwijl er geen aanleiding voor is? (het moet immers dáár blijven, op de cirkel)
. Had er op dat moment niet bij stil gestaan..
. WolinLotte schreef:Maar de meeste (bij mij op stal dan) longeren tegen de 30 minuten. Is het dan niet psychisch erg belastend voor een paard? Ik zie veelal paarden die smakken en de hals laten zakken, binnenoortje naar baas gericht en duidelijke overgave laten zien en naar binnen willen komen als de eigenaar gewoon stilstaat.. Paard ontvangt een zwiepert, want het moet op de hoefslag blijven..... en we gaan nog even een kwartier door met longeren

(nog goed voor mijn conditie ook). Vervolgens maak ik een schijnbeweging en ren weer heel hard de andere kant op,, fanatiek dat ze er van wordt!! Hierbij dient altijd de persoonlijke ruimte in acht te worden genomen, dus geen gebijt of geschop, wijken als ik recht van voren op haar af kom lopen (directe lichaamstaal) en mij volgen in de bewegingen. Het wordt dan een soort samenspel, zij reageert op mijn lichaam. Zo ga ik dan ook heel zachtjes joggen door de bak, dan 'jogt' zij mee naast mijn schouder en dan PLOTS ren ik keihard over de lange zijde weg en dan komt zij mij met gierende banden achterna..
vervolgens lopen we samen achterwaarts. Ik loop naar achteren en zij volgt mee naar achter. En dan schieten we weer weg en maak ik een paar gekke bochten en dan doet zij gek mee.
, heerlijk dat rauzen met je paard!! En de rollen worden nooit uit het oog verloren. Als ik met mijn lichaam aangeef dat het genoeg is, dan is het ook klaar. Ze snapt het feilloos en vind het heerlijk, net als ik.
, ik noem het spelen.
. Toen begon ik haar uit te dagen, meer brutaal te doen, wegduwen (ik kom dus aan een alpha-mare, ik ben dus zeeeeeeeer brutaal) en dan weer wegrennen.. Zij schudden met de kop, dit was niet wat ze in de planning had... Ik om haar heen rennen en soort van tikkertje doen, om uit te dagen. Nog meer schudden met de kop en stampen. Dan ren ik heeeeeeeeeeeeeel hard weg en toen kwam zij achter mij aan, zo van; dan kan je het krijgen ook!! Vervolgens stop en ren ik een andere kant uit.. hieruit blijkt; zij heeft niet de regie over mijn bewegingen, wat ze in de kudde wel heeft bij haar volgelingen. Ik spring voor haar neus als we rennen, met mijn gezicht direct naar haar toe, de brutale snotaap die ik was, wat doet zij; Recht op de achterbenen, zij is de sterke, zij is de dominante en zou mij overreden. Echter, wat deed ik? Ik bleef staan, sterker nog; ik liep recht op haar af.. Dit begreep ze niet, zij is namelijk bij voorbaat altijd de alpha-mare geweest. Met mijn leadrope duwde ik haar als het ware naar achteren door er een slag mee in de lucht te draaien. Poeh.. ik durfde wel dacht ze!! Steiger en ze sprong naar achteren en schudden met die kop.. maar hieruit bleek; ik eiste mijn persoonlijke ruimte op, die zij in eerste instantie niet op wilde geven. Ik stond stil, zij ook.. vervolgens kwam ze dichterbij gelopen. Wat bleek; Ik maakte mijn lichaam direct weer zacht nadat ze stilstond, ronde schouders, aan de zijkant van het paard staan, ik haar strelen over haar hele lijf, ze was alert, maar ze was ontspannen. Ze gaf zich hieraan over. Er was geen strijd helemaal niks, ik had geen kwaad in de bedoeling. Ze liet het volledig toe. Ik knuffelde haar, ik liep weg.. zij volgde..
en dan komt ze bokkend achter me aan ("Hé dat is niet eerlijk!!!"). Ik 'draaf' zachtjes en zij draaft zachtjes achter mij aan. Dat samenspel vind ik zo leuk. Ik heb haar nu geleerd dat als ik naast haar schouder sta en ik knip met mijn vingers voor haar borst dat we samen achterwaarts gaan. Mijn eigen ontdekte stukje vrijheidsdressuur bij mijn paard
.
, Wolin steigert naar me, lijkt het, als ik heel hard ren en omspring. Ziet er natuurlijk heftig uit, want ze steigert ook nog eens vol rechtop, echter kan ik met mijn neus tegen haar voorbeen aanstaan, ze zal niet uitslaan.
.