Voor het eerst bitloos!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Voor het eerst bitloos!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:09

Heey mensen!!!!

Aangezien ik al een hele tijd vol indruk aan het lezen was over het biloze rijden, heb ik van de week toch maar een bitloos hoofdstel aangeschaft! Wat een verschil zeg, ongelofelijk! Veel ontspannender, jeetje mina!
Maar toch is er een klein dingetje, ik het het hoofdstel van HH, en ik vind dat hij niet goed "loslaat" of hoe moet ik het zeggen, als ik zelf geen druk geeft, blijft het kruislings systeem strak om haar hoofd zitten. Hoort dit? Of moet de ring van de neusriem echt tegen de ring van de teugels aan komen als je "loslaat"?

Alvast bedankt!

spokie79

Re: Voor het eerst bitloos!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:17

Ik weet niet precies hoe zo'n hoofdstel werkt, maar het lijkt me dat als je loslaat, direct de druk weg moet zijn. Bedoel je dat het zowiezo strak zit om haar hoofd, of alleen als je druk hebt gegeven?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:23

Dat weet ik eigenlijk niet, maar toen ik afstapte zat het kruislings systeem zoals ik het nog vast hield zeg maar, Maar ik heb vaker gelezen over een "release" of iets wat is dat precies?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:26

Waar jij op doelt is inderdaad de release, en die hoort goed te zijn. Zoals jij omschrijft; dat de druk niet direct weg is als je loslaat, is inderdaad niet de bedoeling :) misschien kun je proberen het leer soepeler te krijgen door het een aantal keer goed te vetten? en anders zou ik toch gaan uitkijken naar een ander hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:28

Dat is inderdaad de release. Mijn ervaring met zulke hoofdstellen van verschillende merken is -helaas- hetzelfde. Ik rijd nu niet meer met dat systeem, ben er niet tevreden over.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:34

Ik kan dus niet zeggen of de druk niet weg is, (omdat ik er op zit natuurlijk dan) maar hij veert niet terug zeg maar, lijkt me ook wel moeilijk aangezien hij kruislings zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:13

Voel zelf eens met een vinger of hand onder de bandjes om te voelen hoe de release is.
Dat de bandjes niet meteen slap gaan hangen, wil namelijk niet persé zeggen dat er dan nog steeds druk op zou staan. Dus zelf even voelen wanneer je naast je paard staat en met je andere hand de teugels aanneemt en weer loslaat.

Meer info over release vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/release.htm

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:19

Heb helaas precies hetzelfde ervaren met dat soort bitloze optomingen. En ik had dan nog een jong paard, die ik aan het beleren was en dan is die release echt superbelangrijk, anders raakt zo'n beestje echt in de war en snapt er niets meer van......

Mijn toenmalige hoofdstel werkte wel weer bij een ouder paard met een smal koppie, dus misschien ligt het ook aan de vorm van het hoofd, dacht ik later. Ik weet het niet, maar bij mijn paard met zijn stevige koppie werkte het echt niet, die ging op een gegeven moment ook in protest. Heb de optoming maar snel doorverkocht en de andere kruislingse die ik nog heb, heb ik al een tijdje uitgeleend aan iemand die er wel prima mee rijdt (ook een paard met een smaller hoofd trouwens :D ).

Super trouwens dat het verder wel heel goed beviel!!! :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:24

Ja, het verbaaste me echt! Alleen als ze nu naar buiten kijkt, trekt ze zo het koppie om, maargoed ik moet haar daarbij maar goed bij de les houden. Soms merk ik wel dat ze het niet even helemaal snapt, maarja het was pas de 1ste keer, dus ik verwacht dat dat wel goed moet komen. Het hoofdstel is ook erg stug, dus misschien als ik hem goed invet dat hij dat al beter loslaat!

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:42

Ik heb de mijne 2e hands en deze is wel soepel. Ik merk het wel, want als ik mijn teugels wat loslaat ontspant zijn hoofd, dus ook de release. Leer is volgens mij in het begin altijd wat stugger, dus regelmatig invetten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:44

Ik zou je hoofdstel even goed in de olie leggen zodat hij helemaal soepel wordt zodat alles gewoon loslaat als jij ook loslaat, is erg belangrijk!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:37

Gefeliciteerd ;) !

Dat je verschil merkt is wel duidelijk, maar waarin precies (vind ik leuk om te weten)?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 19:30

Heel makkelijk nagevelijk te rijden, met bit helemaal niet! Ik merk alleen wel dat ze zich een beetje aanstellerig gaat gedragen, als ze een wit vlekje in de bak ziet gaat ze dr echt niet langs, en eerst had ze dat ook wel een beetje, maar niet zo erg als nu! Maar waar dat van komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:34

Kan het misschien zo zijn dat jij je heel erg bewust bent van het feit dat je bitloos rijdt en daardoor (onbewust) gespannen bent of je anders gedraagt?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 19:52

Ik heb geen idee, maar als ik heel gespannen ben, dan zakt ze ook niet hoor!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:42

Tja, misschien ben je toch onbewust wat onzekerder ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:59

Jammer dat er toch veel negatieve ervaringen zijn met dit hoofdstel, ik ben juist heel tevreden over! Ik heb 2 van deze hoofdstellen en bij allebij de hoofdstellen was direct de druk weg zodra de teugels los gingen, ze hingen uiteraard niet in boogjes maar ze stonden ook zeker niet strak :)