T-Touch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wibo

T-Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:35

Ik had een vraagje, ik hoor mensen op Bokt het vaak hebben over 'T-Touch'. Ik ken het zelf ook wel, van horen, maar hoe werkt dit, en hoe doe je het? En wat bereik je er mee bij je paard?

xx.

Judje

Re: T-Touch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:55

Verplaatst van VSW naar NH.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:25

Judje schreef:
Verplaatst van VSW naar NH.

Linda neemt het je niet in dank af dat je haar onder de noemer "NH" plaatst!

Voor TS: Ttouch is een kist gereedschap, je gebruikt wat je nodig hebt en naarmate je er meer van weet en er langer mee werkt, ga je meer gebruiken.
De basis is een verzameling massagetechniekjes die bruikbaar zijn voor allerlei grotere en kleinere ongemakken. Let wel, dit is alleen ondersteuning, nooit een vervanging van de dierenarts!!
Daarnaast heeft het als bijkomend voordeel dat je "bezig bent" met je paard, zonder dat er vanalles "moet".
In de loop van de tijd is er vanalles bij gekomen en zijn er ook allerlei zaken ontstaan die nuttig zijn bij het rijden. Wanneer je goed leest en Sally Swifts Centered Riding ernaast legt, herken je ook veel zaken.

Is dit alles? Nee, absoluut niet; dit is een soort niet helemaal gelukte poging om de materie in één alinea te vangen. Zoek eens op i-net over Linda Tellington Jones, Tteam en op Nederlandse instructeurs als Vanda Oosterhuis, Nelleke Deen, Wieke Huisman en anderen.

Enne, zoals in de opening al gesteld, Linda stelt het niet op prijs om het etiket NH opgeplakt te krijgen.
Wil je Linda live ontmoeten, ga dan komende week naar de Equitana. ZIj praat nog gewoon met iedereen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:47

Het is ook geen techniek om jezelf te vinden :D
Het is een heel bruikbare verzameling techniekjes, die je kunt gebruiken of niet, net hoe het uitkomt. Je kunt het bij vanalles gebruiken, maar wat ik het interessantste deel vind is dat je het paard ermee bewuster kunt maken van zijn eigen lichaam en zijn coördinatie belangrijk kunt verbeteren. Daarnaast kun je ttouch voor allerlei zaken gebruiken als kalmering, stimulering, spieren opwarmen, etc. Paarden vinden het ook meestal heel prettig.
Lees gewoon haar boek Gedrag en training van paarden, daar staat het behoorlijk compleet in beschreven met veel foto's erbij.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:36

TTEAM- TTouch is een methode om je paard te leren zich bewuster te worden van zijn lijf en om ontspanning te brengen. Het is een combinatie van een zachte aanrakingstechniek, die op het zenuwstelsel werkt en werk op de grond mbv bijv balken, plastic etc.

Kijk eens op www.tteam-ttouch.nl, de nederlandse website.

Overigens vraag ik me af, waar het idee vandaan komt, dat LTJ je het niet in dank afneemt als je TTEAM-TTouch onder de noemer NH zet. LTJ is een hele prettige vrouw, die geen enkele andere methode publiekelijk zal afwijzen. Ik ken haar toch al meer dan 10 jaar persoonlijk, maar heb haar dit nog nooit horen zeggen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:51

oke we dwalen een beetje af, en er is nog steeds geen antwoord op de vraag wat het nou precies is, en hoe je het doet, is het gewoon een beetje masseren van je paard? en doe je het met je handen? of met een borstel of met iets anders? ben er ook erg benieuwd naar! :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:11

TTouch doe je met je handen en het is meer dan "een beetje masseren". Het is een heel systeem dat zich niet zomaar even in een post laat uitleggen. Haal bij de bieb haar boek, ga een keer naar een cursus bij een TTEAM-practitioner (bijvoorbeeld Vanda Oosterhuis http://www.gevoelvoorpaarden.nl/ )

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:16

ik heb er ook verschillende keren over gelezen alleen snap nog niet helemaal hoe het nou zit is het lastig?

ik heb het zelf ookw el es geprobeerd maar dat lukte niet helemaal

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:37

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar off-topic berichten verwijderd. Graag nu weer on-topic op de vraag van TS.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:26

er zijn toch meerdere topics hierover? waarom niet gewoon ene slotje?

en verder is google ook hele makkelijk te gebruiken ;)

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:03

Ik heb ook een klein vraagje over TTeam; Kan deze methode bij elke discipline gebruikt worden (Denk aan de dressuur, springen.. mennen.. etc.) Neem aan van wel, maar ben niet helemaal zeker.. :)

Alvast bedankt!

(Edit: En ja, ik heb al op google en andere sites gekenen ;) *

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:40

Natuurlijk kan dat. Daarom is het ook complete onzin dat het topic naar NA verschoven is, al zeg ik het zelf.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:40

ik heb er over gelezen in de reeks boeken van Heartland...
is het zo als het in het boek beschreven wordt?
dat je met de toppen van je vingers rondjes moet draaien in wijzerszin en dat je in de richting van het hoofd moet masseren??
ik heb het al geprobeerd bij mijn kat, zij heeft het heel graagen ze wordt er ontspannen van, maar bij paarden lukt het niet zo goed...
groetjes...

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:40

JA ik doe aan T -Touch
ik heb het nu een paar keer met mijn verzorg pony gedaan en hij ontspant er echt heel erg door
lekker zijn hoofdje naar beneden laten hangen en zijn oogjes half dicht.
wat ik allemaal doe:
met dat plekje onder je duim ( weet niet hoe het heet;p)
over zijn rug + schoft rondjes draaien
daar ontspant ie echt van;)
en wat zijn lievelings T-Touch is:
beetje moeilijk uit teleggen maar,
je gaat gehukrd bij het voor been van het paard
zitten en zet je 2 duimen net onder
zijn schouder en gaat met best wat druk naar
boven en dan zachtjes naar beneden,
daarna kruis je je armen ACHTER het been
en glijd naar beneden en dan weer om hoog,
dan kruis je je armen weer en zet je je handen
VOOR het been met je handen op het been
en glijd weer naar beneden
en zo doe je het een paar keer
tot dat ie onspannen is en daarna ga je door met het
volgende been
héhé! dat was het dan :D

groetjes kim
ps. nog vragen er over? stuur dan een privé bericht! ;)

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:32

ahh super!!
waarvan weet je dat toch allemaal??
ik zou het liefst het al onmiddelijk proberen!!
groetjes en dankje!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:40

filoutje schreef:
ahh super!!
waarvan weet je dat toch allemaal??
ik zou het liefst het al onmiddelijk proberen!!
groetjes en dankje!!

Lezen en het liefste les nemen!
Ik ben net begonnen bij vanda oosterhuis met mn angstige en licht autistische 3 jarige paardje. Ik heb met een paar lesjes al heel wat met hem bereikt! Tot nu toe hebben we vooral TTEAM gedaan met een ieniminiebeetje TTouch (de rondjes die hier al beschreven zijn) dus ik weet er nog niet veel vanaf maar dat gaat nog komen. Om echt te begrijpen wat het is moet je inderdaad het boek van Linda eens lezen. Les nemen vind ik zelf een erg prettige manier, dan leer je het gelijk op de juiste manier aan!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:13

wat is dan precies TTEAM?
Groetjes...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:21

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:36

zal ik doen... tanx!!!