Bitloos hoofdstel bij hete arabier (nrps)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Bitloos hoofdstel bij hete arabier (nrps)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:22

Heey bokkers

Omdat ik al tijden geinteresseerd ben in het bitloos rijden, en overal goed informatie heb gezocht! Vraag ik me af wat jullie voor bitloos hoofdstel gebruiken bij (voornamelijk) wat hetere/schrikkerige paarden. Ik heb al gelezen over de bloem hackamore, kruislings, en sidepull. Maar wil toch graag wat ervaringen hebben bij hoe ze reageren, en wat doe je bv. als er ineens weer schrikreactie ontstaat?

Hoop op veel ervaringen en reacties...

Arabesk

Re: Bitloos hoofdstel bij hete arabier (nrps)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:37

allereerst, hoe staat je paard gehuisvest en wat krijgt hij te eten?

Als ik mijn arabiertje in een box zet en ik stop er elke dag twee scheppen muesli in, dan ga ik als een raket door het bos :+

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:29

Ze staat op stal, en gaat elke dag in de stapmolen en nog een tijdje in de paddock, daarnaast word ze nog gereden of gelongeerd, verder krijgt ze biks, hooi en we voeren zelf wat wortels, maar zo is ze altijd al geweest hoor..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:32

Ik zie het één niet los van het ander. Mijn arabier wordt ook superheet als ik 'm zo zou huisvesten en voeden als jouw arab. Arabieren kunnen bijzonder slecht tegen meerdere uren opgesloten staan.

Nu wil je dat wij een advies geven over een optoming voor een heet paard. Ik zou zelf liever kiezen voor het aanpakken van de oorzaak van het heet zijn. Dan maakt het daarna eigenlijk niet zo heel veel uit met welke optoming je rijdt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:35

hihi Arabesk ik ga helemaal met jou mee! Ik heb een welshje (ook zo een hete) en toen ze nog op stal stond was ze zo heet als iets en nu zijn we overgegaan op 24/7 buiten en wordt ze minimaal bereden en anders door een meisje van 10 en verder doen we grondwerk maar ze is omgetoverd tot een heerlijke rustige pony met nog genoeg pit maar veel minder want dat gooit ze in de wei er al uit met haar maatje.
Verder wordt zij bereden met touwhalster.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:39

Ik zat zelf te denken aan een crosslink, misschien is dat duidelijker dan een sidepull :):)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:40

Ik ben ook wel benieuwd naar wat er voor bitloos hoofdstel het beste is bij een heet paard.
Mijn paard is nog steeds onwijs heet ookal staat ze dag en nacht buiten en ze krijgt maar 2x per dag een handje muesli.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:09

Eens met Arabesk. Veel van je problemen zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je over gaat op een meer paardgerichte huisvesting en voeding.

Een paard dat overdreven schrikkerig verdrag vertoond, zit bovendien vaak niet lekker in zijn vel (heeft wellicht zelfs pijn).

Een scherp bitloos hoofdstel zal enkel symptoombestrijding zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:19

Sissi87 schreef:
Ik zat zelf te denken aan een crosslink, misschien is dat duidelijker dan een sidepull :):)

Is niet mijn ervaring. De meeste crosslinks hebben een zeer slechte release.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:05

Ik rij mijn arabje met een crosslink, dit ging meteen goed. Voor mijn gevoel rijdt hij zelf meer ontspannen dan met bit. Mijne is overigens niet heet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:33

Hangt er een beetje vanaf he, ik ben veel op buitenrit geweest met een paard dat zonder reden wegcrosste en dat ging prima met een side pull. Maar om daar dressuur mee te doen, dat vond ik een stuk moeilijker. Een crosslink lijkt me dan handiger.

Maar voor de rest, ja dan is voeding en huisvesting meestal ook al een deel van de oplossing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:07

Tja, ook ik zou gaan voor het voorkomen van de schrikreactie, waarvan ik denk dat het inderdaad veel te maken kan hebben met de huisvesting en voeding. Hele dagen in de wei of paddock met een groepje en heel weinig (1 of 2 handjes) krachtvoer. Daarmee zul je echt heel veel problemen oplossen.

Er is niet een specifieke optoming geschikter voor een heet paard, er zijn wel specifieke ruiters meer of minder geschikt voor een heet paard. Zorg dat je zelf rustig bent en niet teveel wilt "regelen" aan je paard. Veel mensen veroorzaken zelf de hetigheid door er continu aan te prutsen, waardoor het paard geïrriteerd wordt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:27

Hoewel ik geen hete NRPS'er heb, kan ze buiten/buiten (op straat/ bos) erg enthousiast zijn.
Of dat ik nu bitloos rijd of met bit, dat verschil merk ik bij mijn pony niet.
En of dat ik nu rijd met hackamore of met een neckrope, ook dat verschil merk ik niet.

Als ze enthousiast is kan ze toch wel heel raar doen :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:18

Ja inderdaad, poeh vind het moeilijk hoor, ik weet dat je namelijk bitloze hoofdstellen kan uittesten, maar dan moet je weer van zo'n club lid worden (kost ook weer geld), dan koop ik liever ergens een 2ehandsje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:43

ik rijd zelf met de kruislings. Ik rijd een fjord en ja ook die kan soms heet zijn :P
Deze werkt voor ons prima!
ik heb 2 hoofdstellen ervan, eentje is nu in bruikleen bij een stalgenootje, waar woon je als ik vragen mag? dan kan je er 1 van me lenen als je wilt?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:40

Vlakbij woerden, word wel nieuwsgierig nu hoor ;) Welk hoofdstel heb je? En hoe duur was hij ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:44

ik heb de kruislings ( 2 ) de 1e was van northon die was 60 ofzo en diek nu heb is ook kruislings alleen mooier en die was 50 :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:52

Oh en waar heb je die vandaan dan? :o
En hoe beviel de overgang? Merk je meteen verschil in rijden (met bit of dit hoofdstel)? En hoe bevalt het kruislings effect?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:02

De agradi verkoopt nu een cook-a-like voor 40 euro, kun je je geen buil van vallen. Touwhalsters zijn ook wel verkrijgbaar voor 10 tot 15 euro.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:03

Agradi? Wat is dat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:12

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:12

Sorry heb net gekeken inderdaad, dat is het hoofstel van harry's horse, maar ik zie dat ze die alleen verkopen in maat full, en ik denk dat ze een maat pony/cob nodig heeft!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:13

Sissi87 schreef:
Sorry heb net gekeken inderdaad, dat is het hoofstel van harry's horse, maar ik zie dat ze die alleen verkopen in maat full, en ik denk dat ze een maat pony/cob nodig heeft!

gaatjes bijprikken kan soms wel

Hier in de buurt is een winkel waar ze hele mooie cook-a-likes verkopen voor 50 euro en verschillende maten. Van Norton volgens mij.

Je zou nog bij www.epplejeck.nl kunnen kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:13

Sissi87 schreef:
Oh en waar heb je die vandaan dan? :o
En hoe beviel de overgang? Merk je meteen verschil in rijden (met bit of dit hoofdstel)? En hoe bevalt het kruislings effect?

ik heb ze bij horseplaza in Nieuwegein gehaald.
Mijn paardje liep een stuk ontspannender met dit hoofdstel, ik ben gewoon in een keer over gestapt! Qua rijden merk je nie zoveel verschil of er een bit in zit of niet, alleen mijn paardje vond t bit echt niet fijn! Dat is wat ik merk :)