Bitloos minder te zeggen dan met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Bitloos minder te zeggen dan met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:19

Nou, ik zal eerst maar even duidelijk maker waarom ik me dit af vraag :P.

Gister kwam ik in de bossen en het ging zo;

Ik kwam wat mensen tegen. Twee daarvan hadden 3 honden bij. Ze riepen ze terug en 2 daarvan hielden ze ook vast. Toen kwam ik ze even later (kwartier-halfuur). Wéer riepen ze hun honden netjes terug. Op éen na, die was ik al half gepaseerd. En ik denk dat ze dachten; als we hem nou terugroepen, dan kan het paard schrikken omdat ze er al half voorbij is. Maargoed dat weet ik natuurlijk niet zeker. Toen spraken ze mij aan. En ik stopte dus. Mijn paard ging aan hun hond snuffelen, vonden ze trouwens niet erg zo leerde hun hond ook weer paarden te kennen zeg maar. Toen zeiden ze dus dat ze het knap vonden omdat ik zo bitloos kon rijden. Want je had natuurlijk veel minder / helemaal niks over je paard te zeggen, en dat had je met bit wel. Toen zei die ene vrouw dus tegen de andere van, kom laten we maar weer is doorlopen. Ik kon het dus niet echt uitleggen hoe het met bitloos nou zit.

Maar wat vinden jullie; heb je bitloos minder/niks te vertellen over je paard, en met bit wel?

trustHim

Re: Bitloos minder te zeggen dan met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:22

met een goede bitloze optoming en een paard dat geleerd heeft te wijken voor druk heb je net zo veel te vertellen (misschien wel meer) Als een paard er echt vandoor gaat kan die ook het bit vastpakken en doe je ook weinig meer.

o en een mooie die ik regelmatig tegenkom :+ als je het bit als rem wilt gebruiken moet je het om zijn benen binden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:37

Buitenrijden met bit doe ik met mijn merrie liever niet, dan is ze veel slechter te regelen dan met touwhalster :+
Ze heeft geen probleem met het bit, want met dressuren in de bak neemt ze het perfect aan.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:41

Ik vind het ook maar raar? Want een bit kan een paard vast pakken, en een bitloos hoofdstel/halster niet. En is dus eigenlijk gewoon 'veilig' als het paard er dus goed op reageert..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:43

Bij een bitloze optoming kan je paard op een andere manier "vastpakken", als ze willen lopen, dan zetten ze ook de onderhals erop en duwen die neus gewoon tegen je optoming aan en negeren wat jij ze probeert te vertellen. Het is niet veiliger dan een bit, maar ook niet onveiliger. Training is wat je paard veilig maakt op een buitenrit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:30

Vandaag hebben wij ook vier keer uitleg gegeven aan boswandelaars die kennelijk voor het eerst een bitloze combinatie voorbij zagen komen :+

We kwamen nog vier ander bitloze ruiters tegen, het worden er echt steeds meer volgens mij.

Vorige week vertelde mijn collega nog dat haar paard een keer op hol sloeg mét bit en dat ze de controle kwijt was. Daarna is ze bitloos gaan rijden zo van 'ja mét bit verloor ik de controle, dus kan ik net zo goed bitloos gaan rijden' en eigenlijk is ze nooit meer aan de kletter gegaan met haar paard.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:54

nou ik vind, je hebt niet minder te vertellen over je paard, bij mij op de manege rijden ze ook een aantal paarden bitloos, (wel bitloos hoofdstel) maar het gaat soms nog beter dan met een bit.

maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je paard erop reageert.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:27

Ik ben bang dat het echt tussen de oren zit, en dat je dus zonder bit net zoveel te vertellen hebt als met bit. Op mijn eigen paard rijd ik bitloos, en op hem ervaar ik duidelijk dat ik net zoveel te vertellen heb. Gaat hartstikke leuk, niks meer aan doen!
(Heb nog een hoofdstel met bit liggen, beschimmeld en al :) )
Anyway, ik rijd een paard van een kennis en dat beest durf ik niet zonder bit te rijden, echt niet. Soms is ze zo explosief...
Goed, het kan dus zomaar dat ik zonder moeite op haar wegrijd, maar ik durf niet terwijl ik bij mijn paard ervaren heb hoe fijn het is. Het zit bij mij echt tussen mijn oren dat het me niet lukt zonder bit op andere paarden.
*laf* :o

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:33

Is dit onderwerp niet al vaker besproken?
Persoonlijk vind ik het onzin dat je met een bit meer te zeggen hebt.
Waren er ook niet bepaalde reflexen die een bit op kan wekken waardoor een paard alleen maar harder gaat rennen?
Als ik later een eigen paard heb dan gaat er in ieder geval geen bit in.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:55

onderwerp is idd al uitgekauwd.
En naar onderzoek blijkt ook dat het flauwekul is dat je met bit meer te zeggen hebt dan zonder. ;) in sommige gevallen heb je zelfs véél meer te zeggen zonder bit dan met (geval van mijn pony bijv.)

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:38

Naar mijn gevoel heb ik minstens net zoveel te zeggen bij mijn paard als met bit, ik rij liever zonder want dan is hij meer ontspannen. Buiten zonder/met nog geen ervaring mee gehad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:51

Mensen die beweren dat je minder te zeggen hebt zonder bit, hebben meestal geen ervaring met bitloos rijden en/of de voorbereiding er van. En dat vind ik wel eens irritant, eerlijk gezegd. :roll:

Daarbij; lees eens over al die ongelukken met op hol geslagen paarden. Wedden dat 9,9 van de 10 gewoon een bit in hadden :+ ? (Even deze 'percentage', aangezien de meeste paarden nog gewoon met bit gereden worden ;) ). Als ze gaan, dan gaan ze, met of zonder bit.
Ben zelf ook overtuigd dat ze zonder bit waarschijnlijk nog eerder stoppen ook. Maar goed, dat is mijn persoonlijke overtuiging dan. :D

Ik kan wel zeggen dat ik echt niet bitloos zou rijden, als ik niets te zeggen zou hebben. Wat denken die onwetende mensen nou? Ik zit toch echt niet op een ongeluk te wachten, hoor, ik heb een kindje thuis en wil graag nog langer leven en ouder worden. Ik heb mijn eigen paard bitloos beleerd, heb hem zo goed mogelijk voorbereid met grondwerk, maar ook met inrijden op zit e.d. Er komt geen bit in, bevalt ons heel goed op deze manier. Niks onveiligs aan. *\o/*