Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
LisaLuna schreef:Bitloos rijden betekend niet gelijk dat er geen rem is. Want die is er wel. Sowiezo als je paardrijd hoor je niet alleen je teugels (door er aan te trekken) als rem te gebruiken maar je hele zit. Met Bitloos rijden word de neusriem tegen de neus geklemt waardoor het dier het voelt en zachter gaat lopen of halthoud o.i.d. En sowiezo als je paard écht op hol slaat heb je ook aan een bit niks.
eef_007 schreef:ja maar jij hebt het over neusdruk natuurlijk snap ik ook wel dat jdoor je zwaarder te maken je pony daarop terug komt maar ik weet wel met een bit kun je hem in een rondje zetten met neus druk vind ik het zelfde als bit . ik bedoel echt gewoon halster met touw dat noem ik bitloos. groetjes eef
eef_007 schreef:ja maar jij hebt het over neusdruk natuurlijk snap ik ook wel dat jdoor je zwaarder te maken je pony daarop terug komt maar ik weet wel met een bit kun je hem in een rondje zetten met neus druk vind ik het zelfde als bit . ik bedoel echt gewoon halster met touw dat noem ik bitloos. groetjes eef
Dus dan is het hetzelfde als met bit?

Joscaa schreef:Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik blijf het wel bitloos vinden.
Rijd zelf ook bitloos met mijn paard. Met lage neusriem, touwhalster, alleen touwtje om de nek.
Lisa, dus als ik met Farouche rijd met alleen touwtje om de nek, is het ook niet 'bitloos' rijden?

Sannemo schreef:Bitloos rijden wordt vaak gebruikt bij natural horsemanship. Als je dat beoefent, leer je ook de one-rain-stop. Kort uitgelegd is dat het aantrekken van 1 teugel waardoor je paard zijn hoofd draait en dus niet verder kan lopen. Als je dit goed hebt geoefend wordt dit zelfs een reflex van het paard, waardoor hij al bij de minste druk zijn hals buigt en stopt. Een reflex is moeilijk tot niet te onderdrukken en werkt dus ook als het paard op hol is. Zo is het zelfs veiliger dan met bit rijden, omdat een paard als hij op hol slaat, vaak het bit tussen zijn kiezen neemt en jij dus zo hard kan trekken als je wil, maar dat toch niet werkt.
Vjestagirl schreef:Ik rij met en zonder bit, maar met bit doet ze de ORS nogsteeds beter dan zonder...
In ieder geval werkt het prima, en moet je inderdaad je bit sowieso niet als noodrem gebruiken....Over het algemeen is het een vals gevoel van veiligheid, zo'n bit.