Nieuwe weg in slaan .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Nieuwe weg in slaan .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 00:25

ik had er vanavond ineens genoeg van .
heb geen plezier meer in rijden vaak rijd ik dan ook niet meer.
want met dressuur staan we steeds stil dat ik weer tot 10 tel om niet kwaad te worden .
omdat we met dressuur gewoon veel te veel misverstanden hebben .

heb ik besloten andere weg in te slaan .
ik ga een touwhalster bestellen om mee te rijden .
ik ga beginnen met grondwerk dat er meer vertrouwen komt.
ook met een leadrope( geloof ik dat het heet) rijden .
veel bitloos dus.
en heelveel buitenritten eerst alleen maar stapritten bitloos en steeds vertrouwen beter opbouwen
want buitenritten vinden we beiden super.

hebben jullie nog tips voor mij . hoe ik het beste kan aanpakken .
mischien een boek , of zo iets

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:35

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:38

veel lezen, informatie vergaren. een specifiek boek kan ik je niet aanraden, er zijn ontzettend veel verschillende boeken met allemaal verschillende wegen naar hetzelfde doel: natuurlijk omgaan met je paard.
voordat je begint met écht rijden is idd veel grondwerk heel belangrijk. niet alleen longeren maar ook veel andere dingen, gewoon lekker wandelen en spelen.
ik weet niet of je paard het principe wijken voor druk kent?
zo niet zou ik het hem dat eerst leren (op internet is genoeg te vinden om dat te leren) .
zelf ben ik na lang lezen, sinds kort begonen met Klaus Ferdinand Hempfling. Hoe hij met paarden omgaat spreekt mij erg aan, zijn boeken zijn: Natuurlijk Paardrijden, Paarden persoonlijkheden (zie het topic van de 26 karaktergroepen van Lois (greenrider op bokt) en de boodschap van de paarden.
verder zijn methodes als emiel voest en parrelli ook heel bekent en goed begrijpbaar.

als je eenmaal aan de slag gaat is het misschien handig om een instructeur te nemen (uiteraard een NH instructeur)
hier op bokt kun je sowieso veel informatie vinden over de aanhangers/tegenstanders enz enz van verschillende "methodes en manieren". ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je het plezier in het rijden en omgaan van jou en je paard weer terugvind :D

_Mellanie

Re: Nieuwe weg in slaan .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 00:41

ik ga eerst nog geen instructeur, wanneer ik examens heb gehad . en nieuwe opleiding heb en meer geld.
dan ga ik er zeker aan beginnen
mij is nu het belangrijkst dat de pony plezier heeft , en het beste ervoor en het vertrouwen .

ik weet of ik het belonen of straffen , maar als ik haar op de schouder klop dan stopt ze en kijkt ze naar mij en krijgt ze meestal een beloning ( vond ik wel handig voor buitenritten)

moet ik dit aanhouden ?

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:42

edit: niet informatie over de aanhangers en tegenstanders van de manieren/methodes oid maar over wat zij van een bepaalde methode vinden en waarom ;)
dat kan je helpen om voor jou en je paard de juiste weg te vinden ;)

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:51

Piaffe_Girl schreef:
ik ga eerst nog geen instructeur, wanneer ik examens heb gehad . en nieuwe opleiding heb en meer geld.
dan ga ik er zeker aan beginnen
mij is nu het belangrijkst dat de pony plezier heeft , en het beste ervoor en het vertrouwen .

ik weet of ik het belonen of straffen , maar als ik haar op de schouder klop dan stopt ze en kijkt ze naar mij en krijgt ze meestal een beloning ( vond ik wel handig voor buitenritten)

moet ik dit aanhouden ?

jij bent de enige die kan zien of je pony er plezier in heeft ;) ik zou gewoon lekker nieuwe dingen uitproberen en kijken hoe dat uitpakt

een beloning na het schouderklopje, bedoel je daar eten mee??

ik ben zelf niet zo weg van belonen met eten, mijn paard reageert er niet echt fijn op :+

als jou paard er wel fijn op reageert kan je er natuurlijk gewoon mee doorgaan ;) mocht je het toch niet zo fijn meer vinden kun je het voeren na het schouderklopje ook steeds gaan afbouwen, zodat het schouderklopje de beloning is ipv het voer.

trouwens: er zijn mensen die zeggen dat je met eten geven je dominante positie opgeeft (als het ware: de leider geeft t lekkere gras aan een lagere in rang ipv dat hij zelf het lekkere gras opeet en de rest het met de mindere dingen moet doen)
ik geloof dit wel, vooral aan de reactie van mijn paard.
anderen zeggen juist weer dat de gene die het eten geeft de baas is.
Laatst bijgewerkt door jacqq op 01-03-09 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 00:54

ze heeft wel door als ik schouderklopje geeft staat ze stil kijkt ze naar mij verwacht ze eten soms blijft ze staan als ze niks krijgt maar soms is dan ook kwaad en dan loopt ze ineens verder

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:57

Belonen met voer is een leuke extra, maar moet je enkel gebruiken als je de achterliggende principes ervan snapt. Het vraagt wat consequentie en regels om met voedsel te werken, eens die er zijn, is werken met voedsel niet moeilijk en zal je paard er niet van gaan bijten.

Lees maar eens wat na over leerpsychologie, positief en negatief bekrachtigen, positief en negatief straffen, variabel belonen, bridge, extinctie, etc. Als je een cursus te pakken krijgt die de principes van operant conditioneren (skinner) uitlegt, heb je een flinke brok theorie te verwerken, maar het voordeel is dat ELK dier volgens deze principes leert.

Een goed boek daarnaast is grondwerk van inge teblick.

Dat jullie nu in gevecht gaan, wil niet zeggen dat het beter gaat omdat je plots met touwhalster gaat werken. Kijk goed waar de problemen ontstaan en los die op!

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:02

was net bezig met een bericht te typen en versturen maar deze kwam ervoor :+
over dat operante conditionering, toevallig kwam ik laatst een workshoop tegen die daar aandacht aan besteed.
die is pas in juli.
ik had hem gevonden op het NH forum ;) daar kom je nog veel meer workshops tegen waar je heen zou kunenn gaan.
ook is daar veel informatie te vinden over NH :D

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:04

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:21

Ik blijf overtuigd dat simpelweg een goed boek lezen over leerpsychologie of algemene psychologie (wetenschappelijk dus niet gevulgariseerde pers) veel méér bijbrengt dan een workshop. Het kan geen kwaad om de theoretische basis te hebben voor je praktische lessen gaat volgen. Het vraagt inspanning, maar eens je de principes kent, ken je ze echt voor de rest van je leven en zijn ze overal en altijd toepasbaar.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:46

Ik heb ook z'n paard dat absoluut niet weg is van dressuur. We hadden ongelooflijk veel misverstanden! Uiteindelijk was het rijden dan ook totaaaaaaaaaal geen plezier meer!
Buiten rijden ging dan wel weer goed! We reden endurance en het klikte dan ook echt wel, maar in de bak bleef m'n paard echt lastig!

Ik ben dan begonnen met veel grondwerk en af en toe kroop 'k er dan weer op, maar het probleem bleef bestaan. Nu heb 'k enkele goede tips meegekregen van een level 4 parelli studente en gaat het rijden wel goed. Mijn merrie kan absoluut niet tegen druk. Dus ik moet proberen om zonder druk te rijden en haar ook een verantwoordelijkheid te geven. In eerste instantie moet ik stoppen met zo'n controlefreak te zijn :) Ik moet m'n teugels loslaten en haar gewoon laten lopen waar zij wil, maar ik bepaal het tempo. (Pushing passenger). Daarna moest ik proberen om haar op de hoefslag te houden in de gang die ik bepaal (follow the rail). Nu werken we stilaan aan het sturen met die lange teugel. Ik moet dan eerst kijken waar we naartoe willen (vb als we een 8-tje rijden), en dan mijn hand naar voren brengen en wijzen in de richting waar we naartoe willen en uiteindelijk de stick die op m'n schouder ligt naar voren brengen en driven aan de andere kant van het hoofd naar de kant waar ik naartoe wil. Het gaat nog niet 100%, maar ik heb een paard wat met haar oortjes naar voren loopt en totaal niet meer zuur reageert, zelfs wanneer ik ga draven, terwijl ik in het verleden gegarandeerd een boksalvo kreeg als ik draf vroeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:50

Als je je een beetje verdiept in Natural Horsemanship, zul je lezen dat een schouderklopje door een paard beslist niet als liefkozing gezien wordt. Ik zou dus stoppen met schouderklopjes, en ook stoppen met voeren uit de hand. Als je wat lekkers wilt geven, doe dat dan in haar voerbak.

Ik kan je adviseren om aan Parelli te gaan doen. En ga nu niet meteen alles overboord gooien wat je voorheen hebt gedaan, zo verwar je je paard alleen maar, en buitenritten met touwhalster en leadrope moeten wel veilig blijven.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:48

super dat je dit gaat doen :D

mijn tips zijn goed naar de leidende paarden kijken, boeken lezen (die van hempfling hebben mij veel geholpen) en
cursussen volgen :j

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 18:40

heb vandaag gewoon met een touw om haar nek , en zadel dus geen hoofdstel
en dan mijn zweep in de binnen hand om haar te begrensen .
maar geen getik ofso .alleen zweep soms tegen de schoft.

en dat ging echt in 1 woord , fantastische.
ze was ontspannen en ineens ging galop ook beter

ik ga zobizo 1 keer in de week wel met bit rijden omdat ik haar op springen train. en longeren . maar meeredeels gaan we bitloos .
en ga ik me verdiepen in grondewerk

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:45

Longeren kan ook bitloos et een kaptoom als je dat wenst :j

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 18:47

weet dat longeren ook bitloos kan , dat ga ik ook wel proberen maar ik vind ook belangrijk dat ze 1 keer in de week even goed over de rug gaat lopen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:48

Dat kan net zo goed bitloos, op halsring, aan het halster, aan een kaptoom, etc.