Hoe goed sturen met een halsring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Hoe goed sturen met een halsring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 13:31

Goedenmiddag, ik ben sinds afgelopen week bezig te rijden met mijn fjord zonder hoofdstel dus helemaal los.
Beide keren heb ik niets om de nek gehad en heb ik geprobeerd te sturen met beenverlegging, verlegging van mijn gewicht en mijn zweep.
Ik zal het even beter uitleggen: Wil ik links dan geef ik ruimte met mijn linkerbeen sluit ik mijn rechtbeen aan, en ga ik op mijn linkerzitbeenknobbel zitten.
mocht hij hierop niet reageren dan sloot ik de rechterkant af met mijn zweep, nog geen reactie dan meer met zweep naar het oog, nog geen reactie dan een tikje op de hals. Is dit de juiste manier van sturen, en hoe kan ik hierin nog een halsring gaan gebruiken? En de grote vraag, wat is jullie manier van sturen, en werkt deze efficient? Want ik rijd hem vooruit met been, en terug op zit, hoe kan ik een tempohulp aan de ring geven?

alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen.
groetjes Sanne

mvs

Re: Hoe goed sturen met een halsring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:40

Iik rijd ook wel eens zonder zadel en hoofdstel en dan op de manege paarden :P dus heb daar verder niet egt een emotionele band mee verder

Wat ik altijd te horen krijg is dat we moeten vetrouwen op onze zit. Dus wees trots zit recht opo en kijk vooral heel goed waar je heen wilt rijden. Hierdoor verplaats je je gewicht al een beetje. Verder klinkt hoe jij stuurt wel goed. Het ligt er natuurlijk aan hoe gevoelig je paard reageert op been en of hij nog tegen je been ingaat of niet. Als hij nog reageert op druk door meer druk weer te geven (dat doen jonge paarden vooral) dan zou je misschien juist je binnebeen meer moeten gebruiken :)

Een neckrope is meer een tussenstap die je wat meer duidelijkheid geeft tijdens het sturen. Maar waar ik me zelf eerst op zou concentreren is de stem commando's en de kleine signalen die daarbiij horen.. en vooral ontspannen blijven :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:42

volgens mij kan je een neckrope het beste vergelijken met het rijden van western(dan dus zonder druk op het bit)
hierbij geef je druk aan de rechterkant en ruimte aan de linkerkant om links te willen.
en natuurlijk ook andersom

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:48

een neckrope is toch juist het hoofd de ruimte geven een bepaalde richting te gaan.. weet niet of dat wel te vregelijken is met rijden met hoofdstel :P ( weet ook niet heel veel van western hoor :) ) maar idd wel dat je de ruimte aan de ene kant beperkt en aan de andere kant vrijlaat

tempohul is denkk ik toch veel meer op je zit en stem.. paard reageert meestal niet zo sterk op die manier op de ring

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:51

ik bedoel de manier van sturen:
western rijd je met lange lijnen en stuur je doormiddel van het verplaatsen van je hand(meestal 1 hand)

Edit: als je kijkt naar neckreining wordt het misschien wat duidelijker

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:01

sorry :) Zag dat idd het sturen kwa openen en sluiten overeenkomt :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 14:42

haha oke, ja op stem daar zal ik nog even op moeten oefenen. met grondwerk heb ik mezelf aangeleerd om niet te praten, ik stuur mijn paard tijdens het grondwerk dus puur op lichaamshouding. MIsschien kan ik daar nu een stem aan vast koppelen :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:50

T is maar wat je zelf prettig vind. Ik heb zelf juist wel veel aan mijn stem, andere mensen zijn er heilig van overtuigd dat je je stem juist niet moet gebruiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:58

De hulpen die je nu geeft (been aansluiten, op een bepaaldezitbeenknobbel zitten, afsluiten met zweep en evt een tikje op de hals) zijn niet nodig.
Het beste is om heel ontspannen te zitten, mee te gaan in de bewegingen van je paard en wanneer je bijv. naar links wilt, kijk je daar naartoe en beweeg je je lichaam mee. Je rijdt vanuit je centrum, met je focus en energie. Daarmee kun je alle wendingen en overgangen e.d. maken.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 00:53

oke daar ben ik dus vanavond ook achter gekomen JoviBan :)
dat been heb ik nu nog wel even nodig voor de duidelijkheid, maar al minder. Mijn zweepje heb ik vandaag niet gebruikt want voor dit zweepje ging hij enkel vluchten. En ik wil dat hij straks gaat wenden op ontspanning. Ik heb dit keer gewoon de hoefslag gevolgd en af en toe een wending proberen te maken. De overgangen gingen super. Alleen terug naar het halt vond meneer nog wat lastig. Wat moet ik doen als mijn paard onvoldoende reageert op de terughulp? Hoe kan ik deze versterken? heb ik hiervoor nog even een touwhalster nodig of niet?

En dan nog een vraagje, mijn paard draaide linksom echt soepel en makkelijk, en rechtsom deed hij net of hij het niet snapte. Nu denk ik dat hij aan die kant gewoon vast zit want met het rijden incl, bit pakt hij op die kant altijd een beetje vast. ik doe al aan het begin van de training halsoefeningen met hem, hoe kan ik zorgen dat hij nog losser komt in de wendingen? en hij dus ook gaat reageren, want hij weigert gewoon te wenden, en ik denk dat dit komt door pijn of iets. Want linksom doet hij het wel keurig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:33

keeyzie schreef:
De overgangen gingen super. Alleen terug naar het halt vond meneer nog wat lastig. Wat moet ik doen als mijn paard onvoldoende reageert op de terughulp? Hoe kan ik deze versterken? heb ik hiervoor nog even een touwhalster nodig of niet?

Wanneer je wilt dat je paard halthoudt, adem je langzaam uit, richting je buik. Je spant je bilspieren iets aan (waardoor je bekken iets gaat kantelen) en eventueel ga je ietsjes naar voren met je bovenlichaam. Focus daarbij ook op het stilstaan. Eventueel zeg je ook zachtjes "hoooo".

keeyzie schreef:
En dan nog een vraagje, mijn paard draaide linksom echt soepel en makkelijk, en rechtsom deed hij net of hij het niet snapte. Nu denk ik dat hij aan die kant gewoon vast zit want met het rijden incl, bit pakt hij op die kant altijd een beetje vast. ik doe al aan het begin van de training halsoefeningen met hem, hoe kan ik zorgen dat hij nog losser komt in de wendingen? en hij dus ook gaat reageren, want hij weigert gewoon te wenden, en ik denk dat dit komt door pijn of iets. Want linksom doet hij het wel keurig

Hoogstwaarschijnlijk is je paard inderdaad scheef. Op de website van paardenbegrijpen vind je veel uitleg, info, tekeningen en filmpjes over het rechtrichten van je paard.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:18

oke bedankt beide, idd het terugnemen naar halt is in principe hetzelfde als terug van halt naar achterwaards. Ik laat daarbij ook mijn schouders hangen en breng mijn ellebogen naar achter, met wat oefenen komen we er wel!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:43

ik vond een nieuw topic openen niet nodig, dus plaats mijn vraag even hierzo...

ik wil ook met halsring gaan rijden. van welk materiaal kan ik het beste een halsring kopen? lijkt mij zo stug mogelijk? en hebben jullie verder nog tips? ik rijdt normaalgesprokeb bitloos, maar met neckrope lijkt mij zoveel mooier... neckreining kent ze nog niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:02

Ik ben er laatst ook een paar keer zonder iets op gaan zitten. In stap kan ik sturen (hoewel, zodra er iemand bij de uitgang staat is dat opeens veel interessanter) maar in draf echt niet. Galop is met zadel en hoofdstel al moeilijk genoeg, daar waag ik me nog niet aan. Op een halstertouwtje reageert hij niet, dus eigenlijk dezelfde vraag als ikenindi. Het gaat om een paard van 16 wat zoiets eigenlijk nog nooit gedaan heeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:58

@ikenindi, dan zou ik toch eerst aan de nackreining gaan werken eigenlijk. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 01:08

keeyzie schreef:
Ik zal het even beter uitleggen: Wil ik links dan geef ik ruimte met mijn linkerbeen sluit ik mijn rechtbeen aan, en ga ik op mijn linkerzitbeenknobbel zitten.
Misschien zit ik fout hoor, maar als je naar links wilt, is het toch logischer om op je rechterzitbeenknobbel te gaan zitten?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 01:09

Dat was ook mijn gedachte, noviceh. De rest doe ik wel zo. Niet bewust eigenlijk, dat gaat vanzelf. :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:53

In mijn optiek blijf je gewoon op beide zitbeenknobbels zitten, maar draai je je in heupen, zodat je linkerbeen opent en rechterknie tegen zijn schouder duwt, zodat het paard weet dat hij links moet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:37

Puchje schreef:
In mijn optiek blijf je gewoon op beide zitbeenknobbels zitten, maar draai je je in heupen, zodat je linkerbeen opent en rechterknie tegen zijn schouder duwt, zodat het paard weet dat hij links moet.

En dat doe je vaak onbewust al als je kijkt waar je heen wil, niets moeilijks aan dus.

Alleen waar word dan toch dat touwtje om die nek voor gebruikt? Want het maakt bij mij niets uit of ik met of zonder rijd. :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:15

Neckreining, ter ondersteuning. :)
Fijn dat het zonder ook werkt, maar het kan wel fijn zijn met een touwtje. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:14

TurdusMerula schreef:
Neckreining, ter ondersteuning. :)
Fijn dat het zonder ook werkt, maar het kan wel fijn zijn met een touwtje. :)

Nou hij reageert nog niet perfect hoor, maar dat touwtje negeert hij gewoon.
Een zweepje vind ik fijner werken, kan ik ook gewoon kleine tot grotere druk mee geven.
Ik zou het wel met touwtje willen doen, maar dat heeft hij nooit geleerd dus denk niet dat dat 'm nog gaat worden. Hij let er totaal niet op zegmaar. En bv. een zweep ziet hij wel als iets waar hij naar hoort te luisteren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:27

Ik rijd Western, en ben nogal van de neckreining. ;)
Maar ook een dressuurpaard hoort netjes te reageren op druk van de buitenteugel, wendingen op je buitenteugel kunnen rijden, enz, dus dan zou het met een touwtje ook moeten kunnen...

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:26

Ik rij ook regelmatig met halsring, naast het 'gewone' rijden met bit. In principe doe ik, net als de meeste hierboven, bijna alles op zit maar gebruik ik de ring ter ondersteuning (net iets duidelijkere hulp kunnen geven) of om stelling te vragen voor een bepaalde oefening (wijken, SB). Daarnaast heb je iets om vast te houden, dan voelt het niet zo kaal ;)

In het begin heb ik ook wel een halstertouw gebruikt, maar dat vond ik te slap. Mijn ring heeft iets van metaal in de kern waardoor je korte duidelijk hulpen kan geven. Met een 'slap' touw waren ze te onduidelijk en kon ik niet snel genoeg reageren (al kan dat laatste gebrek aan ervaring zijn). Ik heb overgens mijn paard niet eerst speciaal neckreining geleerd, ben er gewoon zo opgesprongen en rijden maar :+ Als je paard goed op zit gereden is, kan je makkelijk genoeg uit de voeten om de basis oefeningen te kunnen rijden :j

Hou er wel rekening mee dat sommige 'simpele' dingen opeens heeeeeel moeilijk kunnen zijn. Dat komt omdat ze eigenlijk niet zo heel simpel zijn voor een paard, als ze het opeens helemaal zelf moeten doen. Persoonlijk vind ik rijden met ring echt een goede aanvulling op ons normale dressuur werk. We training niet heel fanatiek, maar wel stevig en met de ring kan ik goed controleren of ik nog correct zit en niet teveel op mijn handen rij :)

btw, eventuele mede-bakgebruikers kunnen het vaak niet zo waarderen als je bloot rijdt, blijkbaar is dat eng :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:41

Zoals al eerder genoemd is, de neckreining. Ik rijd ook western, dus als ik met halsring rijd, verander ik eigenlijk niks aan mijn manier van rijden. Ik probeer alleen nog duidelijker de kant op te kijken waar ik heen wil. Voor tempowisselingen gebruik ik mijn zit en stemhulp, om halt te houden gebruik ik gewoon het commando whoa met bijpassende zithulp.
Maar wat TurdusMerula dat een dressuurpaard ook hoort te reageren op de buitenteugel ben ik het wel mee eens. Vaak vinden ze neckreining niet zo moeilijk om te leren, omdat het engelse rijden ook met de buitenteugel werkt.

Ik vind een ring ook beter dan een touw. Als ik ontspannen rechtdoor gaat ligt het touw namelijk wel gewoon tegen de nek aan.Tenminste dat was bij ons wel altijd het geval.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:13

Caeruleus, leuk om te lezen. :)
Capopjekop, ik vind toch dat sommige dressuurpaarden te weinig op buitenteugel reageren, je zou een paard veel makkelijker de wending in moeten kunnen 'duwen'. Dat valt mij eigenlijk pas goed op, sinds ik Westernrijd. Dan ben je je er bewuster van, waarschijnlijk...
Ach, in weze doet het er niet toe.
Als ik wat vaker op deze manier ga rijden, wil ik ook een mooie halsring kopen. Nu rijd ik met mijn leadrope, die is net wat stugger dan een halstertouw, maar je moet goed letten op de release.