Dus of in de springsport, of in de westernsport, of nog wat anders.
Weet iemand dat?
Ben beniewd! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ben beniewd!

(Ik ben ook Carmen
). Dankje, ik google haar ook even.
licht aan je eigen rijkunsten 
en kunnen geweldig rijden in mijn ogen laura1986 schreef:Mij lijkt het wel fijner/beter om zonder constante aanleuning te rijden, en dat kan volgens de standaard dressuur regels ook niet echt goed zijn volgens mij.
)Laverda schreef:Springruiter Jurgen Krackow rijdt zijn paard Looping met een bosal.
Op zijn website staan foto's.
http://www.ja-horses.de/g/
Arabesk schreef:Vaag, want klassieke dressuur werkt altijd met een kaptoom in de africhting van een paard, dus ze kennen het wel toch?
spottie schreef:een bit kunnen ze net zo goed op hangenlicht aan je eigen rijkunsten
kijk eens op youtube onder
alexander nevzorov
Honza Blaha..
zijn behoorlijk bekenten kunnen geweldig rijden in mijn ogen
Waratje schreef:laura1986 schreef:Mij lijkt het wel fijner/beter om zonder constante aanleuning te rijden, en dat kan volgens de standaard dressuur regels ook niet echt goed zijn volgens mij.
Wat noem je "aanleuning"? De meeste mensen denken dan toch aan een behoorlijk voelbare hoeveelheid druk op de teugel, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. Hangt deels af van het paard (de aanleuning is in principe van het paard en niet van de ruiter), hoeveel "druk" die prettig vindt, maar aanleuning kan zelfs bestaan aan een in een boogje hangende teugel (zeldzaam, geef ik direct toe)
De rijkunsten van Honza Blaha en Alexander Nevzorov kun je van alles van vinden, ik ben er niet onverdeeld juichend over....
laura1986 schreef:Wat David zei over het hangen / leunen was dat het bit daar veel minder comfortabel voor is (goh echt, lijkt me eerder pijnlijk....).
Waratje schreef:laura1986 schreef:Wat David zei over het hangen / leunen was dat het bit daar veel minder comfortabel voor is (goh echt, lijkt me eerder pijnlijk....).
En toch zijn er vrij veel paarden die er zelf voor kiezen om op het bit te hangen, dus zo pijnlijk is het dan ook weer niet. Bij die paarden is het aan de ruiter om ze er vanaf te rijden en helaas zijn er veel ruiters die daar geen benul van hebben, want dan ga je het hebben over balans overbrengen naar de achterhand. Dan kun je niet meer aan de voorkant trekken tot het op een krul lijkt, maar dan moet je je aandacht naar de achterhand verplaatsen.....
laura1986 schreef:Lees die onderzoeken eens op bitloos.nl .
En denk maar dat David wel aandacht heeft voor de achterhand, maar om dat nu hier te gaan bespreken lijkt me te veel off topic.
Ik heb genoeg paarden gereden die het deden en dat deden ze zonder ook maar enig signaal van pijn. De signalen van irritatie kwamen vooral als ik er niet in meeging en ze ging lastigvallen met ideeën over zichzelf dragen