Join up

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missmaya

Join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:29

Haai ik heb 2 paarden 1 daar van heeft er erg veel moeite met een join up je laat je paard dan rondjes rennen en dan draai je je om etc. maar als me zus zig dan omdraaid kijkt het paard en dan kijkt hij weer naar mij en naar mijn paard en loopt hij naar mijn paard toe! waarschijnlijk snapt hij het nut van een join up niet?
wat moet ik doen?
Laatst bijgewerkt door missmaya op 11-02-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Re: Join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:30

is dit een probleem dan ?? :p

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:33

Eeeeeeeeeuh juist ja :+

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:34

kennen jullie een join up wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:36

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:38

Haha idd, ik snap niet zo goed wat dit topic met een join up te maken heeft!

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:39

Het paard is heel bang daarom doen we een join up om haar vertrouwen in ons te geven!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:40

missmaya schreef:
Het paard is heel bang daarom doen we een join up om haar vertrouwen in ons te geven!

lees het topic maar eens door die bizzybijtje net gaf..vertrouwen bouw je op, dat doe je niet dmv een join up!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:44

missmaya schreef:

Nou, dat zal dan niet helpen. Met een Join Up stuur je je paard weg uit de 'kudde' van jou en je paard. Verplaats je eens in het paard.
Als de leider van de kudde jou wég zou sturen, zou dat hetzelfde betekenen als de dood. Enne....de meeste paarden blijven toch liever leven. Daarom geven ze wel toe, alleen omdat dat 'noodgedwongen' is. Dus wat 'vertrouwen winnen' betreft is het maar een slap excuus. Ik zou persoonlijk gewoon lekker blijven verzorgen op de normale manier, zónder de join up erbij te halen. Mag ik vragen, lees je de boeken van Heartland? Want zo klinkt het wel, en daar moet je absoluut geen informatie uit halen. Ze zijn misschien leuk om te lezen, maar hou het gescheiden van de band tussen jou en je paard.

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:53

OKee ja mijn zus leest de boeken en het is haar paard dus zij ging dat doen maar ik heb het 1 keer met mijn eigen paard gedaan en dat was heel positief! ik heb het lange verhaal gelezen en ben er wel van geschrokken me zus vertelde en het klonk wel goed dus is het schadelijk wat ik nu heb gedaan met ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:54

missmaya schreef:
OKee ja mijn zus leest de boeken en het is haar paard dus zij ging dat doen maar ik heb het 1 keer met mijn eigen paard gedaan en dat was heel positief! ik heb het lange verhaal gelezen en ben er wel van geschrokken me zus vertelde en het klonk wel goed dus is het schadelijk?

Ja. Wat als je paard tóch niet terug in jou 'kudde' wil? Of wat als je paard agressief word en je aan gaat vallen? Wat als je paard het niet accepteert en je gewoon negeert? Daarom kun je het beter laten voor wat het is. Doe dingen die leuk zijn voor jou én voor je paard.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:55

Join up moet je alleen doen als je er voldoende van weet (dus NIET UIT BOEKEN, maar van een goede grondwerkinstructrice) en op het juiste moment.
Ik heb in mijn paardenleven nog maar één keer een join-up hoeven gebruiken.

Stop ermee, en ga ander grondwerk doen!! :)

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:56

OKee heb je tips wat ik er mee kan doen ze/paardje van me zus is heel eg bang voor vreemden enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:56

missmaya schreef:
OKee heb je tips wat ik er mee kan doen ze/paardje van me zus is heel eg bang voor vreemden enz

Gewoon lekker poetsen, longeren, rijden, wandelen.......

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:57

tips voor ander grondwerk wat me paard ook leuk vind?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:57

Inderdaad, vertrouwen opbouwen doe je door er veel te zijn, niet teveel van d'r te vragen, goed naar het paard kijken en grondwerk doen.

Kijk eens rond op mijn site voor de basisdingen :)
http://www.happyhorsemanship.nl

Edit: uit je profiel: veel ervaring met grondwerk? Nou... nee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:58

missmaya schreef:
tips voor ander grondwerk wat me paard ook leuk vind?

Vrijheidsdressuur? Werken aan de lange lijnen? Al is dat wel redelijk zwaar en ben ik er niet zeker van of je paard dat leuk vind. En ook daar is les voor nodig wil je het goed doen.

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:00

Nou niet veel redelijk ik heb 3 paarden ingereden en doe vaak aan longeren op manege en thuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:03

missmaya schreef:
Nou niet veel redelijk ik heb 3 paarden ingereden en doe vaak aan longeren op manege en thuis!

Sorry, wat bedoel je precies?

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:04

Weten jullie ook of een paard bang kan worden in een donkere ruimte volgens mij wel maar weet het niet zeker de stal als die dicht is is het behoorlijk donker wat kan ik hier aan doen er is geen raam dus kan ik ook gewoon snachts het boven deurtje open laten?

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:05

Nee had het tegen iemand anders bizzybijtje :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:09

3 paarden inrijden en longeren is echt niet veel ervaring hoor ;) Ik heb ook al een aantal pony's beleerd aan de lange lijnen, ingereden en een pony van mij beleerd -letterlijk- vanaf 'aan het halstertouw meelopen'. Dus.... ;)

Ieder paard neigt tot claustrofobische trekjes, maar dat betekent niet dat ze bang worden omdat ze in een donkere stal staan. Daarom heeft het ook weinig nu om de deur open te laten, buiten is het net zo donker.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:54

Bizzybijtje schreef:
Ieder paard neigt tot claustrofobische trekjes, maar dat betekent niet dat ze bang worden omdat ze in een donkere stal staan. Daarom heeft het ook weinig nu om de deur open te laten, buiten is het net zo donker.

Probleem van een dichte en donkere stal is dat het paard is afgesloten van de buitenwereld en geen contact heeft met andere paarden. Wanneer de bovendeur open is, kunnen ze mogelijk wel contact hebben met een buurpaard. Veel paarden vinden het prettig om te weten dat er ook andere paarden zijn, zeker als het onzekere paarden zijn zoals het paard van TS. Daarnaast geeft een open buitendeur ook meer frisse lucht, wat voor paarden erg belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:55

Dat snap ik, maar ik bedoelde dat het feit dat het donker zou zijn het niet zou beïnvloeden. :)

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 17:21

Maar een open boven deur wel koud en omdat het de afgelopen dagen nog al hard waaid?