Ervaringen crosslink

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe

Ervaringen crosslink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:11

Ik ben wel benieuwd naar recencies van zulke crosslink hoofdstellen:

Afbeelding
Foto is van Jeddah @ bokt, heb toestemming gevraagd ;)

Wat is jullie ervaring hiermee? Wat vind je een voordeel, wat is een nadeel?

Mijn jonkie Ninthe is nu twee maanden onder het zadel, tot nu toe met bit beleerd, maar vanaf morgen zijn we overgestapt op bitloos. Ik heb dus dit hoofdstel gekocht, en een touwhalster maar die terzijde, ik ben benieuwd naar de recensies over de crosslink, dus brand los :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:31

Ik heb precies hetzelfde hoofdstel en het bevalt mij super!! :D
Wij rijden onze beide paints ermee en ook de paarden vinden het hartstikke fijn. Tijdens het rijden lopen ze lekker ontspannen te likken en te kauwen.
Sturen is ook geen probleem, al heeft het ene paard wat meer tijd nodig dan het andere om te wennen aan het wijken voor de druk die ontstaat aan de zijkant van het hoofd als je je hand wat opzij brengt.

Nou moet ik wel zeggen dat onze beide paarden goed western gereden zijn en dus gewend zijn aan neckreining (sturen met teugels tegen de hals) en zit- en stemhulpen.

Maar ik ben in elk geval echt 'om' en zou voor mijn merrie geen bit meer willen! Voel me er ook gewoon heel veilig bij, volledige controle.

Onze ruin wordt reining getraind en ook dat gaat prima bitloos! Kijk maar:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dit fijner dan rijden met een touwhalster, omdat dat laatste veel scherper inwerkt en dit model een zachte brede neusriem heeft.

Laat je ook eens weten hoe je nieuwe bitloze hoofdstel jou bevalt?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:35

Ik heb het hoofdstel 'gehad'. Ik vind het een fijn hoofdstel maar een heel groot nadeel was bij mij, dat als je de teugels wat strakker nam het kruislinks systeem bleef haken. Ik moest ook heel erg vaak vetten anders werd het hoofdstel gewoon stroef. Ik ben nu opzoek naar hetzelfde hoofdstel maar dan met 'touwhalster' touw zodat de release beter werkt. Ook zat de baart van mijn Tinkie er steeds tussen :+ . Ik rijd zelf persoolijk het liefst met een touwhalster :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:39

Ik was er totaal niet enthousiast over... Ik heb meerdere hoofdstellen met een kruislings systeem geprobeerd (deze ook) en van geen van allen vond ik de release goed genoeg.

Ik wil duidelijkheid; teugels los= druk weg. En dat gebeurde niet (voldoende) bij deze hoofdstellen.

xmarliez

Re: Ervaringen crosslink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:40

RedPassion, dat is precies wat ik ook had. De druk ging niet weg en dat vind ik echt een heel groot nadeel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:48

Ik begrijp dat missen van 'druk weg' niet!

Als je vraagt door de teugels op te nemen en je paard geeft na, laat je de teugels vieren. Op dat moment zit er toch geen druk op het paardenhoofd/-neus, omdat je dan weer met een losse teugel rijdt?
Jijzelf veroorzaakt druk als je de teugels blijft vasthouden/aantrekken.

Of zit ik er teveel western in, waarbij we dus in principe met een doorhangende teugel rijden (ook met dit bitloze hoofdstel) en alleen af en toen de teugels opnemen en vragen als het paard moet nageven?
Met een losse teugel trek je de kruislingse teugels niet aan, maar het opnemen van de teugels om te vragen om na te geven gebeurt ook heel licht, dus je trekt de teugels niet echt strak aan onder de kin!

Dus wat bedoelen jullie nu precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:56

simodi schreef:
Als je vraagt door de teugels op te nemen en je paard geeft na, laat je de teugels vieren. Op dat moment zit er toch geen druk op het paardenhoofd/-neus, omdat je dan weer met een losse teugel rijdt?

Dat is de bedoeling wel, maar dat ervaar ik niet zo met hoofdstellen met een kruislings systeem. Door het oppakken van de teugels trekken de riempjes strak rond het hoofd en ze zouden weer los moeten laten bij het laten vieren van de teugels. Maar bij mij blijven ze allemaal 'steken' of laten ze in elk geval niet genoeg los, dus er blijft druk staan op het paardenhoofd terwijl ik de teugels allang heb laten vieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:42

Ik heb dit hoofdstel ook. Mijn paard en ik rijden er al jaren mee, hij bevalt ons prima en de release is uitstekend.

Voor degenen die wat moeite hebben met de release (ook bij andere hoofdstellen), lees dit artikel eens:
http://www.bitloospaardrijden.info/release.htm

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:52

Dit verklaard een hoop ik had namelijk,
- enigszins ruwe bandjes; deze glijden minder makkelijk dan gladdere bandjes;
- brede bandjes; deze glijden minder makkelijk dan smalle bandjes;
- stugge bandjes; deze glijden minder makkelijk dan soepele bandjes;

En mijn Tinker heeft nogal een baard.. doordat die bandjes stug en ruw waren bleven ze ook in de baard hangen, ze reageerde daar ook niet echt blij op. Ik rijd vaak met losse teugels maar als je de teugels aanneemt gaat het kruislinks systeem naar elkaar toe en aangezien de baart van mijn pony zo lang is kwam die er telkens tussen, daarom vind ik het hoofdstel ook minder.
Ik ben meer van het touwsysteem (Bitloos Touwhoofdstel). Kruislinks vind ik erg fijn maar ik vind de bandjes minder, bij touw is de release naar mij mening beter :j .
Ik had niet het bovenstaande hoofdstel een iets andere, maar wel met de zelfde werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:22

JoviBan schreef:
Voor degenen die wat moeite hebben met de release (ook bij andere hoofdstellen), lees dit artikel eens:
http://www.bitloospaardrijden.info/release.htm

Tja, ik heb er zelf genoeg mee geknutseld en geprobeerd en af en toe was de release best okee (vond ik alsnog niet voldoende) maar ik rijd er gewoon niet met een prettig gevoel mee. Laat ik het er op houden dat ik dit systeem verre van optimaal vind wat duidelijkheid betreft.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 09:25

Wow super allemaal! :D Heel erg bedankt, lees dus slechte en goede ervaringen.

Over de 'druk weg'. Ik heb gister het hoofdstel al in de vet gezet, ik moet zeggen dat mijn riempjes echt soepel en glad zijn. Ook kreeg ik de tip om er wat vaseline op te smeren voor het rijden zodat het gewoon kan glijden!

Ik heb zometeen les en dan ga ik hem uitproberen dus ik laat het nog weten :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:35

Ninthe schreef:
Wow super allemaal! :D Heel erg bedankt, lees dus slechte en goede ervaringen.

Over de 'druk weg'. Ik heb gister het hoofdstel al in de vet gezet, ik moet zeggen dat mijn riempjes echt soepel en glad zijn. Ook kreeg ik de tip om er wat vaseline op te smeren voor het rijden zodat het gewoon kan glijden!

Ik heb zometeen les en dan ga ik hem uitproberen dus ik laat het nog weten :D

Leuk! Ik ben benieuwd .....!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:51

Ik ben ook benieuwd!

Bij een Merothisch hofdstel vind ik de release wel erg prettig (de neusriem werkt iets meer als een veer die bij loslaten ook het kruislinks onder de kaken weer optimaal ruimte geeft.

Heb t nog niet kunnen proberen op mn eigen paard, maar wel op een paar flinke ritten op het paard van een ander.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:39

Sorry was dit topic even vergeten :))

Nou ze snapt het al aardig, de rem zit er op alleen de release is idd niet zo goed, hij laat niet snel los als hij eenmaal strak getrokken is. Maar ik smeer er nu steeds vaseline zalf op en dan glijd het weer heel makkelijk los :j

Sturen vind ze wel erg moeilijk maar het lukt aardig dus we blijven nog even volhouden! :D

Iedereen bedankt voor alle reacties