Paard maakt geen nieuwe hoefzool aan. Wie weet raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Paard maakt geen nieuwe hoefzool aan. Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 21:46

Mijn ijslandse merrie van 16 is gister weer natuurlijk bekapt (door NilsHolgersson).
8 weken geleden was ons opgevallen dat ze wat hobbelige zolen had.
Gister bleek dat er in de zool hier en daar in alle 4 hoeven zachte plekjes zitten waaronder geen nieuwe aanmaak is van zool :? en waar je zo de hoeflederhuid zou kunnen voelen als je door zou duwen. Met name de rechterhoeven hebben hier last van, maar geen van allen zijn ze helemaal goed.
De draagrand is oké, paardje loopt ook niet kreupel op zandgrond of gras, maar zoals te verwachten wel erg gevoelig op opgevroren ondergrond en steentjes.
Ze staat dag en nacht buiten. Oogt verder goed gezond en verhaart uitstekend.
Herkent iemand dit?

De bekapper denkt aan een voedingstekort waardoor ze geen nieuwe zool meer aanmaakt.

Mijn merrie is een jaar geleden verhuisd naar de plek waar ze nu staat. Ze krijgt 24/7 weidegang in een schrale wei, dagelijks een plukje voordroogkuil en een halve Marstall vitaminekoek.
Vergeleken met haar vorige weitjes is er hier wel veel minder variatie in het voer. Mijn eigen weitjes waren veel gevarieerder, met oa, duizendblad, elzentakken, kweekgras (waarvan de wortels ook werden uitgegraven :o) en af en toe een eikel en nog veel schraler, met langer, uitgegroeid gras.
Beide weiden zijn zandgrond, hoewel ze vroeger iets droger stond.

Als het inderdaad door een voedingstekort zou komen, weet iemand dan waaraan ik zou moeten denken? En heeft iemand een idee hoever ik terug moet rekenen qua voer op zoek naar een gemis? M.a.w. hoe snel is de aanmaak van de hoefzool?
Kan het ook komen door een tevéél aan voedingsstoffen (vergifitiging dus)?

De bekapper en wij staan voor een raadsel.
Vandaag is de dierenarts geweest om bloed af te nemen, hopelijk komt daar wat uit.

Tot die tijd smeer ik de zolen in met teatreeolie om bacteriën minder kans te geven. Op advies van een vriendin met Silverlindeopleiding komt daar nog jeneverbesolie bij, om de zolen harder te maken.

Hier wat foto's van alle hoeven,
LV
Afbeelding,

RV (de slechtste)
Afbeelding,

RA
Afbeelding

en LA.
Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:40

Hmz, in ieder geval goed dat je haar bloed laat onderzoeken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Een tevéél aan voedingstoffen is net zo schadelijk, zo niet schadelijker, dan te weinig... Maar ik weet niet of dit 'verschijnsel' daar iets mee te maken kan hebben.

Ik hoop dat er wat uit het onderzoek komt en je gericht iets aan de oorzaak kunt doen. Succes en houd ons op de hoogte :).

P.S. Misschien kun je een link van dit topic plaatsen in het HK NB topic? Ik weet namelijk niet of zij hier ook lezen en misschien kunnen zij je helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:35

Hallo , ik ben zelf ook hoefsmid.
En het is natuurlijk heel moeilijk zoiets te beoordelen op zo een foto, je ziet het toch niet echt goed zo hé, en je kan niet voelen en zien hoe het paard reageert als je er op duwt en dergelijke.
Maar als ik de foto zie denk ik al dadelijk dat de straal zeker nog een beetje bij gesneden zou mogen worden, in verhouding is die best heel groot nu hoor.
en die zool die hier en daar wat los laat zeg je, ik denk dat er niet echt iets mis is, ik denk dat het hier om een dubbele zool gaat, en dat er onder deze dus een nieuwe zit, dus ik zou idd nog een beetje meer wegsnijden denk ik. Maar ik zeg dat nu van hieruit, en zeg er al dadelijk bij dat het uiteraard eerst van dichtbij moet beoordeeld worden of dit echt zo is, maar ik acht de kans vrij groot dat het hier over zoiets gaat.
Ik zou je dus aanraden eens een andere hoefsmid te contacteren, en die er eens naar laten kijken.
Een dubbele of valse hoefzool is vaak ook het resultaat van langdurig verkeerd onderhoud.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:01

Dank voor jullie reacties.
Klopt, de foto's zijn helaas niet 3-dimensionaal en daardoor niet zo duidelijk als gehoopt.
De plekjes zijn gewoon zacht , je kunt gewoon je vinger in de gaten steken :o

Een andere hoefsmid raadplegen is een goed idee, maar ik heb nadrukkelijk de opdracht er niet in de zool te laten snijden, omdat er dus nog geen nieuwe zoolgroei onder zit.
NilsHolgersson heeft veel ervaring en ik vertrouw hem. Hij is erg bezorgd en zelf ook druk aan het denken over de mogelijke oorzaak en een oplossing.

Mijn paardje wordt sinds 4 jaar natuurlijk bekapt, netjes elke 7 a 8 weken. Tussendoor houden we het zelf bij als er kleine beschadiginkjes zijn.
Qua bekappen is er de laatste tijd niets veranderd, mijn paarden staan wel sinds een jaar op een andere plek. Daarom kijken we eerst of er problemen zijn ontstaan door de andere voeding.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:09

Je kunt de zool indrukken begrijp ik dat goed? Is het ook heel erg kruimelig? Het doet me denken aan een IJslander die wij hadden. Zij had ernstig tekort aan sel en E. Misschien is het een idee om bodemmonsters te laten nemen om te kijken hoe het is gesteld met de mineralen in de bodem en dus in het gras. Hoe is de conditie verder van Skessa? Is ze misschien ook behoorlijk dik?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:18

Dank je ;)
Thyrla weegt 405 kilo volgens het meetlint, ze is op het moment aan de dikke kant.
Op haar ideaalst weegt ze 375-380 kilo.

Door een hoefbalbeschadiging en daarna de vorst heeft ze al een tijd niets gedaan.
zo ziet ze er nu uit:
Afbeelding

Ze is goed gezond, maar heeft weinig conditie. Verharen deed ze goed het laatste jaar en ze ruikt en oogt gewoon gezond.

De slechte plekjes zijn inderdaad zo weg te krabben, de zool is -behalve bij de draagrand- net zo zacht als mijn handpalm.

Thyrla staat op een pensionstal waar vroeger koeien werden gehouden en pas sinds een jaar of 5 paarden. Er wordt sindsdien niet meer bemest en het land is kwa gras eenzijdig.

Ik vind het een heel goed idee om eens bodemmonsters te nemen! Weet je toevallig ook waar je grondmonsters kunt laten uitzoeken?
Ik weet dat er nog een paard op stal is dat altijd voorijzers heeft omdat ze zulke gevoelige hoeven heeft. Kan natuurlijk toeval zijn, maar het zet me wel aan het denken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:26

skessa schreef:
Ik vind het een heel goed idee om eens bodemmonsters te nemen! Weet je toevallig ook waar je grondmonsters kunt laten uitzoeken?

Bodemmonsters kun je via BLGG laten nemen http://www.blgg.nl/ , zij hebben in het hele land monsternemers. Het best kun je via de website een formulier invullen. Het is belangrijk te vermelden dat het om een paardenweide gaat en geen koeienweide omdat paarden een andere behoefte hebben aan voeding.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:30

In een boek van Strasser heb ik inderdaad gelezen dat wanneer een dubbele zool er te lang opblijft, dit kan ontaarden in geen nieuwe aanmaak van ware zool. Mijn paard staat nu te veel op stal en heeft volgelopen dubbele zolen bij de achterhoeven. Zodra ze straks weer op de weide komt, komt -zonder te snijden- naar verloop van tijd weer de ware zool tevoorschijn. De theorie gaat bij mijn paard niet op.

Isapaardje heeft ook eens melding gemaakt van zachte zolen, maar toen was er sprake van hoefbeenkanteling.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:45

met Isapaardje heb ik wel contact gehad, haar verhaal ken ik aardig goed.

Naar aanleiding van wat EstherHegt zei ben ik aan het uitzoeken wat er precies in de vitaminenkoeken zit die ik bijvoer.
In de zomer geeft ik Marstall weidekoeken bij, een paar maal in de week 1/2. Die koeken bevatten geen vitaminen, alleen mineralen. Het zou mogelijk kunnen zijn dat ze in de zomer dus te weinig vitamine E en biotine heeft binnengekregen als het voer (gras) ook nog heel eenzijdig is. De weidekoeken bevatten wel Selenium.

De stalkoeken, die ik sinds november dagelijks voer bevatten wel vitaminen.
Als het daaraan ligt zou het langzaam dus weer beter moeten gaan, tenzij ze nu een veel te groot tekort heeft.

Ik hoop dat ze dit soort dingen uit bloedonderzoek kunnen halen!

Morgen ga ik weer naar mijn paard. Ik zal de boer vragen of er grondmonsters genomen mogen worden.

skessa

Re: Paard maakt geen nieuwe hoefzool aan. Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:08

Even ter aanvulling:
Volgens de bekapper hebben we hier absoluut NIET te maken met dubbele zolen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:37

skessa schreef:
Even ter aanvulling:
Volgens de bekapper hebben we hier absoluut NIET te maken met dubbele zolen.

Dat trek ik in twijfel, want dan zou het corium direct rood door de zool heenschijnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:40

Mijn paardje had dit een tijdje nadat zij hoefbevangen was geweest (met lichte hoefbeenkanteling).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:55

Ook nog even een aanvulling op de bodemmonsters, je krijgt er ook een advies bij hoe je de volgende vijf jaar kunt bemesten om de grond weer te 'repareren' en optimaal te krijgen voor de paardenweide. Selenium ligt in veel gebieden in Nederland bijvoorbeeld ver onder maat. Gerichte bemesting op mineraalgehalten aan de hand van een bodemanalyse kan de botanische samenstelling beïnvloeden en optimaliseren, wat zowel de voeder- als de natuurwaarden ten goede komt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:01

Inderdaat, dan kleurt dat echt dadelijk rood. als het zo dun zou zijn da je echt met je vingers het zou kunne induwen dan komt het bloed er bijna door.
Dus ik blijf , bij mijn gedachte dubbele zool.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:04

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:09

nou ik nog es zit te kijken lijkt het net alsof de steunsels helemaal zijn doorgegroeid?
mijn pony heeft dit ook eens gehad, maar de smid kon dat zo weer corrigeren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:45

nee de steunsels zijn niet zo heel groot, maar je ziet ze bijna niet daar de hoefzool ermee gelijk zit.

En je sprak ook van een beschadiging aan de hoefballen, hoe is dat gekomen ???? ik denk dat jouw smid de hielen gewoon veel te kort heeft gezet en daardoor ook de ballen de grond raakten, ik vind dat het resultaat van het bekappen op deze foto's er echt niet fraai uitziet, laat een andere smid komen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:45

Het is dat jij zegt dat er zachte plekken in de zool zitten, anders zou ik geen commentaar hebben over de voeten. Elk herstel begint met goede doorbloeding, dus ga met je paard over het harde stappen en zoek voorlopig even die bodem op waar ze niet gevoelig op is.

Zet het evt. op het hoefnatuurlijk-forum

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:13

Fijn dat jullie allemaal meedenken. Ik blijf het moeiljik vinden hoor En zo duidelijk zijn de foto's nu ook weer niet. :o

De steunsels worden netjes bijgehouden en liggen inderdaad vrijwel op dezelfde hoogte als de zool.
De stand van de hoeven is nauwelijks veranderd door de bekapper vergeleken met vroeger. Mijn paardje liep toen en loopt nu goed, dus waarom zou je dat veranderen bij een al wat ouder paard?
De snee in 1 hoefbal (rechtsachter) is waarschijnlijk ontstaan door een scherpe steen onderweg, of doordat een van haar weidegenoten tegen haar aan is gesprongen tijden een renpartij in de wei.

Op dit moment is het wachten op de uitslag van het bloedonderzoek.
Er wordt in elk geval gecheckt op vitamine E, Selenenium, Zink en de B-vitaminen.
We verwachten deze week nog de uitslag.

Ik zal morgen de boer eens vragen naar zijn mestbeleid en eventueel te nemen grondmonsters.
Heb mijn paarden 15 jaar op een eigen weitje gehad, waarbij ik wist wat er op kwam en wat niet, maar nu heb ik dus geen idee. :o De andere paarden hebben nog steeds prima voeten.

Thyrla staat 24/7 in het land, beweging en doorbloeding van de hoeven is er genoeg.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:25

skessa schreef:
Op dit moment is het wachten op de uitslag van het bloedonderzoek.
Er wordt in elk geval gecheckt op vitamine E, Selenenium, Zink en de B-vitaminen.
We verwachten deze week nog de uitslag.

Ik ben benieuwd hoor Skessa, mijn paard had ook géén dubbele zool trouwens, wel snel zoolkneusingen en ze had ook overgewicht, bij haar waren er trouwens veel meer bloedwaarden niet goed alleen de nierwaarden waren goed. Bij haar lag er een metabolic disease ten grondslag ( deze komt enkel bij koudbloeden voor en is zeldzaam, de diagnose is bevestigt door weefselpuncties) Zij had verkalkt vetweefsel dat begon in de liezen. Als jou Skessa dat niet heeft dan denk ik dat het allemaal wel weer goed gaat komen. Ik denk dat de dierenarts ook wel een algemeen bloedbeeld zal bepalen. Ik hoop dat jullie snel de oorzaak te pakken hebben en gericht naar en oplossing kunnen werken. Toevallig heb ik morgen een afspraak bij BLGG en er zijn grote gedeeltes in Nederland waar het sel echt beneden de maat is, in veengebieden is het meestal wel ok. Als je me even een PM stuurt kan ik misschien vragen of er iets bekend is over jouw gebied en de gehaltes in de bodem.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:35

mijn paard heet trouwens Thyrla ;)

Hoe oud is jouw paard Esther?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:52

skessa schreef:
mijn paard heet trouwens Thyrla ;)

Hoe oud is jouw paard Esther?

Het paard met de problemen was 24, zij heette Ör. We hebben nu nog maar 2 IJslanders, eentje van bijna 6 dat is Brella en eentje van bijna 10 jaar en dat is Björk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:43

opala schreef:
Isapaardje heeft ook eens melding gemaakt van zachte zolen, maar toen was er sprake van hoefbeenkanteling.

Klopt.
De zolen van Isa waren zo zacht dat ik ze met mijn duim gewoon kon indrukken.
Rontgenfoto's toonden aan dat ze een gekanteld hoefbeen had wat op de zool drukte en waardoor de zool erg dun was geworden. Met nog een hoefzweer erbij. En inderdaad blauwe/rode plekken in de zool zichtbaar. Al met al heel pijnlijk.
Maar dat is niet wat Skessa hier beschrijft. In Isa's hoeven zaten geen gaten.
Maar dat heb ik eerder wel eens gehad. Althans het leek of er een gat ontstond. Of ik met een beiteltje oid had zitten 'gutsen' in de zool.
Later bleek dat dit het begin was van de aanmaak van een nieuwe zool en de oude zool zich aan het vervangen was.
Toen liep Isa trouwens met die dutsen heel goed. Uiteindelijk bleek het ook een teken van het 'optrekken' van het hoefbeen en dus herstel naar betere hoef.
Nu met de dunne zolen en de harde hobbelige bodem, is het moeilijk lopen en heeft ze dus hoefschoenen aan.

Ik ben zelf ook nog op zoek naar middelen in voeding om de hoef en met name de zool wat sneller te laten aangroeien.
Hoefzool groeit minder snel is mij verteld dan de hoefwand.
Wel heb ik op aanraden van diverse hoefsmeden zoolhardener gekocht (smurfenblauw spuitspul) en dat heeft de zool in ieder geval wel harder gemaakt.

Ik ben benieuwd naar de uitslagen van het bloedonderzoek van Thyrla.
Misschien zet de uitkomst mij ook nog wat aan het denken.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:55

Ik heb zondag nog paardgereden en dat ging op zandgrond helemaal uitstekend in alle gangen. Alleen bij de terugkomst op stal stapte ze op een paar steentjes en explodeerde ze van schrik en pijn.

Als ik nieuws heb plaats ik het hier. Het zou heel mooi zijn als je er voor Isa er ook wat aan zou hebben ;)

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:14

Hoi Skessa,
jammer genoeg weet ik geen antwoord op je vraag.
Ik heb wel er over gedacht en de mogelijkheden bekeken.
Ik heb ook de website van je trimmer bekeken. Jammer genoeg staat er niets over zijn opleiding en schooling , ook geen case studies van de praktijk, ook geen informatie over zijn methode. Dat vind ik zelf niet zo fijn.
Maar laten we kijken naar de hoeven. (Sorry voor mijn taal fouten, ik doe mijn best :D )

De hoefmateriaal wordt gevormd door de bouwstoffen in de bloed.
Hoe kan de gebrek aan de bouwstoffen in de bloed en daardoor aan de groei ontstaan?
Mogelijkheden:
1)Algemeene tekort aan vitaminen/mineralen - 2) plaatselijk tekort - beperkt toevoer van de voedingstoffen op de plaats.
De tweede kunnen we nog verdelen:
te weinig beweging (hoefmechanisme=toevoer),
slechte hoefvorm .

Laten we dat nu doornemen:
1)Te weinig voedingstoffen in de bloed .
Bloed vloeit door de hele lichaam heen . Dus bij een tekort zou je problemen zien ook op andere plaatsen. (De haren, de hoefwand, fitheid van het paard.)
Lijkt me niet het geval. Want met de hoefwand lijkt niets mis mee?
Misschien heeft je paard een tekort, maar waarom gaat het zich openbaren alleen in de hoefzoolen?

Hoe zit het met de bloedtoevoer naar de zool?
Laten we dan kijken naar de bloedtoevoer, die komt naar de hoef voornamelijk door de achterkant.
Afbeelding
Afbeelding

Bij de hoge hielen wordt de toevoer van de bloed naar de zool gedeeltelijk afgeknepen. Is het hier het geval? Ik weet het niet. Op de foto's zien de hoeven niet zo fraai uit, de straal lijkt ook onder te lijden, waarschijnlijk ook de contractie. Er is geen zijkant foto genomen.
In de volgende foto zijn de verschillende diktes van de zool te zien. Links was een hoef met hoge hielen.

Afbeelding

De hoefzool groeit van de corium (zoollederhuid) van de zool.
Dat is enkele mm dikke, doorgebloede 'spons'laag.
Hier een foto:
Afbeelding

Bloedtoevoer kan plaatselijk afgeknepen worden door de gekantelde hoefbeen, zoals al hier werd genoemd:
( De zool is hier dunner geworden omdat de zachte sponslaag wordt gedrukt tussen de gekantelde hoefbeen en de zool. Daardoor kan geen nieuwe zool aangemaakt worden.)
Afbeelding

Hoe kan de toevoer van de bloed naar de zool afgeknepen worden?
Behalve dan bij het kantelen van de hoefbeen?

Enkele mensen hebben hier al de 'steunsels' en 'dubbele zool' genoemd.
Steunsels zijn eigenlijk de verlengstuk van de hoefwand. Dus veel hardere hoorn dan de hoefzool.
Hoefwand groeit ook sneller (± 1 cm in 1 maand), zool groeit ± 1 cm in 3 maanden (in ideale omstandigheden).
Steunsel materiaal kan plat komen liggen op de zool of onder de straal komen groeien.
Bij het platliggen wordt de gevoelige zool corium (zachte spons laag) tussen de harde steunsel en harde hoefbeen gedrukt en daardoor wordt de bloedtoevoer afgeknepen. Dus er onstaat minder groei en de zool wordt dunner.
DE steunsel materiaal kan inderdaad de hele zool bedeken.

Hoe de steunsel onder straal kan groeien en/of plat kan komen liggen staat getekend op de volgende foto (onder/ links):
Afbeelding

Zijn dat de steunsels die de zoolgroei belemmeren? Ik weet het niet. Maar jij zegt dat jij minder heb gereden laatste tijd. In de wei slijten steunsels minder hard dan op de weg, dat is zeker.
In ieder geval een 'twede opinie' hoefsmid naar de hoeven laten kijken kan geen kwaad, zou ik zeggen.

Over de voedingstoffen gesproken. Ik heb nog een engels artikel gevonden.
Dus hier nog engelse text:
________
Deficiencies in the quality of the hoof horn - a nutrition problem

There are horses with hoof problems. The smith has difficulties to execute shoeing, the irons do not stick on their place for a long time, it is not even possible to dream of walking barefoot. Hoof fissures, crumbling hooves, hooves that are too soft, too hard or even decaying give many horse owners a headache. Measures of care and hygiene are only effective in a conditioned way.
The hoof reflects the nutritive situation of the horse. Modifications of nutrition can be made out in the nature of the horn tissue, e.g. in the horn rings after conclusion of the grazing season. In many cases, it has been given evidence that the vitamin B7 - known as biotin - is indispensable for a healthy growth of the hooves. A disturbed intestinal situation prevents an endogenic formation of this valuable vitamin from the group of the B vitamins, and the growth of the hoof is badly disturbed.
When hoof walls are weak, brittle, it is often even sufficient to add to the feed 15-20 mg biotin daily for at least 6 months, to compensate for this deficiency and to achieve an improvement. In case this should not be sufficient, there is in general a more complex deficiency of nutrients which requires a modification of feeding that is just as complex and on a longer-term basis.

What Causes Deficiencies of Nutrients in The Area of The Hooves?

One reason for this can be that the nutrient supply of the nutrients relevant for the growth of the horn is not covered by the usual feeding. Another reason is that the need of the horse for these nutrients is greater than usually (e.g. by increased demands to the organism, like for instance serious sports, breeding, infections, or also age). Finally, the reason for a nutrient deficiency can also be a bad absorption of nutrients into the body.

In horses with hoof problems, an intact intestinal environment should be aimed at. Great importance is to attach to feeding sufficient quantities of crude fibres high-rated in quality (e.g. good hay), as well as a ration of grains that is adjusted concerning its quantity. The supply of mineral nutrients, trace elements, and vitamins has to be co-ordinated with the increased need of these horses. Studies have confirmed that above all organically bound, and thus highly absorbable nutrients, like the trace elements zinc, copper, manganese, and selenium that are relevant to the hooves reach the blood and thereby the place of activity rapidly and without absorbent or metabolic blockades. Keratin-forming amino acids help the rebuilding of hooves in the same way as diatomaceous algae providing silicic acid. It has proven in the same way successful to add special yeast to the feed containing organically bound rebuilding and active substances, including the important sulphurous amino acids, valuable lactoprotein, the complete vitamin B complex, zinc, and an abundance of other mineral nutrients and trace elements.