Geen eigen paard maar toch natuurlijk rijden!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJakoline

Geen eigen paard maar toch natuurlijk rijden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:52

Hallo :),

Ik weet niet of dit goed staat hier, maar ik had eigenlijk een vraagje.. :o
Ik rijd paard op een 'gewone' manege waar het meeste dressuur word gereden, en ik heb het er nog best wel naar mijn zin eigenlijk. Ik bedoel, de mensen zijn heel aardig en voor de paarden zijn ze ook nog best lief. Maar toch denk ik heel vaak van; Is dit wat ik wil? De paarden worden bijna allemaal met bit gereden, het gaat er het meest om dat je netjes kunt zitten..

En ik bedoel, als ik volgend jaar een paard koop, dan ga ik er toch geen dressuur/springen mee rijden. Dus wat heb ik eigenlijk nog aan die manege lessen? Of denk ik nou helemaal verkeerd!?
Ik ga veel liever af en toe ergens NH lessen dan iedere week op de manege,
maar ik heb geen eigen paard dus kan dit wel?

Hoe doen de andere bokkers zonder paard die ook op een natuurlijke manier willen rijden dat?
Of blijven die gewoon op de manege rijden totdat ze een eigen paard hebben?

En hoe hebben de mensen die eerst gewoon engels hebben gereden dat gedaan,
hoe zijn jullie 'overgestapt' ? :)

Dat vroeg ik me dus af, omdat ik eigenlijk wil stoppen met rijden in een gewone manege, en NH lessen wil volgen. En volgens mij zijn er geen NH lessen voor mensen die geen eigen paard hebben? :?

Misschien is het een stomme vraag van mij, maar ik hoop dat jullie er toch antwoord op hebben. :o
Groetjes Jakoline

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:48

Jawel hoor, er besaan ranches die lespaarden aanbieden om je eerste stappen op gebied van natural horsemanship te zetten.
Ik weet niet van waar je juist bent, maar net over de grens nederland-belgië zit spirithorses. Ik denk dat er vast nog wel zulke ranches zijn in nederland. Het is even zoeken.

Ik reed vroeger ook op een gewone manege. Ik ben daar gestopt omdat ik de overgang kon maken naar een verzorgpaard en pas met dat ik begon met verzorgpaarden ben ik eigenlijk pas bekend geraakt met NH, ik heb als manegemiep zelfs eens 1 van m'n vriendinnen uitgelachen omdat zij al eerder begonnen was met NH. Ik vond het zo'n gezwans wat zij vertelde hahahaha. 1 van de eigenaars van m'n verzorgpaarden had vroeger lessen gevolgd bij Jossey Reynvoet met haar ruin, en ze deed nog steeds wat grondwerk à la voest, en bij haar heb ik dan enkele boeken en video's mogen bekijken. Op die manier ben ik me er meer in gaan verdiepen. Zij heeft me ook alle kneepjes geleerd van het grondwerk à la voest, zodat ik dat bij m'n verzorgpaard kon toepassen. Toen ik uiteindelijk met een jong, nieuw verzorgpaard startte dat uiteindelijk mijn eigen paard werd ben ik gaan zoeken hoe je met een jong paard grondwerk kon gaan doen. En dankzij Kristien van Parelli booking Office Vlaanderen ben ik dan begonnen met parelli natural horsemanship, en dat is me zo goed bevallen dat ik gekozen heb om helemaal deze richting uit te gaan.

Ik ben nog steeds een ruiter die engels rijdt, dat hoeft ook helemaal geen belemmering te zijn wanneer je begint met NH! NH is namelijk bedoelt voor eender welke discipline dat je beoefend. Het bitloos rijden is een onderdeeltje van NH maar zelfs dat hoeft niet eens! NH is een manier van omgaan met paarden. Welk equipment je gebruikt maakt daarbij helemaal niet uit! Rij jij liever met bit, dan moet je dat gewoon doen! De reden dat er in veel NH richtingen eerst zonder bit gereden wordt en later vaak toch weer overgestapt wordt op een bit is puur zodat je eigenlijk eerst een onafhankelijke zit kan krijgen zodat je het paard niet constant loopt te storen in zijn mond. Het is voor ons als mens ook ergens een psychologische drempel, want ergens moet je wat controle afgeven en vertrouwen hebben in je paard.

Ennuh, er bestaan geen stomme vragen, enkel stomme antwoorden ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:17

Ik rij ook NH en dan gewoon dressuurmatig en springen. Mijn instructrice geeft oa ook les op een manage en op haar eigen paarden word ook gelest maar volgens mij is zij een beetje uit de buurt voor jou. Maar er zijn waarschijnlijk wel instructrices bij jou in de omgeving die misschien ook een optie hebben om op hun eigen paarden te rijden, zodat je de basis onder de knie krijgt?
Er is hier ook ergens een lijst met instructeurs in NH ik zou bij hen informeren of ze ook gewoon les geven.

xJakoline

Re: Geen eigen paard maar toch natuurlijk rijden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 08:17

Hallo,
dankjewel voor jullie reacties. :D
ik heb dus nog wel wat aan de engelse lessen begrijp ik,
omdat je met alle disciplines ook NH kan beoefenen. :)
Maar ik wil toch op zoek gaan naar iemand die les geen in NH
en dat ik dan op zijn/haar paarden zou kunnen rijden.
In die lijst van instructeurs hier op Bokt staan volgens alleen maar mensen die les geven aan mensen met hun eigen paard?!
vandaar dat ik het hier ook vroeg . :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:42

Nee hoor, er zijn er heel veel die les geven aan mensen zonder eigen paard (paarden met plezier in Gölenkamp bijvoorbeeld) gewoon goed zoeken.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:00

Ja ik zou gewoon degene die bij jou in de buurt wonen mailen of bellen, er zal vast wel iemand tussen zitten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:50

xJakoline schreef:
Ik rijd paard op een 'gewone' manege waar het meeste dressuur word gereden, en ik heb het er nog best wel naar mijn zin eigenlijk. Ik bedoel, de mensen zijn heel aardig en voor de paarden zijn ze ook nog best lief. Maar toch denk ik heel vaak van; Is dit wat ik wil? De paarden worden bijna allemaal met bit gereden, het gaat er het meest om dat je netjes kunt zitten..

En ik bedoel, als ik volgend jaar een paard koop, dan ga ik er toch geen dressuur/springen mee rijden. Dus wat heb ik eigenlijk nog aan die manege lessen? Of denk ik nou helemaal verkeerd!?

Als je op die manege leert om netjes te zitten is dat zeker wel nuttig, want als je netjes zit (meegaan met de beweging) stoor je het paard het minste. Als je een eigen paard koopt zou ik je ook zeker adviseren om ook dressuur te rijden met je paard, want dat is het behoud van je paard. Er zijn weinig paarden die vanzelf correct lopen met een ruiter op hun rug, dus je zult ze daarbij moeten helpen (=dressuur). NH-lessen kun je daarnaast doen.
Er zijn ook wel adressen waar je zonder eigen paard lessen kunt volgen, moet je gewoon even vragen of ze ook paarden beschikbaar hebben. Er zijn ook wel stallen waar je een cursusje kunt volgen, bijvoorbeeld een weekend of een week.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:08

Eventueel een bijrijdpaard zoeken waar NH mee gedaan wordt kan ook nog.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:16

misschien kan je het paard van een natural bijrijden en verzorgen?

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 21:05

Bedankt voor jullie reacties,
ik ben gestopt met het rijden op de
manege omdat ik op die dag geen tijd meer had.
Verder hadden ze geen plek meer voor mij en
moest ik weer heel lang wachten. Ik ga op
zoek naar iemand die mij natural les wil geven.
Of misschien een bijrijdpaard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:14

Ik reed tot ongeveer afgelopen zomer bij een manege waar ik al tien jaar reed. Door me te verdiepen in NH openden mijn ogen steeds meer en begon ik steeds meer te merken dat de manege manier steeds minder mijn manier werd. Daarom ben ik afgelopen zomer gestopt bij de manege. Ik heb toen heel lang niet gereden, maar ik vind niet rijden minder erg dan wel rijden op een manier die ik niet meer zag zitten. Bovendien: door NH ligt mijn focus veel minder op het rijden. Grondwerk en wandelen vind ik superleuk om te doen. Ik heb nu ongeveer een maandje een verzorgtinker, waarmee ik NH mag doen. Helaas kan ik dit paardje alleen in het weekend doen, dus het schiet nog niet echt op. Ik heb er pas een keer op gereden, maar wil er nu niet meer op gaan zitten voordat ik level 1 van Parelli heb doorlopen.
Met al die vrieskou van de afgelopen en komende tijd kan je toch niet rijden, dus dat komt wel aardig uit. ;)

Inspirationn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:20

Ik geef zelf les in het Natura Horsemanship. En geef daarom veel mensen les die een paard verzorgen die niet 'natural' word bereden door de eigenaar.
Toch nemen de verzorgers lessen bij. Sommige verzorgen hun paard maar 1x per week. Maar ze reageren er allemaal zo goed op! Nh is natuurlijk gewoon paardentaal en dat begrijpt elk paard. Hij hoeft dus niet iets nieuws te leren. Maar alleen de verzorgers....

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:14

Zoek inderdaad een bijrijdpaard van iemand die aan NH doet of iemand die ervoor openstaat. Zelf verzorg ik naast mijn eigen paard ook 2 welshen van iemand anders die zelf aan mennen doet. Ik rijd ze allebei bitloos en helemaal op zit en die man vindt dat helemaal niet erg. Merkt dat hij soepelere paarden heeft met mennen dus is dik tevreden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:25

Vraagje, wat versta jij onder "Natural" rijden? Er is niets natuurlijks aan om op een paard te gaan zitten.
Als je onder natural rijden bit- en boomloos rijden verstaat, zijn daar ook de nodige adressen voor te vinden.
En heb je al een keer gekeken of Westernrijden niets voor je is?

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:23

Ik weet wel dat rijden niet natuurlijk is maar ik bedoel eigenlijk dat je meer leert op zit te rijden, ook dus bit&boomloos. Op een normale manege voel ik me niet meer zo thuis sinds ik natuurlijk met paarden wil werken!
En ik zou graag ook willen grondwerken, voordat ik op een paard stap. Dat zou ik net zo leuk vinden als rijden.
Ik wil wel een bijrijdpaard gaan zoeken waar mee ik NH kan doen, maar heb liever gewoon les van iemand die er verstand van heeft. En misschien naarnaast een bijrijdpaard.

En nee, western rijden is niet wat ik wil. Ik vind het heel leuk maar ik wil zo natuurlijk mogenlijk kunnen rijden en ook het paard zijn taal leren en dat is niet zoals western. Ik heb wel een keer westernles gehad en vond het heel leuk, beter dan engels rijden maar toch is het niet wat ik 'zoek'. ;)

Bedankt voor jullie reacties! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:55

Het is echt jammer dat je zo ver weg zit, bij ons op stal geven ze grondwerklessen, je leert op zit rijden (wel met bit en wel met boomzadel). En dat kan allemaal ook op Manegepaarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:09

xJakoline schreef:
Ik weet wel dat rijden niet natuurlijk is maar ik bedoel eigenlijk dat je meer leert op zit te rijden, ook dus bit&boomloos.

Op je zit rijden zou je bij "gewone" dressuur moeten leren. Helaas zijn er maar heel weinig plekken waar je dat inderdaad leert, maar de betere dressuurles is vooral gericht op zit- en gewichtshulpen en zijn de teugels daar een aanvulling op. En bit- en boomloos is afhankelijk van het paard, die hebben namelijk ook hun persoonlijke voorkeuren. Bij mijn merrie hoef je niet met een boomloos zadel aan te komen, dat wordt niet gewaardeerd. Dubbel gebroken trensje werkt ze heel fijn op, kruislingse bitloze optomingen niet, scharen vindt ze een k-streek, zowel aan stang als aan hackamore, touwhalster gaat heel aardig, maar daarbij kunnen we niet die laatste puntjes op de i zetten bij het dressuren, maar buiten rijden we puur op touwhalster.
Optoming (zadel EN hoofdstel) is dus allereerst afhankelijk van de voorkeur van het paard en daarna moet de ruiter er natuurlijk ook wat mee kunnen.

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:24

Nou, ik denk dat ieder paard bitloos het fijnste vind hoor. ;)
En niet vervelend bedoeld hoor, maar waarom zou een paard boomloos niet fijn vinden?
zo kan hij zich toch juist beter&vrijer bewegen..? ;)

En met natuurlijk rijden bedoelde ik ook grondwerk erbij en natuurlijk op zit rijden, dat heb ik in mn reactie hierboven ookal gezegd. :)
Ohja, bij NH-les leer je toch juist op zit rijden? Dus niet bij alleen dressuurlessen? Of is dat niet zo?
Leek mij wel namelijk. :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:41

xJakoline schreef:
Nou, ik denk dat ieder paard bitloos het fijnste vind hoor. ;)
En niet vervelend bedoeld hoor, maar waarom zou een paard boomloos niet fijn vinden?
zo kan hij zich toch juist beter&vrijer bewegen..? ;)

Met "ik denk" kom je niet ver, het gaat om "weten" ;)
Er is helemaal niets dat voor ALLE paarden geldt, het zijn individuen met hun eigen voor- en afkeuren. Veel paarden vinden helemaal niet bereden worden "het fijnste", maar er zijn er ook genoeg die het juist vreselijk leuk vinden. Wanneer de ruiter een vriendelijke hand heeft en gebruik maakt van een passend bit, hebben de meeste paarden daar ook geen probleem mee. Hetzelfde geldt voor veel bitloze optomingen, de meeste paarden vinden het wel best, maar ook daar heb je individuele verschillen en voorkeuren.
Mijn merrie vindt boomloos afschuwelijk omdat ze dan veel teveel signalen doorkrijgt, met een boomzadel krijgt ze ook heel subtiele hulpen door (ademhaling is voldoende hulp als ze in de stemming is), zonder boom is het teveel. Met een goed passend boomzadel bewegen paarden ook vrij, dat de meeste mensen hun zadel op de schouder van het paard parkeren is niet de fout van het zadel, maar van de persoon die opzadelt.

xJakoline schreef:
En met natuurlijk rijden bedoelde ik ook grondwerk erbij en natuurlijk op zit rijden, dat heb ik in mn reactie hierboven ookal gezegd. :)
Ohja, bij NH-les leer je toch juist op zit rijden? Dus niet bij alleen dressuurlessen? Of is dat niet zo?
Leek mij wel namelijk. :o

Dit hangt af van het lesgeefmens dat je uitkiest 8-)

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 09:31

@ waratje;
bedankt voor je reactie , maar het is toch dat ieder paard bitloos het fijnste vind. Ookal hebben ze geen problemen mee, er blijft toch altijd druk in de mond. En dat is inderdaad weer mijn mening, maar dat van druk op de mond enzo , is wel bewezen. En ik vind zelf, dat als je ergens bitloos kunt rijden het ook moet doen.
Maarja, dit is wel heel offtopic eigenlijk.
Ik ga iig op zoek naar iemand die mij les kan geven op één van zn paarden. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:26

xJakoline schreef:
@ waratje;
bedankt voor je reactie , maar het is toch dat ieder paard bitloos het fijnste vind. Ookal hebben ze geen problemen mee, er blijft toch altijd druk in de mond. En dat is inderdaad weer mijn mening, maar dat van druk op de mond enzo , is wel bewezen. En ik vind zelf, dat als je ergens bitloos kunt rijden het ook moet doen.
Maarja, dit is wel heel offtopic eigenlijk.
Ik ga iig op zoek naar iemand die mij les kan geven op één van zn paarden. :)

PB Sizzle eens over paarden die bitloos niet fijn vinden ;)
Bitloos levert ook ergens druk op, aan het paard om aan te geven waar ze de voorkeur aan geven. Zoals gezegd, bij mijn merrie hoef ik niet aan te komen met kruislingse bitloze optomingen en ook niet met een hackamore, is wel bitloos, maar vindt zij minder fijn dan dubbelgebroken trensje..... Touwhalster reageert ze goed op, maar daarmee krijg ik geen puntjes op de i met dressuren. Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik geloof niet dat ik een ondergemiddelde ruiter ben ;)
De hoeveelheid druk die je optoming uitoefent (zowel bit als bitloos) wordt bepaald door de hand van de ruiter. Als je van paardrijden een krachtsport maakt om je armspieren te trainen maakt het niets uit of je dat met bit of zonder doet, je bent dan gewoon fout bezig!

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:38

hoi ik heb ook heel lang les gehad op een manege. Ongeveer een jaar geleden heb ik stage gelopen op het natural western riding centre. Hier heb ik veel les gehad in het centered riding en kwam daarachter dat ik op de manege toch wel erg weinig gecorrigeerd werd op mijn houding. K zat te ver naar voren waardoor natuurlijk mijn hele houding verkeerd was. OP mijn stage heb ik heel veel rijles gehad en nu is mijn zit al veel beter en heb ook veel meer geleerd op mijn zit te rijden. Als je dat dus graag wilt zou ik kijken of je ergens les in centered riding kan krijgen, mijn stageplek was in aalsmeer dus is waarschijnlijk te ver voor je.
Veel suc6 ermee vind het wel leuk dat je je ervoor interesseerd.

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:22

Ik ben ong 3,5 jaar geleden overgestapt.
Ik ben naar een manege gegaan waar volgens de principes van het Centered Riding werd gereden en waar ook alleen maar bitloos werd gereden. Ik vond het niet zo moeilijk om over te stappen. Ik moest wel even wennen aan de hoeveelheid nuttige informatie die ik ineens kreeg, maar het was wel heel fijn dat ik eindelijk echt goed leerde paardrijden! Ik leerde namelijk met mijn gevoel en lichaam te rijden en bijv. niet gewoon zomaar aan de teugels te trekken als ik af wilde wenden.
Ik vond het ook heel fijn dat er paardvriendelijk met de paarden om werd gegaan. Het was wel even wennen, maar als je ene beetje van paarden houd zie je snel in dat het een goede manier van paarden houden is (de paarden werden daar namelijk als paarden, levende wezens, behandeld en niet als gebruiksvoorwerpen).
Ik wil nu niet anders meer dan bitloos rijden en volgens het Centered Riding!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:52

xJakoline schreef:
Hallo :),

Ik weet niet of dit goed staat hier, maar ik had eigenlijk een vraagje.. :o

Hoe doen de andere bokkers zonder paard die ook op een natuurlijke manier willen rijden dat?
Of blijven die gewoon op de manege rijden totdat ze een eigen paard hebben?

En hoe hebben de mensen die eerst gewoon engels hebben gereden dat gedaan,
hoe zijn jullie 'overgestapt' ? :)

Dat vroeg ik me dus af, omdat ik eigenlijk wil stoppen met rijden in een gewone manege, en NH lessen wil volgen. En volgens mij zijn er geen NH lessen voor mensen die geen eigen paard hebben? :?

Misschien is het een stomme vraag van mij, maar ik hoop dat jullie er toch antwoord op hebben. :o
Groetjes Jakoline

Kijk eens bij Natural Horsemanship en dan bij lessen, daar staan veel mensen bij die les geven met hun eigen paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:26

Wij organiseren NH&bitloos dagen in Noord-Holland, dan kun je ook meedoen zónder eigen paard, dan mag je de hele dag met één van onze paarden meedoen. We hebben vier schatjes met elk hun eigen karakter :D