overstappen op berfoot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeerpudzj

overstappen op berfoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:03

hallo,
ik weet niet of het hier goed staat?
maar ik zit te overwegen om een barefoot te kopen voor mn haflinger, dit omdat ik tot nu toe geen zadel heb gevonden wat goed ligt.
alleen heb ik ook de nodige verhalen gehoort over barefoot en drukking.
hebben hier mensen ervaring mee?
ik rijd recreatief met haar (lees; zo goed als alleen buitenritten en grondwerk) dus een westernzadel is ook nog een optie (alleen die zijn zo zwaar!!)
en dan de laatste vraag; bij de barefoot hoort zo'n speciaal dekje, die zijn redelijk duur, kan er geen gewoon dekje onder?

Cynthiaaapje

Re: overstappen op berfoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:07

Er kan wel een gewoon dekje onder, maar het belangrijkste onderdeel van een barefoot zadel en van alle boomloze zadels is het dekje. Ik heb een barefoot Arizona met een Grandeur dekje maar ik wil geen ander zadel meer.

Als je vooral buitenritten en grondwerk doet kun je heel goed voor een barefoot gaan. Heb je al op www.boomloosrijden.nl gekeken?

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:36

ja die site heb ik wel een beetje overgekeken.
maar heb lang niet alles gelezen omdat een groot deel allemaal productinformatie is en daar gaat het me niet echt om.
het gaat mij alleen om de werking!
maar op die site staan natuurlijk alleen de positiefe dingen, maar zitten er ook nadelen aan zo'n zadel?
en je zegt dat het dekje juist het belangrijkste van het hele 'zadel' (laten we het even zo noemen) is.
maar wat voor functie heeft het dekje dan precies?

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:39

er is hier al een groot topic over! naja groot.. waar je veel antwoorden kan vinden op je vragen ;)

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:25

De nieuwe barefoot's zijn uitgerust met een VPS-systeem. VPS is een afkorting van Vertebrae protecting system (ruggenwervel beschermings systeem). Het bestaat uit een combinatie van verschillende materialen, die deels meer drukverdelend en deels meer drukabsorberend werkt.
Alle materialen zijn volledig flexibel, zodat het zadel zich met de bewegingen van de paarden alsook de veranderingen in de paardenrug kan aanpassen. Het systeem is dun in opbouw waardoor het close contact gevoel blijft zodat de communicatie optimaail blijft.
De VPS verdeelt het ruitergewicht optimaal en over de gehele lijn. Zodat er geen drukpunten op kleine plaatsen komt. Het paneelconstructie rechts en links van de ruggenwervel zorgt voor een duidelijke ruggenwervel kanaal en garandeert constante ruggenwervel vrijheid. (eigenlijk wat het dekje doet) Zelfs bij staan in de beugels (lichtrijden) wordt de druk over het gehele zadelvlak verdeeld: dus ook tijdens de lange afstanden van endurance ritten!
De nieuwste Barefoot heeft ook geen ruitergewicht beperking meer, dus voor de zwaardere ruiters

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:31

ik heb sinds een tijdje ook de barefoot arizona, nog zonder vps en wel met een grandeurpad eronder. Mij bevalt het super, mijn pony heeft nog nooit zo fijn gelopen en is toch behoorlijk gevoelig en meuterig als iets op haar rug niet lekker ligt/zit.
Als ik het goed heb zorgen de inlages in de pad er voor dat de ruggengraat vrij blijft, dus een beetje als de kussens in een gewoon zadel. Wat ik wel eens zie is bv de grandeurpad met inlages op de rug, dan een dun gewoon dekje en dan het zadel

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:52

Een barefoot is vaak geschikt voor een haflinger, dus het lijkt me een best goede keus. Ik heb er ook een voor mijn haflinger, en een nadeel is dat het nog wel eens gaat schuiven met opdtappen of scheef liggen met rijden....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:19

Vraag een testzadel aan en ga daar veel mee rijden. Bekijk dan of het wat is voor jullie want ook boomloos is niet voor ieder paard geschikt!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:23

@ TS: De mijne is nog steeds te koop......en is helemaal compleet met grandeur dek en singel.....

Dus mocht je van gedachte veranderen..........je weet me te vinden ;)