De Band

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

De Band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 11:04

Ik zit eigenlijk al een tijdje met een vraag die ik niet goed weet hoe te stellen.
Ik en mijn paard, rijden vaak ook wedstrijdjes, en het gaat allemaal wel goed hoor maar soms heb ik het gevoel dat er wat meer moet zijn. Ik vind mezelf soms zo afstandelijk van hem, en hij van mij. Ik kan het niet echt goed uit leggen maar ik zou graag, ja een beter 'band' hebben denk ik. Soms heb ik het gevoel dat ik hem gewoon eten geef en rij en niets meer. Ik heb wel echt geen kennis van natural en zo, ik zou dus ook echt niet weten hoe ik hier iets kan aan veranderen. Maar ik zou het zo graag willen he, dat ik super overeen kom met hem.
Kunnen jullie me een beetje helpen ?
Dankjewel!

siskeh

Re: De Band

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:39

misschien kun je oefeningen aan de hand doen, schriktraining en gewoon wandelen langs de weg.

verder weet ik niet hoe oud je bent, maar misschien dat je op een nh ponykamp kan gaan.
anders zijn er ook nog hele leuke trainingen voor volwassenen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:26

Grondwerk boek of een level 1 pakket van Parelli kopen of ander materiaal en daarmee aan de slag gaan, cursussen volgen? mogelijkheden genoeg hoor!

Maar je moet er wel wat voor doen, je moet je verdiepen in hoe paarden denken en met elkaar omgaan en dan wordt de band met je paard vanzelf beter, zoek iemand in je omgeving die zich met NH bezig houdt en vraag of die je wil helpen.
Ga kijken op cursusdagen als toeschouwer bijvoorbeeld. Lees veel op internet, koop een paar goede boeken, koop DVD´s etc. Van alleen maar zo doorgaan wordt je niet wijzer, vraag aan mensen waarvan jij vindt dat ze een goede band hebben met hun paard wat zij daarvoor doen, je kan veel van ze leren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:06

Koop level 1 van Parelli of Fase 1 en 2 van Emiel Voest. Erg interessante dvd's met veel uitleg over grondwerk etc. Door die oefeningen krijgt jou paard meer vertrouwen in jou en daardoor wordt jullie band sterker.
Mij heeft het ook erg geholpen :) .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:55

Een band ontwikkel je niet door van alles te doen, maar juist door dingen niet te doen. Wees gewoon bij je paard, wees jezelf en heb niet de drang om altijd maar iets te "doen", maar geniet vooral van het bij elkaar zijn. Stel je open voor je paard, kijk naar zijn reacties op dingen zonder direct een waardeoordeel te hebben.
Dat je het gevoel hebt dat er meer zou kunnen zijn is een goed begin, maar een band is vriendschap en vrienden maak je ook niet door van alles te doen wat je mogelijk niet past, maar door de ander te accepteren zoals die is en jezelf ook niet beter voor te doen dan je bent.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:27

lees je er eens over in. google eens wat natural horsemanship. (kijk even op het nhforum rond) dan vindt je waarschijnlijk vanzelf wel inspiratie. ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:11

Ik vind waratje's advies nog het beste... Zet er je gewoon bij en doe eens niets ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:25

Ben het er wel mee eens maar je leert niet altijd door niets te doen, als ik naast een automonteur ga zitten en ik doe niets kan ik ook niet na een dag zijn werk overnemen, zal ik toch wel wat voor moeten leren.....
pas als je snapt waar het over gaat kun je toe met niets doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:45

Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar het probleem dat je hebt met al die pakketten is dat je weer verzandt in dingen DOEN en niet leert om alleen maar te ZIJN.
De meeste mensen die een paard kopen weten al dat een aantal uitdrukkingen bij een paard een betekenis hebben. Oren naar voren, oren naar achteren, achterbeen optillen om te dreigen, etc. Als je dat weet en dan gaat kijken wat er nog meer voor lichaamstaal gebeurt in een groep zonder direct te gaan "vertalen" kom je toch wel een stuk verder.
Uiteraard helpt het als er iemand naast je zit die je op details kan wijzen, dat scheelt een hoop en je bent dan ook gezegend met een mond om eens te vragen aan die "monteur" wat er op enig moment gebeurt....
Het is zo jammer dat iedereen het nodig vindt om direct dingen te "weten" en niet de tijd neemt om het te leren.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:41

Je kunt inderdaad door dingen doen een band opbouwen met je paard, maar de vraag is wat voor band. Als je nu al op hem rijdt, laat je hem ook al dingen voor je doen en blijkbaar is dat niet genoeg voor hem om zich helemaal open te stellen naar jou toe. Je kunt dan nog meer en andere dingen op zijn 'to do'-lijst zetten, maar ga je dan niet gewoon op dezelfde manier verder?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:40

en bij sommige paarden moet je juist wel veel "doen" om een goede band te krijgen ;)
kortom; ga je eerst flink verdiepen, lezen, verschillende stromingen onderzoeken, wat spreekt je aan? daarnaast natuurlijk veel kijken en observeren.
ik raad zelf parelli aan: http://www.parelli.com

FGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:10

't Klinkt misschien raar maar ik doe regelmatig spelletjes met mijn paard. Gewoon tikkertje, verstoppertje en meer van dat soort onzin. Mijn paarden zijn er dol op ga je daarna rijden heb je een super paard want hij/zij blijft met z'n aandacht bij je.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:15

Ik ben het eens met Waratje en Xyzutu2.

Er zijn geen 'methodes', er zijn geen trucs, er zijn geen shortcuts naar die mysterieuze band met je paard.

Dat onstaat doordat je zij aan zij een geschiedenis opbouwt.

Je kan Parellien tot level 3 terwijl je paard er eigenlijk geen bal aan vindt, je kan klassiek dressuur rijden op een paard dat liever buiten rondloopt, je kan....

Sta eens even stil bij wat je de afgelopen tijd met je paard gedaan hebt, en hoe hij daarop gereageerd heeft.
Sommige paarden vinden springen geweldig en leven helemaal op, andere zijn dol op VD, weer anderen maken het liefst buiten kilometers. En weer anderen bloeien helemaal op bij Parelli of een andere NH stroming.
Het zijn net mensen, ze hebben voorkeuren.

En daarnaast moet je denk ik beseffen dat vriendschap geen recht van de ruiter is.

Soms groeit het, soms blijft je relatie wat oppervlakkiger. Er zijn paarden die van nature al meer op mensen gericht zijn, en ook paarden die van nature wat teruggetrokken zijn en die doe je soms het grootste plezier door dat te accepteren.

Zolang je maar beseft dat het geen tekort van jezelf is in het laatste geval.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:44

randalinpony schreef:
Soms groeit het, soms blijft je relatie wat oppervlakkiger. Er zijn paarden die van nature al meer op mensen gericht zijn, en ook paarden die van nature wat teruggetrokken zijn en die doe je soms het grootste plezier door dat te accepteren.

Zolang je maar beseft dat het geen tekort van jezelf is in het laatste geval.

je kan zelf ook leren meer flexibel te zijn en je aan te passen aan wat je paard van je nodig heeft. Als de relatie daardoor niet vanzelf komt, kan hulp juist heel nuttig zijn. Een van nature wat terug getrokken paard kan ook dingen leuk vinden om te doen, mensen leuk leren vinden, uit z'n schulp komen, kost wel wat meer moeite :j
heel veel paarden vinden bijvoorbeeld uit angst en onzekerheid dingen niet leuk. Dan zal je toch echt eerst iets moeten doen, namelijk je paard over die angst heen helpen, voordat je kan kijken wat je paard wilt.
Daarnaast begint iedereen altijd met veel "doen", hoe beter je wordt, hoe meer je beseft hoe belangrijk het vaak is om juist niets te doen. Helaas kan je niet op die manier beginnen, iedereen zal moeten leren en gaat door dat proces heen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:13

Citaat:
je kan zelf ook leren meer flexibel te zijn en je aan te passen aan wat je paard van je nodig heeft.

En in sommige gevallen is dat juist accepteren dat je paard gewoon weinig behoefte heeft aan mensen.
Soms is er gewoon minder die klik.
Dat wil niet zeggen dat je niet prettig kan samenwerken, je kan ook primas met collegas samenwerken waar je in je vrije tijd niet bij op de verjaardag zit of samen mee gaat kamperen.

Je hebt trouwens ook een categorie paarden die weinig behoefte heeft aan mensen, omdat ze er de noodzaak niet van inzien.
De bovenste pony in mijn profiel is zon merrie. Ze is slim, zelfverzekerd, en ze weet heel goed wat ze wil. Ze heeft geen slechte ervaringen met mensen, loopt in haar eigen kudde.
Ze is absoluut niet speels.

En ze kan heel goed zelf aangeven wat ze wil. Daar hoef ik haar niet dagenlang voor te pesten met plastic zakjes, ik hoef niet eindeloos dominantiespelletjes te spelen.

Als ik haar voor de kar zet heb ik geen probleem zolang ik maar duidelijk en vriendelijk blijf. Maar we zijn geen hartsvriendinnen, dat ben ik met andere paarden wel.

En weet je wat... als mijn vierjarige zoontje haar uit de wei gaat halen, staat ze desnoods een half uur stil zodat hij het halster om kan pielen, laat ze zich gewillig meevoeren, en ze geniet er nog van ook.
Klik.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:57

Citaat:
randalinpony schreef:

En in sommige gevallen is dat juist accepteren dat je paard gewoon weinig behoefte heeft aan mensen.
Soms is er gewoon minder die klik.

natuurlijk heb je met het ene paard meer een klik dan met het andere, maar dan hoef je het daarom toch niet gelijk op te geven. Je kan zoveel leren, meer inzicht krijgen in je paard en je daarop aanpassen en vaak zorgt dat er inderdaad voor dat je een veel betere band met je paard krijgt. Al heb je niet die "klik, kan je altijd nog zorgen dat je communicatie optimaal is zodat je toch lekker met elkaar om kan gaan.

verder heb ik ook geen idee waarom je je paard zou willen pesten met plastic zakjes :?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:54

Omdat ze dat in sommige methodes 'friendly' noemen...

En verder zijn we het eens, zie mijn verhaal over collega's.
Verder denk ik wel dat je heel veel kan leren over paardengedrag in het algemeen, maar als het aankomt op jouw eigen paarden, dan is het toch vooral een kwestie van observeren en vooral aanvoelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:48

wat "friendly" is, hangt van het type paard af ;)
ook (of juist) bij een methode moet je kunnen zien wat je paard leuk of niet leuk vind, daar krijg je veel handvaten voor om dat te kunnen beoordelen, maar het uiteindelijke oordeel ligt altijd bij jezelf.