boek natuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spendy

boek natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:03

hallo

Ik ben sinds kort veranderd van rijmethode. Deze manier steunt veel meer op natuurlijk paardrijden, zo leer ik nu van enkel met mijn gewicht te sturen en houding is nummer 1. Ok dit is in principe wel altijd zo maar nu wordt er hierop gehamerd, en goh wat maak ik veel vooruitgang. In het begin voelde ik me een echte beginner maar nu na enkele maanden begint het toch al wat te vorderen.

Nu is mijn vraag of jullie geen goed boek weten aanleunend bij dit verhaal en dus op de natuurlijk paardrijden, en vooral waar ken je dit vinden?

Groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:51

Centered Riding van Sally Swift is duidelijk en nuttig.

cissy

Re: boek natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:47

bedoel je natuurlijk paardrijden van Hempfling?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:09

natuurlijk paardrijden van klaus hempfling is heel goed! Hij verteld daar veel over het natuurlijke evenwicht van de paarden en hoe wij daarmee het beste kunnen omgaan tijdens het rijden. Dat op een paard mogen zitten eigenlijk al veel meer is dan we denken enz enz. Zeker een aanrader :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:27

Natuurlijk paardrijden klinkt heel mooi maar paardrijden op zich is niet echt natuurlijk , een paard zijn rug is helemaal niet ontworpen om een persoon te kunnen dragen. Dus als je het heel strikt neemt en alles heel natuurlijk wil, dan moet je je paard op een weide van ongeveer 10 a 20 hectare zetten en het daar dan ook gerustlaten.
Ik rij zelf ook paard hoor, en ik doe ook aan NH, Heel het natural -horsemanship gebeuren vind eigenlijk zijn oorsprong in het western-riding, en al van heel veel vroeger dan de goeroes die nu bekendheid kregen na de bekende film " the horsewhisperer " deze was gebaseerd op het leven van Monty Roberts.
Maar de meest commerciele is eigenlijk Pat Parelli nu.
Het is een beetje een andere manier van benadering, voral het kijken naar je paard, zijn reakties, zijn inlevingsvermogen,respekt naar elkaar toe, maar het rijden zelf is eigenlijk nog steeds hetzelfde, als je de klasieke Spaanse hogeschool dressuur bekijkt , das nog steeds , de enige manier waarmee je paard het best zal lopen hoor.
Het leren verzamelen van je paard is niet zomaar een soort oefeningetje maar net daardoor , kan je paard jouw gewicht beter torsen, op deze manier spant het paard zijn buikspieren een beetje op, komt zijn rug iets hoger, plaatst hij zijn gewicht + het gewicht v/d ruiter iets meer op de achterhand.
NH is zeker geen hocus pocus, is ook niet echt nieuw , maar het is een goed ding als communicatiebrug tussen jou en je paard. Verder is het gewoon werken, trainen , uitvoeren , oefenen, het geeft je paard niet meer vrijheden, het geeft je paard niet het recht mee te gaan beslissen, het is gewoon een manier om je vragen op een begrijpbare manier naar je paard over te brengen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:01

Maar Hempfling beweerst ook niet dat paardrijden natuurlijk is, ook hij legt uit dat het onnatuurlijk is.
Alleen wil hij door de natuurlijke reacties vna het paard uit te leggen bij mensen het inzicht in hun paard bijbrengen en ze zo op een andere weg verder helpen. Ook juist richting klassieke dressuur (hij heeft veel gebaseerd op de doma vaquera (het spaanse herdersrijden zeg maar) en dat kan gezien worden als begin van de klassieke dressuur).

Als ik even zo eerlijk mag zijn vind ik Parelli een prima begin, en hoewel ik er ook dingen van gebruik heb ik zijn rijmethode nooit uitgeprobeerd simpelweg omdat ik denk dat het niet de beste methode is. Dus Parelli is oke, om snel door heen te gaan, doe geen jaren over die levels en ga verder kijken.

Zelf bleek mijn manier het meest op die van Hempfling te lijken dus ik volg wat hij doet meestal wel, maar heb ook vele andere methode gezien en uitgeprobeerd.

Mijn mening blijft toch dat Hempfling gelijk heeft, maar een ingewikkelde methode heeft. Zijn clinics schijnen zeer verhelderend te zijn maar zijn boeken wat moeilijk te volgen bij tijden.

Ik zou dus het inzicht van Hempfling proberen te achterhalen (natuurlijk paardrijden is een heel goed boek) en dan de games van Parelli proberen. Maar vooral eens gezellig een dagje met je paard doorbrengen. Samen door de bak gaan rennen als je hen losgooit 'tikkertje' 'verstoppertje' of gewoon idioot rennen.