Hoe sturen zonder teugels of zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GossipSugar

Hoe sturen zonder teugels of zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:53

Hallo,
ik heb een verzorgpony en ik rij daar soms ook zonder teugels en/of zadel op.
maar dan lukt het sturen niet echt en dat wil ik graag leren.
weet iemand een tip?
xx.

Suzzy_3

Re: Hoe sturen zonder teugels of zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:14

Het eigenlijk in principe hetzelfde als met zadel. Wil je naar links moet je met je rechterbeen begrenzen, en meer druk op je linkerzitbeenknobbel hebben, en eventueel je gewicht naar links verplaatsen. Naar rechts is dan juist omgekeerd.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:28

Zonder zadel en hoofdstel is het puur sturen met je gewicht
en met je beenhulpen

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:35

Hetzelfde idd als met zadel en hoofdstel. Wat ik heb geleerd: eerst kijken, dan heupen draaien, nog geen reactie dan been.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:40

Zelfde idee als wanneer je op een fiets zit en zonder handen gaat fietsen: gewicht iets naar rechts verplaatsen en je gaat naar rechts en andersom Lachen
Maar een paard kan dat niet van nature uiteraard. Je moet het aanleren om op zit te reageren. Veel paarden worden zo gewoon ingereden, maar er zijn ook veel paarden die alleen maar op teugelhulpen worden gereden.

GossipSugar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:55

maar ik moet van die baas zelf leren om mn benen helemaal stil te houden en alleen iets met gewicht te doen maar vaak is dat niet genoeg en glij ik er bijna van af.
maar alsnog bedankt voor jullie reacties ik zal het eens proberen.!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:00

Dan moet je zitlessen volgen Lachen
Gewoon aan de longe, en dan helemaal concentreren op je zit Ja

GossipSugar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:02

haha okee ik zal het eens proberen dankjewel.!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:00

Ik zeg altijd, kijken wijze drijven, zelfde als met het freestyle werk, als ej dingen vanaf de grond leert aan je pony dan zal het op de rug beter gaan.
Maar het is wat de andere zeggen, gewoon net als op het zadel, kijken, schouder draaien en met je zitbeen knobeels werken, dan heb je eigenlijk je benen al niet nodig.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:04

idd met je zit, beenhulpen, houding en gewicht

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:06

Wel heel goed dat je dit doet!
Nu leer je al snel wat je allemaal TEVEEL doet met zadel en hoofdstel.

Inderdaad, je stuurt je met lichaam, gewicht, zithouding en been.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:56

--> VD

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:42

Hoi Lon (de baas Huilen van het lachen ) , even uitleg waarom ik vraag (nog) niet je benen te gebruiken en dat is omdat je te snel en te veel met je benen drijft. Eerst leren je benen (hier bedoel ik kuiten mee) helemaal niet meer te gebruiken, dus je concentreert je op je houding en zit. En als je daarmee al ver mee komt mag je ook met je benen gaan werken. Maar trouwens je hebt haar wel twee keer over de hindernis gestuurd en dat binnen twee lesjes Haha!

Even verdere uitleg voor de bokkers, ik vraag van mijn verzorgster meer te concentreren op haar zit. Verder probeer ik 'mijn' manier van rijden en omgaan met het paard uitteleggen. Enne als je vragies hebt Lon zeg het gewoon hoor Haha!

GossipSugar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:55

haha zus ^^ maar bedankt(L)
en de rest ook bedankt voor de tips.!^^

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:00

Deel 1 :
Tijdens het gewoon rijden begin je te sturen met de teugels en niet met het bit.
Om naar links te gaan leg je de rechter teugel tegen de rechterkant van de hals.
En naar rechts leg je de linker teugel tegen de linkerkant van de hals.
Langzaam aan begin je dus wat te sturen met je teugels. Wanneer je paard niet luisterd om af te draaien naar links, laat je even de linkerteugel inspringen.
Zelfde voor rechts.
vergeet niet de benen ...binnen been op de singel ...buiten achter de singel

Deel 2 :
Laat na een tijdje oefenen de teugels doorhangen en stuur nu weer op de zelfde manier. Alleen mag je hier wat meer overdrijven (bv. Als je naar links gaat, een beetje je rechter hand over de hals brengen). Als je dit doet bij Deel 1 bekom je een verkeerd bitwerking! Ook hier oefen je weer veel op. Doe ook uiteraard wat mee met je gewicht.
Ook hier kun je (wanneer je paard niet luisterd) weer de andere teugel laten inspringen

Deel 3 :
Neem nu een halstertouw of dergelijke... = Je neckrope
maar laat het hoofdstel nog aan. Met de neckrope mag je eerst wat fel overdrijven. En begin eerst met de neckrope wat hoger op de nek. Daar reageren ze in principe beter. Laat na veel oefenen de neckrope wat zakken en ook niet meer zo fel je handen over de nek gaan leggen... Je moet als het ware wat gaan afbouwen. Dit is de laatste fase waar je kunt inspringen wanneer je paard niet reageert. Het hoofdstel is nog aan en je kunt dus nog corrigeren met de teugels!. Op deze manier moet je veel oefenen... tot je de teugels een lesje lang niet in de handen nodig hebt.

Deel 4 : Deze fase moet niet... maar is altijd handig. voor je het hoofdstel aflaat. probeer het eerst met een halster aan. Zodat het paard geen volledige vrijheid voelt.. in 1 keer teveel vrijheid geven kan tot een negatief gevolg leiden. je paard kan namelijk zijn eigen willetje gaan. Dus omdit nog wat te vermijden kun je het halster nog aan laten.
Sommige paarden hebben dit nodig andere niet!

Deel 5 : Beginnen in ultieme vrijheid Zonder halster en probeer ook zonder zadel. Geeft altijd een extra mooi beeld!

OPGEPAST :
Vergeet er geen stop op te zetten!
De stop kun je op verschillende manieren leren.
Op je stem. Op je benen. Op de neckrope
Probeer hier 2 manieren te combineren.
Ik combineer altijd de stem en de neckrope.
Ik laat het paard tijdens het gewoon rijden stoppen om mijn stem en spring in met de teugels en zit als hij niet reageert. Zodat ze je stem wat leren kennen wanneer je stopt met neckrope. Zeg je bv. HO en ga lichtjes 'trekken' met de neckrope... Zodat je paard op 2 mogelijke manieren leert stoppen... stem en moest hij daarop niet reageren heb je nog de neckrope!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:14

Probeer als je naar links wil je gewicht ook wat naar links te leunen, naar rechts natuurlijk hetzelfde.
En natuurlijk met beenhulpen.
Als je je paard terug wilt nemen ga je gewoon zwaarder zitten, maak voor de zekerheid een neckrope, daar kan je je ook een beetje aan vast houden en misschien luistert je paard wel als je daar mee stuurt!

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:10

Met mijn benen, zit stem en me op een hoek oid focussen? LachenZo lukt het mij in ieder geval Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:01

Dressuur rijden in vrijheid begint vooral vanaf de grond. Als je het hoofdstel eraf gooit en gewoon op het paard gaat zitten, Knipoog dan zit je vaak nog teveel vast aan de normale stuurhulpen, zoals anderen hierboven al beschreven. Doordat je de teugels nu weglaat, neem je ook een controle/dwangmiddel weg dat je tot nu toe in staat stelde om alle energie die je teveel opwerkte met je beenhulpen, aan de voorkant weer ongedaan te maken met teugelinwerking. Het zou dus heel goed kunnen dat je met teugels steeds met teveel beeninwerking hebt gereden, simpelweg omdat je de bijwerkingen daarvan weer met je teugels ongedaan kon maken.

Laat je die teugels weg, dan moet je ineens op een heel andere manier naar al je andere hulpen kijken, en de balans herstellen tussen zit, beenhulpen, stem en vooral de gradaties waarin je die toepast.

Als je vanaf de grond in vrijheid begint met het aanleren van fijne beenhulpen (klinkt raar 8) ), door je paard te laten buigen om je hand als je die op de plek van zijn singel legt en zo eerst in halt, dan stap en draf tijdens de beweging (longeren in vrijheid) om je de juiste stelling en buiging vraagt, dan hertrain je je paard om veel meer aandacht aan die kleine beenhulpen te besteden en er niet simpelweg op te vertrouwen dat de teugels het allemaal wel regelen. Ga je vervolgens datzelfde toepassen met het rijden in vrijheid, dan lift je niet alleen meer gewoon mee zonder hoofdstel, maar kun je hem ook echt dressuurmatig trainen zonder teugels; gewoon omdat je vanaf het begin je paard hebt geleerd dat hij dat horizontale evenwicht zelfstandig kan omzetten in stelling, buiging en uiteindelijk zelfs verzameling.

Als je gewoon af en toe een rondje met losse of zonder teugels door de bak kan stappen, dan kan dat natuurlijk ook zonder die voorbereiding. Maar mocht je geinteresseerd zijn in verzameling in vrijheid, dan is dat ook een optie. De hele methode staat al op internet, dus het gaat te ver om het hier helemaal te beschrijven, maar je kunt er meer over lezen (wel in het Engels) op: http://www.artofnaturaldressage.com

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:33

Verplaatst: VD --> NH

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:05

Ben je er al wat wijzer uit geworden Lonn?
Ik hoop dat je weer is een keer iets komt doen hè :D Nu alleen beetje drukke week met stage, dat is wel jammer!
Groeties

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:26

Ik stapte vandaag in een gekke bui na wat parelli(level 1) eens zonder teugels aan het halster op mijn paard(zadel heb ik niet meer) en daar ging ik dan op een stuurloos paard die wel netjes de hoefslag volgde :D

Vreemd genoeg stuur ik hem met teugels(leadrope) wel alle kanten op zonder dat ik er aan hoef te trekken ofzo, ik gebruik dan veel neckreining en ook zeker mijn benen en zit. Hij stopt perfect op mijn zit maar zonder teugels dus niet.

We moeten nog maar wat meer gaan oefenen denk ik :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:51

Weetje dan wel zeker dat je nog alles blijft doen met je zit? Of ga je eerder krampachtig zitten, en meer bezig met dat hij niet meer luistert?
Groetjes

Zara-pride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:32

Hee.

Probeer vooral met je zit te rijden (goede been hulpen enzo)
En niet te gespannen worden.
Lekker relax en praten tegen je paard :)

Suc6 !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:10

Wat vaak ook helpt, is de eerste tien minuten dat je zonder teugels eropzit gewoon je paard te volgen in wat hij doet: gaat hij naar rechts, dan geef jij de bijbehorende hulpen voor naar rechts. Gaat hij naar links? idem dito. Als hij stopt, dan geef jij de hulpen voor halthouden. Je went ze als het ware de hulpen voor het bijbehorende gedrag opnieuw aan, en binnen tien minuten zal het merendeel van de paarden ook jouw hulpen gaan volgen als je ze geeft zonder dat hij zelf al iets in die richting doet. Het voorkomt ook dat je met grove hulpen je paard in de juiste richting probeert te duwen/trekken omdat je de conflictsituatie gewoon vanaf het begin vermijdt. (trekken kan namelijk ook met een halstouw, het heeft alleen minder effect ;) ).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:03

ZusJacobs schreef:
Weetje dan wel zeker dat je nog alles blijft doen met je zit? Of ga je eerder krampachtig zitten, en meer bezig met dat hij niet meer luistert?
Groetjes

Ik zat juist super relaxed.