Monty roberts Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dors04

Monty roberts Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:18

Hallo bokkers
eind januari gaat mijn paard 2 weken naar monty robert nederland
nu hoor ik er verschillende verhalen over

is een van jullie er geweest
en hoe is dat afgelopen ?

groetjes
michelle

cissy

Re: Monty roberts Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:55

wat ga je daar doen met je paard?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:57

Bij annemarie?

Ik ben ergeweest op cursus, en zeer veel geleert Ja *LOL*
Daarnaast ga ik er in mei stage lopen voor 2 weken Lachen

Verder is het niet nodig om mijn paard daar te brengen, dus daar kan ik niet overpraten.

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:01

ik volg dit even, ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen.

TS: ik heb geprobeerd je een pm te sturen maar het bericht blijft in postvak uit staan....

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:15

Het paard van een vriendin van mij heeft er gestaan. Ik ben een aantal keren mee geweest. Zeer bijzonder. Dit paard had een enorm probleem. Toen ze het paard gingen zadelen gooide hij zich tegen alle wanden. Volledig in paniek. De eigenaresse kon met het zadeldekje niet meer binnen 20 meter komen. Gebracht naar Monty Roberts Nederland. 7 weken later een heel rustig braaf paard terug. Netjes ingereden en niet meer bang. Super ervaring dus.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:03

Ik heb nooit een paard heen gebracht en dat hoop ik zo te houden.

Heb wel verschillende demo´s van hem gezien, maar krijg er steeds een rotgevoel bij.
Ik vind dat hij verschrikkelijk veel druk en dwang gebruikt om iets voor elkaar te krijgen.
Vol trots loopt hij te vertellen wat de keus van het paard is.........maar het paard heeft helemaal geen keus....
(hij duwt het paard de richting op die hij wil of zet het paard met tig man klem om dan te doen waar het paard zo bang voor is.
Nou sorry, maar dat vind ik echt geen vrije keuze)
Heb hem eens met een paard zien werken dat met wit weggedraaide ogen stond van angst.

Iets wat een goede Horseman in mijn ogen nooit zal doen.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:00

hij gaat er heen voor de trailer training
hij wilt de trailer niet meer op sinds hij hier staat
zowel hier niet maar al helemaal niet op een ander terrein als we weer naar huis moeten

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:01

ojele schreef:
Het paard van een vriendin van mij heeft er gestaan. Ik ben een aantal keren mee geweest. Zeer bijzonder. Dit paard had een enorm probleem. Toen ze het paard gingen zadelen gooide hij zich tegen alle wanden. Volledig in paniek. De eigenaresse kon met het zadeldekje niet meer binnen 20 meter komen. Gebracht naar Monty Roberts Nederland. 7 weken later een heel rustig braaf paard terug. Netjes ingereden en niet meer bang. Super ervaring dus.

zo dan zal ze vast ook wel heel erg blij zijn

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:02

Silence schreef:

Heb wel verschillende demo´s van hem gezien, maar krijg er steeds een rotgevoel bij.
Ik vind dat hij verschrikkelijk veel druk en dwang gebruikt om iets voor elkaar te krijgen.
Vol trots loopt hij te vertellen wat de keus van het paard is.........maar het paard heeft helemaal geen keus....
(hij duwt het paard de richting op die hij wil of zet het paard met tig man klem om dan te doen waar het paard zo bang voor is.
Heb hem eens met een paard zien werken dat met wit weggedraaide ogen stond van angst.

oke
ja ik heb verder nooit echt een demo gezien van hem
mar uit ervaring bij mij op stal was het de enigste oplossing hem daarheen te brengen
we hebben verschillende dingen geprobeert maar weigert steeds meer de trailer in te gaan

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:43

Kijk eens wat je kunt bereiken met Petra Vlasblom van 2Moons.
Zij is ook met Silence bezig geweest en heeft geen seconden dwang of iets gebruikt.
Silence was ook onmogelijk te laden, duurde gemiddeld 3-4 uur als ie er al op ging.
Nu loopt ie er zo op.
En dan ben je je paard echt geen 2 weken kwijt en er ook nog eens zelf bij.

Zij gebruik ook het halster van Monty Roberts, maar in complete rust.
Roberst niet, die vind het nogal leuk om daar flink aan te gaan rukken als het paard niet doet wat hij wil.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:45

monty roberts nederland gaat toch meer over annemarie?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:49

Silence schreef:

Paarden krijgen bij mij ook ALTIJD dé keuze: goedschiks of kwaadschiks Haha!

Niet meewerken is er niet bij. Ik maak het wel zo aangenaam mogelijk en bouw het rustig op, maar er zal meegewerkt worden. Er is geen enkele nh'er die dit zal tegenspreken hoor.

Edit: ik heb annemarie bezig gezien op HE en ik zou er alle vertrouwen in hebben dat het goed komt Ja
Voor het paard gewoon hele duidelijke klare taal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:59

Goedschikt of kwaadschiks....dat moet jij weten, maar ze hebben wel een keuze.
Dat hebben ze bij Roberts niet.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:59

Ik ben met mijn pony bij monty geweest. Mijn paardje heeft een groot verleden. In 2007 is ze bij monty geweest, en het heeft haar veranderd. Een half uurtje met die man heeft haar doen stralen. Ze heeft geleerd dat als je rustig bent het "enge" snel weggaat.
Dit jaar heb ik iets heel ergs met haar mee gemaakt. Haar veulentje is 2 wkn voor de geboorte in haar buik overleden. Ze moest bevallen van iets dat er niet meer was. En dat wist ze. Ze wist ook dat ze het niet alleen kon. Ze heeft ons geroepen en ze liet zich helpen.
Ik weet zeker dat als ze niet met monty had gewerkt ze ons niet had vertrouwd.
het is geen paardje dat er van hield aangehaald te worden. Nu kruipt ze onder je armen.

De hoefsmid vind ze nog steeds niet fijn, en de dierenarts is ook niet haar vriend geworden na deze zware bevalling.

En monty trekt echt niet hard aan het halster. Want als ik het halster omdoe ontspand ze zich.

Na 1 sessie zijn echt niet al je problemen verholpen, en je zult zelf ook met je dier aan de slag moeten. Maar geloof me het werkt.

Of je nu na monty gaat of annemarie de theorie is precies hetzelfde.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:03

Dan was je er in 2007 vast niet bij in maastricht, daar ging hij behoorlijk tekeer met het halster.
Paard stond er met wit weggedraaide ogen van angst toen ie eindelijk stopte.
Kreeg ook veel negatieve reactie´s uit het publiek toen.

Uiteraard verander ik niks aan meningen van mensen die hem wel geweldig vinden, maar ik vind hem verschrikkelijk.
En ik merk dat die mening gedeeld wordt door vele mensen die ik heb leren kennen en die wat uitgebreider bezig zijn met grondwerk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:12

MR op shows moet je niet naar kijken, die man is op dat moment echt niet bezig met dat paard....

Trouwens, MR NL is echt annemarie en die is toch net iets zachter idd, vind haar erg prettig om naar te kijken.

En wat die keuze betreft: ik ben echt overtuigd dat elke goede paardentrainer beseft dat het paard geen keuze heeft. Het zoals: ipv je paard door die ene goede deur proberen te wringen hem te tonen dat er maar 1 deur openstaat. Het paard mag zijn tijd nemen, mag even gek doen, bang zijn, kwaad worden, maar uiteindelijk gaan we samen door die deur.

Ik ben in de omgang héél zachtaardig, maar geen enkel paard dat bij me de keuze krijgt om dan maar niet mee te werken (en gek genoeg staat de merrie waarmee ik werk aan het hek te drammen als ik eraan kom Knipoog ).

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:16

Ik ken iemand die erheen is geweest voor trailer laden.
Paard gaat er nu zonder moeite op!! Die van mij vind het ook helemaal niet leuk zo'n trailer, zit er zelf ook aan te denken

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:24

Silence schreef:
Dan was je er in 2007 vast niet bij in maastricht, daar ging hij behoorlijk tekeer met het halster.
Paard stond er met wit weggedraaide ogen van angst toen ie eindelijk stopte.
Kreeg ook veel negatieve reactie´s uit het publiek toen.

Uiteraard verander ik niks aan meningen van mensen die hem wel geweldig vinden, maar ik vind hem verschrikkelijk.
En ik merk dat die mening gedeeld wordt door vele mensen die ik heb leren kennen en die wat uitgebreider bezig zijn met grondwerk.

klopt dit was tijdens de voor selectie voor de paarden die zouden worden behandeld tijdens indoor zuidlaren. SBS6 was hier ook bij aanwezig. Speciaal voor hun progamma heeft monty toen een half uur tot drie kwartier met esther gewerkt.
Er lag een stuk platic op de grond in het begin vond ze het eng. Vervolgens liep ze er overheen, ze sleepte zelfs haar hoeven over het plastic, dit was duidelijk hoorbaar. Ze liep los achter hem aan zonder dwang.
Als ze iets niet wil gaat ze net zolang door tot dat ze valt.
Ze heeft dit bij hem nooit 1x geprobeerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:50

Dus anna: jij was wel tevreden met hoe het ging dan?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:53

Maar ik vraag me ook af, waarom je je paard 2 weken weg wilt brengen (en dus totaal niet weet wat ermee gedaan wordt) terwijl het hele probleem ook met 1 of 2 avonden werken op eigen stal veholpen kan worden.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:53

De dochter van mijn oud-mentor heeft haar paard ook daar heengebracht met trailerproblemen, daarna was al het 'gedoe' afgelopen Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:55

Het kan voor zowel paard als baasje heel verfrissend zijn om eens op een volledig nieuwe locatie met nieuwe mensen met een schone lei aan het werk te gaan rond oude problemen. Thuis verval je heel snel in oude patronen, die kun je op locatie dan veel sneller doorbreken.
Stal ML NL staat echt heel goed bekend, dus ik zou er ook mijn paard met een gerust hart heenbrengen.
Ik vind het net knap dat de TS haar paard en zichzelf deze kans wil geven.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:56

Dan hoop ik ook voor de TS dan Annemarie anders te werk gaat dan Monty zelf.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:01

poes schreef:
Dus anna: jij was wel tevreden met hoe het ging dan?

Ik ben zeer tevreden.

En vele zijn verbaasd te zien dat ze zo is veranderd. Normaal liep ze voor iedereen weg. Nu is ze niet meer bang en komt naar je toe.
Afgelopen zomer heeft ze een kleine terug val gehad, maar dat is nu weer goed.

Nogmaals het probleem lost na 1 sessie niet op. Je moet zelf ook met je dier aan de slag.
Vaak ligt het probleem niet alleen bij het dier, je moet ook naar jezelf kijken.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:03

@ poes, maar dan kan het zijn dat het paard op de 'oude' plek weer net zo bang word. Ik heb zelf ook vreselijke dingen gezien van monty, eerst het paard alle kanten op trekken en vervolgens laten zien dat dit paard ook zonder volgt.. ik zie ook dat bijna alles van hem een half uur tot een paar weken duurt
terwijl het bij veel mensen maar een paar minuten kan duren. hooguit 2 dagen.
En zo heeft het paard toch geen keuze? Verbeter het slechte
gedrag en beloon het goede. Mensen denken vaak dat verberen
gelijk met tikken of dwang heeft te maken... maar dat helemaal
niet zo hoeft!