Hoe mijn paard "straffen"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Hoe mijn paard "straffen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:54

Hallo,

Ik heb een vraag,
Ik rijd 1x per week op een manege, en vroeg me af hoe ik simpele praktijkproblemen zonder geweld kan oplossen, zoals het bokken, hoe kan ik dat zonder zweepgebruik oplossen??
En we hebben ook een paard die het bit vastzet en ervandoor gaat tijdens het springen, hoe kan ik dit oplossen?

heel erg bedankt!

Groetjes Marjolijn.

Juangi

Re: Hoe mijn paard "straffen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:02

Hier op de manege hebben we het ook bij een paard. Die is gewoon enthousiast, oortjes naar voren enzo. Wat je zou kunnen doen is dat als je merkt dat hij dit wil gaan doen, gelijk omtrekken. Dus binnenteugel flink kort nemen en buitenteugel laten vieren (pas wel op dat hij er niet in kan staan) en dan trekken. Een paard loopt in de richting van zijn hoofd (vooral op dit soort momenten) en dit kan dus niet als jij hem omtrekt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:04

Aangezien het denk ik gaat om een manegepony zou ik het overleggen met je instructrice/teur die je daar in de praktijk meteen bij kan helpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:50

Juangi schreef:
Hier op de manege hebben we het ook bij een paard. Die is gewoon enthousiast, oortjes naar voren enzo. Wat je zou kunnen doen is dat als je merkt dat hij dit wil gaan doen, gelijk omtrekken. Dus binnenteugel flink kort nemen en buitenteugel laten vieren (pas wel op dat hij er niet in kan staan) en dan trekken. Een paard loopt in de richting van zijn hoofd (vooral op dit soort momenten) en dit kan dus niet als jij hem omtrekt.

Lekker subtiel, zeg
Enne, mijn paard kan uitstekend een andere richting oplopen dan waar haar neus naartoe wijst, het hangt erg af van het africhtingsniveau van het paard of dit werkt.
Bij manegepaarden kun je inderdaad het beste eens vragen aan de instructeur hoe je daar mee om kunt gaan. Het is met een manegepaard ook veel moeilijker op te lossen, als jij de enige bent die er aan werkt zal het weinig effect hebben, dus je hebt sowieso de begeleiding van een instructeur nodig.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:57

Juangi schreef:

Dit is dus juist iets wat je in ieder geval beter niet zou kunnen doen naar mijn idee,
Ik zou het zoals hierboven ook al is genoemd aan je instructeur vragen want het verschild toch wel een beetje per paard wat een goeie oplossing voor dit gedrag is.

Veel succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:01

een paard loopt in de richting van zn hoofd?
en als je stelling links of rechts vraagt dan?
niet mijn methode en ook niet erg NH, vraag me af waarom de topic in deze fora staat.
maar ik zou het eerst met je instructeur overleggen, jij hebt het recht niet om zomaar een andere methode op zijn paarden te gaan rijden.
je kan natuurlijk wel aangeven dat je dit anders wil en dan samen tot een oplossing komen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:19

oke, bedankt Lachen

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:22

Ik denk dat je je beter kan afvragen 'waarom doet dat paard dat'.
Met die wetenschap zal je het heel anders gaan aanpakken (bijv. een doodsbang paard straf je niet af omdat hij bang is, een onzeker paard niet en een paard met pijn ook niet).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:26

hij vind het té leuk denk ik, want zijn oortjes staan altijd naar voren en hij springt geweldig.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:33

Ik weet niet of de DVD van Linda Parelli je bekend is, 'Jumpin with confidence'. (je hoeft geen Parelli te doen om wat aan deze dvd te hebben overigens).
Daar heb ik persoonlijk heel veel aan gehad, mijn paard is ook nogal een sjeezer door het parcours.

Wat je het beste met sjeezers kan doen is na de sprong (na ongeveer 2 galopsprongen, dus niet meteen na de sprong het paard omtrekken) het paard op een volte zetten en dit steeds herhalen, zo komt er vanzelf rust in. Maar dit helpt alleen als het paard echt niet bang is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 14:38

maar hoe vertellen jullie je paarden dat hij iets niet mag doen?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:50

Door het te vragen datgene te doen wat ik WEL van hem wil zien Lachen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 23:02

Dus als hij bijt of mept negeren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 02:20

Bijten of meppen is een big nono, maar het probleem is dat jij niet de enige bent die met dit paard omgaat. Het is gewoon heel belangrijk dat je consequent bent, en dat iedereen daar even consequent mee is, en dat is gewoon bij een manegepaard heel moeilijk toe te passen.

Verder hou ik niet van het woord "straffen", ik gebruik liever het woord "corrigeren".

En als die correctie inhoudt dat ik een flinke tik of methode 37 moet hanteren, dan krijgt dat paard die ook. Negeren als een paard bijt of mept is iig niet de goede manier om met ongewenst gedrag om te gaan.

Voor rijtechnische oplossingen van problemen kun je beter je instructrice vragen. Zij kan het paard beter beoordelen en zien of dit gedrag ontstaat uit overijver, gebrek aan begeleiding of veroorzaakt wordt door stress of pijn.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:50

Marjoow schreef:
Dus als hij bijt of mept negeren?

zorgen dat het niet komt tot zulke situaties Lachen

Door eerst een goede basis te hebben zal dit niet gebeuren.
Veel grondwerk, geduld, dominantie en kalmte Lachen

Bijten en meppen gebeuren als een paard je niet als zijn echte leider ziet.
Ik zal even een mooie quote over het straffen van paarden neer zetten Lachen

"Wees gehoorzaam en houd van me"
Klaus Hempfling:
Tja daar hebben we een fundamenteel
probleem te pakken. We weten toch allemaal
dat als ik mijn paard sla en straf het misschhien
min of meer naar mij luisterd, maar dat het in
ieder geval niet van me gaat houden. Het zal
me nooit echt vertrouwen. En omgekeerd werkt
het precies zo. Elke paardentrainen kan wel een
verhaal vertellen over doodgeknuffelde paarden
die als dank hun verzorger tegen de muur drukken
of hem lieflijk met hun hoeven aaien. Vertrouwen

of gehoorzaamheid, een van beide is slechts
mogelijk of van beide een beetje. Maar om
zo met een paard te werken zoals van plan
zijn heb je geen keus, want je hebt ze allebei
nodig en wel volledig!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:32

Hoort dit bij naturals?

Lijkt me dat je in deze gewoon de richtlijnen van je instructeur zult moeten opvolgen. Het is jouw paard niet, en als jouw oplossing heel anders is dan die van de volgende ruiter is het incorrect tegenover je paard.

Trouwens, op de meeste maneges waar ík ooit geweest ben zou je wat te horen krijgen als je zomaar zonder begeleiding paarden om ging rukken zeg. Nagelbijten / Gniffelen

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:56

je mangegespaarden/pony's zijn lastig. ik heb nu een lease. maar heb 6 jaar op menagepony's geregeden. maar ik had een tijd een fjord die ik als enige reed. iedereen vond hem eng. naja ik niet.
hij werd helaas daarom in de zomer verkocht Verdrietig Verdrietig

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:31

Juangi schreef:

Wat een wálgelijke manier van met paarden omgaan heb jij zeg :n

TS: Dat is vrij lastig, het zou uit zijn rug vandaan kunnen komen, door bijv. een verkeerd zadel. Ook kan het zijn dat het een reactie is op iets wat jij doet met rijden. Probeer dus eerst naar jezelf te kijken voor je het paard wilt straffen :j

Greenrider: ook mijn idee/aanpak, maar aangezien de TS een manegeruiter is denk ik niet dat ze de kans heeft om zich bezig te houden met grondwerk etc.

cowboy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:45

Beste jammer dat ik hier laat tijdig op reageer, maar een dier heeft een reden, wanneer deze bokt, wanneer bokt een paard, over het algemeen als het dier dagelijks zou werken?

- Indien het pad of zadel te ver naar voren is geplaatst,
- Indien je als ruiter zonder het zelf te weten continue met uw sporen in het lijf van het paard zit te porren.
- Als het hoofdstel te erg is ingesteld dat het bit in de mond trekt, en met te korte aangetrokken teugels rijd.
- Zeker bij een paard die wegrent met het bit, mag je het zeker niet te strak aanspannen, dit duid op een grote gevoeligheid van de mond

Indien een paard continue naar de fens toe rent, probeer zijn voor hand te bewerken, door een stelling te gaan nemen, in de richting van de fens, en het naar binnen te drukken door uw benen, zo doende deze zijdelings begint te lopen.
Ook kan u het andersom ook proberen dat zijn achterhand dan tegen de fens komt staan.

- Er zijn ook van die tactiecken die we gebruiken, als men een stelling zou vragen, dat men het been waar men de stelling mee vraagt, eens goed gebruikt, met de aanwijzing van de teugel, dat het dier het goed kan begrijpen, wat wel de mogelijkheid bied is dat het dier zich eerst zal willen verzetten, maar door volouden en volhardendheid, zal het dier zich toch plooien, en naar uw wensen schikken.

-Bij vele paarden is het zo dat het dier enkel aan de voorhand word bewerkt, en dat de achterhand verwaarloosd word.
-Men dient dus bij een opleiding van een paard of rehabilitatie van het paard beiden gebruiken, eerst de voorhand, dan de achterhand.
-Na dien zal je ook merken, dat uw dier leniger en ook veel sneller zal reageren, op wat je vraagt.
-Wel rekening houden dat je het dier voldoende krachtvoer geeft volgens de arbeid dat het verricht.

Hopelijk ben ik je met deze tips een beetje van dienst geweest

Hiebij wil ik tevens een klein video bestand toevoegen van een paardje die aan de voorhand en achterhand wat stijfjes was, maar die al bij al toch na enkele maanden begon te werken zoals het hoorde, deze video is van een periode na 2 maand arbeid met het dier

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:45

oud topic, slotje.