naturel zadel crime

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mips

naturel zadel crime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 15:19

Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar. Eigenlijk heb ik al zadelproblemen sinds mijn paardje 2 jaar geleden van mij werd. Ik heb inmiddels drie zadels gehad...alle drie bekeken door mensen die er verstand ven hebben Verward Divoza, vervolgens twee zadelmannen uit mijn omgeving. Alledrie de zadels waren dressuurzadels omdat mijn focus destijds meer in die hoek lag.

Inmiddels doe ik al een tijdje parelli...ben heel blij met mijn eigen omslag. Ik gebruik momenteel ook de theraflex pad van parelli. (ben ik zeer tevreden over).
Alleen de zadels blijven een probleem. Het liefst zou ik een parelli zadel willen, maar als student is dat gewoon geen optie. Een vriendin van me (met parellizadel, (ben jaloers Bloos )) raadde me aan om eens naar een extreem wijde wintec te kijken, icm parelli pad zou dat enigsinds overeen komen met het parelli zadel.
Zelf ben ik naar barefoot zadels aan het kijken...lijken me heerlijke zadels, maar ik ben wel critisch over de drukverdeling. Barefoot zelf vertelde me dat ik hun zadels waarschijnlijk goed icm mijn parellipad kan gebruiken. Maar ik blijf van mening dat zacht materiaal nooit de druk optimaal kan verdelen.

Nou ben ik heel benieuwd wat jullie mij aanraden en waar jullie zelf mee rijden...ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Mirjam

PS Ik heb dit topic hier geplaats en niet bij harnachement omdat ik specifiek de mening van ´naturels´wil weten....

Airiin

Re: naturel zadel crime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:10

Barefoot, met een speciale pad met dubbeldikke inlages. Werkt prima en zit zalig! Ik zou zelf niet met een barefoot gaan rijden als je 80+ kg weegt, vanwege de drukverdeling die toch niet optimaal is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:23

Ik ben ook nog steeds op zoek naar hét zadel. Maar misschien bestaat dat gewoon niet en is het voor ieder paard verschillend. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van barefoot ...

Goed, je hebt echt niets aan mijn reactie, dit was even mijn stip om mee te lezen.

P.S. Het is natural Knipoog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:27

Ik heb ook een Wintev Wide gehad!
Fijne tussenoplossing hoor.

Ik neem aan dat je een zeer breed paard hebt?
Vertel eens wat voor eisen je hebt aan een zadel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:42

Wij hebben liggen: wintecs, barefoots nevada en sinds kort een freeform

Barefoot is eigenlijk te slap, Freeform is wat steviger

ik vind persoonlijk dat je pas boomloos moet gaan rijden als je in draf kunt doorzitten. Doordat de druk slecht verdeeld wordt als je in de beugels gaat staan is lichtrijden niet zo'n goed plan in een boomloos zadel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:54

Tja, ik rijd dus al maanden op een bareback pad, omdat ik ook zoveel zadelperikelen had en nu al een paar maanden wacht op mijn nieuwe MyBarefoot, maatje Shetty Lachen . Mijn paard heeft namelijk een extreem korte rug en ik wil dus wel boomloos rijden. Ik vind boomzadels niet lekker zitten, ik mis het contact met de paardenrug teveel als ik met boom rij. Daarbij verandert mijn paard nogal van omvang gedurende het jaar. Vanwege zijn leeftijd, maar ook vanwege het gras. Haha!

Ik weeg rond de 50 kg en heb geen problemen met zo'n heerlijk zachte, flexibele Barefoot. Daarbij rij ik nu al maanden op een BBP, wat de druk al helemaal niet verdeeld. Mijn paard heeft een vrij korte rug, maar wel een supersterk ruggetje, is wel gebleken. Hij heeft een ideale rug voor boomloos (en ik blijkbaar het ideale gewicht Tong uitsteken ).

Het is toch een kwestie van uitproberen. Wat voor de een niets is, is voor een ander geweldig.
Sterkte met je zoektocht! Ik weet dat het niet makkelijk is en het kost ook nog eens handenvol geld. Ja

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:08

*Antheman* Mij paardje is niet super breed hoor, wel rond geribt. Maar de medium boom die nu in mijn dressuurzadel zit is wel te smal. ik dacht aan een extra wijd zadel zodat ik hem dan op kan vullen met mn theraflex pad. Verder mijn eisen...jah het moet zitten :-D. Ik vind het heel belangrijk dat het goed op mijn paardje ligt en dat ik er redelijk in zit. Verder maakt het mij niets uit of dat dan boomloos, dressuur, western...of welke andere inslag dan ook is.

*Twiggy2008* grappig, ik rij nu ook al maanden zonder zadel of met barebackpad. Dat verdeeld de druk voor geen meter natuurlijk, maar is wel erg goed voor je zit Knipoog. Met het uitzitten van de draf komt het dan ook wel goed (*Arabesk *). Mijn pony heeft gelukkig een heel ontspannen vlak drafje...zit heerlijk.

Maar vind het allemaal wel erg lastig. Wil eigelijk gewoon het allerbeste, maar dat kost bakken met geld...
Heeft er iemand ervaring met wijde gewone veelzijdigheidszadels? En welke merken dan?

SwiftJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:01

Ik heb alleen maar boomloze zadels getest omdat ik dus perse boomloos wil blijven rijden. Ik ben nu weer terug bij Barefoot, had eerst een Barefoot Cheyenne maar kreeg na de bevalling last van de brede zit. Daarna dus van alles geprobeerd maar niks gevonden wat zo goed lag als de Barefoot... Toen kreeg ik van iemand de tip dat de London een stuk smaller zit omdat je hoger boven je paard zit, getest en Tristan liep meteen weer geweldig! Dus nu een London aangeschaft. Voor mij en Tris is Barefoot dus toch het best.
Over de andere zadels:
- Freefrom: Zat voor mij prima, gaf bij Tristan na een klein uurtje rijden al behoorlijk drukkingen, omdat het zadel ging bridgen. Hij heeft er een week stijf van gelopen... Daar ben ik dus helemaal niet over te spreken, de pas vorm komt heel precies, het zadel is niet flexibel en ik vind het zeker niet geschikt voor hele brede paarden.
- Ghost: zit heerlijk smal, fijn zadel. Was wat te lang voor Tristan, hij is wat overbouwd en de achterkant kwam al wat omhoog te liggen en het zadel ging bridgen... Als jou paard een iets langere rug heeft (de Ghost is volgens mij 60 cm) zou ik je dit zadel ook zeker aanraden!
- Softbalance: zit prima, iets aan de brede kant. Dit zadel heeft vrij ronde kussens waardoor het bleef schuiven op Tris. Het kan wel onbeberkt de breedte in.
- Sensation: mooi zadel, perfecte pasvorm voor brede paarden. Ik kwam alleen met lichtrijden steeds met de pommel in de knoei, ik had gewoon niet genoeg ruimte in het zadel terwijl ik niet extreem dik ben (maat 40) en al helemaal niet lang (1,63)... Tristan kreeg ook rommelige haren onder de beugelophanging, volgens de verkoopster te verhelpen met een Skito pad, maar dat vond ik vreselijk rijden (veel te verend, geen contact meer met je paard).
- Heather Moffet: Lag goed op Tris, kan ook onbeperkt de breedte in. Je hebt wel weer een vrij brede zit. Ik heb niet echt met dit zadel gereden omdat ik geen passende singel had en toen ook de London al op proef had (vond ik prijstechnisch een wat beter idee). Ik vind het wel een ontzettend lelijk zadel (niet van belang als het perfect ligt natuulijk).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Ik ken het probleem en ik weet hoe vervelend en frustrerend het is om maar geen goed zadel te kunnen vinden. Als je meer wilt weten stuur je maar een PM! Succes ermee!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:54

Mips schreef:
*Antheman* Mij paardje is niet super breed hoor, wel rond geribt. Maar de medium boom die nu in mijn dressuurzadel zit is wel te smal. ik dacht aan een extra wijd zadel zodat ik hem dan op kan vullen met mn theraflex pad. Verder mijn eisen...jah het moet zitten :-D. Ik vind het heel belangrijk dat het goed op mijn paardje ligt en dat ik er redelijk in zit. Verder maakt het mij niets uit of dat dan boomloos, dressuur, western...of welke andere inslag dan ook is.

Slecht plan
Een zadel koop je niet wijder om er dan vervolgens weer spullen onder te stoppen. Een zadel moet passen. Een minimaal verschil valt op te vullen.
Als je nu medium hebt, kun je toch gewoon een witte boom, de wijde, erin zetten?
En waarom moet er perse een theraflex onder?

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:50

*sfift* bedankt voor het duidelijke overzicht. Ik ga me er eens goed in verdiepen.
*antheman* ik wil perse de theraflex pad eronder omdat ik die pad kan verstellen door het gebruik van shims. Je kan dus de plekken waar het paard minder spieren heeft opvullen zodat het zadel perfect ligt. Op deze manier kan de pad op elk moment aangepast worden op het paard. Voor meer informatie zie deze link: http://www.parelli.com/product.faces?catId=21
Maar toch bedankt voor je inzicht.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:22

Als je de dvd goed bekeken hebt, zul je zien dat ze theraflexpads al onder een goed passend zadel doen. Het is een erg slecht idee om een boomzadel te kopen wat niet past en dan vervolgens toch half passend te krijgen met een theraflex...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:28

wrm moet het persee boomloos op wintec en niet leer ??
Of wil je een licht zadel ? ik heb ook een tijdje boomloos gereden in het begin ging dit super maar ik kreeg rugklachten en mijn pony begon ook minder te lopen heb nu een leer dresuur zadel en dit gaat super

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:39

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:12

Airiin schreef:
Barefoot, met een speciale pad met dubbeldikke inlages. Werkt prima en zit zalig! Ik zou zelf niet met een barefoot gaan rijden als je 80+ kg weegt, vanwege de drukverdeling die toch niet optimaal is.

Ik woog 68 kg en kreeg met dubbele inlages ook nog drukplekken met de barefoot. Zadel heb ik uiteindelijk verkocht.
Misschien moet je eens een hele andere zaak binnen stappen, een westernzaak bv. Die verkopen naast westernzadels ook vaak andere type zadels.
Divoza en de plaatselijke ruiterzaak verkopen alleen engelse zadels.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:10

Mips schreef:
*sfift* bedankt voor het duidelijke overzicht. Ik ga me er eens goed in verdiepen.
*antheman* ik wil perse de theraflex pad eronder omdat ik die pad kan verstellen door het gebruik van shims. Je kan dus de plekken waar het paard minder spieren heeft opvullen zodat het zadel perfect ligt. Op deze manier kan de pad op elk moment aangepast worden op het paard. Voor meer informatie zie deze link: http://www.parelli.com/product.faces?catId=21
Maar toch bedankt voor je inzicht.

Er zijn wel meer zadels waar je de "kussens" kunt aanpassen met losse vullingen. Podium (ROC) heeft dat al meer dan 10 jaar.
Als je perse dat pad eronder wilt hebben, koop dan een zadel dat past met die pad eronder. Een goede zadelpasser kan daar gewoon rekening mee houden.
Er zijn genoeg goede zadels te koop, je hoeft niet meneer Parelli z'n marketing te volgen om een goed zadel voor je paard te kopen. Maar je moet misschien wel wat geld over hebben voor een extra comfortabel zadel. Als je budget klein is, kun je geen torenhoge eisen stellen, als je budget groter is kun je wat gemakkelijker meer eisen stellen. Enige eis die altijd staat: het moet het paard GOED passen.

Maarre, voor 4000 dollar kun je meneer Hulsebos ook laten komen en het zadel laten aanmeten aan het paard in plaats van maar te hopen dat het gaat passen....... Cool

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:37

*Relien* ik hoef niet persé een boomloos of wintec zadel, dat waren alleen twee opties die ik voor mezelf in gedachten heb. Om eerlijk te zijn ben ik juist meer van een leren zadel met boom. Maar omdat ik daar inmiddels al vrij veel problemen mee gehad heb dacht ik om eens even in een andere hoek te gaan kijken.
*Puchje* en *Waratje* ik ben ook zeker niet van plan een slecht passend zadel goed te maken met die pad. Ik denk dat jullie me verkeerd begrepen hebben. Een zadel moet voor mij in de eerste plaats zeer goed liggen. De pad voegt het één en ander toe. En aangezien ik erg tevreden ben met de pad wil ik die graag houden.
*Cowgirl* bedankt voor je ervaring. Dat is namelijk precies waar ik bang voor ben met een boomloos zadel. Ik weeg zelf ongeveer 64 kilo, dan denk ik das niet heel veel, maar wel als het slecht verdeeld is op een paardenruggetje. Goed idee om eens een westernzaak binnen te stappen.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp tot dusver.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:40

@Mips: ik zie dat je in Ede woont. Als je wilt kun je eens langskomen om mijn BM te bezichtigen of als je je paard in de buurt hebt staan wil ik wel eens langs komen met zadel zodat je hem kunt proberen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:51

Tsja, voor mij en mijn paard bleek een barefoot uiteindelijk niet te werken. Nu ben ik uitgekomen op een continental equiflex.
Er zijn weinig dingen zo persoonlijk als een keuze voor een zadel denk ik.

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:18

ik heb hier nog een startrekk comfort shorty te koop, is boomloos, misschien is dat iets?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:21

Weleens aan een Star Trekk Espaniola gedacht?

Boomloos, maar ruggegraatvrij en verdeelt de druk ook goed. Met een voorpommels breed genoeg te maken voor bredere paarden.

Ik heb een spiksplinternieuwe liggen (nu al bijna 2 jaar) waar hooguit 10X mee gereden is....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:26

BBreedveld schreef:
Ik heb een spiksplinternieuwe liggen (nu al bijna 2 jaar) waar hooguit 10X mee gereden is....

En die gebruik je niet omdat....... ? Tong uitsteken

@Mips, ik begreep je uitstekend, ik gaf ook aan dat je een zadel zou kunnen kopen dat MET die pad passend is op je paard. Een zadelmaker kan daar namelijk gewoon rekening mee houden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:29

...omdat mijn paard heel groot beweegt, ik niet de lichtste ben en dat in combinatie met de lederen 'boom' die ontstaat door de ruggegraatvrijheid een verend effect heeft. Aangezien ik toch al overbeweeglijk ben (mijn gewrichten zijn te ruim) is dat echt funest voor mijn rijden.

*edit*
ohja, aangezien ik mijn paard al eens bijna naar de ratsmodee heb gereden door een verkeerd zadel gaat alles waar 'een luchtje' aan zit linea recta de deur uit Knipoog als ik 't kan verkopen dan Rolleyes (ben ik nooit goed in geweest....)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:40

BBreedveld schreef:
...omdat mijn paard heel groot beweegt, ik niet de lichtste ben en dat in combinatie met de lederen 'boom' die ontstaat door de ruggegraatvrijheid een verend effect heeft. Aangezien ik toch al overbeweeglijk ben (mijn gewrichten zijn te ruim) is dat echt funest voor mijn rijden.

*edit*
ohja, aangezien ik mijn paard al eens bijna naar de ratsmodee heb gereden door een verkeerd zadel gaat alles waar 'een luchtje' aan zit linea recta de deur uit Knipoog als ik 't kan verkopen dan Rolleyes (ben ik nooit goed in geweest....)

Haha!
Was gewoon plagerij, hoor. Als een zadel niet voor je werkt, moet je er niet mee rijden. Persoonlijk rij ik ook niet echt lekker op boomloos spul.
Maar een ST Espanola moet toch gewoon goed te verkopen zijn? Er is op zich niets mis met dat zadel, er zijn genoeg mensen die er juist heel blij van worden. Gewoon bij EA of op MP zetten, komt best goed, lijkt me.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:43

Heb ik al drie keer gedaan.

Had het zelfs al verkocht aan een bokker, maar toen ze moest betalen bleek dat ze dat niet kon omdat ze 'eerst haar oude zadel moest verkopen'. Dat was een jaar geleden en ik heb sindsdien niets meer gehoord.

Anderen waren geinteresseerd maar zochten een andere kleur of een andere zittingmaat...zo kan ik nog wel even doorgaan.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:16

Wil je persé een boomloos zadel? Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het toch niet zo perfect bleek te passen als ze gehoopt hadden. Vooral niet op brede paarden. Tenzij je de pommel en alles eruit sloopt en daarmee dus ook de stevigheid. Mijn paardje is helemaal niet extreem breed maar de barefoot arizona paste niet en drukte bij de schoft. Osteopaat heeft mij een Massimo zadel aangeraden en daar rijd ik nu met veel plezier mee en mijn paardje is ook happy LachenZe zijn echt tot zeer breed te krijgen.
Zie www.bluebalance.nl
De mijne heb ik gekocht bij Green Distance. Het is echt een heerlijk zadel. Haha!