Hoe speen jij een veulen af? En wat doe je er dan mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Hoe speen jij een veulen af? En wat doe je er dan mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 23:24

Ik ben welleens benieuwd hoe de "naturals" hun veulens afspenen, daarom de volgende vragen:

-Met welke leeftijd speen je af?

-Welke methode hanteer je?

-Hoe ga je om met eventuele stress van veulen of merrie?

-Als het veulen goed van de moeder is wat doe je er dan mee?

-Als je een veulen van het terrein haalt, wanneer doe je dat dan?

-Als je het veulen dan met de trailer vervoert, hoe pak je dat dan aan?

Bedankt voor jullie commentaar Lachen

PS: GEEN DISCUSSIES OVER OF HET GOED OF SLECHT IS SVP Schijnheilig

Waratje

Re: Hoe speen jij een veulen af? En wat doe je er dan mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:10

Veel vragen waarbij het antwoord over het algemeen is: hangt van het paard en de situatie af.
Er zijn diverse redenen om te spenen. In ieder geval zul je bij een hengstveulen op tijd een besluit moeten nemen, want vanaf een maand of 10 heb je een steeds groter wordend risico dat hij Mams zou bevruchten en dat is over het algemeen ongewenst Duivel

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:17

Volgende maand, dan is ie 4,5 maand (alle veulens tegelijk)

In 1 keer er bij weg in een loopstal verderop op het terrein met alle veulens

Hangt er vanaf hoe ernstig het is, ik verwacht geen stress want met rijden kijkt merrie niet op of om en veulie heeft straks vriendjes

In een grote loopstal met andere beebies

nvt

nvt, maar zou em er los inzetten en alles eruit halen en zeil dicht.. liefst met nog een vreemd rustig paard/shet vervoeren

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:21

oke bedank voor de reacties. Jammer dat er maar weinig mensen reageren.

sieta93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:39

Op zijn vroegst met 9 maanden, max een jaar. Hangt af van hoe zijn moeder en hij nog samen zijn, is hij nog erg aanhankelijk of gaat hij compleet zijn eigen weg. Het is een hengstje dus hangt ook een beetje af van zijn dekneigingen, zijn tante staat er namelijk ook bij.

Tijdens wandelingen met zijn moeder samen zijn we al bezig met een stukje de andere kant op lopen, even inhouden en leren niet meteen achter zijn moeder aan te racen. Een stukje het terrein op zonder mamma. En dan straks uit wandelen met tante, steeds langere stukken, enzovoorts. Straks af en toe een draadje ertussen en dan op een dag de trailer op, ergens anders heen. Als je er niet te vroeg mee begint en het rustig opbouwt gaat het eigenlijk allemaal vanzelf.

Gezien de lange tijd dat die twee nog samen mogen blijven zal de stress erg meevallen. Ze zijn al gewend om het af en toe zonder elkaar te doen. De merrie blijft bij haar eigen kudde en kan weer wat meer met de eigenaresse gaan doen, lekkere buitenritten maken bijv. Het veulen komt in een nieuwe groep, waarschijnlijk met een ander hengstveulen waar hij vanaf zijn geboorte al mee staat. Zo niet, dan nog heeft hij ineens een heleboel speelmaatjes waar hij druk mee is.

Of in de opfok of in een gemengde groep jonge paarden waar ook oudere paarden bij staan, met minimaal 1 ander veulen. Laatste heeft mij voorkeur (vanwege opvoeding en voorbeeld) maar als hij niet genoeg speelmaatjes heeft kies ik toch voor leeftijdsgenootjes zonder oudere paarden erbij.

? ik neem aan dat je zonder zijn moeder bedoelt. Heb er al wat over geschreven, tijdens wandelingen zonder zijn moeder, eerst nog met een ander paard mee, kleine stukjes alleen en dat opbouwen. Maar wel pas als hij er aan toe is. En de dag dat ik hem echt ophaal gaat hij alleen of regel ik een paard van de volgende locatie die mee gaat met hem ophalen.

Van tevoren al met het veulen op een positieve manier geoefend met de trailer, dus dat kent hij. Geen stress, loopt er gewoon op. Tegen de tijd dat ik hem ophaal is hij al vrij groot dus staat hij wel vast, in een tweepaardstrailer met het schot ertussen. Hij kan niet onder de stang door.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:51

Veulen van dit jaar was 7 maand

Gewoon meteen er bij weg halen, zorgen dat ze elkaar niet meer kunnen zien. Veulentje mag even een paar dagen wennen en gaat dan in de groep met andere paarden.

Stress hoort er bij, met afspenen kun je denk ik niet vermijden dat zowel de merrie en het veulen een beetje van slag zijn. Het veulen komt even een paar dagen appart te staan in een box (uiterraad wel een ander paard ernaast) en als ze zich wat vrolijker voelt mag ze met andere jonge merries het land op. Zowel merrie als veulen blijven bij ons op stal (we hebben twee gedeeltes, zodat we ze wel kunnen scheiden) dit voorkomt denk ik ook een hoop stress omdat ze wel alsnog in een vertrouwde omgeving zijn.

In een club met leeftijdsgenoten (verschilt of het een merrie of een hengst is, hengsten komen gewoon met elkaar in het land, merries komen soms ook wel bij de oudere paarden te staan)

Doe we eigenlijk nooit.

Liefst een wat ouder paard erbij die vertrouwd is met de trailer, die er eerst opzetten en dan in alle rust proberen het veulen er op te krijgen.

Dit is hoe we het dit jaar gedaan hebben, moet zeggen dat ik het niet ideaal vind. Vorige jaren hadden we de beschikbaarheid over een oude merrie (lees 26 jaar) die altijd bij de merrie en veulen stond. Toen ze werden afgespeend werd het veulen bij de oude merrie gezet. En ondanks dat ze niet bij de oude merrie kon drinken was de oude merrie een soort van pleegmoeder waar het veulen dan nog erg veel aan had. Helaas staat ze nu niet meer bij ons, dus moesten we het zonder haar doen. Maar dat vond ik eigenlijk wel ideaal.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:58

Ik heb Ezra met 4.5 maanden afgespeend.. Mn merrie werd te mager.. Het kon gewoon niet langer.. Ze wou hem ook niet echt meer laten drinken en hij was ook al aardig zelfstandig..
Ezra is toen samen met een ander veulen afgespeend zodat hij niet alleen zou staan.. In het begin was het natuurlijk even schreeuwen om mams maar daarna ging het prima Haha! Nu staat ie samen met nog 4 hengstjes en ze vermaken zich goed Haha!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:43

Veulen was 3 maanden, merrie werd erg mager en hij dronk amper meer bij de merrie.

Aan een aangrenzende weide zetten met hertengaas en stroomdraad ertussen. Samen met nog een veulen en een shetje.

Ik denk niet dat ze veel stress hebben gehad. Het gras was voor het veulen veel boeiender dan zijn mamma. De moeder was de eerste paar dagen wel een beetje gestresst, ze was een beetje onrustig etc, maar door afleiding (in het bos gaan wandelen / rijden) was dit snel over.

Vanaf dag 1 van het afspenen kwam hij bij een leeftijdsgenootje te staan en een oudere shet.

Na 2 weken zijn we eens een heel klein stukje (5 minuten) wezen wandelen samen met de veulens en de shet.

nvt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:45

afspenen en wegbrengen naar een opfok kan een paard een trauma voor het leven bezorgen, aldus machteld van dierendonck. Als je geen kritiek wilt, kun je deze vraag misschien beter stellen bij een ander onderdeel van bokt. Hier gaan we uit van de behoeften van het paard en zoeken we naar een zo paardgericht mogelijk oplossing.

beter is om het veulen gewoon in de groep te laten lopen en pas na een jaar af en toe een draadje te spannen tussen veulen en moeder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:12

Mijn jonge paard heb ik afgespeend toen ze 11 maanden was.

Ze is verhuisd naar de naastgelegen wei. Moeder en dochter bleven dus naast elkaar wonen, konden elkaar zien en contact maken, maar beide in hun eigen kudde.

Die was er nauwelijks. Na 11 maanden was het veulen al behoorlijk zelfstandig en ook voor moeders was dit een mooie tijd om haar dochter los te laten. Ook waren ze gewend om bij elkaar vandaan te zijn, want ik ging gewoon met de moeder op pad en ook ging ik met het veulen wandelen.

Het veulen heeft een half jaar met leeftijdsgenootjes in de wei gelopen en daarna ging ze terug naar haar moeder in de kudde. Weer herenigd dus.

Zonder moeder? Dat heb ik opgebouwd, van even uit de wei en weer terug, paar passen van de wei vandaan en weer terug, even uit zicht van moeder en weer terug enz. Langzaam opbouwen dus.

De eerste trailerrit was samen met haar moeder en ging probleemloos.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:24

Tussen de 9 en 12 maanden.

Nadat mijn veulen 6 maanden was geweest werden merrie en veulen steeds meer van elkaar gescheiden. De merrie werd weer bereden en met het veulen gingen we uit wandelen. Later is mijn veulen met een ander veulen uit de groep naar het 'jonge paarden koppel' verhuisd. Merrie en veulen bleven op hetzelfde erf. Overdag stonden ze naast elkaar (aangrenzende weides) en 's nachts gingen de merries op stal (niet erg natural hé, dat laatste.. Clown maarjah, merrie was niet van mij Knipoog).

Omdat alles geleidelijk en rustig gebeurt heb ik zo goed als geen stress gemerkt.

Tegenwoordig staat mijn veulen in haar eigen groep. Ruinen en merries van alle leeftijden lopen hier gewoon door elkaar.

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Veulen ging al van jongs af aan wel eens van het erf af, eerst met mam maar later ook alleen.

Mijn veulen heeft gewoon trailertraining gehad, samen met de merrie gingen we wel eens een rondje rijden. Ook was het veulen gewend om voor langere tijd alleen te zijn. De definitieve verhuizing naar haar eigen groep is dan ook vlekkeloos en in alle rust verlopen.

*Verder ben ik het met arabesk eens dat dingen als afspenen en dumpen in de opfok niet eens aan de orde zouden moeten zijn. Het slaat namelijk werkelijk waar nergens op. Een aantal reacties in dit topic komen volgens mij ook niet uit de 'natural' hoek...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:33

Arabesk schreef:
afspenen en wegbrengen naar een opfok kan een paard een trauma voor het leven bezorgen, aldus machteld van dierendonck. Als je geen kritiek wilt, kun je deze vraag misschien beter stellen bij een ander onderdeel van bokt. Hier gaan we uit van de behoeften van het paard en zoeken we naar een zo paardgericht mogelijk oplossing.

beter is om het veulen gewoon in de groep te laten lopen en pas na een jaar af en toe een draadje te spannen tussen veulen en moeder

Ik richt me juist op de naturals om te zien hoe zij dat doen. En sommigen verkopen het veulen of doen hem in de opfok op een ander terrein, ook naturals (teminste die ik ken). Ik ga er toch ook niet van uit dat het paard meteen van de moeder op de trailer wordt gezet, maar ik vraag me wel af hoe naturals het "afspenen" aanpakken, daarom in deze rubriek. Ik wil namelijk weten hoe ze het "afspenen" PAARDGERICHT oplossen, eerst goed lezen, en niet met een referentiekader van extreem natural of absoluut engels s.v.p.

zie ook opbouw in de vragen!

Let ook op woorden als "als" en "eventueel"
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 20-11-08 17:38, in het totaal 4 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:33

anderen bedankt voor het commentaar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:36

Arabesk schreef:

In de ideale wereld lijkt me dat perfect maar....
Wat als je een veulen koopt? Dan kun je nog zeggen dan moet je geen veulen kopen maar ik wil de hele opfok graag in eigen hand hebben daarom heb ik vorig jaar een veulen gekocht.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:48

Kijk, ik heb bij een stal meegeholpen die alles zoveel mogelijk "natural" wou doen, maat als de veulens dan ongeveer 11/12 maanden waren ging er wel een draadje tussen moeder en kind (soms iets eerder ivm de dracht van de merrie). Als ze daar dan maar 1 veulen hadden, wat kan voorkomen bij een hobby fokker, dan wouden ze de veulens liever laten opgroeien bij een opfok, dus als dan het veulen goed zonder zijn mams kon, brachten ze hem wel na 1 a 2 maanden weg. Ik beschouw dat wel eerder als "natural" dan als engels waarbij het veulen rond de 6 maanden meteen van zijn ma wordt weggehaald en op de trailer naar de opfok/koper wordt gezet. Dat lijkt me traumatisch, en daar vraag ik dan ook niet om.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:26

Met welke leeftijd speen je af?
6 à 7 maanden

Welke methode hanteer je?
Wij hebben 3 paarden en hadden er nog een merrie bij die elk jaar veulende. Het veulen liep gewoon bij de rest. Met 6 à 7 maanden gaat het veulen met 1 van de andere paarden naar het weiland van een oudoom van mij (aan de andere kant van het land) en na ongeveer 4 maanden komt het veulen weer terug met vriendje en onafhankelijk van moeder.

Hoe ga je om met eventuele stress van veulen of merrie?
Het veulen neemt te veel indrukken op om echt gestrest te raken en het heeft een vertrouwd maatje bij zich en de merrie word regelmatig gereden enz. Zo voorkomen wij stress.

Als het veulen goed van de moeder is wat doe je er dan mee?
Terug in de groep, merrie en veulen wel dmv. een draadje of een schuur van elkaar gescheiden houden voor een week of 2, daarna gewoon weer alles door elkaar.

Als je een veulen van het terrein haalt, wanneer doe je dat dan?
Samen met een maatje (eerste paar keer met moeder).

Als je het veulen dan met de trailer vervoert, hoe pak je dat dan aan?
2 paards trailer met het tussenschot er tussen weg, daar staat het veulen los in samen met een maatje dat ook los staat (eerste paar keer wel met moeder). Daarbij zit dan een volwassene aan de voorkant ivm. eventuele ongelukjes (na een aantal keer is dat niet meer nodig).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:52

Wanneer veulens hier gespeend worden, hangt van een aantal factoren af.

We proberen altijd meerdere veulens tegelijk te spenen, zo hebben we er nu een van maart en een die net 5 maanden wordt, die vandaag de grote stap maken.
Ze gaan samen op stal, met hun papa ernaast.

Bij het afspenen kijken we naar:ontwikkeling van het veulen, conditie van de merrie (en of ze drachtig is), vroeg of laat veulen, enz.

De minimumleeftijd is 5 mnd, kan oplopen tot 10 mnd.

Of er stress is, hangt er vanaf. De merries met eerste veulen zijn vaak onrustiger. Onze oudere ervaren fokmerries maken zich niet zo druk meer.
Hangt ook van het karakter van de merrie af.

Meestal is het een dag of wat heen en weer piepen.
Als ze verkocht zijn gaan ze meestal na de scheiding meteen naar de nieuwe eigenaar, anders gaan ze na 3-4 weken weer in de kudde.

Veulens gaan hier altijd los in de trailer. We vinden het ophangingsgevaar bij vastzetten veel te groot.
Liest met een ervaren paard ernaast, anders gaat een van ons achterin staan.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:49

Wij spenen onze veulens niet echt af. Ze leren het op een een of andere manier vanzelf. Ze staan dan ook in een grote kudde waardoor ze hun moeder niet de hele tijd missen. We kunnen nu bijv. met de merrie van me zusje gaan wandelen terwijl haar 7 maanden oude veulen nog in de wei blijft zonder enige problemen Lachen Zo ging dat ook met de vorige veulens.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:34

dat is wel heel mooi ja, zo moet je het hebben Lachen

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:24

MLoeser schreef:
Arabesk schreef:

Ik richt me juist op de naturals om te zien hoe zij dat doen. En sommigen verkopen het veulen of doen hem in de opfok op een ander terrein, ook naturals (teminste die ik ken). Ik ga er toch ook niet van uit dat het paard meteen van de moeder op de trailer wordt gezet, maar ik vraag me wel af hoe naturals het "afspenen" aanpakken, daarom in deze rubriek. Ik wil namelijk weten hoe ze het "afspenen" PAARDGERICHT oplossen, eerst goed lezen, en niet met een referentiekader van extreem natural of absoluut engels s.v.p.

zie ook opbouw in de vragen!

Let ook op woorden als "als" en "eventueel"

Hier een "niet natuurlijke reactie" maar dat is je paard ten slotte ook niet:

Als je de mogelijkheid hebt is het erg prettig een groep merries met veulens (4-6 merries) bij elkaar te zetten in een erg goed afgezette omgeving. Zodra alles aan elkaar gewend is haal je 1 merrie weg, als na een paar dagen de rust weer terug is in de groep dan haal je de 2de merrie weg. Zo ga je door todat je alleen nog maar veulens over hebt. De veulens hebben op deze manier de minste stress omdat ze steun aan elkaar hebben. De merries kun je elders in een groep onder brengen als hier de mogelijkheid toe is.

Goede leeftijd om dit te doen is 4-6 maanden (vroeger zei men 100 dagen). Hoe langer je wacht moeilijker het is voor het veulen.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:28

hier ben ik het niet helemaal mee eens...
vroeger was het 8 maanden, toen 6 en nu opeens al 4?
In het wild blijven ze veel langer bij de moeder!

Tis juist hoe langer je wacht hoe makkelijker het word,
het veulen word niet bang gemaakt in het begin van zijn leven
en dan worden ze veel zekerder en minder bang.
je moet veulens of jonge paarden dus echt niet bang maken!

Het is ook beter ook een paar oudere merries of iig paarden erbij te hebben om rust te geven, veulens moeten alles nog leren en van andere veulens leren ze alleen maar spelen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:30

MLoeser schreef:
Ik ben welleens benieuwd hoe de "naturals" hun veulens afspenen, daarom de volgende vragen:

Afhankelijk van merrie en veulen. Mijn streefleeftijd is 6 maanden.

Moeder in een keer uit de kudde halen en bij een ander paard zetten. Het veulen blijft in de kudde.

Ga ik helemaal niet mee om. Lekker laten lopen, komt vanzelf goed.

Lekker in de kudde laten lopen. We zorgen dat er altijd 1 opfokmaatje van dezelfde leeftijd bij is.

Als het naar een andere weide moet.

Gewoon, halster om, touwtje eraan, trailer in, vastzetten, klep dicht en rijden.

Tja, ik heb nu eenmaal een stel nuchtere fjorden. Hebben we niks mee te doen. Gisteren nog 1,5 km gelopen naar de weide bij mijn oma. Gewoon, lekker makkelijk en zonder gedoe.

Bedankt voor jullie commentaar Lachen

PS: GEEN DISCUSSIES OVER OF HET GOED OF SLECHT IS SVP Schijnheilig

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:48

hier is in april een veulen geboren, gewoon in de groep (ruin, jaarling, volwassen merrie). samen met zijn moeder heeft hij tot spenen in deze kudde gelopen.
hij had met iedereen duidelijk een ander contact.
rond 2 maanden kon er met de merrie gewoon buitenritten worden gemaakt, veulen vond het prima, stond met andere maatjes.
Met een half jaar is hij gespeend, inmiddels was er een 2e veulen, die was toen 2 weken oud. 1e veulen staat nu in opfok, dag en nacht buiten met schuilmogelijkheid, paar andere veulens en 2 volwassen paarden.
Het veulen wat we nu hebben zie je ook langzaam loskomen van zijn moeder, hij zal ook ergens rond een half jaar gespeend worden.
In dit geval gaat de moeder een tijdje bij een vriendin logeren, komt daar ook buiten te staan met minstens 1 maatje.
voor het spenen hebben ze al vaker even zonder elkaar gestaan.
Ik vind het jammer dat er grote opfok stallen zijn waar alle veulens bij elkaar in een grote schuur staan zonder naar buiten te kunnen.
Ik ben van mening dat paarden buitenlucht en beweging nodig hebben en dat veulens naast een veulenmaatje, ook volwassen paarden nodig heeft ivm de opvoeding.