Yo Yo Game: opzij ipv achteruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Yo Yo Game: opzij ipv achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:35

Dag allemaal,

Ik ben dus volop bezig met grondwerk met Dolly en Beauty.
Dolly is echt een superpaardje, ze is zo snel mee en reageert zeer goed.

Maar Beauty is in alles wat moeilijker. Met haar heb ik nu ook al twee keer de YoYo game proberen te spelen. Maar het wil niet lukken. Ze blijft ten eerste heel lang staan (zelfs als ik naar fase 4 ga), en gaat dan met haar neus helemaal de lucht in. En als het al lukt om haar in beweging te krijgen, zonder dat ik mijn voeten verzet, loopt ze opzij en gaat dus in een volte rond mij wandelen. En dat is ook niet de bedoeling. Ik heb al geprobeerd om met mijn stick aan de kant waar ze normaal loopt te begrenzen, maar dan loopt ze naar de andere kant en zo snel ben ik niet met die lange stick (en het is een klein minipaardje hé).

Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen?

liljebo

Re: Yo Yo Game: opzij ipv achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:12

Ik heb dit ook met mijn mini tommy. Hoewel het een heel dominant paardje lijkt bleek het toch onzekerheid.
Ik ben helemaal opnieuw hiermee begonnen en ben begonnen met 1 stapje achterwaarts. Daarna stoppen. Ik gebruik niet fase 4 met het touw, maar dg met stick, desnoods tikje tegen borst.
Zorg wel dat hij eerst heel goed op Driving game, vooral naar achteren reageert. Als dat niet het geval is moet je eerst hier aan werken. (een stapje achterwaarts, een voorwaarts, twee stapjes achterwaarts, twee voorwaarts of twee achterwaarts, 1 voorwaarst... etc.. hier spelletje van maken)
Bouw het verder langzaam op en doe het niet iedere keer., Zorg voor veel afwisseling en hou het leuk. En vergeet niet te stoppen zodra hij een oefening die hij moeilijk vindt goed doet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:50

Hoe houdt ze haar hoofd?

Minis zijn klein en kijken soms letterlijk tegen ons op, vooral als ze niet goed weten wat je bedoelt en een beetje onzeker worden.

Een paard dat het hoofd hoog houdt, drukt de rug laag en blokkeert daardoor het lendenmechanisme, waardoor achterwaarts pijnlijk, zo niet onmogelijk wordt.

Let er eens op. Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:56

Als je weet wat fase 4 bij yoyo inhoudt, begrijp je het hoog houden van het hoofd vanzelf. Omdat meer paarden op die manier reageren, ook grote paarden, ga ik in dat geval op een andere manier, zoals hierboven genoemd, te werk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:32

Ik begrijp niet wat die fase 4 inhoudt, maar wel hoe het lendenmechanisme werkt en ook in welke situaties je waarschijnlijk een geheven hoofd krijgt.
(Laat me raden... keihard met dat touw slingeren of zo?)

Waardoor het inderdaad beter is de oefening zo op te bouwen dat je dat vermijdt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:53

Het bestaat idd uit harder zwaaien met het touw. Fase 1 is een vingerwijzing, fase twee een zachte wiggel met het touw, drie een wat fellere en vier een felle. Ik gebruik deze vorm van fases niet bij mijn paarden omdat ik dat niet prettig vindt werken. Ze hebben wel geleerd dat ze met een wiggel van een touw onmiddelijk moeten stoppen, wat heel handig kan zijn. Net zo goed als ze hebben geleerd op wiggel van het touw achterwaarts te gaan, ook als ik erachter sta. (als ik ervoor sta is een vingerwijzing voldoende) Ook heel handig in dagelijks gebruik. Dus het leren wat een wiggel met het touw (zacht) betekent is heel handig. Maar het heftige heeft idd tot gevolg dat het koppie omhoog gaat en dat zie ik niet zitten. Ik gebruik dan mijn eigen variant. Ik wieber ff met mijn stick om te duiden dat ze achterwaarts moeten (die betekenis leer ik ze natuurlijk eerst) als de vingerwijzing en een zachte wiggel niets uitgalen en als het niet werkt bij bv een dominant paard volgt een wieber met stick en indien nodig een tik tegen de borst. Dit alles uiteraard binnen enkele tellen. Meer heb ik eigenlijk nooit nodig.
De enige keer dat ik een felle zwaai met het touw maak is, als mijn paard plotseling ernstig in de stress schiet bv omdat hij schrikt en ik moet voorkomen dat hij ertussenuit gaat/over mij heen holt. Dan is het wel een felle zwaai met het touw, zo van pats.... waardoor het paard weer op mij let. Dat werkt dan weer wel goed.

Verder is het natuurlijk een kwestie van langzaam opbouwen, zodat het begrijpelijk is en het paard zijn spieren op de juiste manier leert te gebruiken.

Het is in feite gewoon een kwestie van kijken naar jezelf en naar je paard, verstand gebruiken en daarop door borduren. Het maakt niet uit of je dan parelli, hemfling, voest, ankie of jan met de pet volgt. Iets volgen is prima en kan een hele prettige manier zijn om vooruitgang te boeken, zolang je geen oogkleppen opzet en naar andere paardemensen blijft kijken en je eigen ervaring erin meeneemt.
Zoals dat in feite met alles in het leven gaat....Het is hartstikke goed om van mensen te leren als de dingen die ze doen iets is wat je zelf wilt doen. Maar blindelings volgen werkt nooit. Je leert, voegt er andere dingen die je hebt geleerd en gezien eraan toe, mengt het met ervaring en past het dan toe. En gedurende die tijd blijf je ervoor openstaan om meer te leren.
Dat maakt het leren leuk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:11

Hele simpele oplossing: je paard tussen paaltjes of een ander gangetje zetten. Dan snappen ze het ook beter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:18

Kan idd werken. Alleen deed mijn tommy het dan goed, en zodra het gangetje weg was, werd het weer een boemerang. Vandaar mijn stap voor stap methode en die werkt bij tommy dan weer goed. (hij begint het zelfs leuk te vinden en gezien het een pony is die luisteren per definitie niet leuk vond....) Maar ik kan mij voorstellen dat het bij andere paarden wel goed werkt.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:08

Mijn paard en ik hebben de yoyo nogal moeilijk geleerd.
Ten eerste werkte het slingeren met het touw helemaal niet, ze werd helemaal gek en weg was der ontspanning. Ze ging wel opzij en naar voren en op een gegeven moment omhoog, alles behalve recht achterwaarts.
Ik heb uiteindelijk er een menzweep bij gepakt, ze kon goed terug als je bij der borst aanraakte, en zodra ik de zweep (naast der) omhoog deed ging ze achteruit met een blik van "tja, kijk... easy".
Nuja, na een paar keer oefenen zweep weer weggedaan en nu gaat het prima, en recht!
Ik weet niet of het wiebelen aan het touw altijd DE oplossing is voor de yoyo, als je maar een fase systeem aan kan houden is opzich bijna elke hulp goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:48

Klopt helemaal. Hier werkt de touwzwieper bij twee van de vier paarden ook niet. Ik laat het wel wennen aan een lichte slinger van het touw als ophouding of achterwaarts vanuit zone 3, 4 of 5, maar ik gebruik bij het aanleren ook de stick om het duidelijk te maken. Je moet ten alle tijden kijken wat bij jouw paard werkt (geld met alle oefeningen... ik pas wel vaker iets aan per paard)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:01

Ik ben absolut tegenstander van de touwzwieper, behalve in noodsituaties misschien. Je paard leren op een wiebeltje van het touw achteruit te gaan is wel enorm handig, alleen bij fase verhogen kies ik gewoon voor de driving game richting borst.